Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Διάφορα :: Ανεπτυγμένη είδηση-αφήγηση

( θράκη: άφησε πληγές η κακοκαιρία :: 16/2/2006 18:43:15) 

Θράκη: Άφησε πληγές η κακοκαιρία

Συνοχή σε ένα αφηγηματικό κείμενο.

'Πρωτοφανείς οι ζημιές στους νομούς Ροδόπης, Ξάνθης και Έβρου" αναφέρει στη "Μ" ο επικεφαλής του ΕΛΓΑ Θράκης Π. Τσέτουρας

Να διαβάσετε το κείμενο 7 "Ασυνήθιστη περίπτωση τραύματος του κόγχου" σελ. 220 και να εντοπίσετε τις μεταβατικές λέξεις/εκφράσεις που σηματοδοτούν τη συνοχή ανάμεσα στις προτάσεις και τις περιόδους.

Τεράστιες ζημιές, με καταστρεμμένα δέντρα και σπαρτά αλλά και τόνους νεκρά ψάρια, άφησε πίσω του το τελευταίο κύμα κακοκαιρίας που έπληξε την ευρύτερη περιοχή της Θράκης.

Υπάρχει συνοχή ανάμεσα στις παραγράφους;

Όπως αναφέρει στη "Μ" ο επικεφαλής του ΕΛΓΑ Θράκης Π. Τσέτουρας, "οι ζημιές στους νομούς Ροδόπης, Ξάνθης και Έβρου είναι πρωτοφανείς".

Με ποιο τρόπο επιτυγχάνεται;

Σύμφωνα με τον ίδιο, "από τις πολικές θερμοκρασίες που επικρατούσαν για περίπου πέντε ημέρες στην περιοχή περίπου ένα εκατομμύριο στρέμματα με σιτηρά, κριθάρια και βίκους καταστράφηκαν ολοσχερώς καθώς επίσης και πέντε στρέμματα με λαχανικά όπως αντίδια και λάχανα". Η προηγούμενη αφήγηση οργανώνεται, όπως είναι φυσικό, πάνω στον άξονα του χρόνου παρουσιάζοντας τη διαδοχή των γεγονότων και τη χρονική τους σχέση (σύγχρονο, προτερόχρονο, υστερόχρονο)*.

Χαρακτηριστικό της έκτασης των ζημιών είναι το γεγονός πως το αμέσως επόμενο διάστημα και συγκεκριμένα στις αρχές Μαρτίου αναμένεται να σπεύσουν στην περιοχή περίπου 100 γεωπόνοι, για να εκτιμήσουν το πραγματικό μέγεθος της ζημιάς.

Παρατηρήστε στο παρακάτω σχεδιάγραμμα πώς η οργάνωση της αφήγησης γύρω από τον άξονα του χρόνου εξυπηρετεί τη συνοχή του κειμένου, και συμπληρώστε το διάγραμμα.

Νωρίτερα, από τις 1 έως 12 Μαρτίου, οι πληγέντες αγρότες- παραγωγοί θα μπορούν να δηλώσουν τις ζημιές τους στους κατά τόπους ανταποκριτές του ΕΛΓΑ, ενώ θα αποζημιώνονται βάσει όσων προβλέπει η κείμενη νομοθεσία.

* Προσέξτε ότι στην περίπτωση αυτή οι όροι χρησιμοποιούνται για να δηλωθεί γενικά η χρονική σχέση των γεγονότων της αφήγησης και όχι μόνο για να δηλωθεί το προτερόχρονο, σύγχρονο, υστερόχρονο της δευτερεύουσας χρονικής πρότασης σε σχέση με αυτό που εκφράζει η πρόταση η οποία προσδιορίζεται από αυτήν.

Εκτεταμένες ζημιές καταγράφονται επίσης στη Σαμοθράκη, όπου περίπου 20.000 ελαιόδεντρα πάγωσαν, με αποτέλεσμα φέτος να μην υπάρξει σοδιά.

Θέμα - κεντρικό γεγονός κατά παράγραφο Οργάνωση της αφήγησης γύρω από τον άξονα του χρόνου Χρονική σχέση των γεγονότων 1 η παράγραφος: Ο τραυματισμός της 9χρονης μικρούλας σε παραθαλάσσιο θέρετρο. Το περιστατικό […] συνέβη το περασμένο καλοκαίρι. Η εννιάχρονη μικρούλα Α. Μ. στην αμμουδιά A.M. έπαιζε στην αμμουδιά κάποιου παραθαλάσσιου θερέτρου, ενώ εκεί κοντά κάποιος ενήλικας συγγενής της ετοίμαζε τα σύνεργα υποβρύχιου ψαρέματος (συνέχισε). σύγχρονο 2η παράγραφος: Μεταφορά του παιδιού σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης και παραπομπή στο χειρουργείο. (συνέχισε) 3η παράγραφος: Λεπτομέρειες από την εγχείρηση. Η αφαίρεση της τρίαινας. (συνέχισε) 4η παράγραφος: Κατάληξη επεισοδίου (συνέχισε)

Νεκρά ψάρια και ζώα

Με τη φράση "Αποτέλεσμα ήταν" δηλώνεται η σχέση αιτίου - αποτελέσματος με την οποία συνδέονται τα προηγούμενα με τα επόμενα, ενώ συγχρόνως υποδηλώνεται και η χρονική σχέση των γεγονότων.

Στα όρια της οικονομικής καταστροφής βρίσκονται και οι ιχθυοπαραγωγοί Ροδόπης και Ξάνθης, αφού περίπου 300 τόνοι ψαριών (το 80% της ετήσιας παραγωγής) πετάχτηκαν στα σκουπίδια,.

Μπορείτε να βρείτε στο ίδιο κείμενο άλλη λέξη / φράση με παρόμοια λειτουργία;

Στους χαμένους της κακοκαιρίας και οι κτηνοτρόφοι της περιοχής, οι οποίοι δεν αναμένεται να αποζημιωθούν για τους θανάτους των ζώων τους, αφού κανείς από τους τρεις νομούς της περιοχής δεν κηρύχθηκε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

Αν δεχτούμε ότι η μικρή που τραυματίστηκε, το αντικείμενο που τη τραυμάτισε (τρίαινα) και το μέρος του σώματος που έφερε το τραύμα (σπλαχνικό κρανίο) αποτελούν βασικά κέντρα γύρω από τα οποία συνέχεται το κείμενο, παρατηρούμε ότι η συνοχή του κειμένου, σε σχέση με τα κέντρα αυτά, επιτυγχάνεται με διάφορους τρόπους.

Εξαιρούνται οι κτηνοτρόφοι των οποίων το ζωικό κεφάλαιο ή οι μονάδες-υποδομές καταστράφηκαν λόγω του όγκου του χιονιού.

Προσέξτε τα παραδείγματα που σας δίνονται ενδεικτικά και συμπληρώστε τα κενά στη δεύτερη στήλη (II).

ΜΑΡΙΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

η μικρούλα το κοριτσάκι της μικρής το παιδί που) το (εξέτασε) (από την όλη) του (κατάσταση) το κοριτσάκι της ασθενούς το παιδάκι (ενήλικας συγγενής) της η τρίαινα σύνεργα υποβρύχιου ψαρέματος σκανδάλη τρίαινα το κεντρικό στέλεχος (της τρίαινας) (το κεντρικό) της (στέλεχος) τα άκρα των σκελών τα εμπεπαρμένα τμήματα τα ισχυρά σκέλη τα εμπεπαρμένα σκέλη (από την έμπαρσή) τους Α - σπλαχνικό κρανίο Β εγκεφαλική κοιλότητα ιστούς οστά Γ των οφθαλμών ο (αριστερός) οφθαλμός τον οφθαλμό (στο ύψος) του ισημερινού χρήση γενικότερου όρου χρήση λέξης με νοηματική

Η συνοχή επιτυγχάνεται ακόμη, όταν το ύφος του κειμένου, το οποίο είναι φυσικά ανάλογο με τον επιδιωκόμενο σκοπό, διατηρείται ενιαίο. Πώς θα χαρακτηρίζατε το ύφος του προηγούμενου κειμένου; Νομίζετε ότι είναι ενιαίο; Πώς εξηγείτε τη χρήση ορισμένων λέξεων που παρουσιάζουν υφολογικά κάποια απόκλιση;

Να αποκαταστήσετε τις σχέσεις συνοχής στην παρακάτω σειρά κύριων προτάσεων με τους εξής τρόπους: α) με τη χρήση λέξεων και εκφράσεων, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα κείμενο με σύνθετες φράσεις, β) με την αντικατάσταση ουσιαστικών από αντωνυμίες, όπου το κρίνετε απαραίτητο.