Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ρεπορτάζ :: Κοινωνικό ρεπορτάζ

( σε διπλοβάρδια το 21,14% των σχολικών μονάδων του νομού :: 19/1/2006 18:37:34) 

Σε διπλοβάρδια το 21,14% των σχολικών μονάδων του νομού

Σχέση μεταξύ της διαλυτότητας (s) και του γινομένου διαλυτότητας (Ks)

Δραματική η κατάσταση στο χώρο της σχολικής στέγης - Με συλλαλητήριο και κλείσιμο σχολείων απειλεί η Ομοσπονδία Γονέων Μαθητών

Έστω s η διαλυτότητα δυσδιάλυτης ιοντικής ένωσης ΜχAψ, τότε έχουμε:

Με συλλαλητήριο και κλείσιμο σχολείων τον επόμενο μήνα απειλεί η Ομοσπονδία Γονέων Μαθητών νομού Θεσσαλονίκης εξαιτίας της δραματικής κατάστασης στο χώρο της σχολικής στέγης. - ΜxAy (s) [pic] - xΜΨ+(aq) - + yΑΧ- (aq) διαλύονται-παράγονται/ Μ - s - x s - y s ισορροπία/Μ - ποσότητα στερεού - x s - y s Σύμφωνα με στοιχεία της ομοσπονδίας, αυτή τη στιγμή το 21,14% των σχολικών μονάδων του νομού λειτουργεί σε διπλοβάρδια, η οποία για να εξαλειφθεί, πρέπει να δοθούν τουλάχιστον 293,5 εκατ. ευρώ.

Συνεπώς, Ks = [Μy+]x [Αx-]y = (xs)x (ys)y = xxyy sx+y Στην πρόσφατη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της ομοσπονδίας συζητήθηκε το παραπάνω ενδεχόμενο, όπως και η αποστολή υπομνήματος και η επίδοση ψηφίσματος στον πρωθυπουργό, στους υπουργούς Οικονομίας, Παιδείας και Μακεδονίας-Θράκης, στους αρχηγούς των κομμάτων και τους βουλευτές του νομού Θεσσαλονίκης. Δηλαδή, Παράλληλα, οι γονείς αποφάσισαν να καλέσουν όλους τους φορείς της εκπαίδευσης σε κοινή συνέλευση, προκειμένου να συντονίσουν τις δράσεις τους το επόμενο διάστημα. [pic]

"Οι παρωχημένες προβλέψεις των γενικών πολεοδομικών σχεδιασμών, οι κακοί χειρισμοί αρκετών τοπικών αρχών, η γραφειοκρατία και η έλλειψη πόρων συντελούν στη δημιουργία του φαινομένου της ανεπάρκειας χώρων εκπαίδευσης. Με βάση την παραπάνω σχέση μπορούμε να υπολογίσουμε τη διαλυτότητα από την τιμή του Κs, και το αντίθετα το Κs, από τη διαλυτότητα Παράλληλα, η αδυναμία του κράτους να ενισχύσει την αυτοδιοίκηση με πόρους ή να βρει κάθε άλλο πρόσφορο τρόπο, ώστε να προωθηθούν γρήγορα τα προγράμματα σχολικής στέγης, οδηγεί στο φαινόμενο της έλλειψης κτιριακών εγκαταστάσεων στους λιγοστούς ελεύθερους χώρους που προορίζονται για την εκπαίδευση", ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο αντιπρόεδρος της ομοσπονδίας Σίμος Δανιηλίδης, η εισήγηση του οποίου έγινε αποδεκτή από τη γενική συνέλευση.

Παράδειγμα 3.19

Προβληματική διδασκαλία

Δίνεται ότι το γινόμενο διαλυτότητας του Ag2CrO4 είναι Κs = 4 · 10-12.

Όπως αναφέρουν οι γονείς, χιλιάδες μαθητές ακόμη και σήμερα παρακολουθούν μαθήματα υπό απαράδεκτες συνθήκες, σε αυτοσχέδιες αίθουσες, κλείνοντας διαδρόμους, εξόδους κινδύνου, σε υπόγειους χώρους και ενοικιαζόμενα κτίρια που προορίζονταν από την κατασκευή τους για άλλους χρήστες.

α. Ποια είναι η διαλυτότητα του Ag2CrO4 στο Η2Ο;

Για να βελτιωθεί η κατάσταση, σύμφωνα με την Ομοσπονδία Γονέων, χρειάζεται πολιτική βούληση και οι αναγκαίες πιστώσεις για: α) δημοπράτηση και ολοκλήρωση έργων σχολικής στέγης από την αναμόρφωση του Γ' ΚΠΣ, του ΕΠΕΑΕΚ II και δανειοδότηση από ΤΑΣΕ, β) ολοκλήρωση των ενταγμένων έργων σχολικής στέγης από ΠΕΠ (ΣΑΝΑ/3), γ) χρηματοδότηση των έργων που είναι στο πλαίσιο της μελέτης και της δημοπράτησης, υλοποίηση όλων των προγραμματικών συμβάσεων του ΟΣΚ και δ) άμεση αποπεράτωση και παράδοση από το αντίστοιχο πρόγραμμα της νομαρχίας όλων των σχολικών αιθουσών, για τις οποίες έχει δεσμευθεί.

β. Ποια είναι η διαλυτότητα του Ag2CrO4 σε διάλυμα AgNO3 0,1 M;

ΦΙΛΟΜΗΛΑ ΔΗΜΟΛΑΪΔΟΥ

γ. Ποια είναι η διαλυτότητα του Ag2CrO4 σε διάλυμα K2CrO4 0,1 Μ;

Επιδεινώνεται το πρόβλημα

δ. Συγκρίνετε τις δύο τελευταίες διαλυτότητες.

- To 21,14% των σχολικών μονάδων του νομού λειτουργεί σε διπλοβάρδια.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Δηλαδή σε σύνολο 1.064 σχολείων, των οποίων το μαθητικό δυναμικό αγγίζει τα 142.387 άτομα, τα 244 είναι σε διπλοβάρδια.

α. Πρώτα υπολογίζουμε τη διαλυτότητα (s) του Ag2CrO4 στο H2O.

- Ιδιαίτερα οξυμένο παρουσιάζεται το πρόβλημα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, κυρίως στα νηπιαγωγεία, ενώ στη δευτεροβάθμια το σοβαρότερο πρόβλημα εντοπίζεται στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση.

Αg2CrO4(s) [pic] 2Ag+ + [pic] διαλύονται-παράγονται/Μ s, 2s, s [pic] ή s = 10-4 mol L-1 δηλαδή η διαλυτότητα του Ag2CrO4 είναι 10-4 mol L-1.

- Το 2001 οι απαιτούμενες αίθουσες για την εξάλειψη της διπλής βάρδιας ανέρχονταν σε 1.957.

β. Έστω s1 η διαλυτότητα του Ag2CrO4 σε διάλυμα 0,1 M AgNO3.

Σήμερα χρειάζονται πολύ περισσότερες.

Στο διάλυμα λαμβάνουν χώρα οι εξής διαστάσεις και διαλύσεις:

- Απαιτούνται 58,7 εκατομμύρια ευρώ για τις απαλλοτριώσεις των οικοπέδων, τα οποία κινδυνεύουν να αποχαρακτηριστούν.

- AgΝΟ3 [pic] - Αg+(aq) - + (aq) διίστανται/Μ - 0,1 - - παράγονται - - 0,1 - 0,1 - Ag2CrO4(s) [pic] - 2Αg+ (aq) - + (aq) διαλύονται / Μ - s1 - - παράγονται - - 2 s1 - s1 ισορροπία / Μ - - 0,1+2 s1 - s1

- Για την κάλυψη των τρεχουσών αναγκών της σχολικής στέγης, οι οποίες αφορούν την υλοποίηση του προγράμματος 2001-06 με ανώτατο χρονικό όριο το 2008 χρειάζονται 293,5 εκατομμύρια ευρώ.

Όμως, [pic] ή (0,1 + 2 s1)2 · s1 = 4 · 10-12

Πηγή: Ομοσπονδία Γονέων νομού Θεσσαλονίκης

Θεωρούμε 0,1 + 2x ? 0,1, οπότε έχουμε: (0,1)2 · s1 = 4·10-12 ή s1 = 4.10-10. Δηλαδή, η διαλυτότητα του Ag2CrO4 σε διάλυμα 0,1 M AgNO3 είναι 4.10-10 Μ.

γ. Έστω s2 mol /L η διαλυτότητα του Ag2CrO4 σε διάλυμα K2CrO4 0,1Μ. Στο διάλυμα αυτό έχουμε τις εξής διαστάσεις:

- Κ2CrO4 [pic] - 2K+(aq) - + [pic] (aq) διίστανται/ Μ - 0,1 - - παράγονται - - 0,2 - 0,1 - Ag2CrO4(s) [pic] - 2Αg+(aq) - + [pic] (aq) διαλύονται-παράγονται/ Μ - s2 - 2 s2 - s2 ισορροπία / Μ - - 2 s2 - (0,1+ s2)

Αφού το διάλυμα θα είναι κορεσμένο σε Ag2CrO4, ισχύει: [pic] ή (2 s2)2 · (0,1 + s2) = 4 · 10-12 Θεωρούμε 0,1 + s2 ? 0,1 και έχουμε: (2 s2)2 · 0,1 = 4 · 10-12 ή s2 = 10-5,5 Μ δ. Βλέπουμε ότι με την παρουσία κοινού ιόντος Ag+ ή [pic] η διαλυτότητα του Ag2CrO4 ελαττώνεται. Η επίδραση του κοινού ιόντος Ag+ είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη του [pic], γιατί είναι μεγαλύτερη η δύναμη στην οποία υψώνεται η [Ag+] από αυτήν που υψώνεται η [pic] στην έκφραση της Ks. Με άλλα λόγια, προκαλείται μεγαλύτερη επίδραση από το κοινό ιόν που έχει μεγαλύτερο συντελεστή στην εξίσωση διάστασης.