Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Άρθρα :: Κοινωνικό ρεπορτάζ

( "οργωσε" η νομαρχία τα κοτέτσια της θεσσαλονίκης :: 13/2/2006 0:45:28) 

Συμμόρφωση "σε γενικές γραμμές" διαπιστώνουν οι έλεγχοι στο νομό - Σήμερα αναμένεται να ανακοινωθούν στοιχεία για τον αριθμό των εγκαταστάσεων που μπήκαν στο μικροσκόπιο και τις παραβάσεις που διαπιστώθηκαν

Μαραθών ή Σιδών;

5. Πότε και πώς γράφτηκαν τα άλλα Ευαγγέλια;

"Οργωσε" η νομαρχία τα κοτέτσια της Θεσσαλονίκης

Ιδιαίτερα σημαντικά τα προβλήματα που βάζει για συζήτηση το τελευταίο έργο του Ρόναλντ Χάργουντ (του γνωστού και σε εμάς εδώ συγγραφέα τού «Αμπιγιέρ») «Προσωπική συμφωνία», το οποίο παίζεται με εξαίρετο τρόπο στο ένδοξο υπόγειο του «Θεάτρου Τέχνης»

Λίγα χρόνια αργότερα, γύρω στο 70 - 80 μ.Χ., ο μαθητής του Χριστού Ματθαίος γράφει το δικό του ευαγγέλιο.

ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

Το απευθύνει κυρίως προς Ισραηλίτες χριστιανούς, γι' αυτό τονίζει ότι ο Ιησούς είναι ο αναμενόμενος Μεσσίας και ότι στο πρόσωπο και το έργο του εκπληρώθηκαν οι προφητείες και οι προσδοκίες της Π. Διαθήκης.

Του ΚΩΣΤΑ ΚΟΥΚΟΥΜΑΚΑ

Είναι σημαντικό πως το έργο αυτό έχει τη βάση του, τα δεδομένα του, καλά θεμελιωμένα πάνω στην ιστορική πραγματικότητα και σε ελεγμένα ντοκουμέντα μιας ανάκρισης. Μεταξύ 80 - 90 μ.Χ. ο Λουκάς, μαθητής του αποστόλου Παύλου, γράφει κι αυτός ευαγγέλιο.

Τα κοτέτσια και τις οικόσιτες εγκαταστάσεις πουλερικών στη Θεσσαλονίκη "όργωσαν" χθες τα συνεργεία της νομαρχίας, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν και κατά πόσο τηρούνται τα μέτρα ασφαλείας που ισχύουν μετά τη βεβαίωση κρουσμάτων της γρίπης των πτηνών στη χώρα μας.

Όμως ο προβληματισμός του συγγραφέα ξεπερνάει το συγκεκριμένο γεγονός και με νηφαλιότητα επεκτείνεται πάνω στο καίριο και πάντα καυτό θέμα της σχέσης των διανοουμένων και των καλλιτεχνών με την κοινωνία της εποχής τους και την πολιτική. Το απευθύνει προς χριστιανούς που πριν ήταν ειδωλολάτρες.

Ωστόσο επίσημα στοιχεία όσον αφορά τις εγκαταστάσεις που ελέγχθηκαν και τις παραβάσεις που διαπιστώθηκαν δεν ανακοινώθηκαν χθες.

Στο συγκεκριμένο έργο που σχολιάζω σήμερα, ο Χάργουντ μας αναπτύσσει με διαλεκτική ισορροπία την υπόθεση Φουρτβένγκλερ, του μεγαλύτερου μουσικού διευθυντή του 20ού αιώνα, που κατηγορήθηκε για συνεργασία με το χιτλερικό καθεστώς και ανακρίθηκε μετά τον πόλεμο από έναν άμουσο Αμερικανό στρατιωτικό ανακριτή στις εκκαθαρίσεις αποναζιστικοποίησης.

Γι' αυτό παρουσιάζει τα ιστορικά γεγονότα πιο συγκεκριμένα.

"Κάναμε πολλούς ελέγχους σε οικόσιτες εγκαταστάσεις και μπορούμε να πούμε ότι σε γενικές γραμμές οι πολίτες έχουν συμμορφωθεί με τις οδηγίες και έπραξαν αυτά που έπρεπε.

Έτσι, από τη μια ένας παθιασμένος για την τέχνη του δημιουργός, απομονωμένος από τα συνταρακτικά γεγονότα της πατρίδας του κι ενώ χιλιάδες συμπολίτες του κι όχι μόνον Εβραίοι αυτοεξορίζονται ή βασανίζονται μέχρι θανάτου στα στρατόπεδα συγκεντρώσεως, αφοσιωμένος στη μουσική και στην εντελή ερμηνεία της, φαίνεται να αδιαφορεί για την πολιτική κατάσταση αλλά και να υπηρετεί, έστω και παθητικά, τα προπαγανδιστικά σχέδια των ναζιστών που τον εκμεταλλεύονται, και από την άλλη ένας πουριτανός «πατριώτης» στρατιωτικός, αφοσιωμένος στο καθήκον προς την πατρίδα και τα ιδεώδη του φιλελευθερισμού, θέτουν ένα αιώνιο και ακόμα ουσιαστικά άλυτο πρόβλημα.

Δείχνει τον Ιησού ως Σωτήρα και φίλο όλων των ανθρώπων, ιδιαίτερα των φτωχών και όσων βρίσκονταν σε ανάγκη.

Φύλαξαν δηλαδή τα πουλερικά τους", περιορίστηκε να πει ο αρμόδιος αντινομάρχης Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπίκος. Ο ανακριτής θεωρεί αυτονόητο πως πρωτίστως ο πνευματικός άνθρωπος οφείλει να υπερασπίζεται τα τιμαλφή του ελευθέρου βίου, να παλεύει εναντίον της αυθαιρεσούσης εξουσίας, να υπονομεύει την τυραννίδα και, αν δεν έχει τα μέσα ή το σθένος, να απέχει, να αρνείται και να δραπετεύει σε χώρους ελεύθερους, μπαίνοντας επικεφαλής ιδεολογικής τουλάχιστον αντίστασης.

Τέλος, ο αγαπημένος μαθητής του Χριστού Ιωάννης γράφει κι αυτός το ευαγγέλιό του γύρω στο 90 - 100 μ.Χ.

Ο προϊστάμενος του τμήματος Υγείας Ζώων της διεύθυνσης Κτηνιατρικής της νομαρχίας Ευάγγελος Τρευλόπουλος εξήγησε ότι ακριβή στοιχεία για τα αποτελέσματα των ελέγχων, καθώς επίσης και στοιχεία σχετικά με τις περιοχές της Ελλάδας απ' όπου φθάνουν συνεχώς δείγματα νεκρών πτηνών στο εργαστήριο της Θεσσαλονίκης θα είναι διαθέσιμα σήμερα το πρωί. Ο μεγάλος μαέστρος θεωρεί υπεκφυγή την αυτοεξορία, εγωιστικό καταφύγιο, βόλεμα και, επειδή άλλα όπλα δεν γνωρίζει από την τέχνη του, πολεμάει τον εχθρό μέσα στην καρδιά της εξουσίας, αντιτάσσοντας στην τυραννική κουλτούρα, στον λαϊκισμό, την υψηλή τέχνη, ως αντίβαρο και κατ' εξοχήν προϊόν ελευθέρας και αδούλωτης σκέψης, φαντασίας και έμπνευσης.

Ο Ιωάννης γνώριζε τα άλλα τρία Ευαγγέλια.

60 κτηνίατροι επί ποδός

Δεν γνωρίζω τις οφειλές του Χάργουντ στη μεγάλη λογοτεχνική παράδοση που επεξεργάστηκε αυτό το θέμα.

Δεν ξαναδιηγείται όλα όσα εξιστορούνται σε εκείνα.

Δείγματα πουλιών από ολόκληρη την Ελλάδα κατέφθαναν και χθες στο Εργαστήριο Αναφοράς της Θεσσαλονίκης.

Θεωρώ μάλλον βέβαιο να γνωρίζει τον Καβάφη, ο οποίος πλέον σήμερα αναδεικνύεται ο μεγάλος ποιητής, διεθνώς, του 20ού αιώνα.

Προσθέτει άγνωστες σε αυτά λεπτομέρειες και εμβαθύνει πιο πολύ στο νόημα των γεγονότων.

Ο φόρτος εργασίας των επιστημόνων είναι μεγάλος, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι για την εξέταση των δειγμάτων απασχολούνται συνολικά 60 κτηνίατροι της νομαρχίας.

Και ο Καβάφης έθεσε καιρίως αυτό το πρόβλημα ανεστραμμένο, στο έξοχο ποίημά του «Νέοι της Σιδώνος (400 μ.Χ.)».

Στο ευαγγέλιό του βρίσκουμε λόγους και συζητήσεις του Ιησού σε μεγάλη έκταση.

"Τα συνεργεία και οι επιστήμονες εργάζονται πυρετωδώς για τη διενέργεια των ελέγχων και των εξετάσεων.

Εκεί σκηνοθετεί πέντε αρωματισμένους νεαρούς στην ελληνιστική παρακμή, να διασκεδάζουν με ερωτικά ελληνικά ποιήματα της περιόδου και ένας ζωηρός νεαρός της παρέας, «φανατικό παιδί για γράμματα», να αγανακτεί όταν ακούει το επίγραμμα που φέρεται από την παράδοση να έγραψε ο ίδιος ο Αισχύλος ως επιτύμβιό του και όπου συστήνεται στους μεταγενέστερους ως ένας απλός Αθηναίος πολίτης, που μαζί με τους άλλους (με τον «σωρό», θα σχολιάσει ο εστέτ νεαρός) πολέμησε τους Πέρσες στον Μαραθώνα, αποσιωπώντας τα ποιητικά του αριστουργήματα!

Αυτό που τονίζεται όσο πουθενά αλλού στην Κ. Διαθήκη είναι η πολλή αγάπη που χρειάζεται να έχουν οι πιστοί και να την εκδηλώνουν έμπρακτα.

Το προσωπικό εργάζεται εντατικά, όμως δεν υπάρχει θέμα έλλειψης προσωπικού", τόνισε ο κ. Μπίκος. Στο πρόσφατα σχολιασμένο και ακριβοδίκαιο στις εκτιμήσεις του βιβλίο των Ρένου, Ήρκου, Στάντη Αποστολίδη καβαφικό επιλεγμένο ανθολόγιο, επισημαίνεται η διαλεκτική ζυγοστάθμιση μεταξύ των δύο στάσεων ζωής εκ μέρους του Καβάφη.

Γενικά και τα τέσσερα Ευαγγέλια δεν είναι ημερολόγια, ρεπορτάζ ή πλήρεις βιογραφίες για τη ζωή και το έργο του Χριστού.

Από την πλευρά του ο νομάρχης Θεσσαλονίκης Παναγιώτης Ψωμιάδης δήλωσε ικανοποιημένος από την κινητοποίηση των κτηνιάτρων και των συνεργείων της νομαρχίας.

Οι Σιδώνιοι νέοι, πολύ - δυστυχώς - κοντινοί μας και ομοϊδεάτες μας, ανεξαρτήτως του θράσους και του ιταμού ύφους του νεαρού αισθητή, υπερασπίζονται μια στάση ζωής αισθητική, με άξονα τις πνευματικές και ηθικές αξίες που απορρέουν από τη ζωή των ιδεών, πέρα και πάνω από την τετριμμένη, συχνά κτηνώδη, συχνότερα καταπιεστική και εξουσιαστική ιστορική αναγκαιότητα.

Είναι βιβλία που περιέχουν σπουδαία ιστορικά στοιχεία για το ποιος ήταν και τι έπραξε ο Ιησούς.

"Είμαστε όλη τη μέρα σ' ολόκληρο το νομό και κάνουμε τους απαραίτητους ελέγχους. Η στάση αυτή ζωής δεν απέχει και πολύ από ό,τι παλαιότερα ονομαζόταν «τέχνη για την τέχνη».

Επιπλέον βρίσκουμε σε αυτά στοιχεία από την πίστη και τη ζωή των μαθητών του καθώς και θεολογικά σχόλια για τη διδασκαλία του Ιησού.

Η υπηρεσία λειτουργεί όπως πρέπει", δήλωσε ο νομάρχης. Ο μεγάλος μαέστρος πιστεύει ακράδαντα πως, καλλιεργώντας μέσα στο ναζιστικό καθεστώς την καθαρή μουσική, υπηρετώντας την ερμηνεία εις βάθος, του Μπετόβεν και του Μάλερ, κρατούσε τα ακροατήριά του άγρυπνα στις επάλξεις του πολιτιστικού ανθρωπιστικού ιδεώδους, πράγμα που τους καθιστούσε θωρακισμένους απέναντι στο προπαγανδιστικό μόλυσμα του πολιτικού μορφώματος.

Το μεγαλύτερο όμως μέρος της έκτασης και των τεσσάρων Ευαγγελίων καταλαμβάνουν οι διηγήσεις για τα Πάθη του Χριστού και για τις εμφανίσεις του μετά την Ανάσταση.

Το "ιστορικό" του συναγερμού

Ο ανακριτής, εμποτισμένος με τα ιδεώδη της μεγάλης (και λησμονημένης φευ, τώρα) αμερικανικής επανάστασης, υπερασπίζεται πρωτίστως τα ιδεώδη του ελεύθερου πολιτικού βίου, τον σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα αλλά, πάνω απ' όλα, την προτεραιότητα του μετέχειν στα κοινά και του υπηρετείν την πατρίδα από την προσωπική ευδοκίμηση και την αυτονομία της δημιουργίας.

Οι Ευαγγελιστές Ματθαίος, Μάρκος, Λουκάς και Ιωάννης. Μικρογραφίες σε χειρόγραφο του 13ου αι., Ι. Μονή Πάτμου

Τα μέτρα ελέγχου εντάθηκαν σε όλη την ελληνική επικράτεια, μετά την επιβεβαίωση που έλαβε η ελληνική κυβέρνηση το περασμένο Σάββατο από το Λονδίνο, όπου είχαν σταλεί τα δείγματα από νεκρούς κύκνους που εντοπίστηκαν σε Σταυρό Θεσσαλονίκης, Νέους Επιβάτες Θεσσαλονίκης και Παραλία Κατερίνης.

Ο Θουκυδίδης, στην κλασική διατύπωση τού τι είναι στάση ζωής μέσα στη δημοκρατία, θεωρούσε τους μη μετέχοντες στα κοινά όχι απλώς απράγμονες αλλά αχρείους, άχρηστους, ρεμάλια.

Οι κύκνοι έπασχαν από το θανατηφόρο στέλεχος του ιού H5N1.

Ο Σωκράτης πάλι προτιμάει να αδικηθεί από την πόλη του, παρά να αυτοεξοριστεί και να ασκεί την «τέχνη» του εκτός του πολιτεύματος που τον γαλούχησε και του οποίου τα όρια σεβάστηκε και κατά τη διάρκεια της τυραννίδος, αφού αρνήθηκε να συνεργαστεί και να συνεργήσει, συνεχίζοντας να διδάσκει και να ενοχλεί, όπως και πριν.

Ένα νέο κρούσμα, το τέταρτο επιβεβαιωμένο στη χώρα μας, εντοπίστηκε το Σάββατο σε άγρια χήνα στη Σκύρο. Η Ιστορία είναι γεμάτη από τέτοια ανάλογα διλήμματα. Στο μεταξύ, άλλα δύο αποδημητικά πτηνά εντόπισαν νεκρά στους Νέους Επιβάτες κάτοικοι της περιοχής και τα παρέδωσαν στις αρχές, ενώ νεκρός κύκνος εντοπίστηκε και στη Λαμία. Από τον Μακιαβέλι έως τον Δάντη, από τον Ουγκώ έως τον Μαρξ, από τον Χάινε έως τον Μπρεχτ, οι πνευματικοί άνθρωποι παίρνουν τούτη ή εκείνη τη στάση, το περιεχόμενο των οποίων ανέλυσε με νηφάλια διαλεκτική δεινότητα ο Γκράμσι αλλά, και μεταπολεμικά, ο Σαρτρ και ο Καμί, ο Μαν και ο Αντόρνο.

Οι αρχές ανακοίνωσαν απαγόρευση του κυνηγιού άγριων πουλιών στους νομούς Θεσσαλονίκης, Ημαθίας και Πιερίας.

Υποθέσεις όπως του Οπενχάιμερ, του Πάπα Πίου, του Πάουντ, του Χάιντεγκερ και του Χάιζενμπεργκ, του δικού μας εδώ καθηγητή Λούβαρη.

Εκστρατεία ενημέρωσης των μαθητών για τη γρίπη των πτηνών έχει ξεκινήσει και το υπουργείο Παιδείας.

Ενδιαφέρουσα είναι η λύση που έδωσε ο μεγάλος σκηνοθέτης Αϊζενστάιν, ο οποίος έθεσε το ταλέντο του στην υπηρεσία της πατρίδος όταν ξέσπασε ο πόλεμος, διακινδυνεύοντας να ταυτίσει το κοινό των ταινιών του τον Αλέξανδρο Νιέφσκι με τον Στάλιν, αφού και οι δύο τα έβαλαν με τους Τεύτονες, χωρίς να διστάσει στο δεύτερο μέρος τού «Ιβάν του Τρομερού» να υπαινιχθεί αρνητικές ταυτίσεις πάλι με τον Σοβιετικό δικτάτορα και να το πληρώσει ακριβά.

Εγρήγορση όχι πανικός

Όλοι πιθανόν θα θυμούνται πως μετά το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου, σιωπηλά αλλά κατευθυνόμενα, είχε κηρυχθεί πνευματική απεργία.

Προς το παρόν δεν έχει εντοπιστεί πουθενά κανένα κρούσμα γρίπης σε οικόσιτο ή συστηματικής εκτροφής πτηνό στη χώρα μας, όπως διαβεβαιώνει το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.

Για περίπου τρία χρόνια, όσο διαρκούσε η άτεγκτη λογοκρισία, ουδείς εξέδιδε βιβλία, τουλάχιστον κάποιοι συνειδητοί πολίτες πνευματικοί άνθρωποι.

"Δεν δικαιολογείται κανένας λόγος ανησυχίας ή πανικού", αναφέρει σχετική ανακοίνωση.

Μετά όμως το '70, πάλι με σιωπηλή συμφωνία, αποφασίστηκε να εκμεταλλευθούμε τις ρωγμές, να αντιπαραταχθούμε στην «αισθητική» του απριλιανού καθεστώτος.

Παράλληλα επισημαίνεται ότι "αν υπήρχε μόλυνση εγχώριων πτηνών, τα πτηνά αυτά θα είχαν πεθάνει εντός 24 ωρών".

Και τότε βγήκαν τα γνωστά κείμενα του Σεφέρη, του Τσίρκα και των άλλων δημοκρατικών συγγραφέων, συλλογές αριστερών ποιητών (Αλεξάνδρου, Κατσαρός, Σαχτούρης, Δάλλας κ.ά.), δίσκοι με σημαίνοντα τραγούδια, τότε έγινε η έκθεση του Κανιάρη με τα γυψωμένα γαρίφαλα, η έκθεση του Περδικίδη, τα εξώφυλλα του Μυταρά.

Η σοβαρότητα του προβλήματος επιβάλλει πάντως την καταγραφή όλων των οικόσιτων μονάδων με πουλερικά καταρχήν στις προαναφερθείσες περιοχές.

Υπάρχει πάντα ένα άλυτο πρόβλημα για τους δημιουργούς που επιλέγουν, χωρίς να συνεργούν, να ζουν και να εργάζονται σε τυραννικά καθεστώτα, πράγμα που το ισχυρίζεται και ο Φουρτβένγκλερ ως αναπόφευκτο να χρησιμοποιήσει το καθεστώς το έργο του δημιουργού ως επιχείρημα για να στηρίξει το κύρος του ή να επικαλεστεί τις ελευθερίες, τουλάχιστον της έκφρασης και του καλλιτεχνικού πλουραλισμού που επέτρεψε να αναπτυχθούν.

Με εγκύκλιό του το υπουργείο Εσωτερικών έχει ζητήσει, λόγω της επείγουσας ανάγκης περισυλλογής δειγμάτων από άγρια πτηνά για άμεση εξέτασή τους από τα αρμόδια κτηνιατρικά εργαστήρια, να παραμένει σε κάθε νομαρχία ένας υπάλληλος της διεύθυνσης Κτηνιατρικής και τα Σαββατοκύριακα, "πέραν του κανονικού ορίου και ως τις 10 μ.μ., προκειμένου ν' ανταποκρίνεται στα τυχόν τηλεφωνήματα των πολιτών που θέλουν ν' αναφέρουν σχετικά περιστατικά".

Στη διάρκεια της δικής μας πρόσφατης δικτατορίας ακόμη και το «Εθνικό Θέατρο», αλλά και δεκάδες άλλα, έπαιζαν κατά κόρον Μπρεχτ. Αλλά και το υψηλό επίπεδο των νεοελληνικών έργων στη διάρκεια της επταετίας, έργων άκρως αποκαλυπτικών για τους μηχανισμούς της καταπίεσης, του τρόμου, των βασανισμών και της αόρατης απειλής, χρησιμοποιήθηκε από το καθεστώς ως επιχείρημα ανοχής των ιδεών!!

Στο «Θέατρο Τέχνης», η μεταφράστρια και σκηνοθέτις Αθανασία Καραγιαννοπούλου, επιβεβαιώνοντας τις ελπίδες που στηρίξαμε σε αυτήν, έστησε μια θαυμάσια παράσταση, με έξοχους ρυθμούς, εσωτερικές εντάσεις και σοφή ισορροπία. Οι Βέττας και Σιδερίδου (σκηνικά κοστούμια), ο Αναστασίου (φωτισμοί), ο Τσαλαχούρης (μουσική επιμέλεια) δημιούργησαν το πλαίσιο μέσα στο οποίο ένας νευρώδης, ειρωνικά κυνικός και άξεστος πουριτανός Φέρτης και ένας νηφάλιος, κατασταλαγμένος, αλλά και παραιτημένος και περιφρονητικός Άγγελος Αντωνόπουλος έδειξαν τη μεγάλη κλάση τους, που σημαίνει εντέλει λιτότητα μέσων και συναισθηματική πληρότητα. Άξιος δίπλα τους ο εκπληκτικός καρατερίστας Μ. Μαυροματάκης, ο στέρεος Νίκος Νίκας, η μετρημένη Μπατζόγλου και η φορτισμένη λίγο υπέρμετρα Μιχαλοπούλου.