Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Επιστολές :: Ανεπτυγμένη είδηση-αφήγηση

( 1998 εξετάσεις για την παιδεία ) 

1998 εξετάσεις για την παιδεία Με τόλμη και - μαθηματική - γοητεία

2.1 ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΤΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΟΥ ΣΤΟ ΑΤΟΜΟ ΤΟΥ ΥΔΡΟΓΟΝΟΥ

Χρονιά εξετάσεων για όλους τους παράγοντες της εκπαίδευσης, από τους μαθητές του δημοτικού έως και την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, ήταν αναμφισβήτητα το 1998.

Οι μαθηματικοί βγαίνουν δειλά-δειλά στο φως. Ίσως δεχθούν ακόμη και τη βοήθεια των… "παρα-μαθηματικών". Θα έκαναν πολλές "θυσίες", προκειμένου να δουν το μίσος να γίνεται αγάπη και τη διδασκαλία των αριθμών, επιτέλους, ελκυστική

Πρώτοι οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι ασχολήθηκαν με το πρόβλημα των συστατικών της ύλης.

Οι μαθητές δημοτικών αλλά και οι γονείς τους εξετάσθηκαν κατά τους πρώτους δύο μήνες της σχολικής χρονιάς που διανύουμε στις συμπτύξεις τμημάτων.

ΛΑΜΠΡΙΝΗ ΣΤΑΜΑΤΗ

Ο Λεύκιππος και ο Δημόκριτος υποστήριζαν ότι η ύλη αποτελείται από πολύ μικρά σωματίδια, τα οποία δεν μπορούν να διαιρούνται απεριόριστα και γι΄ αυτό ονομάστηκαν ά-τομα (δηλαδή άτμητα).

Τα τμήματα των 15-20 μαθητών συνενώθηκαν, στο πλαίσιο ενός "εκπαιδευτικού Καποδίστρια", προκειμένου να καλυφθούν τα σοβαρά κενά σε διδακτικές θέσεις που υπήρχαν, παρά τις όποιες προσλήψεις έγιναν από το υπουργείο Παιδείας. "Ελάτε να μιλήσετε για τη ζωή και το έργο του μεγάλου Έλληνα μαθηματικού Πέτρου Παπαχρήστου.

Διατύπωσαν λοιπόν μια φιλοσοφική θεωρία, για να ερμηνεύσουν τις ιδιότητες των υλικών σωμάτων.

Στη Θεσσαλονίκη το πρόβλημα παρουσιάσθηκε ιδιαίτερα έντονο, και μάλιστα στα σχολεία των δυτικών συνοικιών.

Ελάτε."…

Υποστήριξαν ότι η ύλη αποτελείται από άτομα που διαφέρουν μεταξύ τους κατά το σχήμα και κατά το μέγεθος.

Σε ουκ ολίγες περιπτώσεις μάλιστα το κλίμα οξύνθηκε σε τέτοιο βαθμό, ώστε τα παιδιά να καταλαμβάνουν τα σχολεία τους, υποστηριζόμενα από τους γονείς τους, αλλά και να βγαίνουν στους δρόμους, με πορείες και συλλαλητήρια.

Ο Πέτρος είναι o θείος που έφερε τα Μαθηματικά σε μια περισσότερο προσιτή ατζέντα.

Τα άτομα δε δημιουργούνται ούτε καταστρέφονται και επομένως είναι άφθαρτα και αιώνια.

Οκτάχρονα και εννιάχρονα παιδάκια διαμαρτύρονταν γιατί έπρεπε να συμπιεστούν και να αλλάξουν ουσιαστικά περιβάλλον.

Δημιούργημα φανταστικό.

Τα άτομα είναι πάρα πολλά και βρίσκονται σε διαρκή κίνηση μέσα στο κενό.

"Είναι και θέμα κοινωνικοποίησης", σχολίασε αρμόδιος παράγοντας του υπουργείου Παιδείας.

Ήρωας μυθιστορηματικός.

Τα διάφορα φυσικά φαινόμενα οφείλονται στην κίνηση των ατόμων.

Φαίνεται όμως πως οι λιλιπούτειοι διαδηλωτές δεν συμφωνούσαν.

Πλάσμα που γέννησε η γραφή του Απόστολου Δοξιάδη.

Ο σχηματισμός των υλικών σωμάτων οφείλεται στις ενώσεις των ατόμων με άλλα άτομα, ενώ αντίθετα η καταστροφή των σωμάτων οφείλεται στο διαχωρισμό των ατόμων.

Εξετάσεις όμως έδωσαν και οι μαθητές λυκείων και ιδιαίτερα εκείνοι που φέτος φοιτούν στη Β΄ τάξη.

Ο συγγραφέας, όμως, πράγματι δέχθηκε (και αποδέχθηκε) την πρόσκληση, από κάποιον που νόμιζε ότι ο Πέτρος ήταν αληθινός.

Ο Επίκουρος επηρεάστηκε από τη θεωρία του Δημόκριτου.

Ο Σεπτέμβριος σήμανε για αυτούς την εφαρμογή του νόμου 2525/97 περί εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης.

Έτσι, μια φιγούρα από ένα παραμύθι κι ένας παραμυθάς άνοιξαν τις εργασίες του 3ου Μεσογειακού Συνεδρίου Μαθηματικής Εκπαίδευσης, το οποίο διοργάνωσαν από κοινού η Ελληνική και η Κυπριακή Μαθηματική Εταιρεία, στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Ένα μέρος της θεωρίας αυτής βρίσκεται σε ένα ποίημα του Ρωμαίου ποιητή Λουκρήτιου, όπου περιγράφεται, με βάση τις ατομικές αντιλήψεις του Δημόκριτου, η πίεση που ασκούν τα αέρια, η διάχυση των οσμών και το σχήμα των κρυστάλλων.

Από ό,τι φαίνεται πάντως, ακόμη και έως τώρα, μετά την πρώτη εβδομάδα ενημέρωσης που έγινε στα σχολεία, τα ερωτήματα, οι απορίες και ο προβληματισμός για το τι μέλλει γενέσθαι.

"Δεν έχει σημασία που ο Πέτρος είναι πρόσωπο μη υπαρκτό", λέει ο Απόστολος Δοξιάδης.

Η ατομική θεωρία του Δημόκριτου ήταν μία από τις φιλοσοφικές θεωρίες των αρχαίων Ελλήνων.

Ο όγκος των εξετάσεων, στις οποίες θα πρέπει να υποβληθούν τα βιβλία τους, που αν και χαρακτηρίζονται καινούργια δεν ήταν, αλλά και οι ελλείψεις στην υλικοτεχνική υποδομή τους ώθησαν… στα φροντιστήρια.

"Αν τον αγαπήσεις, ζητάς να μάθεις περισσότερα για τη δουλειά του - για τα Μαθηματικά".

Δεν υπήρχε καμία πειραματική παρατήρηση για την υποστήριξή της.

Οι καταλήψεις αρχίζουν και συνεχίζονται έως και την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων.

Ο ίδιος το είδε να συμβαίνει με τους αναγνώστες τού βιβλίου του "Ο θείος Πέτρος και η εικασία του Γκόλντμπαχ".

Η θεωρία του Δημόκριτου καταπολεμήθηκε από τον Πλάτωνα, τον Αριστοτέλη και τους μαθητές τους και έπεσε σε αφάνεια μέχρι το 19ο αιώνα.

Στο διάστημα αυτό γίνονται περί τα οκτώ μεγάλα συλλαλητήρια τόσο στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα όσο και σε άλλες μεγάλες πόλεις της χώρας.

Ακόμη σήμερα συναντά ανθρώπους που άρχισαν να βλέπουν με μεγαλύτερη συμπάθεια τη θεωρούμενη ως "ψυχρή και απρόσωπη" επιστήμη των αριθμών.

2-1 Ένας φύλακας του ατομικού ρολογιού καισίου στο Γραφείο Μέτρων και Σταθμών της Ουάσιγκτον.

Σύμφωνα με τις έως σήμερα ενδείξεις, μάλλον δεν θα παραμείνουν οκτώ. Περισσότεροι από 150 πανεπιστημιακοί από την Ελλάδα, την Ευρώπη και τη Β. Αμερική βρέθηκαν τις πρώτες ημέρες του Ιανουαρίου στην Αθήνα, για να παρακολουθήσουν το συνέδριο.

2-2 Άτομα στην επιφάνεια μιας μύτης βελόνας όπως φαίνονται με ηλεκτρονικό μικροσκόπιο πεδίου.

Την ίδια ώρα, τις δικές τους εξετάσεις κλήθηκαν να δώσουν και οι μαθητές εκείνοι που επιθυμούν να ακολουθήσουν την τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση.

Μαθηματικοί όλοι.

2-3 Δημόκριτος ο Αβδηρίτης (470-360 π.Χ.). Αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος, ιδρυτής της ατομικής θεωρίας.

Τα ΤΕΛ και οι ΤΕΣ μετατρέπονται σε ΤΕΕ και η προώθηση των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση γίνεται πλέον υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, μετά δηλαδή από πρακτική εξάσκηση στον τομέα τους για 18 μήνες και εκ νέου φοίτησή τους στα ΤΕΕ.

Πρόσωπα συχνά απρόσιτα, άνθρωποι συνηθισμένοι να εργάζονται μόνοι, να επικοινωνούν σε κύκλο κλειστό.

Στις αρχές του 19ου αιώνα ο Dalton (Ντάλτον) επανέφερε την ατομική θεωρία, για να εξηγήσει τους νόμους της Χημείας που ανακάλυψε πειραματικά.

Τυπικά και ουσιαστικά εξετάσεις έδωσαν κατά τη διάρκεια του 1998 και οι εκπαιδευτικοί.

Ξέρουν καλά τι σημαίνει το "δεν σε καταλαβαίνω".

Σημαντικό σταθμό στην εξέλιξη των επιστημονικών ιδεών για το άτομο αποτέλεσε η ανακάλυψη του ηλεκτρονίου από τον Tho mson (Τόμσον) κατά το τέλος του 19ου αιώνα.

Τυπικά, εξαιτίας του πρώτου διαγωνισμού που διοργάνωσε το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού, προκειμένου οι επιτυχόντες να προσληφθούν αξιοκρατικά στα δημόσια σχολεία.

Έχουν αισθανθεί πολλές φορές καταδικασμένοι να γίνονται κατανοητοί μονάχα από λίγους.

Η ανακάλυψη του ηλεκτρονίου ως συστατικό του ατόμου έδειξε ότι το άτομο έχει εσωτερική δομή και επομένως δεν είναι άτμητο.

Βεβαίως, οι εξετάσεις αυτές χαρακτηρίσθηκαν από σοβαρά επεισόδια μεταξύ των εκπαιδευτικών που ήδη εργάζονται στα δημόσια σχολεία και των ισχυρών αστυνομικών δυνάμεων που βρίσκονταν έξω από τα εξεταστικά κέντρα.

Κάπου στη μέση στέκονται δάσκαλοι και καθηγητές, αυτοί που έχουν αναλάβει τον πιο δύσκολο από τους ρόλους, να μεταφέρουν την καθαρή, αυστηρή, αλλά ταυτόχρονα μαγική επιστήμη σε παιδιά του Δημοτικού, του Γυμνασίου, του Λυκείου, σε πρωτοετείς και μεταπτυχιακούς φοιτητές.

Επειδή η ύλη είναι ηλεκτρικά ουδέτερη, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι και τα άτομα της ύλης είναι ηλεκτρικά ουδέτερα και επομένως το άτομο θα έχει ίσες ποσότητες θετικού και αρνητικού φορτίου.

Βεβαίως, όπως διαπίστωσαν όλοι όσοι παρακολουθούν τα εκπαιδευτικά πράγματα της χώρας, οι επιτυχόντες στο διαγωνισμό ακόμη δεν έχουν προληφθεί σε οργανικές θέσεις.

Ένας φανταστικός ήρωας βρίσκει θέση ανάμεσα σε 150 πανεπιστημιακούς (και δη μαθηματικούς!) που βρέθηκαν στην Αθήνα από κάθε γωνιά της Γης, για να πάρουν μέρος στο 3ο Συνέδριο Μαθηματικής Εκπαίδευσης. Ναι, ο θείος Πέτρος, ο πρωταγωνιστής στο βιβλίο του Απόστολου Δοξιάδη, ήταν εκεί. Εδώ, ζωγραφισμένος κατά φαντασίαν, από τον συγγραφέα

Επίσης τα πειράματα έδειξαν ότι η μάζα του τμήματος που είναι θετικά φορτισμένο είναι μεγαλύτερη από τη μάζα των ηλεκτρονίων του ατόμου.

Μέχρι και πριν από λίγες ημέρες εργάζονταν ως αναπληρωτές… Ανησυχούν όλοι πολύ, γιατί η εικόνα παντού στον κόσμο είναι η ίδια.

Το ερώτημα που τέθηκε στη συνέχεια ήταν: "πώς η μάζα και το φορτίο κατανέμονται στο εσωτερικό του ατόμου;"

Ουσιαστικά όμως οι εκπαιδευτικοί εξετάσθηκαν, για μια ακόμη χρονιά, στη διεκδίκηση των αιτημάτων τους.

Τα παιδιά μισούν τα Μαθηματικά.

2-4 Αριστερά ο Άγγλος φυσικός J. J. Thomson (1856-1940) και δεξιά ο Ernest Rutherford (1871-1937).

Πολλοί τους κατηγόρησαν, μάλιστα, ότι υποκινούν τις μαθητικές καταλήψεις, ενώ βρίσκονται πίσω από τους μαθητές, χωρίς να διατυπώνουν ξεκάθαρα τις θέσεις τους.

Συνήθως κρατούν την τεχνική, όση γνώση είναι απαραίτητη για να φέρει έναν καλό βαθμό, και τα ξεχνούν όλα την επομένη των εξετάσεων.

Οι ίδιοι πάντως το αρνούνται και υπογραμμίζουν ότι θέσεις υπάρχουν αλλά δεν εισακούονται. Εγκλωβισμένοι δείχνουν συχνά και οι δάσκαλοι. Τονίζουν μάλιστα ότι το υπουργείο Παιδείας δεν ανταποκρίνεται στις εκκλήσεις τους για διάλογο. Μεταφέρουν στις σχολικές αίθουσες μηχανικά και μηχανιστικά εργαλεία που δύσκολα κεντρίζουν το ενδιαφέρον των μαθητών.

Από τον κυκεώνα των εξετάσεων της χρονιάς που πέρασε δεν θα μπορούσαν να λείπουν οι εκπρόσωποι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Όχι, δεν συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα, αλλά διεθνώς - σε αυτό συμφώνησαν οι συμμετέχοντες στο συνέδριο, πολλοί έφεραν και τα στατιστικά στοιχεία που το πιστοποιούν.

Τα Α.Ε.Ι. διεκδικούν την οικονομική και διοικητική τους αυτοτέλεια, ενώ παράλληλα περιμένουν εδώ και καιρό τις αποφάσεις του υπουργείου Παιδείας για την ίδρυση 70 νέων τμημάτων. Ως αντίδοτο στην απέχθεια, ο Απόστολος Δοξιάδης εμφανίστηκε να προτείνει την αφήγηση. Παράλληλα, "εξετάσθηκαν" και στη λειτουργία των προγραμμάτων σπουδών επιλογής, τα οποία γίνονται δεκτά στα μικρά πανεπιστήμια και απορρίπτονται από τα μεγάλα, όπως το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Έφερε δίπλα-δίπλα τη δουλειά του μαθηματικού με εκείνη του ανθρώπου που διηγείται ή γράφει ιστορίες.

Μεταξύ των εξετασθέντων της χρονιάς θα πρέπει να συμπεριλάβουμε και τη σύγκλητο του ΑΠΘ, που ακόμη προσπαθεί να ολοκληρώσει έστω και μία συνεδρίασή της, για να τεθεί το ακανθώδες ζήτημα της μερικής άρσης του ασύλου, που έχει ως συνέπεια την αστυνόμευση εσωτερικών χώρων του ιδρύματος κατά τις νυχτερινές ώρες.

Μίλησε για κίνηση, για δράση, για ήρωες που προκαλούν χαρά, ευχαρίστηση, περιπέτεια και ταυτόχρονα μεταφέρουν τα πιο δύσκολα μηνύματα.

Για το υπουργείο Παιδείας οι εξετάσεις διεξάγονται σε δύο επίπεδα.

Πριν από 10 χρόνια, η παρουσία ενός παραμυθά (και κατά σύμπτωση πρώην μαθηματικού) σ' ένα τέτοιο συνέδριο θα ήταν αδιανόητη.

Από την πλευρά του εξεταστή, εξετάζοντας τις αντοχές της κοινωνίας για αλλαγές στο σύνολο του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας και από την πλευρά του εξεταζόμενου, με δεδομένο ότι κρίνεται καθημερινά και υπέρ του δέοντος σκληρά, θα λέγαμε, για όσες αποφάσεις λαμβάνονται.

"Σήμερα, όμως, ζούμε μια επανάσταση σε εξέλιξη.

Οι εξετάσεις συνεχίζονται, τα αποτελέσματά τους ίσως να μη γίνουν γνωστά ακόμη και κατά τη διάρκεια του 1999, οπότε δεν θα γνωρίζουμε ποιος ήρθε ουσιαστικά "διαβασμένος" στο μάθημά του.

Τα Μαθηματικά γίνονται αντικείμενο αφηγημάτων!

Το σίγουρο είναι πως όλες οι πλευρές επιχειρούν να αποδείξουν ότι είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις προκλήσεις των καιρών…

Όπως όλες οι καλές επαναστάσεις, έτσι κι αυτή άρχισε από ανθρώπους που βρίσκονται εκτός συστήματος", λέει ο κ. Δοξιάδης και αναφέρεται, μεταξύ άλλων, σε βιβλία που έχουν γίνει best sellers (όπως "Το τελευταίο θεώρημα του Φερμά", του Simon Singh), σε ταινίες βραβευμένες με Όσκαρ (όπως το "Ένας υπέροχος άνθρωπος", που στηρίζεται στη βιογραφία του John Nash), σε θεατρικά έργα (όπως το "Proof", που κέρδισε το βραβείο Pulitzer)… "Επαναστάτες παρα-μαθηματικοί είναι αυτοί που ανοίγουν τις κουρτίνες αποκαλύπτοντας μια νέα, πρωτότυπη εικόνα των μαθηματικών - μια εικόνα που δεν μοιάζει με τη νεκρή πεταλούδα του εντομολόγου, αλλά περιγράφει την επιστήμη έτσι όπως την έζησαν οι άνθρωποι, έτσι όπως την αγάπησαν, την εξερεύνησαν, τη φοβήθηκαν, τη δημιούργησαν, την ονειρεύτηκαν. Ο νέος τρόπος αφήγησης διακατέχεται από πνεύμα ανατρεπτικό, το οποίο είναι καιρός να διεισδύσει στη μαθηματική εκπαίδευση. Γιατί έχει τη δύναμη να φτάσει στον στόχο: στο συναίσθημα, την καρδιά των μαθητών, την αναγνώριση και την ταύτιση με τους ήρωες της λογικής και των αριθμών".

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΔΟΞΙΑΔΗΣ

"Να αναδείξουμε την περιπέτεια των αριθμών"

Προσπαθούν. Μήνα με τον μήνα, ημέρα με την ημέρα, οι μαθηματικοί τρομάζουν λιγότερο, δεν κλείνουν με βιάση τα μάτια στα φώτα της δημοσιότητας, δεν πανικοβάλλονται από λέξεις όπως "προβολή" ή "εκλαΐκευση". Το παραδέχθηκαν, άμεσα ή έμμεσα, πολλοί από τους ανθρώπους που παρακολούθησαν το Μεσογειακό Συνέδριο Μαθηματικής Εκπαίδευσης, το οποίο πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα. Οι περισσότεροι συμφώνησαν με τον Απόστολο Δοξιάδη πως η διαδρομή από το μίσος στην αγάπη περνά μέσα από την ψυχή. Και πως στην ψυχή των παιδιών μιλούν οι ήρωες, με δράση κινηματογραφική, με στιγμές έντασης, πάθους, συγκίνησης.

"Αν εμπιστευθούμε τη ματιά των παρα-μαθηματικών, αν φέρουμε κοντά τη βιογραφία και την ιστορία των μαθηματικών, δημιουργούμε μια συναρπαστική ιστορία των ιδεών. Μέσα από αυτήν, η τεχνική γνώση που διδάσκεται στους μαθητές δεν είναι απλά χρήσιμη - βρίσκει σημείο επαφής με το αληθινό περιβάλλον, με τη ζωή", τονίζει ο κ. Δοξιάδης και επισημαίνει πως "όλες οι ενδιαφέρουσες ιστορίες αρχίζουν με ένα πρόβλημα, αναζητούν λύσεις, εξελίσσονται πορευόμενες προς κάποιο στόχο - όπως ακριβώς συμβαίνει και στα Μαθηματικά". Πιστεύει βαθιά ο… εφευρέτης του θείου Πέτρου πως τα Μαθηματικά μπορούν να φτάσουν μέχρι την ψυχή - αρκεί να αναδειχθεί η ομορφιά, η περιπέτειά τους. "Όχι πως θα πρέπει να περιμένουμε σημαντική βοήθεια από τους ίδιους τους μαθηματικούς. Οι περισσότεροι λύνουν θεωρήματα, ζουν αποκλεισμένοι στα κάστρα των σκέψεων τους, είναι πολύ απασχολημένοι για να δουν την πρόκληση. Χρειαζόμαστε παρα-μαθηματικούς δασκάλους που μπορούν να φέρουν κοντά ανθρώπους και αριθμούς, μέσα από δυνατές ιστορίες".

Γιατί μισούν τα Μαθηματικά

Στατιστικές, ερωτηματολόγια, διεθνείς και τοπικές έρευνες επιβεβαιώνουν την εικόνα: τα Μαθηματικά είναι μάθημα μισητό. Οι άνθρωποι που ασχολούνται με τη μαθηματική εκπαίδευση αναζητούν να βρουν τα βαθύτερα αίτια της απέχθειας των μαθητών και να ανατρέψουν την εικόνα. Ψάχνουν τις στάσεις των δασκάλων, τις απόψεις των μαθητών. Παντού επιβεβαιώνεται η υποψία πως "το μήνυμα της ομορφιάς των αριθμών δεν φτάνει στο ακροατήριο, όσο μικρής ή μεγάλης ηλικίας κι αν είναι αυτό". Ορισμένοι, όπως ο Δημήτρης Χασάπης, από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, εντοπίζουν το πρόβλημα στις αντιλήψεις των δασκάλων, οι οποίες, όπως λέει, "καθορίζουν σε σημαντικό βαθμό το αποτέλεσμα που θα έχει η όποια προσπάθεια ανανέωσης του μαθήματος, μέσα στην τάξη".

Ο κ. Χασάπης απηύθυνε ερωτηματολόγια σε 70 δασκάλους Δημοτικών Σχολείων της Θεσσαλονίκης και επεξεργαζόμενος τις απαντήσεις κατέληξε, μεταξύ άλλων, στο συμπέρασμα πως "οι περισσότεροι εμφανίζονται εγκλωβισμένοι σε μια στενόχωρη οπτική της μαθηματικής γνώσης, την οποία περιορίζουν αναγκαστικά στα όσα ορίζει το Αναλυτικό Πρόγραμμα και διδάσκονται στο σχολείο". Πακέτα δεδομένων, κανόνων και τεχνικών διαδικασιών είναι τα μόνα εργαλεία που βρίσκει (ή που επιλέγει) ένας δάσκαλος και φαίνεται πως τα κουβαλά στην τάξη, μαζί με "την πεποίθηση πως πρόκειται για ένα ψυχρό, αφηρημένο, δύσκολο, θεωρητικό, εξαιρετικά λογικό αλλά, παρ' όλα αυτά, σημαντικό και πολύτιμο γνωστικό αντικείμενο".

Μπορείτε να διαβάσετε

- Απόστολος Δοξιάδης, "Ο θείος Πέτρος και η Εικασία του Γκόλντμπαχ", Εκδόσεις Καστανιώτη, τιμή: 14,55 ευρώ - Denis Guedj, "Το Θεώρημα του Παπαγάλου", Εκδόσεις Πόλις, τιμή: 17,60 ευρώ - Χρίστος Χ. Παπαδημητρίου, "To χαμόγελο του Τούρινγκ", Εκδόσεις Λιβάνη, τιμή: 16 ευρώ - Ian Stewart, "Οι αριθμοί της φύσης", Εκδόσεις Κάτοπτρο, τιμή: 16,80 ευρώ - Ian Stewart, "Παίζει ο Θεός ζάρια";, Εκδόσεις Κωσταράκη, τιμή: 14,90 ευρώ - Simon Sing, "Το Τελευταίο Θεώρημα του Φερμά", Εκδόσεις Τραυλός, τιμή: 16,70 ευρώ - G.Η. Hardy, "Η Απολογία ενός Μαθηματικού", Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, τιμή: 9 ευρώ