Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Απόψεις :: Δικαστικό ρεπορτάζ

( "κατ' επίφαση" η δίκη της "17ν" :: 20/1/2006 20:48:35) 

"Κατ' επίφαση" η δίκη της "17Ν" "ΣΒΗΝΟΥΝ" ΟΙ ΚΑΜΕΡΕΣ

• Η προτεσταντική μεταρρύθμιση

Γραπτή δήλωση του Αλ. Γιωτόπουλου - Δηλώνει ότι δεν τον εκπροσωπούν οι δικηγόροι που ορίστηκαν

Διαφωνίες από συνηγόρους της πολιτικής αγωγής και τους 2 εισαγγελείς

Η μαζική πώληση συγχωροχαρτιών στη Γερμανία προκάλεσε την έντονη αντίδραση του μοναχού και θεολόγου Μαρτίνου Λουθήρου (1483-1546).

Για "κατ' επίφαση" δίκη έκανε λόγο χθες ο Αλέξανδρος Γιωτόπουλος, σε γραπτή δήλωση που διαβίβασε στους δικαστές του πενταμελούς εφετείου, το οποίο διεξάγει τη δευτεροβάθμια δίκη της "17Ν".

Μπλοκάρει την αποδοχή του αιτήματος της πλήρους τηλεοπτικής κάλυψης της δίκης τής 17Ν η αρνητική θέση των 22 εκ των 31 παρισταμένων πολιτικώς εναγόντων, των δικηγόρων δηλαδή που εκπροσωπούν τα θύματα - φυσικά ή νομικά πρόσωπα - της οργάνωσης, που δεν εμφάνισαν αρραγές μέτωπο σε αντιδιαστολή με την υπεράσπιση. Τον Οκτώβριο του 1517 θυροκόλλησε σε ναό της Βιτεμβέργης ένα κατάλογο με 95 θέσεις, δηλαδή επιχειρήματα με τα οποία καταδίκαζε τα συγχωροχάρτια και υποστήριζε τις απόψεις του για τη θρησκεία.

Στη δήλωση υπογραμμίζει ότι δεν τον εκπροσωπούν οι δικηγόροι που διόρισε αυτεπάγγελτα το δικαστήριο. Ωστόσο, οι αφορισμοί των ΜΜΕ δεν διατυπώθηκαν από τους διαφωνούντες, αλλά - παραδόξως - από την εισηγούμενη την παρουσία των καναλιών πλευρά των κατηγορουμένων.

Ο πάπας προχώρησε στον αφορισμό του (1520), όμως αυτός έκαψε δημόσια το σχετικό έγγραφο, τη βούλα*.

Η γραπτή δήλωση Γιωτόπουλου, την οποία διαβίβασε στο δικαστήριο μέσω του συγκατηγορουμένου του Βασίλη Τζωρτζάτου, δεν αναγνώστηκε τελικά από τους δικαστές.

Το πρώτο ξέσπασμα προήλθε από τον Αλέξανδρο Γιωτόπουλο, όταν σε μια διακοπή της δίκης τον πλησίασαν δημοσιογράφοι και του ζήτησαν να πει κάτι.

Η ρήξη με τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία 32. Θα καταδικαστούν αιώνια μαζί με αυτούς που τους διδάσκουν, όσοι πιστεύουν ότι τα συγχωροχάρτια τους εξασφαλίζουν τη σωτηρία […]. 36. Κάθε χριστιανός που μετανοεί ειλικρινά μπορεί να έχει άφεση αμαρτιών χωρίς συγχωροχάρτια. Μαρτίνος Λούθηρος, στο: Genie, Religion and Ethics RT, N.Y. 1992, 33,15 • Τι καταδικάζει ο Λούθηρος με τις θέσεις του αυτές και τι υποστηρίζει;

Σε αυτήν ο Αλέξανδρος Γιωτόπουλος επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι δεν δικαιούται οποιοσδήποτε παράγοντας αυτής της διαδικασίας να μιλάει για λογαριασμό του.

"Εσείς με βγάλατε αρχηγό της 17Ν", απάντησε ενοχλημένος, ενώ η Ι.

Βασική θέση της διδασκαλίας του Λουθήρου Μόνο η πίστη, χωρίς τη συνδρομή των έργων, φέρνει τη δικαιοσύνη, την ελευθερία, την ευτυχία. Αν πιστεύεις, θα αποκτήσεις τα αγαθά αυτά, αν δεν πιστεύεις δε θα τα αποκτήσεις. Πρέπει να απαρνηθείς τον εαυτό σου έχοντας ισχυρή πίστη και απόλυτη εμπιστοσύνη στο Θεό. Ακριβώς χάρη στην πίστη αυτή οι αμαρτίες σου θα συγχωρεθούν… Μαρτίνος Λούθηρος, Για την ελευθερία του χριστιανού, 1520, στο: Genie, Religion and Ethics RT, N.Y. 1992, 45, 20. • Ποιο είναι το βασικό σημείο της διδασκαλίας του Λουθήρου; Γιατί οι απόψεις αυτές του Λουθήρου έρχονται σε ρήξη με την κοινή πίστη της εποχής του; Να λάβετε υπόψη σας ότι, σύμφωνα με τον Λούθηρο, εφόσον μόνο η πίστη οδηγεί στη σωτηρία της ψυχής, οι εξωτερικοί λατρευτικοί τύποι (όπως νηστεία, προσευχή) δεν έχουν καμιά ουσιαστική αξία.

Αναφέρει ακόμα ότι για κάθε νομικό ζήτημα που τον αφορά έξω από αυτή την "κατ' επίφαση", όπως τη χαρακτηρίζει, δίκη, εξακολουθεί να εκπροσωπείται από τους δικηγόρους που ο ίδιος διόρισε αρχικά, δηλαδή τους κ. Ραχιώτη και Χρυσικόπουλο.

Κούρτοβικ λίγο αργότερα, απευθυνόμενη στο δικαστήριο καθώς επιχειρηματολογούσε υπέρ της τηλεοπτικής κάλυψης της δίκης, απέδωσε ευθέως στα ΜΜΕ τη δικαστική εμπλοκή της Αγγελικής Σωτηροπούλου.

Η διδασκαλία του Λουθήρου, ο οποίος υποστήριζε ότι σωτηρία της ψυχής είναι αποτέλεσμα μόνο της πίστης, διαδόθηκε με μεγάλη ταχύτητα στη Γερμανία (Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία). Η δήλωση Γιωτόπουλου, της οποίας έλαβε γνώση το δικαστήριο μέσω του συνηγόρου του Τζωρτζάτου, Ιπποκράτη Μυλωνά, δεν ανεγνώσθη, αφού, όπως είπε η εισαγγελέας Ευτέρπη Γκουτζαμάνη, δικονομικά θα ήταν επιτρεπτό, μόνο αν είχε απευθυνθεί ο Γιωτόπουλος στους τρεις συνηγόρους που τον εκπροσωπούν.

Ενιαία η υπεράσπιση

Ο αυτοκράτορας όμως Κάρολος Ε', που φοβόταν διάσπαση του κράτους, έθεσε το Λούθηρο εκτός νόμου ως αιρετικό και αποκήρυξε το Λουθηρανισμό.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο αναπληρωτής εισαγγελέας της έδρας, κ. Βλάσης, ο οποίος είπε ότι "ο Γιωτόπουλος δείχνει την περιφρόνησή του προς τους τρεις δικηγόρους που διόρισε το δικαστήριο".

Η χθεσινή διαδικασία αναλώθηκε στη συζήτηση του αιτήματος αυτού. Οι οπαδοί του Λουθήρου και οι γερμανοί ηγεμόνες που τον υποστήριζαν διαμαρτυρήθηκαν και για το λόγο αυτό ονομάστηκαν διαμαρτυρόμενοι ή προτεστάντες.

Νωρίτερα σε δήλωση, που ανέγνωσε ενώπιον των δικαστών ο Ηρακλής Κωστάρης, έκανε λόγο για παραβίαση των δικαιωμάτων του στο στάδιο της προανάκρισης.

Η στάση της υπεράσπισης ήταν ενιαία. Ακολούθησε γενικευμένη σύρραξη μεταξύ των οπαδών του Λουθήρου και των δυνάμεων του αυτοκράτορα, που τερματίστηκε με την υπογραφή της Ειρήνης της Αυγούστας (1555).

Επίσης απέδωσε σε λόγους σκοπιμότητας και στο κλίμα τρομοϋστερίας της εποχής το βαρύτατο κατηγορητήριο που τους αποδόθηκε.

Όλοι εκδήλωσαν την επιθυμία τους να καλυφθεί τηλεοπτικά η δίκη της τρομοκρατίας με απευθείας σύνδεση και όχι αποσπασματικά. Η συνθήκη αυτή αναγνώριζε τη νομιμότητα του Λουθηρανισμού και το δικαίωμα κάθε ηγεμόνα να επιβάλει στην επικράτειά του το δόγμα που ήθελε.

Ακολούθησε η αγόρευση του συνηγόρου του Χριστόδουλου Ξηρού, Φραγκίσκου Ραγκούση, σχετικά με την ένσταση που έχει υποβληθεί από την υπεράσπιση για ακυρότητα των προανακριτικών ομολογιών των εντολέων τους.

Οι συνήγοροι υπεράσπισης των 19 κατηγορουμένων δεν παρέλειψαν να αναφερθούν στη συνεχή ενασχόληση των τηλεοπτικών σταθμών με το θέμα, γεγονός στο οποίο - όπως επισήμαναν - οφείλεται η στρεβλή εικόνα που διαμορφώνει η κοινή γνώμη για την υπόθεση. Με τον τρόπο αυτό η Γερμανία διαιρέθηκε σε κρατίδια ρωμαιοκαθολικά και σε κράτη διαμαρτυρόμενα.

Ο κ. Ραγκούσης στην αγόρευσή του αναφέρθηκε εκτενώς στα όσα ακολούθησαν τη σύλληψη και την απολογία του Χριστόδουλου Ξηρού στον ανακριτή, κάνοντας λόγο για "δικονομικές παραβιάσεις και φαιδρότητες που επέτρεψαν οι ανακριτικές αρχές".

Εκεί επικέντρωσαν άλλωστε και τα πυρά τους κατά των καναλιών.

Η Μεταρρύθμιση διαδόθηκε και σε άλλες χώρες με διάφορες παραλλαγές, προκαλώντας την αντίδραση της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η αγόρευση του συνηγόρου υπεράσπισης του Διονύση Γεωργιάδη, Βασίλη Παπαστεργίου, ο οποίος χαρακτήρισε παράνομη την προανακριτική διαδικασία.

"Θα μας πουλάνε κομμάτι - κομμάτι;", είπε γλαφυρά ο Γιάννης Σερίφης όταν, μετά το τέλος των αγορεύσεων, ζήτησε τον λόγο για να διατυπώσει αυτοπροσώπως την άποψή του.

Ακολούθησε περίοδος συγκρούσεων με αποκορύφωμα τη σφαγή στο Παρίσι δύο χιλιάδων Γάλλων προτεσταντών ή καλβινιστών (Ουγενότων), δηλαδή οπαδών του Γάλλου μεταρρυθμιστή Καλβίνου (1509-1564), τη νύκτα του Αγίου Βαρθολομαίου (24 Αυγούστου 1572).

Με αφορμή την τοποθέτηση του συνηγόρου του, ο Διονύσης Γεωργιάδης παρενέβη και απευθυνόμενος στους δικαστές υποστήριξε ότι έγινε δέκτης ωμού εκβιασμού στο στάδιο της προανάκρισης από τους αστυνομικούς.

Αντιθέτως, οι συνήγοροι πολιτικής αγωγής οι οποίοι ετάχθησαν κατά της απευθείας τηλεοπτικής κάλυψης της διαδικασίας - όπως και οι δύο εισαγγελείς της έδρας - και παραλλήλισαν τους παράγοντες της δίκης με παίκτες ριάλιτι σόου που θα έχουν πάνω τους διαρκώς ένα ηλεκτρονικό μάτι να τους παρακολουθεί.

Μετά από αρκετές δεκαετίες αιματηρών πολέμων αποκαταστάθηκε τελικά η ειρήνη με το Διάταγμα της Νάντης (1598), που αναγνώριζε το δικαίωμα των καλβινιστών να ασκούν ελεύθερα τη λατρεία τους υπό ορισμένες όμως προϋποθέσεις.

Η δίκη της "17Ν" στο εφετείο θα συνεχιστεί τη Δευτέρα.

Όσον αφορά τη δημοσιότητα, αυτή διασφαλίζεται - είπαν - με την παρουσία ακροατηρίου αφ' ενός και βεβαίως με την κάλυψή της από εκατοντάδες δημοσιογράφους.

Η τρίτη κατά σειρά ένσταση (την οποία ο πρόεδρος Μιχ. Μαργαρίτης περίμενε από την έναρξη της δίκης) υπεβλήθη λίγο πριν λήξει η χθεσινή διαδικασία. Αφορά τη μη νόμιμη συγκρότηση του δικαστηρίου. Σύμφωνα με τις αιτιάσεις των συνηγόρων υπεράσπισης, η προεπιλογή δικαστών που μετείχαν στην κλήρωση συνιστά στέρηση των κατηγορουμένων από τον φυσικό τους δικαστή - αφού δεν μπήκαν στην κληρωτίδα όλα τα ονόματα - και κατά συνέπεια η σύνθεση που δικάζει τους 19 κατηγορουμένους είναι παράνομη.