Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Απόψεις :: Πολιτικό ρεπορτάζ

( ρεκόρ για τη νομαρχία :: 4/1/2006 19:27:15) 

Πρώτος στη λίστα απορρόφησης κοινοτικών κονδυλίων ο νομός Θεσσαλονίκης

Επιδότηση για βελτιώσεις στις προσόψεις των κτιρίων

11.2 Τοπική Αυτοδιοίκηση

Ρεκόρ για τη νομαρχία

Επιδότηση στους ιδιοκτήτες που θα βάψουν τις προσόψεις των πολυκατοικιών προωθεί η Πολιτεία, για να μπει χρώμα στο γκρίζο της πόλης

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση θεωρείται δημοκρατικός θεσμός και βασική προϋπόθεση για την πραγμάτωση της λαϊκής κυριαρχίας.

Την πρωτιά στη λίστα των νομών της Κεντρικής Μακεδονίας που κατάφεραν να απορροφήσουν κοινοτικά κονδύλια κατέκτησε η Θεσσαλονίκη. 1. Επιδότηση των ιδιοκτητών για αισθητικές βελτιώσεις προσόψεων κτιρίων, με βάση ειδική μελέτη.

Η Δημοκρατία πρέπει να θεμελιώνεται από κάτω προς τα πάνω (από το λαό προς την εξουσία) και αυτό επιτυγχάνεται με την τοπική αυτοδιοίκηση.

Σήμερα στο νομό βρίσκονται σε εξέλιξη τριάντα έργα συνολικού προϋπολογισμού 64,7 εκατ. ευρώ, με κύρια πηγή χρηματοδότησης το ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας (Γ' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης). Σε πρώτη φάση αφορά τις Ολυμπιακές διαδρομές, δηλαδή κτίρια που βρίσκονται πάνω σε δρόμους στους οποίους θα μετακινούνται οι αθλητές, τα μέλη της Ολυμπιακής οικογένειας και, φυσικά, οι επισκέπτες το καλοκαίρι του 2004.

Το Σύνταγμα στο άρθρο 102 κατοχυρώνει την ύπαρξη Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ).

Για το 2005 προβλεπόταν αρχικά να ολοκληρωθούν εργασίες των έργων αυτών ύψους 14 εκατ. ευρώ, που όμως ξεπεράστηκε με αποτέλεσμα να δοθεί πρόσθετη χρηματοδότηση στη νομαρχία Θεσσαλονίκης 3 εκατ. ευρώ. 2. Αντιμετώπιση του προβλήματος του δώματος των κτιρίων με κύριο στόχο την αισθητική αποκατάστασή τους (κατασκευή στέγης, ενσωμάτωση εγκαταστάσεων, άλλοι τρόποι), ώστε να μην παρουσιάζεται η εικόνα του αποθηκευτικού χώρου που είναι ορατή σήμερα σε αστικές και μη περιοχές.

Όλες οι υποθέσεις τοπικής σημασίας (π.χ. η κατασκευή ή η φροντίδα των σχολικών κτηρίων, η διαμόρφωση και η επισκευή των πεζοδρομίων, οι χώροι αναψυχής και πρασίνου, η καθαριότητα) ανήκουν αποκλειστικά στην αρμοδιότητα των ΟΤΑ.

Ως εκ τούτου η φετινή απορρόφηση ανήλθε σε ποσοστό 94,2% έναντι του 81,1% του προηγούμενου έτους.

3. Διερεύνηση της δυνατότητας να φυτευθούν οι ταράτσες κτιρίων βάσει ειδικών προδιαγραφών, με ρύθμιση που να το καθιστά υποχρεωτικό σε οικισμούς, πολεοδομικές ενότητες, κατά μήκος οδικών αξόνων.

Οι ΟΤΑ δεν έχουν μόνο αρμοδιότητες, αλλά και δικαιώματα και υποχρεώσεις, έχουν δικούς τους υπαλλήλους, δικά τους έσοδα και περιουσία και δικό τους προϋπολογισμό.

Η υψηλή απορροφητικότητα είναι αποτέλεσμα των συντονισμένων προσπαθειών του νομάρχη Παναγιώτη Ψωμιάδη και των αρμόδιων υπηρεσιών, γεγονός που δημιούργησε προϋποθέσεις για αύξηση των κονδυλίων.

4. Υποχρεωτική απελευθέρωση (από τοίχους ή άλλες περιφράξεις) και υποχρεωτική φύτευση των 2/3 των ακάλυπτων χώρων στις εντός σχεδίου περιοχές.

Η βασική τους όμως χρηματοδότηση γίνεται από τον κρατικό προϋπολογισμό μέσω της Περιφέρειας.

Σύμφωνα με τον νομάρχη Θεσσαλονίκης, για το 2006 υποβλήθηκαν 22 νέες επενδυτικές προτάσεις, συνολικού προϋπολογισμού 30,3 εκατ. ευρώ, η έγκριση και η υλοποίηση των οποίων θα βοηθήσει τα μέγιστα στη διαδικασία ανάπτυξης, η οποία ήδη έχει ξεκινήσει.

5. Θα τροποποιηθεί η ισχύουσα νομοθεσία (έχει καταργηθεί το δικαίωμα εξαγοράς, έχει προχωρήσει η σύνταξη ενός Προεδρικού Διατάγματος), με στόχο τη διασφάλιση περισσότερων χώρων στάθμευσης σε ολόκληρη τη χώρα.

Τους στόχους της νομαρχίας σχετικά με την απορροφητικότητα των κονδυλίων επιβεβαιώνει με επιστολή που απέστειλε ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Γιώργος Τσιότρας στον νομάρχη κ. Ψωμιάδη, επισημαίνοντας τη θετική ανταπόκριση στην επιτάχυνση των πιστοποιήσεων και πληρωμών των έργων ευθύνης της ΝΑΘ, γεγονός που, όπως αναφέρει, επιβεβαιώνει την υλοποίηση του σχεδιασμού και την απόλυτη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων.

6. Προώθηση προγράμματος κοινόχρηστων πάρκινγκ.

Τι έγινε το 2005

7. Απελευθέρωση και επιβολή χρήσης των υφιστάμενων πιλοτών για χώρους στάθμευσης.

Συνολικά μέσα στο 2005 απορροφήθηκαν 16 εκατ. ευρώ από τα 17 εκατ. ευρώ που είχε στη διάθεση της η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Θεσσαλονίκης μέσω της ΣΑΝΑ 0183, ποσοστό απορρόφησης 94,2%, υψηλότερο από το αντίστοιχο του 2004, οπότε απορροφήθηκαν 10,9 εκατ. ευρώ, με όριο πληρωμών τα 13,5 εκατ. ευρώ, ποσοστό απορρόφησης 81,1%.

Κίνητρα για πολυκατοικίες

Εν ολίγοις το 2005 η νομαρχία Θεσσαλονίκης αύξησε το ποσοστό απορρόφησης των κονδυλίων σε 94% από 81%, ενώ αύξησε το σύνολο των κεφαλαίων που απορρόφησε κατά 5 εκατ. ευρώ.

8. Πρόβλεψη ειδικού ταμείου στις πολυκατοικίες για την αποκατάσταση των όψεων.

Σύμφωνα με τον κ. Ψωμιάδη, η προσπάθεια για την ανάπτυξη του νομού μέσω και της καλύτερης αξιοποίησης των ευρωπαϊκών κονδυλίων συνεχίζεται με τους ίδιους εντατικούς ρυθμούς, καθώς η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Θεσσαλονίκης μέσα στο 2005 έχει ήδη υποβάλει προς ένταξη στο ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας 22 φακέλους έργων συνολικού προϋπολογισμού 30,3 εκατ. ευρώ.

9. Επιβολή Δημοτικού Ανταποδοτικού Τέλους με τη συμφωνία της πλειονότητας των θιγομένων.

Συγκεκριμένα έχουν υποβληθεί προς ένταξη:

Θα ισχύσει μόνο αν προκύψει συμφωνία δημοτών για επιπλέον φορολογία, που όμως θα χρηματοδοτεί συγκεκριμένα έργα του δήμου από τα οποία ωφελούνται οι φορολογούμενοι δημότες (π.χ. εξωραϊσμός κοινόχρηστης έκτασης, ειδικές κατασκευές κ.λπ.). 1. Επτά φάκελοι στον τομέα «Περιβάλλον-Αντιπλημμυρικά έργα» συνολικού προϋπολογισμού 7 εκατ. ευρώ.

2. Εξι φάκελοι στον τομέα «Γεωργία-Αγροτική Οδοποιία» συνολικού προϋπολογισμού 1,2 εκατ. ευρώ.

3. Δύο φάκελοι στον τομέα «Συγκοινωνίες» συνολικού προϋπολογισμού 3,8 εκατ. ευρώ.

4. Δύο φάκελοι στον τομέα «Πρόνοια» συνολικού προϋπολογισμού 1,3 εκατ. ευρώ.

5. Πέντε φάκελοι στον τομέα «Εκπαίδευση» συνολικού προϋπολογισμού 17 εκατ. ευρώ.

Απορροφήσεις της ΝΑΘ για τα έτη 2004-2005 2004 - 2005 Όριο πιστώσεων - 16.717.600,88 € - 19.196.000,00 € Όριο πληρωμών - 13.500.000,00 € - 17.000.000,00 € Πραγματοποιηθείσες πληρωμές - 10.956.322,10 € - 16.013.086,56 € Ποσοστό απορρόφησης - 81,15% - 94,19%