Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Άρθρα :: Γνώμη (άρθρο σχολιασμού)

( δεν ξεχνώ :: 16/1/2006 18:18:28) 

Δεν ξεχνώ "Τον έβλεπα νά'ρχεται τον χωρισμό"

1.2 Οικονομική, κοινωνική και πολιτική οργάνωση

ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

Ξέρει καλά τον κανόνα πως αν το ονοματάκι της δεν κυκλοφορεί στα μίντια, σε λίγο θα είναι παρελθόν για τον κόσμο του Χόλιγουντ. Η οικονομία.

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΤΣΑΝΤΩΝΗΣ

Έτσι, η Αντζελίνα Ζολί δεν μπορούσε να περιμένει την πρεμιέρα της νέας της ταινίας με τη συνέχεια των περιπετειών ως Λάρα Κρόφτ. Η Μεσοποταμία ήταν χώρα γεωργική.

Οι ποικιλόμορφες εσωτερικές εξελίξεις, που συνήθως έχουν δυσάρεστη χροιά, υπερκαλύπτουν τα συμβαίνοντα στο πεδίο των εθνικών μας θεμάτων, όπως γίνεται εδώ και χρόνια στον τόπο μας.

Γι' αυτό και προέβη σε μερικές αποκαλύψεις, έτσι για να μην την ξεχνούν τα περιοδικά και, βεβαίως, οι θαυμαστές της. Η οικονομία της στηριζόταν στην καλλιέργεια της γης.

Το αποτέλεσμα είναι να μένει στο σκοτάδι η πραγματική κατάσταση για τα κορυφαία ζητήματα της χώρας και να ξυπνάμε απότομα όταν τα πράγματα έχουν φτάσει στο μη περαιτέρω.

Η δημοφιλής πρωταγωνίστρια λοιπόν δηλώνει πως γνώριζε ότι η επιλογή της να υιοθετήσει τον Μάντοξ, ένα ορφανό αγοράκι από την Καμπότζη, σήμαινε και το τέλος του γάμου της με τον Μπίλι Μπομπ Θόρτον. Από την 4η χιλιετία π.Χ. οι Σουμέριοι, οι αρχαιότεροι κάτοικοι της περιοχής, υπό την επίβλεψη του κράτους είχαν ως κύρια ασχολία την άρδευση και την καλλιέργεια των χωραφιών.

Για παράδειγμα, στο Κυπριακό έχουμε διανύσει σχεδόν δύο χρόνια από την απόρριψη του σχεδίου Ανάν από την πλευρά της ελληνοκυπριακής κοινότητας και ακόμη δεν έχουμε προχωρήσει σε μια ουσιαστική αποτίμηση των νέων προοπτικών για λύση του προβλήματος, εάν βεβαίως υπάρχουν τέτοιες.

Όπως προκύπτει από τα "ψίχουλα" της αυτοβιογραφίας της, που αναμένεται να κυκλοφορήσει το καλοκαίρι, η μητρότητα για εκείνη ήταν το παν. Η συστηματική ανάπτυξη της γεωργίας στη Μεσοποταμία επιτεύχθηκε μόνο μέσα από την ομαδική εργασία, καθώς η καλλιέργεια των άγονων εκτάσεων δεν ήταν εφικτή στο πλαίσιο της οικογενειακής γεωργικής οικονομίας.

Οι εξελίξεις που βλέπουν καθημερινά το φως της δημοσιότητας μόνο θετικές προοπτικές δεν προοιωνίζονται:

Γνώριζε πως ο άντρας της ήταν τρελά ερωτευμένος μαζί της - ασχέτως με τις φήμες που έφταναν στα αυτιά της και τον ήθελαν συχνά να ξενοκοιμάται -, αλλά προτιμούσε μια ζωή πιο μποέμ, με τους φίλους του, τη μουσική του και τη σέξι γυναίκα του, όπου δεν χωρούσαν πάνες και μπιμπερό. Έτσι εξασφαλίστηκε η πλούσια συγκομιδή κυρίως σιταριού και κριθαριού.

* Στο διεθνή χώρο η Κύπρος ολοένα και περισσότερο μοιάζει με μοναχικό ταξιδιώτη.

Όταν όμως η 27χρονη Αντζελίνα αντίκρυσε τον Μάντοξ και έθεσε στον εαυτό της το ερώτημα "μητρότητα ή Μπίλι Μπομπ Θόρτον", χωρίς δεύτερη κουβέντα έβγαλε από τον λαιμό της το μπουκαλάκι με το αίμα του, που φορούσε ως φυλαχτό, και αποφάσισε να γίνει μητέρα.

Παράλληλα η εκτροφή μεγάλου αριθμού κοπαδιών εξασφάλιζε ποσότητες γάλακτος, βουτύρου και μαλλιού.

Πολύ δύσκολα δημιουργεί συμμαχίες ή βρίσκει απλή κατανόηση στους ευρωπαϊκούς της εταίρους. Όσο για τη συνέχεια;

Αρκετοί από τους κατοίκους των πόλεων ασχολήθηκαν με τη βιοτεχνία, η οποία είχε το χαρακτήρα οικοτεχνικής παραγωγής κυρίως υφασμάτων, έργων μικροτεχνίας και επίπλων από το ξύλο των φοινικόδενδρων.

Δεν είναι μόνο η πολυσυζητημένη επίσκεψη Στρο, που σε επίπεδο συμβολισμών κατοχύρωνε αναγνώριση του ψευδοκράτους, αλλά και η συνάντηση του Ερντογάν με τον Ιάπωνα πρωθυπουργό Κοϊζούμι, κατά την οποία ο τελευταίος δήλωσε πως "η Ιαπωνία δεν εφαρμόζει κανένα εμπάργκο" απέναντι στο ψευδοκράτος της Βόρειας Κύπρου. Υπομονή, είναι η πρώτη αυτοβιογραφία της Αντζελίνα και την γράφει στα 27.

Η μεταλλοτεχνία ήταν ένας κλάδος που γνώρισε ιδιαίτερη άνθηση.

Η κυπριακή και η ελληνική κυβέρνηση σφύριξαν αδιάφορα. Μέχρι τα 47 έχουμε να διαβάσουμε αποκαλύψεις…

Η οργάνωση της παραγωγής του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα της οικονομίας από την κεντρική εξουσία οδήγησε σε υπερπαραγωγή και ανταλλαγές.

Για κακή τους τύχη ο κ. Κοϊζούμι επέμενε:

Έτσι αναπτύχθηκε το εμπόριο που βασιζόταν στην εξαγωγή του πλεονάσματος, ιδιαίτερα των γεωργικών και κτηνοτροφικών αγαθών και στην εισαγωγή πρώτων υλών, ιδιαίτερα μετάλλων.

"Η Ιαπωνία δεν επιβάλλει καμία κύρωση σε όσους Ιάπωνες επιχειρηματίες επιθυμούν να προχωρήσουν σε επενδύσεις ή να εμπορευτούν".

Καραβάνια διέσχιζαν τη χώρα και εμπορικοί δρόμοι την ένωναν με τις ακτές της Μεσογείου και τις Ινδίες.

Η αντίδρασή μας ήταν… συντριπτική:

Πιθανότατα εμπορικοί σταθμοί των λαών της Μεσοποταμίας λειτούργησαν σε πόλεις άλλων λαών.

"Κάποια πράγματα λέγονται προς ικανοποίηση του φιλοξενούντος αρχηγού της κυβέρνησης", δήλωσε ο Κύπριος κυβερνητικός εκπρόσωπος.

Άγαλμα του Γουδέα, ηγεμόνα σουμερικής πόλης. (Παρίσι, Μουσείο Λούβρου)

Φαίνεται πως οι ηρωισμοί είχαν ημερομηνία λήξεως την άνοιξη του 2004.

Η κοινωνία.

* Το ευρωκοινοβούλιο, που μόνο εχθρικό προς την Κύπρο δεν μπορεί να χαρακτηριστεί, με διαφορά μόλις επτά ψήφων δεν ψήφισε το απευθείας εμπόριο της Ε.Ε. με τα κατεχόμενα.

Την περίοδο που κυριάρχησαν οι Σουμέριοι, όπως έχουν αποδείξει νεότερες έρευνες, υπήρχε καθεστώς ατομικής ιδιοκτησίας.

Και αυτό συνέβη πριν από ένα χρόνο.

Αναμφίβολα το μεγαλύτερο μέρος της γης ανήκε στους ευγενείς και τους ιερείς.

Από τότε κύλησε πολύ νερό και όχι πάντα στο δικό μας μύλο.

Τις μεγάλες εκτάσεις καλλιεργούσαν ελεύθεροι καλλιεργητές, που δεν είχαν δική τους ιδιοκτησία·

Ας θυμηθούμε πως πριν από λίγους μόνο μήνες ο πρόεδρος του ευρωκοινοβουλίου πήγε στην Κύπρο, προειδοποιώντας για την πορεία της διχοτόμησης.

ωστόσο, μέρος της γης ανήκε και σε πολίτες, που ήταν οργανωμένοι σε πατριαρχικές οικογένειες και σε κοινότητες.

Όσοι δεν ήθελαν "να παραδώσουν κοινότητα" έκαναν πως δεν κατάλαβαν.

Η γη αυτή περιερχόταν κληρονομικά στην κατοχή των πολιτών και μπορούσε να πουληθεί από τον αρχηγό της οικογένειας.

* Ο Οργανισμός Ανάπτυξης του ΟΗΕ δημιούργησε ειδικό ταμείο για την οικονομική ενίσχυση των κατεχομένων και η κυπριακή κυβέρνηση το αντιλήφθηκε εκ των υστέρων.

Την κορυφή της κοινωνικής πυραμίδας στις σουμερικές πόλεις κατείχε ο ηγεμόνας κάθε πόλης που θεωρούνταν και ως ο εκπρόσωπος του θεού στη γη.

Οι καταγγελίες που ακολούθησαν δεν αρκούν για να αντιστρέψουν τη δυναμική του ψευδοκράτους προς την κατοχύρωσή του ως σημαντικής χωριστής οικονομικής οντότητας.

Η δομή της κοινωνίας των λαών που κατοίκησαν στην περιοχή μετά από τους Σουμέριους ήταν αποτέλεσμα της οργάνωσης ενός κράτους με θεοκρατικό χαρακτήρα.

Σε λίγα χρόνια η διαπραγμάτευση με μια τέτοια οντότητα θα είναι δυσχερέστερη απ' ό,τι ήταν το 2004.

Ο ανώτατος άρχοντας, ο βασιλιάς, θεωρούνταν θεός ή προσωποποίηση του θεού και η θρησκεία ασκούσε τεράστια επίδραση στις εκδηλώσεις της ζωής.

Νομίζω πως οι πάσης φύσεως απορριπτικοί του σχεδίου Ανάν αλλιώς μας τα παρουσίαζαν τα πράγματα την εποχή του δημοψηφίσματος.

Οι ευγενείς, δηλαδή η ανώτερη αυλική υπαλληλία και οι ιερείς, αποτελούσαν ιδιαίτερη τάξη.

* Οι αντιφατικές προσεγγίσεις κορυφαίων παραγόντων του κυβερνητικού στρατοπέδου της Κύπρου για το θέμα της ένταξης της στη ζώνη του ευρώ ασφαλώς δεν συμβάλλουν στην εμπέδωση μιας αίσθησης πως υπάρχει κάποια στρατηγική για κορυφαία θέματα και βεβαίως διόλου δεν διευκολύνουν το πέρασμα των απόψεών μας στον ευρωπαϊκό χώρο.

Στη βάση της κοινωνικής ιεραρχίας βρίσκονταν οι ελεύθεροι πολίτες, γεωργοί, τεχνίτες κ.ά.

Κατόπιν όλων αυτών, έχει ενδιαφέρον να ξαναθυμηθούμε τι έλεγε η κάθε πλευρά πριν από το δημοψήφισμα του 2004.

Οι δούλοι ήταν κυρίως αιχμάλωτοι πολέμου αλλά και ελεύθεροι πολίτες που είχαν χάσει την ελευθερία τους λόγω χρεών.

Το "Δεν ξεχνώ" είναι πολιτικά εξαιρετικά επίκαιρο στο νησί της Αφροδίτης.

Το «λάβαρο» της σουμερικής πόλης Ουρ. Παρουσιάζει σκηνές από τα ανάκτορα και τις καθημερινές ασχολίες των κατοίκων. (Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο)

Η πολιτική οργάνωση. Η πολιτική εξουσία κατά την περίοδο των Σουμερίων ήταν οργανωμένη στο πλαίσιο των πόλεων. Κάθε πόλη αποτελούσε ανεξάρτητο κράτος μαζί με τις κοινότητες που την περιέβαλλαν. Την εξουσία σε κάθε πόλη κατείχε ένας ηγεμόνας που θεωρούνταν εκπρόσωπος του θεού και ήταν παράλληλα αρχιερέας, δικαστής και αρχηγός του στρατού. Κυβερνούσε με τη βοήθεια των μελών της οικογένειάς του και του ιερατείου. Ανάλογη πολιτική εξουσία στις ιστορικές περιόδους που ακολούθησαν είχε ο βασιλιάς, όταν στη Μεσοποταμία συγκροτήθηκαν ενιαία και ισχυρά κράτη, όπως το Βαβυλωνιακό ή το Ασσυριακό.

2. Η περιγραφή ενός βαθμιδωτού οικοδομήματος, ενός ζιγκουράτ Στη μέση του ιερού ήταν χτισμένος γερός πύργος με πλάτος και μήκος ένα στάδιο. Επάνω σ' αυτόν τον πύργο ήταν χτισμένος άλλος, κι επάνω του άλλος, ως τους οκτώ. Για ν' ανεβεί κανείς, υπάρχει εξωτερική κυκλική ανάβαση, που συνδέει όλους τους πύργους. Κάπου στη μέση περίπου της διαδρομής υπάρχει ένα πλατύσκαλο και καθίσματα για να ξεκουράζονται όσοι ανεβαίνουν. Στον τελευταίο πύργο υπάρχει μεγάλος ναός και μέσα στο ναό ένα κρεβάτι μεγάλο και κοντά του στρωμένο ένα χρυσό τραπέζι. Άγαλμα κανένα δεν υπάρχει, και κανένας άνθρωπος δεν επιτρέπεται να περάσει εκεί τη νύχτα, εκτός μόνο από μια γυναίκα ντόπια, που διάλεξε ο θεός απ' όλες, όπως λένε οι Χαλδαίοι, οι ιερείς αυτού του θεού. Ηρόδοτος, Α, 182 μετ. Αγγ. Βλάχου.