Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Αθλητικά :: Σχόλιο

( πολυτέλεια ο διχασμός στην τούμπα :: 16/1/2006 18:51:41) 

Πολυτέλεια ο διχασμός στην Τούμπα Με τον καπετάν Ανδρέα Ζέππο στα πέλαγα

ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ

Είναι ίδιον της Θεσσαλονίκης να γκρεμίζει είδωλα, να απομυθοποιεί προσωπικότητες, οργανισμούς, ομάδες, να κατακεραυνώνει προσπάθειες για κάτι άλλο, διαφορετικό, ενδεχομένως καλύτερο

Ταξίδι 1.500 μιλίων στο Αιγαίο με το παλιό καΐκι του θρυλικού καπετάν Ανδρέα Ζέππου, με πλήρωμα ανθρώπους της θάλασσας, καταγράφει ντοκιμαντέρ 13 επεισοδίων της ΝΕΤ

- Οι λογοτέχνες της Γενιάς του Τριάντα ανανεώνουν τόσο την ποίηση όσο και την πεζογραφία.

Ο ΠΑΟΚ είναι φανερό ότι βρίσκεται στη δίνη ενός εμφύλιου πολέμου.

ΠΑΝΟΣ ΓΕΡΑΜΑΝΗΣ

Το ελληνικό ιστορικό παρελθόν και το βίωμα της Μικρασιατικής Καταστροφής αποτελούν πηγές της έμπνευσής τους.

Ο σύλλογος της Θεσσαλονίκης, με τη συμπλήρωση 80 χρόνων λαμπρής ιστορίας, βιώνει παρανοϊκές καταστάσεις, οι οποίες δείχνουν ικανές να φρενάρουν τη δεδομένη δυναμική του και την πορεία προς την ανάπτυξη και την αναγέννηση, και ταυτόχρονα κινδυνεύει να καθηλωθεί σε δαιδαλώδεις κι εσωστρεφείς κρίσεις, μιζέρια και παρακμή.

Τρία χρόνια, 1.500 ναυτικά μίλια στο Αιγαίο, με το καΐκι του καπετάν Ανδρέα Ζέππου για το ντοκιμαντέρ των Γιώργου Κολόζη και Κώστα Γουζέλη

Οι ποιητές επηρεάζονται από τις αρχές των μεγάλων ρευμάτων του υπερρεαλισμού, του συμβολισμού και του μοντερνισμού των πρώτων δεκαετιών του αιώνα και ανανεώνουν την ελληνική ποίηση.

Όλα εκείνα τα στοιχεία, δηλαδή, που απειλούν να στοιχειώσουν ολόκληρη την πόλη…

Το θρυλικό προπολεμικό καΐκι "Άγιος Ευστράτιος" του θαλασσόλυκου καπετάν Ανδρέα Ζέππου (ήρωα του ομώνυμου τραγουδιού του Γιάννη Παπαϊωάννου), φορτωμένο με ιστορικές μνήμες και αληθινές ιστορίες ζωής, πραγματοποίησε ένα μεγάλο ταξίδι στο Αιγαίο, που κράτησε τρία χρόνια!

- Βασικά χαρακτηριστικά της ανανέωσης στην ποίηση είναι ο ελεύθερος στίχος, η χρήση του λεξιλογίου της καθημερινής ομιλίας, η κατάργηση της λογικής αλληλουχίας και του μέτρου και η εγκατάλειψη της ομοιοκαταληξίας. Είναι ίδιον της Θεσσαλονίκης, άλλωστε, να γκρεμίζει είδωλα, να απομυθοποιεί προσωπικότητες, οργανισμούς, ομάδες, να κατακεραυνώνει προσπάθειες για κάτι άλλο, διαφορετικό, ενδεχομένως καλύτερο.

Από το 1999 έως το 2002.

- Οι πεζογράφοι με τη σειρά τους εγκαταλείπουν το διήγημα και επιδίδονται στην καλλιέργεια του αστικού και του ιστορικού μυθιστορήματος, παρακολουθώντας την εξέλιξη του ευρωπαϊκού μυθιστορήματος. Τελευταίο κρούσμα οι αποδοκιμασίες μιας μερίδας (αποδεδειγμένα μειοψηφίας) οργανωμένων οπαδών σε βάρος του Δημήτρη Σαλπιγγίδη, μετά το γκολ που πέτυχε στον αγώνα της Κυριακής με την Ξάνθη, στην Τούμπα.

Τόσος χρόνος χρειάστηκε για τα γυρίσματα της νέας σειράς 13 ντοκιμαντέρ, "Αιγαίο νυν και αεί", που θα προβάλλονται από τη ΝΕΤ από τούτη την Κυριακή.

Ο πρώτος σκόρερ της ομάδας τα τελευταία τρία χρόνια, ο πρώτος σκόρερ μέχρι τώρα του πρωταθλήματος, ένας από τους πλέον… αναγνωρίσιμους κατοίκους τούτης της πόλης, ένας εν ενεργεία διεθνής ποδοσφαιριστής από τα σπλάχνα του συλλόγου, αποδοκιμάσθηκε με υποτιμητικούς χαρακτηρισμούς υπό την πίεση της στείρας άρνησης των πάντων και των συλλήβδην αφορισμών που δεν βγάζουν πουθενά.

"Προσπαθούμε να ξυπνήσουμε την αληθινή μνήμη, να βρούμε την ουσία της ζωής, να χτυπήσουμε το πλαστικό, να ζήσουμε το αυθεντικό", λέει στα "ΝΕΑ" ο σκηνοθέτης Γιώργος Κολόζης.

Η λογική του παραλόγου, η παράνοια σε όλο της το μεγαλείο.

"Η σειρά είναι αυθεντικές ιστορίες ζωής με πρωταγωνιστές ανθρώπους της θάλασσας: ψαράδες, μουσικούς, καραβομαραγκούς, σφουγγαράδες, αγγειοπλάστες, καλλιτέχνες, ζωγράφους, επιστήμονες και γενικά ανθρώπους με στάση ζωής, με πολιτισμό".

Ο Σαλπιγγίδης βρέθηκε στο στόχαστρο, όπως βρέθηκε και ο ίδιος ο αρχηγός της ομάδας, ο Θοδωρής Ζαγοράκης, γιατί ο Γιάννης Γούμενος, ο κατέχων τα διοικητικά ηνία, δεν είναι αρεστός στη συγκεκριμένη μειοψηφία οπαδών.

Ο αρχιτέκτων Κώστας Γουζέλης, που είναι ο ιδιοκτήτης του θρυλικού καϊκιού, έχει την ευθύνη για τις ιστορίες, τα κείμενα και την παρουσίαση της σειράς των ντοκιμαντέρ.

Έτσι απλά και… καταστροφικά.

"Στον ταρσανά της Σύρου, το καΐκι του Ζέππου, ο "Άγιος Ευστράτιος" αρχίζει μια νέα ζωή, μια καινούργια θαλασσινή πορεία", λέει.

Όπως καταστροφικές και αποτρόπαιες ήταν οι εικόνες από την καταστροφή και το κάψιμο των πλαστικών καθισμάτων από οπαδούς που θεωρητικά βρέθηκαν στο γήπεδο για να βοηθήσουν την ομάδα τους και την προσπάθεια των παικτών της.

"Ο Δημήτρης Μαυρίκος, τελευταίος απόγονος μιας μεγάλης οικογένειας καραβομαραγκών, επιστρατεύει όλη του την τέχνη και την πείρα για να δρομολογηθεί το καΐκι στο νέο του ταξίδι στο Αιγαίο για το γύρισμα των ντοκιμαντέρ.

Οι συγκεκριμένες αρνητικές αντιδράσεις, βεβαίως, αποδοκιμάστηκαν από τον υπόλοιπο κόσμο που βρέθηκε στην Τούμπα, ο οποίος προσπάθησε να τις "σκεπάσει".

Μετά την οικογένεια του καπετάν Ζέππου, το καΐκι πέρασε στην οικογένεια ψαράδων Παγίδα.

Η μιζέρια προκαλεί και διχασμό, για τον οποίο δεν πρέπει να υπάρχει χώρος στην Τούμπα.

Τα τέσσερα αδέλφια δούλεψαν αρκετά χρόνια, το εκμεταλλεύτηκαν στη θάλασσα και κέρδισαν πολλά χρήματα!

Είναι πολυτέλεια…

Ο καθένας απ' αυτούς χάρη στο καΐκι έχτισε από ένα σπίτι.

Και κάτι τελευταίο.

Μετά το πούλησαν στον ψαρά Θανάση Νταντάνη, στη Νάουσα της Πάρου.

Έχουμε ακούσει επανειλημμένως, από επίσημα χείλη, αμέτρητες δεσμεύσεις για την αντιμετώπιση της βίας.

Εκεί το βρήκαν οι δημιουργοί τού ντοκιμαντέρ και ένας από αυτούς, ο Κώστας Γουζέλης, το πήρε από τον ψαρά".

Δυστυχώς, μέχρι τώρα δεν έχουμε δει το αυτονόητο, την εφαρμογή, δηλαδή, των νόμων στα γήπεδα.

Αφορμή για την αγορά του θρυλικού σκάφους και τη γνωριμία Γουζέλη και Κολόζη υπήρξε ένας λαϊκός καλλιτέχνης που έφτιαχνε μοντέλα από καΐκια (δεν ζει πια), ο Κώστας Κιρμιζάνης, στον οποίο και είναι αφιερωμένη η σειρά.

Τίποτε περισσότερο, τίποτε λιγότερο.

Το πλήρωμα του καϊκιού, το τσούρμο - όπως λέει και το τραγούδι του Παπαϊωάννου -, που ταξίδεψε με το "Άγιος Ευστράτιος" είναι γνήσιοι άνθρωποι της θάλασσας. Ανάμεσά τους: Ο Γιάννης Σταματογιαννης, βιολιτζής, από την Απείρανθο Νάξου, παλιός συμμαθητής του Μανόλη Γλέζου. Ο Αντώνης Αναματερός που παίζει τσαμπούνα, παλιός σολίστ στην ομάδα Δώρας Στράτου. Ο Νικόλας Σισόης ή καπετάν μοναχός. Ο Μανώλης Σαρούνος, σφουγγαράς που ζωγραφίζει τα γεγονότα της ζωής του. Ο Νικήτας Νομικός, από τη Σχοινούσα, γνωστός χταποδάς που παίζει βιολί για πάρτι του. Ο ζωγράφος Σπύρος Παπαγιαννόπουλος, που ζωγραφίζει αυτά που ζει στο ταξίδι.

Το ταξίδι με το καΐκι του Ζέππου, γεμάτο εκπλήξεις, τους φέρνει σε Σύρο, Σίφνο, Πάρο, Νάξο, Πατερονήσια, Νησίδες, Χταπόδια, Ηρακλειά, Σχοινούσα, Κουφονήσια, Δονούσα, Μακάρες, Μύκονο, Αμοργό, Λέβηθα, Κάλυμνο, Σύμη, Τήλο, Νίσυρο και Αστυπάλαια.

Τη μουσική της σειράς, που θα κυκλοφορήσει σε CD έγραψαν, και παίζουν ο Βασίλης Δρόγκαρης (ακορντεόν) και ο Μανώλης Πάπος (μπουζούκι). Συμμετέχει ο πιανίστας Σταύρος Σοφιανόπουλος. Φωτογραφία: Βαγγέλης Κουλίνος.

Ο ανυπότακτος θαλασσόλυκος

Ο καπετάν Ανδρέας Ζέππος, που δεν ήταν πρόσωπο φανταστικό, όπως πολλοί πίστευαν, έγινε πασίγνωστος από το τραγούδι που έγραψε ο φίλος του Γιάννης Παπαϊωάννου. Γέννημα-θρέμμα της Αιολίας έμεινε ορφανός από τα 7 και στα 19 απέκτησε δικό του καΐκι. Ολόκληρη ζωή την πέρασε στις θάλασσες. Ήταν ο ανυπότακτος, ο θαρραλέος που ξεπερνούσε τις καταιγίδες, γνώριζε τα "χούγια" των κυμάτων, τα μυστικά μονοπάτια και τα ρεύματα, τα βράχια, τις ξέρες, τα ερημονήσια, τα περάσματα των ψαριών. Το τελευταίο καΐκι του χιλιοτραγουδισμένου καπετάνιου ήταν ο "Άγιος Ευστράτιος", που είχε τ' όνομα του πατέρα του.

INFO

"Αιγαίο νυν και αεί" από την Κυριακή 2 Μαρτίου και για 13 Κυριακές, στις 8 μ.μ., από τη ΝΕΤ.