Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Αθλητικά :: Αθλητική είδηση

( αντιπαραθεση του καμερουνεζου με τον χαβιερ κλεμεντε :: 16/1/2006 18:32:16) 

Φραστικά επιτέθηκε ο Χαβιέρ Κλεμέντε στον Σάμουελ Ετό.

Η ΑΛΛΗ ΟΨΗ

Κώστας Καρυωτάκης

ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΗ ΤΟΥ ΚΑΜΕΡΟΥΝΕΖΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΧΑΒΙΕΡ ΚΛΕΜΕΝΤΕ

Αδιέξοδο δανειοληπτών

Κύριος εκφραστής αυτής της παρακμιακής τάσης είναι ο Κώστας Καρυωτάκης (1896-1928), ο ποιητής που, μετά την αυτοκτονία του στην Πρέβεζα, αναγορεύτηκε αμέσως ως «ο αντιπρόσωπος μια εποχής».

Ο Ετό, το φτύσιμο και τα δέντρα

ΕΙΡΗΝΗ ΧΡΥΣΟΛΩΡΑ

Ο χαρακτηρισμός αυτός στη διάρκεια της δεκαετίας του '30 έλαβε αρνητική σημασία γιατί συνδυάστηκε με τη βαριά ατμόσφαιρα που δημιουργούσαν τα πολιτικά και κοινωνικά προβλήματα της εποχής: εθνικός διχασμός, Μικρασιατική καταστροφή, πολιτική αστάθεια.

"Είναι απαράδεκτο το να φτύνεις τον αντίπαλο.

Μετά ο αδιέξοδο των αποταμιευτών, λόγω των χαμηλών αποδόσεων των καταθέσεων, κινδυνεύουμε τώρα να οδηγηθούμε και σε αδιέξοδο των δανειοληπτών.

Τον ορίζοντα της εποχής, όπως γράφει η καθηγήτρια Χριστίνα Ντουνιά στη μελέτη της για τον ποιητή, σκιάζουν οι εικόνες του θανάτου, της ήττας, της αρρώστιας, της προσφυγιάς, της φτώχειας.

Φτύνουν εκείνοι, που ζούσαν πάνω στα δέντρα και κατέβηκαν…".

Αυτό θα συμβεί αν οι τράπεζες προχωρήσουν, τελικά, όπως αφήνουν να εννοηθεί, σε αύξηση των επιτοκίων χορηγήσεων.

Επιθυμία της Γενιάς του '30 ήταν να παραμερίσει αποφασιστικά αυτό τον ορίζοντα.

Με την παραπάνω φράση, που κρύβει συγκαλυμμένο ρατσισμό, σχολίασε ο προπονητής της Μπιλμπάο, Χαβιέρ Κλεμέντε, την ενέργεια του Σαμουέλ Ετό να φτύσει τον Ουνάι Εσπόσιτο, στην επεισοδιακή νίκη της Μπαρτσελόνα επί των Βάσκων (2-1). Μετά τους σαφείς υπαινιγμούς του προέδρου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας κ. Βιμ Ντούιζενμπεργκ το περασμένο Σάββατο στο Παρίσι ότι θα προχωρήσει σε νέα μείωση των παρεμβατικών επιτοκίων, μία αύξηση των ελληνικών επιτοκίων χορηγήσεων θα ήταν αδικαιολόγητη.

Ο Καρυωτάκης γεννήθηκε στην Τρίπολη και σε ηλικία δεκατεσσάρων ετών διακρίθηκε σε διαγωνισμό του περιοδικού Διάπλασις των Παίδων.

Ωστόσο, ο Καμερουνέζος φορ όχι μόνο δεν διαμαρτυρήθηκε για το σχόλιο του Κλεμέντε, αλλά αντίθετα απολογήθηκε για το δικό του ατόπημα. Αφού η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα μειώνει το κόστος δανεισμού για τις τράπεζες, γιατί αυτές να αυξήσουν το κόστος δανεισμού των πελατών τους;

Σπούδασε νομικά και εργάστηκε ως δημόσιος υπάλληλος όντας υποχρεωμένος να μετακινείται από υπηρεσία σε υπηρεσία.

"Εγώ απλώς έφτυσα, χωρίς να έχω πρόθεση να πετύχω κανέναν…

Κι όταν έρθει, κάποτε, η ώρα να αυξηθούν τα επιτόκια του ευρώ - θα μπορούσε κάποιος να διερωτηθεί - τι θα κάνουν οι ελληνικές τράπεζες;

Η πρώτη του ποιητική συλλογή Ο πόνος των ανθρώπων και των πράματων κυκλοφόρησε το 1919 και ακολούθησε η συλλογή Νηπενθή (1921).

Αν κατά λάθος έφτυσα κάποιον, ζητώ συγγνώμη", είπε, χωρίς να παραδεχθεί ευθέως την ενέργειά του.

Θα αυξήσουν κι άλλο τα επιτόκια χορηγήσεων;

Οι δύο αυτές συλλογές αποτελούν την πρώτη περίοδο του έργου του.

Η ενέργεια του Ετό πέρασε απαρατήρητη από τον διαιτητή, ενώ ακόμη και αν τιμωρηθεί με βάση το βίντεο θα πρόκειται για τυπικό ζήτημα, αφού θα χάσει ούτως ή άλλως τους επόμενους αγώνες των "μπλαουγκράνα" λόγω της συμμετοχής του στο κύπελλο Εθνών Αφρικής.

Είναι γεγονός ότι τα οικονομικά αποτελέσματα των τραπεζών δεν είναι και τόσο ευχάριστα τον τελευταίο καιρό.

Η δεύτερη περίοδος περιλαμβάνει τη συλλογή Ελεγεία και Σάτιρες(1928).

Το ίδιο, όμως, ισχύει και για άλλες ευρωπαϊκές τράπεζες, που επίσης υφίστανται τις συνέπειες της πτώσης των χρηματιστηρίων, αλλά δεν σπεύδουν να ζητήσουν από τους πελάτες τους να πληρώσουν τον λογαριασμό.

Ζωρζ Σερά, «Ο φάρος του Ονφλέρ», 1886 (Ο κόσμος της ζωγραφικής, εκδ. Πατάκη)

Η ποίηση του Καρυωτάκη είναι σοβαρή. Ο αισθηματισμός και η φιλαρέσκεια απουσιάζουν εντελώς από αυτήν. Ο ποιητής αγαπά τη ζωή, αλλά αισθάνεται όλο και πιο έντονα τη ματαιότητά της για να καταλήξει τελικά σε τραγικό αδιέξοδο. Στο έργο του ψάλλει το άδοξο, το ασήμαντο, το ανικανοποίητο και διαμαρτύρεται εκθέτοντας την πικρία του με σαρκαστικό τρόπο. Ο σαρκασμός του, που θεωρήθηκε διέξοδος στην απογοήτευσή του, όπως γράφει ο ιστορικός μας Λίνος Πολίτης, δεν ήταν δυνατό να διοχετευθεί σε παραδομένα ποιητικά σχήματα. Δημιούργησε έτσι ο ποιητής την «καινούρια έκφραση», που επηρέασε πολλούς μεταγενέστερους ομοτέχνους του.