Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Αίθουσα τους Βρετανικού Μουσείο όπου "κρατούνται" τα Ελγίνεια.

Πίεση 14 τόνων δέχθηκαν οι επιβάτες

Ίων Δραγούμης

"Ντόμινο" για τα μεγάλα μουσεία η επιστροφή των Γλυπτών κατά την εφημερίδα της Νέας Υόρκης

ΚΩΣΤΑΣ ΝΤΕΛΕΖΟΣ

Ιδιαίτερα επηρεασμένος από τους αγώνες του ελληνισμού να πραγματοποιήσουν τη Μεγάλη Ιδέα εμφανίζεται ο Ίων Δραγούμης (1879-1920).

Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα στη Γουόλ Στριτ

Οι έρευνες για τον εντοπισμό τού Θανάση Σένια, 3 ετών, που χάθηκε τη νύχτα του δυστυχήματος στα νερά του Αλιάκμονα, συνεχίσθηκαν χωρίς αποτέλεσμα…

Γόνος σημαντικής πολιτικής οικογένειας (ο πατέρας του χρημάτισε πρωθυπουργός), ο Δραγούμης έγινε διπλωμάτης και υπήρξε από τους πρωτεργάτες του Μακεδονικού αγώνα.

ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΣΥΝΤΚΤΗ

Ευθύνες στον οδηγό του μοιραίου λεωφορείου του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης για το πολύνεκρο δυστύχημα που έγινε στη γέφυρα του ποταμού Αλιάκμονα, καταλογίζουν και οι πραγματογνώμονες του υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, με βάση τα στοιχεία που έχουν μέχρι τώρα στα χέρια τους.

Στα έργα του κύριος πυρήνας είναι η πατριδολατρία και η προσπάθεια να ξυπνήσει στην ψυχή των συγχρόνων του τον πόθο για την απελευθέρωση των υποδούλων.

Επιμέλεια: ΕΛΣΑ ΣΠΥΡΙΔΟΠΟΥΛΟΥ

Όπως αναφέρουν, βασικό αίτιο του δυστυχήματος ήταν "η έλλειψη προσοχής, η υπερβολική ταχύτητα και η κίνηση του λεωφορείου στην τρίτη - αριστερή - λωρίδα του δρόμου".

Με το ψευδώνυμο «Ίδας» έγραψε το Μαρτύρων και ηρώων αίμα (1907), όπου εξυμνεί το Μακεδονικό αγώνα.

Οι επιπτώσεις που θα υπάρξουν στα μεγάλα μουσεία ανά τον κόσμο, στην περίπτωση που η Ελλάδα κατορθώσει να πάρει πίσω τα Μάρμαρα του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο, είναι ένα θέμα που έχει συζητηθεί κατά κόρον.

Σύμφωνα με το άρθρο 29 του Κώδικα Οδικής κυκλοφορίας (ΚΟΚ) "τα λεωφορεία και τα φορτηγά στους αυτοκινητοδρόμους απαγορεύεται να καταλαμβάνουν άλλη λωρίδα, εκτός των δύο πλησιέστερων προς το δεξιό άκρο του οδοστρώματος".

Η κριτική επισήμανε την επίδραση που του άσκησαν ο Νίτσε και ο Γάλλος συγγραφέας και πολιτικός Μωρίς Μπάρες (Maurice Barres).

Αυτό αποτελεί και το αντικείμενο άρθρου της εφημερίδας "Γουόλ Στριτ Τζέρναλ", όπου μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι "σε περίπτωση που υλοποιηθεί ο στόχος της Ελλάδας για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα, θα ανοίξει ο ασκός του Αιόλου για το όλο ζήτημα διεκδίκησης αρχαιολογικών ευρημάτων που εκτίθενται σε μουσεία όλου του κόσμου".

Αυτό, στη συγκεκριμένη περίπτωση, παραβιάστηκε.

Από τους πρωτεργάτες του δημοτικιστικού κινήματος ο Δραγούμης με την αγωνιστικότητα, το ήθος και την αγάπη του για τα γράμματα εμπνέει τους λογοτέχνες της εποχής του.

Το άρθρο αναφέρεται και στις καταγγελίες σε βάρος αμερικανικών μουσείων για "παράνομη κατοχή" εκθεμάτων μεγάλης ιστορικής αξίας.

Επίσης, σύμφωνα με το άρθρο 20 του ΚΟΚ, στους αυτοκινητοδρόμους το όριο ταχύτητας για τα λεωφορεία είναι τα 90 χιλιόμετρα/ώρα (το λεωφορείο του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ταξίδευε με 101 χλμ/ώρα).

Την επομένη της απόπειρας δολοφονίας εναντίον του Ελευθερίου Βενιζέλου στο Παρίσι ο Δραγούμης δολοφονήθηκε στην Αθήνα.

Επιπλέον γίνεται αναφορά στη "συμβιβαστική πρόταση" του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης Νέας Υόρκης ότι, εάν αποδειχθεί πως ο κρατήρας του Ευφρονίου ανήκει στην Ιταλία, τότε το μουσείο θα παραδώσει τους τίτλους ιδιοκτησίας στους νόμιμους κατόχους, αλλά θα διατηρήσει τα εκθέματα στο μουσείο ως "δανειζόμενα μακροχρόνια".

Όπως αναφέρουν οι πραγματογνώμονες, όταν οι επιβάτες έπεσαν μαζί με το λεωφορείο από τη γέφυρα στην κοίτη του ποταμού Αλιάκμονα (από ύψος περίπου 15 μέτρων) δέχτηκαν πίεση 14 τόνων!

Η δολοφονία του προκάλεσε πανελλήνια συγκίνηση.

Εύρημα που χρονολογείται τον 4ο αιώνα π.Χ. και βρέθηκε από ιταλική ανασκαφική ομάδα στην Κρήτη έπεσε και έσπασε κατά τη μεταφορά του.

Εάν φορούσαν ζώνες ασφαλείας, οι επιπτώσεις εκτιμάται ότι θα ήταν μικρότερες.

ΕΛΛΑΔΑ-ΙΤΑΛΙΑ

Πάντως, σύμφωνα με τον νόμο 2963/2001 για τον εκσυγχρονισμό των ΚΤΕΛ, που ψηφίστηκε πριν από περίπου ενάμιση χρόνο, ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών έχει το δικαίωμα να επιβάλει την καθιέρωση ζωνών ασφαλείας για τους επιβάτες των υπεραστικών και τουριστικών λεωφορείων (αυτό συμβαίνει ήδη στο εξωτερικό).

Διαμάχη για το άγαλμα της Ήρας

Επίσης, εμπειρογνώμονες που ασχολούνται κατά καιρούς με τη διερεύνηση σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων, υποστηρίζουν ότι θα πρέπει να συσταθεί μια μόνιμη "Επιτροπή Διερεύνησης Μεγάλων Τροχαίων Ατυχημάτων", η οποία θα αναλαμβάνει έργο όταν υπάρχουν τουλάχιστον δύο νεκροί σε δυστυχήματα με μέσα μαζικής μεταφοράς. Ενα ατυχές γεγονός έχει βάλει σε δοκιμασία τις πολιτιστικές σχέσεις Ελλάδας-Ιταλίας.

Στο μεταξύ, αρκετοί οδηγοί φορτηγών αυτοκινήτων, με αφορμή το τραγικό δυστύχημα, ανέφεραν χτες στα "ΝΕΑ" ότι στη γέφυρα του Αλιάκμονα τις νύχτες, όταν πέφτει πολύ η θερμοκρασία, σχηματίζεται "κρούστα πάγου" η οποία κάνει το οδόστρωμα εξαιρετικά ολισθηρό.

Οι αρμόδιες ελληνικές αρχές σταμάτησαν πέρυσι όλες τις ανασκαφές των Ιταλών αρχαιολόγων στην Ελλάδα και επέβαλαν πενταετή τιμωρία σε Ιταλό καθηγητή.

Για τον σκοπό αυτό - πρόσθεταν - στα πλάγια του δρόμου υπάρχουν σακούλες με αλάτι, που όμως σπανίως χρησιμοποιούνται!

Αιτία το γεγονός ότι ένα άγαλμα δύο μέτρων της θεάς Ήρας, του 4ου αιώνα π.Χ., που βρέθηκε από ιταλική ανασκαφική ομάδα στην Κρήτη, έπεσε και έσπασε κατά τη μεταφορά του.

Άκαρπες οι έρευνες

Το γεγονός πέρασε από εξέταση τόσο από την ελληνική όσο και από την ιταλική βουλή.

Χωρίς αποτέλεσμα συνεχίστηκαν και χθες οι έρευνες για τον εντοπισμό του Θανάση Σένια, 3 ετών, που χάθηκε τη νύχτα του δυστυχήματος στα νερά του Αλιάκμονα.

Στο στόχαστρο των κατηγοριών βρέθηκε η καθηγήτρια Φρανσέσκα Γκεντίνι του Πανεπιστημίου της Πάντοβα -αδερφή του δικηγόρου του Ιταλού πρωθυπουργού Σίλβιο Μπερλουσκόνι- καθώς δεν επιτήρησε, όπως έπρεπε, την όλη επιχείρηση.

Τα συνεργεία της ΕΜΑΚ με τρία ερπυστριοφόρα και τέσσερα φουσκωτά ερευνούσαν σε όλο το μήκος του ποταμού από τη γέφυρα μέχρι τις εκβολές του, ενώ στις έρευνες συμμετέχουν δύο πυροσβεστικά πλοιάρια που επικέντρωσαν τις προσπάθειες στον Θερμαϊκό, κοντά στις εκβολές του ποταμού.

Σε ερώτηση της εκπροσώπου του κομμουνιστικού κόμματος της Ιταλίας Κάτια Μπερίλο εάν οι ελληνικές αρχές είχαν ενημερωθεί για το εύρημα, προτού οι Ιταλοί αρχαιολόγοι εμπλακούν σε αυτό, η καθηγήτρια υποστήριξε ότι οι Έλληνες ήταν πλήρως ενημερωμένοι.

Παράλληλα αεροσκάφος της Αερολέσχης άρχισε έρευνα από αέρος.

Αρνήθηκε ότι κινδυνεύουν από την ιταλική ομάδα τα ευρήματα των ανασκαφών, επιβεβαίωσε όμως ότι απαγορεύτηκε στο συνάδελφό της Τζιάκοπο Μπονέτο, που επιτήρησε τη μεταφορά του αγάλματος, να πάρει μέρος σε οποιαδήποτε άλλη ανασκαφή για την επόμενη πενταετία. Σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Άνσα, το άγαλμα θα αποκατασταθεί στη Ρώμη με ιταλικά έξοδα.