Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Απόψεις :: Ανεπτυγμένη είδηση-λόγος

( η μαρτυρία της αλιέντε ) 

Η μαρτυρία της Αλιέντε 20 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Ερωτήσεις - Ασκήσεις

Στη βρετανική Βουλή των Λόρδων συνεχίζεται η διαδικασία που θα κρίνει αν ο στρατηγός Αουγκούστο Πινοτσέτ απολαμβάνει ασυλίας ως πρώην αρχηγός κράτους, οπότε και θα απορριφθεί, χωρίς άλλη δίκη, το αίτημα για έκδοσή του στην Ισπανία.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

1. Να σχηματίσετε προτάσεις χρησιμοποιώντας τις έννοιες: ακτίνα φωτός, διαφανές αντικείμενο, αδιαφανές αντικείμενο, σκιά. Χθες, μάλιστα, οι επτά λόρδοι που εκδικάζουν την υπόθεση ζήτησαν από το βρετανικό υπουργείο Εξωτερικών να τους διευκρινίσει από πότε θεωρεί ότι ο Πινοτσέτ είχε θέση αρχηγού κράτους στη Χιλή, ώστε να αποφανθούν επί του επιχειρήματος των δικηγόρων της ισπανικής πλευράς ότι ορισμένα εκ των εγκλημάτων στα οποία φέρεται ως ηθικός αυτουργός διεπράχθησαν σε ένα διάστημα περίπου εννέα μηνών, στο οποίο δεν είχε ακόμη αναλάβει την αρχηγία.

Εργαστήρι καινοτομίας το Πανεπιστήμιο Κρήτης

2. Πώς διαδίδεται το φως στο κενό και πως μέσα σε ένα ομοιογενές υλικό;

Η σύλληψη του Πινοτσέτ στις 16 Οκτωβρίου, στο Λονδίνο και οι νομικοί ελιγμοί οι οποίοι ακολούθησαν, ξεσήκωσαν οπαδούς και αντιπάλους του πρώην δικτάτορα σε ολόκληρο τον κόσμο και -κυρίως- στη Χιλή, όπου ο στρατηγός εξασφάλισε τη μη δίωξή του αναγορεύοντας εαυτόν σε ισόβιο γερουσιαστή.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΡΓΥΡΑΚΗΣ

3. Ποια γωνία πρέπει να σχηματίζουν οι ηλιακές ακτίνες με το οριζόντιο επίπεδο, ώστε η σκιά ενός ανθρώπου να είναι ίση με το ύψος του;

Για ορισμένους ανθρώπους, όμως, η ανάγκη να λογοδοτήσει ο Πινοτσέτ στη δικαιοσύνη υπαγορεύεται από ανεξίτηλα προσωπικά βιώματα.

ΠΡΥΤΑΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ

4. Στους βραδυνούς αγώνες ποδοσφαίρου, στο κέντρο του γηπέδου, γύρω από κάθε παίκτη σχηματίζονται τέσσερις σκιές.

Μεταξύ αυτών είναι και η Ιζαμπέλ Αλιέντε, κόρη του πρώην προέδρου της Χιλής, Σαλβαδόρ Αλιέντε, τον οποίο ο στρατηγός ανέτρεψε με αιματηρό πραξικόπημα το 1973.

Στην πρωτοπορία των ελληνικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων βρίσκεται 25 χρόνια μετά την ίδρυσή του το Πανεπιστήμιο Κρήτης. Την επέτειο αυτή γιορτάζει με λαμπρές εκδηλώσεις και παράλληλα παρουσιάζει στην κοινωνία της Κρήτης τα επιτεύγματά του. Στο τιμόνι του Πανεπιστημίου βρίσκεται τα τελευταία τρία χρόνια ο Χρήστος Νικολάου.

Εξηγήστε το σχηματισμό τους.

Ο Αλιέντε έπεσε νεκρός στο προεδρικό μέγαρο από τις σφαίρες των πραξικοπηματιών.

25 χρόνια Πανεπιστήμιο Κρήτης.

5. Είναι σωστή η πρόταση:

Για τις τελευταίες του ώρες μίλησε στη γαλλική εφημερίδα "Λε Μοντ" η Ιζαμπέλ, βουλευτής σήμερα των Σοσιαλιστών, από τους πρώτους μάρτυρες που κατέθεσαν στη βρετανική δικαιοσύνη εναντίον του Πινοτσέτ.

Πρώτος απολογισμός;

"Ένα σώμα ρίχνει σκιά";

Η Ιζαμπέλ είχε πάει την ημέρα του πραξικοπήματος στο προεδρικό μέγαρο για να συμπαρασταθεί στον πατέρα της.

Το Πανεπιστήμιο Κρήτης υπήρξε εργαστήρι καινοτομίας από την πρώτη στιγμή της ίδρυσής του.

Αιτιολογήστε την απάντηση σας.

Όπως διηγείται η ίδια στη "Μοντ", ο Σαλβαδόρ Αλιέντε της ζήτησε να φύγει, μαζί με τη μία από τις δύο μεγαλύτερες αδελφές της, και αυτή αρνήθηκε.

Από τότε που εισήγαγε το Internet (το 1985, μαζί με το Ινστιτούτο Πληροφορικής) και τις οργανωμένες μεταπτυχιακές σπουδές στη χώρα μας μέχρι σήμερα που προτείνει τη ριζική αναδιάρθρωση των προπτυχιακών σπουδών.

6. Στο σχήμα (α) να σχεδιάσετε τη σκιά του μολυβιού, που φωτίζεται μόνο από το κερί Κ, πάνω στην επίπεδη οθόνη.

Όταν όμως ο τότε πρόεδρος επέμεινε, εξηγώντας τους ότι είχε διαπραγματευθεί κατάπαυση του πυρός για τρία λεπτά ώστε να μπορέσουν να φύγουν, οι δύο γυναίκες επείσθησαν.

Ενταγμένο στην κοινωνία του Ηρακλείου ή ένας κόσμος κλεισμένος στη γυάλα του;

Η φλόγα του κεριού θεωρούμε ότι είναι σημειακή φωτεινή πηγή.

Ο Αλιέντε τις συνόδευσε μάλιστα μέχρι την πόρτα.

Είναι κομμάτι της κοινωνίας, είναι όμως και αυτόνομος κόσμος, όπως πρέπει να είναι κάθε πανεπιστημιακή κοινότητα, εργαστήρι δημιουργίας και μεταλαμπάδευσης γνώσης, εργαστήρι δημοκρατίας.

"Συχνά με ρωτούν αν είχα συνείδηση του ότι ήταν η τελευταία φορά που έβλεπα τον πατέρα μου, και δεν ξέρω τι να απαντήσω", δηλώνει η Ιζαμπέλ, η οποία συμπληρώνει: "δεν είχα εκτιμήσει τη σοβαρότητα της κατάστασης.

Τι κερδίζει η Κρήτη από την ίδρυση του Πανεπιστημίου;

(…) Ποιος μπορούσε να φανταστεί τι θα ακολουθούσε;".

Πέρα απ' όλα τ' άλλα, κέρδισε ένα παράθυρο στον κόσμο του πνεύματος.

Η κόρη του Σαλβαδόρ Αλιέντε έζησε με τη μητέρα και άλλους συγγενείς της στην εξορία μέχρι το 1988.

Οι έρευνες και τα επιτεύγματα συνδέονται, έχουν επιπτώσεις στη ζωή των κατοίκων της Κρήτης;

Η αδελφή της, Μπεατρίς, όμως, η αγαπημένη του πατέρα, αυτοκτόνησε το 1977 στην Κούβα, μη μπορώντας να αντέξει το πλήγμα.

Επαναπατρίσαμε τον El Greco, ανακαλύψαμε την Ελεύθερνα, αναδείξαμε τη Γαύδο, αποκωδικοποιήσαμε τη βιολογική υπογραφή της μεσογειακής μύγας, συγκρατήσαμε και αναστρέψαμε τη ροή ασθενών από την Κρήτη προς την Αθήνα, δικτυώνουμε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στο Διαδίκτυο, οργανώσαμε το Πανεπιστημιακό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας…

Σήμερα, η Ιζαμπέλ αγωνίζεται για την έκδοση του Πινοτσέτ στην Ισπανία, ώστε να δικαστεί.

Στα 25 χρόνια ζωής του Πανεπιστημίου τι δεν πήγε καλά;

Στον στρατηγό καταλογίζει πάνω απ' όλα αλαζονεία, ενθυμούμενη την απάντησή του στην ερώτηση πώς βρέθηκαν σε ένα τάφο ανακατεμένα τα οστά πολλών αγνοουμένων την εποχή της δικτατορίας -"για οικονομία".

Ρίξαμε όλο το βάρος μας στην ποιότητα των σπουδών και της έρευνας, παραμερίζοντας έτσι την επίλυση των σημαντικών προβλημάτων ποιότητας ζωής καθηγητών και φοιτητών.

Φοιτητές του '77 και σημερινοί: πού μοιάζουν, πού διαφέρουν;

Οι φοιτητές του '77, που είχαν αγωνιστεί κατά της χούντας, πίστευαν ότι θα μπορούσαν να λύσουν όλα τα προβλήματα του κόσμου. Οι σημερινοί φοιτητές αντιμετωπίζουν με αγωνία το ρευστό, ανήσυχο, κόσμο και καλούνται ήδη σε νέους αγώνες.

Μισό Πανεπιστήμιο στο Ηράκλειο, μισό στο Ρέθυμνο· νιώθετε ότι πατάτε σε δύο βάρκες;

Θα έλεγα, δύο ημισφαίρια του ίδιου πολυτάλαντου εγκεφάλου, τον οποίο αισθάνομαι μεγάλη τιμή να υπηρετώ.

Από τους ρομαντικούς φθάσαμε στους "ιπτάμενους καθηγητές";

Οι ιπτάμενοι θα προσγειωθούν και θα βοηθήσουν τους ρομαντικούς, όταν τους βοηθήσουμε να λύσουν τα προβλήματα ποιότητας ζωής που αντιμετωπίζουν με τις οικογένειές τους.

Ποια πρόσωπα σημάδεψαν την πορεία του Ιδρύματος;

Από πού να αρχίσει κανείς και πού να τελειώσει;

Μπορούμε να ελπίζουμε και σε ένα βραβείο Νόμπελ;

Μπορούμε να το απαιτήσουμε!

Ποιο είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα του Ιδρύματος;

Ότι οι Έλληνες μπορούν να φτιάξουν Πανεπιστήμια διεθνών προδιαγραφών, αρκεί να τα οραματιστούν και να τολμήσουν.

Στα ΑΕΙ της χώρας υπάρχουν ιδέες και αρχές ή κάποιοι εμπορευματοποιούν τη γνώση;

Συνυπάρχουν οι οάσεις ελπίδας με τα άνθη του κακού.

Όταν ακούτε τη φράση "ακαδημαϊκή κοινότητα", τι σκέφτεστε;

Δίψα για αλήθεια, συναναστροφή με σοφούς και ακέραιους ανθρώπους, ιερή σχέση δάσκαλου και φοιτητή, πανηγύρι ανακάλυψης και δημιουργίας.

Ζήσατε ως φοιτητής το φοιτητικό κίνημα. Σήμερα γιατί δεν υπάρχει;

Είναι φυσικό το φοιτητικό κίνημα να δυναμώνει σε καιρούς χαλεπούς. Πιστεύω ότι έτσι πάλι θα θεριέψει, αν το επιβάλουν οι περιστάσεις.

Τελικά, στην Ελλάδα τι παράγουμε; Επιστήμονες ή άνεργους πτυχιούχους;

Και τους δύο, δυστυχώς. Είναι ευθύνη όλων μας να μην αφήνουμε νέους ανθρώπους να "καταντούν" σε γνωστικά αντικείμενα που δεν τους συγκινούν και τους οδηγούν κατευθείαν στο περιθώριο.

Πώς κρίνετε τη φράση του Γεωργίου Παπανδρέου "άλλο δωρεάν παιδεία, άλλο δωρεάν αμάθεια";

Θυμίζει ότι πρέπει να ξανασκεφτούμε τι εννοούμε όταν λέμε δωρεάν συγγράμματα - όχι τρόπος εύκολου πλουτισμού μερικών από μας, αλλά ανοίγματος του κόσμου της γνώσης σε όλους, ως δημόσιου αγαθού.

Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης είναι αναπόφευκτη η ίδρυση ιδιωτικών Πανεπιστημίων;Είναι επιβεβλημένη η ενδυνάμωση του δημόσιου Πανεπιστημίου. Πώς οραματίζεστε το Πανεπιστήμιο Κρήτης στην επέτειο των 50 χρόνων του;

Με μέλη του από όλα τα μήκη και πλάτη της γης, δυναμικός κόμβος πολλαπλών δικτύων διακεκριμένων Πανεπιστημίων και ερευνητικών κέντρων που απλώνονται σε όλο τον κόσμο.