Μελέτες 

Πιστοποιητικό Ελληνομάθειας του Κ.Ε.Γ. και Πιστοποιητικά Ελληνομάθειας Άλλων Φορέων (2006) 

 

1.1.3 Εξεταστικά ερωτήματα

Στο ΑΠ της ΠΕΕ δεν αναφέρονται οι τύποι των εξεταστικών ερωτημάτων για την κατανόηση προφορικού και γραπτού λόγου. Από τις Οδηγίες για τη συγγραφή των εξεταστικών θεμάτων (Αντωνοπούλου, 2001), τον Οδηγό για τις εξετάσεις πιστοποίησης επάρκειας της ελληνομάθειας (Αντωνοπούλου 2002: 15) και τα ίδια τα εξεταστικά θέματα αναφέρουμε ότι οι τύποι των ερωτημάτων ενδεικτικά είναι: πολλαπλής επιλογής, μεταβλητών διαστημάτων ή σταθερών διαστημάτων (cloze tests: selective/ standard), Ναι, Ναι-Οχι, Ναι-Όχι-Δεν υπάρχει, σύντομες σημειώσεις, πίνακες/σχεδιαγράμματα για συμπλήρωση, αντιστοίχιση οδηγιών, εικόνων ή οπτικών βοηθημάτων, παραγράφων, συνδυασμός παραγράφων, κτλ.

Η σύνταξη και το περιεχόμενο των εισαγωγικών οδηγιών των εξεταστικών ερωτημάτων βασίζεται στην άποψη ότι η αυθεντικότητα είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της επικοινωνιακής δοκιμασίας και ότι οι συγγραφείς των θεμάτων θα πρέπει να προσπαθούν να δημιουργήσουν όχι την πραγματικά αυθεντική ατμόσφαιρα, αλλά ημιαυθεντική, δίνοντας αληθοφανείς εισαγωγικές πληροφορίες ως απομίμηση της πραγματικής ζωής (Spolsky1985: 30,37). Έτσι, συντάσσονται με τρόπο που να δίνουν στους υποψηφίους μια ιδέα για την κατάσταση επικοινωνίας, να παρουσιάζουν πολύ συνοπτικά το περιεχόμενο του κειμένου και να αναφέρουν με σαφήνεια όλες τις πληροφορίες που είναι απαραίτητες για να μπορέσουν οι υποψήφιοι να κατανοήσουν πώς πρέπει να απαντήσουν. Οι εισαγωγικές οδηγίες, παρά τις πληροφορίες που περιέχουν, έχουν όσο το δυνατό πιο απλή δομή και λεξιλόγιο, είναι σαφείς και αρκετά σύντομες. Ως και το τρίτο επίπεδο, ως επιπλέον βοήθεια στους υποψηφίους, δίνονται και παραδείγματα των απαντήσεων. Στην παραγωγή γραπτού λόγου γίνεται προσπάθεια, μέσω των εισαγωγικών οδηγιών, να δοθούν στους υποψηφίους κάποιες πληροφορίες για το θέμα που καλούνται να αναπτύξουν και στοιχεία για το ύφος του λόγου που πρέπει να χρησιμοποιήσουν. Παραδείγματα εισαγωγικών οδηγιών που χρησιμοποιήθηκαν στη δεξιότητα κατανόησης προφορικού λόγου στο Β΄ επίπεδο του 2001 και στο Δ΄ επίπεδο του 2002, στην παραγωγή γραπτού λόγου Α΄ επιπέδου 2000 και Γ΄ επιπέδου 2003 αναφέρονται παρακάτω:


Ο Βασίλης και η Μαργαρίτα συζητούν για θέματα υγείας. Θα ακούσετε τη συζήτησή τους δύο φορές. Έχετε μπροστά σας έναν πίνακα με τέσσερις στήλες. Δείτε τον προσεκτικά και, καθώς ακούτε τη συζήτηση, σημειώστε με ένα σταυρό (+) κάτω από το ΝΑΙ τι κάνουν και κάτω από το ΟΧΙ τι δεν κάνουν ο Βασίλης και η Μαργαρίτα, όπως στο παράδειγμα.
ΠΡΟΣΕΞΤΕ: Οι σωστές απαντήσεις είναι ΔΩΔΕΚΑ (12) χωρίς το παράδειγμα

Θα ακούσετε στην κασέτα δύο (2) φορές μια ραδιοφωνική εκπομπή στην οποία παντρεμένα ζευγάρια μιλούν για τη συνύπαρξή τους στο χώρο της δουλειάς τους. Οι απόψεις τους σας ενδιαφέρουν πολύ, θέλετε να τις θυμάστε, γι' αυτό στον πίνακα που έχετε μπροστά σας σημειώνετε ένα σταυρό (+) στις απόψεις που εκφράζει ο κάθε ομιλητής ή η κάθε ομιλήτρια.
ΠΡΟΣΕΞΤΕ: οι σταυροί που πρέπει να σημειώσετε είναι ΕΝΝΕΑ (9). Στον πίνακα υπάρχουν και απόψεις που δεν εκφράστηκαν από κανέναν/καμιά.

Πριν από είκοσι μέρες στείλατε ένα συστημένο δέμα στους γονείς σας. Σήμερα σας είπαν από το τηλέφωνο ότι δεν έφτασε ακόμα. Γράφετε ένα γράμμα στο ταχυδρομικό γραφείο της περιοχής σας για να μάθετε τι έγινε. Στο γράμμα περιγράφετε πότε το στείλατε, πόσο επείγον και πόσο σημαντικό ήταν. Ρωτάτε αν είναι πιθανό να χάθηκε και πώς μπορεί να σας αποζημιώσουν. (90 λέξεις)

Το απόγευμα, την ώρα που τα παιδιά βλέπουν συνήθως τηλεόραση, προβάλλεται καθημερινά από ένα μεγάλο τηλεοπτικό κανάλι μια εκπομπή που είναι εντελώς ακατάλληλη γι' αυτά. Μαζί με άλλους γονείς αποφασίζετε να γράψετε στο διευθυντή του καναλιού για να διαμαρτυρηθείτε για την προβολή αυτού του προγράμματος και για να ζητήσετε να αλλάξει η ώρα προβολής αυτής της εκπομπής. Εξηγείτε γιατί θεωρείτε ότι πρέπει να γίνει αυτό. (200 λέξεις)

Τελευταία Ενημέρωση: 16 Ιούν 2010, 10:27