Διδασκαλία-Εκπαίδευση

Εργαστήριο Αρχαιομάθειας 

Φύλλο εργασίας αριθμ. 23 

Σύνταξη-επιμέλεια: Κωνσταντίνος Ιακωβίδης

Κείμενο: ΛΥΣΙΑΣ, ΚΑΤΑ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΟΥΣ 12.1-3
Γραμματική: Απαρέμφατα (α΄ και β΄συζυγίας)
Συντακτικό: Απαρέμφατο (είδη-υποκείμενο) | Σύνδεση παρατακτική
Λεξιλογικά: φεύγω (σημασίες λέξεων) | Νεοελληνικές λέξεις (παραγωγή) | Νεοεολληνικές λέξεις (ετυμολογία) | α- στερητικό ως α΄ συνθετικό (ετυμολογία)

Κείμενο

ΛΥΣΙΑΣ, ΚΑΤΑ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΟΥΣ 12.1-3

(Απόσπασμα από την ενότητα ΛΥΣ 12.1-13)

[1 ] Οὐκ ἄρξασθαί μοι δοκεῖ ἄπορον εἶναι, ὦ ἄνδρες δι-
κασταί, τῆς κατηγορίας, ἀλλὰ παύσασθαι λέγοντι· τοιαῦτα
αὐτοῖς τὸ μέγεθος καὶ τοσαῦτα τὸ πλῆθος εἴργασται, ὥστε
μήτ' ἂν ψευδόμενον δεινότερα τῶν ὑπαρχόντων κατηγορῆ-
σαι, μήτε τἀληθῆ βουλόμενον εἰπεῖν ἅπαντα δύνασθαι,
ἀλλ' ἀνάγκη ἢ τὸν κατήγορον ἀπειπεῖν ἢ τὸν χρόνον ἐπι-
λιπεῖν. [2 ] τοὐναντίον δέ μοι δοκοῦμεν πείσεσθαι ἢ ἐν τῷ πρὸ
τοῦ χρόνῳ. πρότερον μὲν γὰρ ἔδει τὴν ἔχθραν τοὺς κατη-
γοροῦντας ἐπιδεῖξαι, ἥτις εἴη πρὸς τοὺς φεύγοντας· νυνὶ
δὲ παρὰ τῶν φευγόντων χρὴ πυνθάνεσθαι ἥτις ἦν αὐτοῖς
πρὸς τὴν πόλιν ἔχθρα, ἀνθ' ὅτου τοιαῦτα ἐτόλμησαν εἰς
αὐτὴν ἐξαμαρτάνειν. οὐ μέντοι ὡς οὐκ ἔχων οἰκείας ἔχθρας
καὶ συμφορὰς τοὺς λόγους ποιοῦμαι, ἀλλ' ὡς ἅπασι πολ-
λῆς ἀφθονίας οὔσης ὑπὲρ τῶν ἰδίων ἢ ὑπὲρ τῶν δημοσίων
ὀργίζεσθαι. [3 ] ἐγὼ μὲν οὖν, ὦ ἄνδρες δικασταί, οὔτ' ἐμαυτοῦ
πώποτε οὔτε ἀλλότρια πράγματα πράξας νῦν ἠνάγκασμαι
ὑπὸ τῶν γεγενημένων τούτου κατηγορεῖν, ὥστε πολλάκις
εἰς πολλὴν ἀθυμίαν κατέστην, μὴ διὰ τὴν ἀπειρίαν ἀνα-
ξίως καὶ ἀδυνάτως ὑπὲρ τοῦ ἀδελφοῦ καὶ ἐμαυτοῦ τὴν κα-
τηγορίαν ποιήσομαι. ὅμως δὲ πειράσομαι ὑμᾶς ἐξ ἀρχῆς
ὡς ἂν δύνωμαι δι' ἐλαχίστων διδάξαι.

Γραμματική

Απαρέμφατα (α΄ και β΄συζυγίας) [Επίπεδο Α]

Άσκηση 1η

Να πληκτρολογήσεις στη στήλη Β α ή β, ανάλογα με τη συζυγία στην οποία ανήκει καθένα από τα απαρέμφατα της στήλης Α. Στη συνέχεια να επιλέξεις από τον κατάλογο τη φωνή καθενός, για να συμπληρώσεις τη στήλη Γ, όπως στο παράδειγμα:

ἄρξασθαί α μέση

ΑΒΓ
εἶναιΈλεγχος
παύσασθαιΈλεγχος
κατηγορῆσαιΈλεγχος
εἰπεῖνΈλεγχος
δύνασθαιΈλεγχος
ἀπειπεῖνΈλεγχος
ἐπιλιπεῖνΈλεγχος
πείσεσθαιΈλεγχος
ἐπιδεῖξαιΈλεγχος
πυνθάνεσθαιΈλεγχος
ἐξαμαρτάνεινΈλεγχος
ὀργίζεσθαιΈλεγχος
κατηγορεῖνΈλεγχος
διδάξαιΈλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 2η

Να επιλέξεις από τον κατάλογο τον χρόνο κάθε απαρεμφάτου, για να συμπληρώσεις τη στήλη Β, όπως στο παράδειγμα:

ἄρξασθαί α΄ αόριστος

ΑΒ
εἶναιΈλεγχος
παύσασθαιΈλεγχος
κατηγορῆσαιΈλεγχος
εἰπεῖνΈλεγχος
δύνασθαιΈλεγχος
ἀπειπεῖνΈλεγχος
ἐπιλιπεῖνΈλεγχος
πείσεσθαιΈλεγχος
ἐπιδεῖξαιΈλεγχος
πυνθάνεσθαιΈλεγχος
ἐξαμαρτάνεινΈλεγχος
ὀργίζεσθαιΈλεγχος
κατηγορεῖνΈλεγχος
διδάξαιΈλεγχος
Απάντηση

Άσκηση 3η

Να γράψεις το α' ενικό πρόσωπο της οριστικής και ευκτικής των απαρεμφατικών τύπων του κειμένου στο χρόνο και την φωνή που βρίσκονται, όπως στο παρακάτω παράδειγμα.

ἄρχεσθαι
ἠρξάμην
ἀρξαίμη
ν

1.
01. εἶναι
02. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
03. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
2.
04. παύσασθαι
05. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
06. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
3.
07. κατηγορῆσαι
08. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
09. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
4.
10. εἰπεῖν
11. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
12. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
5.
13. δύνασθαι
14. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
15. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
6.
16. ἀπειπεῖν
17. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
18. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
7.
19. ἐπιλιπεῖν
20. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
21. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
8.
22. πείσεσθαι
23. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
24. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
9.
25. ἐπιδεῖξαι
26. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
27. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
10.
28. πυνθάνεσθαι
29. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
30. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
11.
31. ἐξαμαρτάνειν
32. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
33. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
12.
34. ὀργίζεσθαι
35. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
36. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
13.
37. κατηγορεῖν
38. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
39. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
14.
40. διδάξαι
41. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
42. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 4η

Να συμπληρώσεις (πληκτρολογώντας τους στα κενά) τους υπόλοιπους τύπους στη χρονική αντικατάσταση των απαρεμφατικών τύπων, όπως στο παρακάτω παράδειγμα.

ἄρχεσθαι
ἄρξεσθαι
ἄρξασθαι ἦρχθαι

1.
01. δύνασθαι
02. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
03. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
04. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
2.
05. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
06. πείσεσθαι
07. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
08. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
3.
09. πυνθάνεσθαι
10. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
11. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
12. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
4.
13. ὀργίζεσθαι
14. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
15. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
16. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
5.
17. εἶναι
18. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
19. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
20. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
6.
21. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
22. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
23. κατηγορῆσαι
24. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
7.
25. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
26. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
27. εἰπεῖν
28. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
8.
29. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
30. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
31. ἐπιλιπεῖν
32. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
9.
33. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
34. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
35. ἐπιδεῖξαι
36. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
10.
37. ἐξαμαρτάνειν
38. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
39. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
40. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
11.
41. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
42. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
43. διδάξαι
44. Πατήστε για πληκτρολόγησηΈλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Συντακτικό

Απαρέμφατο (είδη-υποκείμενο) [Επίπεδο Α]

Άσκηση 5η

Στις παρακάτω περιόδους του κειμένου να αναζητήσεις το υποκείμενο του ρήματος κάθε πρότασης καθώς και τα υποκείμενα των απαρεμφάτων και να τα πληκτρολογήσεις στα κενά, όπως στο παράδειγμα:

(ΛΥΣ 12.1.1-2)
Οὐκ ἄρξασθαί μοι δοκεῖ ἄπορον εἶναι, ὦ ἄνδρες δι-
κασταί, τῆς κατηγορίας, ἀλλὰ παύσασθαι λέγοντι·

(α) οὐ δοκεῖ: ἄπορον εἶναι
(β)
ἄπορον εἶναι: ἄρξασθαι, παύσασθαι
(γ)
ἄρξασθαι: ἐμέ
(δ)
παύσασθαι: ἐμέ

(ΛΥΣ 12.1.6) ἀλλ' ἀνάγκη ἢ τὸν κατήγορον ἀπειπεῖν ἢ τὸν χρόνον ἐπιλιπεῖν.
ἀνάγκη (ἐστί): (α)Έλεγχος
ἀνάγκη (ἐστί): (β)Έλεγχος
(ΛΥΣ 12.2.2-3) πρότερον μὲν γὰρ ἔδει τὴν ἔχθραν τοὺς κατηγοροῦντας ἐπιδεῖξαι, ἥτις εἴη πρὸς τοὺς φεύγοντας·
ἔδει:Έλεγχος
ἐπιδεῖξαι:Έλεγχος
(ΛΥΣ 12.2.4-5) νυνὶ δὲ παρὰ τῶν φευγόντων χρὴ πυνθάνεσθαι ἥτις ἦν αὐτοῖς πρὸς τὴν πόλιν ἔχθρα
χρὴ:Έλεγχος
πυνθάνεσθαι:Έλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 6η

Στις παρακάτω περιόδους του κειμένου να βρεις το αντικείμενο του ρήματος κάθε πρότασης που σου δίνεται καθώς και τα αντικείμενα των απαρεμφάτων και να τα πληκτρολογήσεις στα κενά, όπως στο παράδειγμα:

(ΛΥΣ 12.1.1-2)
Οὐκ ἄρξασθαί μοι δοκεῖ ἄπορον εἶναι, ὦ ἄνδρες δικασταί, τῆς κατηγορίας, ἀλλὰ παύσασθαι λέγοντι·

(α) ἄρξασθαι: τῆς κατηγορίας
(β)
παύσασθαι: τῆς κατηγορίας

Άσκηση 1η

(ΛΥΣ 12.2.1-2)
τοὐναντίον δέ μοι δοκοῦμεν πείσεσθαι ἢ ἐν τῷ πρὸ τοῦ χρόνῳ.

δοκοῦμεν:Έλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 2η

(ΛΥΣ 12.2.3-5)
νυνὶ δὲ παρὰ τῶν φευγόντων χρὴ πυνθάνεσθαι ἥτις ἦν αὐτοῖς πρὸς τὴν πόλιν ἔχθρα

πυνθάνεσθαι:Έλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 3η

(ΛΥΣ 12.3.1-3)
ἐγὼ μὲν οὖν, ὦ ἄνδρες δικασταί, οὔτ' ἐμαυτοῦ πώποτε οὔτε ἀλλότρια πράγματα πράξας νῦν ἠνάγκασμαι ὑπὸ τῶν γεγενημένων τούτου κατηγορεῖν

ἠνάγκασμαι:Έλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 4η

(ΛΥΣ 12.3.6-7)
ὅμως δὲ πειράσομαι ὑμᾶς ἐξ ἀρχῆς ὡς ἂν δύνωμαι δι' ἐλαχίστων διδάξαι.

πειράσομαι:Έλεγχος
ἂν δύνωμαι:Έλεγχος
ΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Άσκηση 7η

Να επιλέξεις το υποκείμενο καθενός από τους απαρεφατικούς τύπους που δίνονται παρακάτω, όπως στο παράδειγμα.

(ΛΥΣ 12.1.4) κατηγορῆσαι
α. ἐμέ
β.
(τὸν κατήγορον)
γ. τὸν χρόνον

Άσκηση 1η

(ΛΥΣ 12.2.1) πείσεσθαι

ἐμέ
τὸν κατήγορον
ἡμεῖς
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 2η

(ΛΥΣ 12.2.3) ἐπιδεῖξαι

τὴν ἔχθραν
τοὺς κατηγοροῦντας
ἥτις εἴη πρὸς τοὺς φεύγοντας
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 3η

(ΛΥΣ 12.2.4) πυνθάνεσθαι

τοὺς φεύγοντας
ἡμᾶς
ἥτις ἦν αὐτοῖς πρὸς τὴν πόλιν ἔχθρα
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 4η

(ΛΥΣ 12.2.9) ὀργίζεσθαι

ἐμέ
ἅπαντας
τὴν πόλιν
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 5η

(ΛΥΣ 12.3.7) διδάξαι

ἐμέ
ὑμᾶς
ἐγὼ
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 8η

Να επιλέξεις αν οι παρακάτω συντακτικοί χαρακτηρισμοί είναι σωστοί ή λανθασμένοι.

Άσκηση 1η

(ΛΥΣ 12.1.1) ἄρξασθαί: ειδικό απαρέμφατο

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 2η

(ΛΥΣ 12.1.5) εἰπεῖν: τελικό απαρέμφατο

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 3η

(ΛΥΣ 12.1.5) δύνασθαι: απόλυτο απαρέμφατο

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 4η

(ΛΥΣ 12.1.6) ἐπιλιπεῖν: τελικό απαρέμφατο

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 5η

(ΛΥΣ 12.2.1) πείσεσθαι: ειδικό απαρέμφατο

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 6η

(ΛΥΣ 12.2.3) ἐπιδεῖξαι: τελικό απαρέμφατο

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 7η

(ΛΥΣ 12.2.4) πυνθάνεσθαι: τελικό απαρέμφατο

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 8η

(ΛΥΣ 12.2.6) ἐξαμαρτάνειν: απαρέμφατο της αναφοράς

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 9η

(ΛΥΣ 12.2.9) ὀργίζεσθαι: τελικό απαρέμφατο

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 10η

(ΛΥΣ 12.3.3) κατηγορεῖν: ειδικό απαρέμφατο

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 11η

(ΛΥΣ 12.3.7) διδάξαι: απαρέμφατο του σκοπού

ΣΩΣΤΟ
ΛΑΘΟΣ
ΈλεγχοςΒοήθειαΑπάντηση

Σύνδεση παρατακτική [Επίπεδο Β]

Άσκηση 9η

Να μελετήσεις τις συνδετικές λέξεις / σύνολα που επισημαίνονται με έντονα στοιχεία και να απαντήσεις στις παρακάτω ερωτήσεις:

[1] Οὐκ ἄρξασθαί μοι δοκεῖ ἄπορον εἶναι, ὦ ἄνδρες δι-
κασταί, τῆς κατηγορίας, ἀλλὰ παύσασθαι λέγοντι· τοιαῦτα
αὐτοῖς τὸ μέγεθος καὶ τοσαῦτα τὸ πλῆθος εἴργασται, ὥστε
μήτ' ἂν ψευδόμενον δεινότερα τῶν ὑπαρχόντων κατηγορῆ-
σαι, μήτε τἀληθῆ βουλόμενον εἰπεῖν ἅπαντα δύνασθαι,
ἀλλ' ἀνάγκη ἢ τὸν κατήγορον ἀπειπεῖν τὸν χρόνον ἐπι-
λιπεῖν. [2] τοὐναντίον δέ μοι δοκοῦμεν πείσεσθαι ἢ ἐν τῷ πρὸ
τοῦ χρόνῳ. πρότερον μὲν γὰρ ἔδει τὴν ἔχθραν τοὺς κατη-
γοροῦντας ἐπιδεῖξαι, ἥτις εἴη πρὸς τοὺς φεύγοντας· νυνὶ
δὲ
παρὰ τῶν φευγόντων χρὴ πυνθάνεσθαι ἥτις ἦν αὐτοῖς
πρὸς τὴν πόλιν ἔχθρα, ἀνθ' ὅτου τοιαῦτα ἐτόλμησαν εἰς
αὐτὴν ἐξαμαρτάνειν. οὐ μέντοι ὡς οὐκ ἔχων οἰκείας ἔχθρας
καὶ συμφορὰς τοὺς λόγους ποιοῦμαι, ἀλλ' ὡς ἅπασι πολ-
λῆς ἀφθονίας οὔσης ὑπὲρ τῶν ἰδίων ὑπὲρ τῶν δημοσίων
ὀργίζεσθαι. [3] ἐγὼ μὲν οὖν, ὦ ἄνδρες δικασταί, οὔτ' ἐμαυτοῦ
πώποτε οὔτε ἀλλότρια πράγματα πράξας νῦν ἠνάγκασμαι
ὑπὸ τῶν γεγενημένων τούτου κατηγορεῖν, ὥστε πολλάκις
εἰς πολλὴν ἀθυμίαν κατέστην, μὴ διὰ τὴν ἀπειρίαν ἀνα-
ξίως καὶ ἀδυνάτως ὑπὲρ τοῦ ἀδελφοῦ καὶ ἐμαυτοῦ τὴν κα-
τηγορίαν ποιήσομαι. ὅμως δὲ πειράσομαι ὑμᾶς ἐξ ἀρχῆς
ὡς ἂν δύνωμαι δι' ἐλαχίστων διδάξαι.

Άσκηση 1η

Από τη μελέτη των λέξεων που έχουν επισημανθεί, καταλαβαίνουμε ότι ο Λυσίας στο συγκεκριμένο απόσπασμα προτιμά την:

παρατακτική σύνδεση
υποτακτική σύνδεση
ΈλεγχοςΑπάντηση

Άσκηση 2η

Από τη μελέτη των λέξεων που έχουν επισημανθεί, καταλαβαίνουμε ότι ο Λυσίας στο συγκεκριμένο απόσπασμα προτιμά την παρατακτική σύνδεση, επειδή:

προτιμά γενικότερα την απλούστερη παρατακτική από την συνθετότερη υποτακτική σύνδεση
χρησιμοποιεί την παρατακτική σύνδεση ως στοιχείο ύφους (δημιουργία αντιθέσεων, πάρισων, ομοιοτέλευτων, κλιμάκωση του νοήματος κ.τ.λ.)
θέλει να τονίσει την ισοτιμία των όρων που συνδέονται παρατακτικά
ΈλεγχοςΑπάντηση

Λεξιλογικά

φεύγω (σημασίες λέξεων) [Επίπεδο Β]

Άσκηση 10η

Να αντιστοιχίσεις τις σημασίες του ρήματος φεύγω που δίνονται στη στήλη Β με τα αποσπάσματα που εμπεριέχουν τη λέξη και δίνονται στη στήλη Α (κάποιες σημασίες περισσεύουν).

ΑΒ
ΑΝΤΙΦ 5.9 Πρῶτον μὲν γὰρ κακοῦργος ἐνδεδειγμένος φόνου δίκην φεύγω, ὃ οὐδεὶς πώποτ' ἔπαθε τῶν ἐν τῇ γῇ ταύτῃΈλεγχος
ΛΥΣ 10.31 ἐγὼ δ' ὑμῶν δέομαι καταψηφίσασθαι Θεομνήστου, ἐνθυμουμένους ὅτι οὐκ ἂν γένοιτο τούτου μείζων ἀγών μοι. νῦν γὰρ διώκω <μὲν> κακηγορίας, τῇ δ' αὐτῇ ψήφῳ κακηγορίας, τῇ δ' αὐτῇ ψήφῳ φόνου φεύγω τοῦ πατρός, ὃς μόνος, ἐπειδὴ τάχισταΈλεγχος
ΛΥΣ 12.34 τοῦτο μέντοι οὐ φεύγω, ἀλλ' ὁμολογῶ σοι, εἰ βούλει, ἀντειπεῖν.Έλεγχος
ΠΛ Συμπ 216b δραπετεύω οὖν αὐτὸν καὶ φεύγω, καὶ ὅταν ἴδω, αἰσχύνομαι τὰ ὠμολογημένα.Έλεγχος
ΑΙΣΧΙΝ 1.172 τοιούτων εἰσηγητὴς αὐτῷ καὶ διδάσκαλος ἔργων ἐγένετο, ἐξ ὧν ἐκεῖνος μὲν φεύγει τὴν πατρίδα, οὗτος δ' αὐτοῦ τὰ τῆς φυγῆς ἐφόδια προλαβὼν τρία τάλαντα ἀπεστέρηκε.Έλεγχος
ΑΡΙΣΤ ΗΝικ 1171a5 πᾶς γὰρ φεύγει λύπης αἴτιος εἶναι τοῖς φίλοις.Έλεγχος
ΑΡΙΣΤ ΗΝικ 1106b6 τὴν ὑπερβολὴν μὲν καὶ τὴν ἔλλειψιν φεύγει, τὸ δὲ μέσον ζητεῖ καὶ τοῦθ'Έλεγχος
ΔΗΜ 30.9 καὶ τὰ μὲν γενόμενα, καὶ δι' ἃ φεύγει τὴν δίκην καὶ περὶ ὧν οἴσετε τὴν ψῆφον, ταῦτ' ἐστίν, ὦ ἄνδρες δικασταί·Έλεγχος
ΒοήθειαΑπάντηση

Άσκηση 11η

Να εντοπίσεις στα ακόλουθα αποσπάσματα τις μετοχές που είναι αντίθετες σημασιολογικά στη μετοχή φεύγων και να τις πληκτρολογήσεις στα παρακάτω κενά.

ΑΙΣΧΙΝ 1.175 καὶ φόβους ἐπήρτησα τοῖς ἀκροωμένοις, ὥσθ' ὁ μὲν φεύγων κατηγόρει, ὁ δὲ κατηγορῶν ἐκρίνετο, οἱ δὲ δικασταί, ὧν μὲν ἦσαν κριταί, ἐπελάθοντο, ὧν δ' οὐκ ἦσαν, περὶ τούτων ἤκουον.
ΔΗΜ 23.66 πρὸς δὲ τούτοις τοιούτοις οὖσιν, ἐνταυθοῖ μόνον οὐδεὶς πώποτ' οὔτε φεύγων ἁλοὺς οὔτε διώκων ἡττηθεὶς ἐξήλεγξεν ὡς ἀδίκως ἐδικάσθη τὰ κριθέντα.
ΛΥΣ 18.9 οὐδ' ἔστιν ὅτου κακοῦ αἴτιος οὔτε φεύγων οὔτε κατελθὼν τῷ ὑμετέρῳ πλήθει γεγένηται, (…)

ο κατήγορος (α)Έλεγχος
ο κατήγορος (β)Έλεγχος
αυτός που επιστρέφει από την εξορίαΈλεγχος
ΒοήθειαΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Νεοελληνικές λέξεις (παραγωγή) [Επίπεδο Α]

Άσκηση 12η

Για τις παρακάτω λέξεις του κειμένου να βρεις από ένα παράγωγο επίθετο στα ν.ε. χρησιμοποιώντας την παραγωγική καταλήξη -ικός και ένα παράγωγο ουσιαστικό με την παραγωγική καταλήξη -ση (-ξη, -ψη)

κατηγορῆσαι
-ικόςΈλεγχος
-σηΈλεγχος
βουλόμενον
-ικόςΈλεγχος
-σηΈλεγχος
ἐπιδεῖξαι
-ικόςΈλεγχος
-σηΈλεγχος
ποιοῦμαι
-ικόςΈλεγχος
-σηΈλεγχος
ΒοήθειαΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση

Νεοεολληνικές λέξεις (ετυμολογία) [Επίπεδο Α]

Άσκηση 13η

Να αντιστοιχίσεις τις λέξεις του κειμένου στη στήλη Α με τις ετυμολογικά συγγενείς τους της ν.ε. στη στήλη Β. Δύο λέξεις της στήλης Β περισσεύουν.

ἄρξασθαίΈλεγχος
πλῆθοςΈλεγχος
εἴργασταιΈλεγχος
δύνασθαιΈλεγχος
πόλινΈλεγχος
οἰκείαςΈλεγχος
κατέστηνΈλεγχος
πειράσομαιΈλεγχος
ἐλαχίστωνΈλεγχος
Απάντηση

α- στερητικό ως α΄ συνθετικό (ετυμολογία) [Επίπεδο Α]

Άσκηση 14η

Να πληκτρολογήσεις στα παρακάτω κενά το θέμα καθεμιάς από τις παρακάτω σύνθετες λέξεις, όπως στο παράδειγμα:

ἀληθῆ -ληθ-

ἀδυνάτωςΈλεγχος
ἀναξίωςΈλεγχος
ἄπορονΈλεγχος
ἀθυμίανΈλεγχος
ἀπειρίανΈλεγχος
ἀφθονίαςΈλεγχος
ΒοήθειαΑπάντησηΒοήθεια στην πληκτρολόγηση