Ενότητες
- Νέα Ελληνική (1075)
- Μεσαιωνική Ελληνική (569)
- Αρχαία Ελληνική (1141)
- Λεξικά και Λεξικογραφία (183)
- Γλωσσολογία (944)
- Νεοελληνική Λογοτεχνία (3923)
- Διδασκαλία της Ελληνικής (918)
- » Πιστοποίηση Ελληνομάθειας (172)
Κατηγορίες
- Νέα για την Πύλη (89)
- Δραστηριότητες του ΚΕΓ (475)
- Ανακοινώσεις (8358)
- Συνέδρια & Ημερίδες (2259)
- Επιστημονικές Δημοσιεύσεις (40)
- Ερευνητικά Προγράμματα (49)
- Ηλεκτρονικές & Έντυπες Εκδόσεις (1155)
- Τύπος (848)
- Απόψεις (38)
Ημερολόγιο
| < | Δεκ 2025 | > | ||||
| Κ | Δ | Τ | Τ | Π | Π | Σ |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
| 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
| 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
| 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
| 28 | 29 | 30 | 31 | |||
| π.χ. (2006, 2006-10, 2006-10-11) | ||||||
Ενημερωτικό Δελτίο
Κανάλι RSS
- Ενσωματώστε το κανάλι Rss (RSS Feed) της Πύλης στην εφαρμογή Rss (RSS Reader) που χρησιμοποιείτε.
Πιστοποίηση Ελληνομάθειας
| 172 εγγραφές [1 - 10] |
-
Νέα Ελληνική :: Διδασκαλία της Ελληνικής :: Πιστοποίηση Ελληνομάθειας :: Δραστηριότητες του ΚΕΓ :: Ανακοινώσεις
Πρόγραμμα εξ αποστάσεως διδασκαλίας της ελληνικής Greek to Me (Ελληνικά για Μένα): Νέα τμήματα εφήβων και προφορικής επικοινωνίας!
Το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, μέσω του προγράμματος «Greek to Me – Ελληνικά για Μένα», διευρύνει το κοινό των εξ αποστάσεως μαθημάτων ελληνικής γλώσσας!
Το Νοέμβριο ξεκινούν νέα τμήματα για:
- έφηβους και έφηβες 13-17 ετών, για τα επίπεδα Α1-Β1
- ομάδες προφορικής επικοινωνίας (discussion groups) για τα επίπεδα Α2 και Β1Τα εφηβικά τμήματα απευθύνονται σε:
- ελληνόπουλα της Ομογένειας που δεν έχουν τη δυνατότητα συμμετοχής στις τοπικές δομές ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης
- οποιοδήποτε νέο/νέα θέλει να γνωρίσει την ελληνική γλώσσα και πολιτισμό.
Οι ομάδες προφορικής επικοινωνίας είναι συναντήσεις σε ένα χαλαρό πλαίσιο και απευθύνονται σε ενήλικες που θέλουν:
- να εξασκήσουν τον προφορικό τους λόγο στα ελληνικά (με όσο λεξιλόγιο/γραμματική γνωρίζουν)
- να συνομιλήσουν με άτομα από όλον τον κόσμο που βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο ελληνομάθειας
- να γνωρίσουν στοιχεία του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού.
-
Νέα Ελληνική :: Μεσαιωνική Ελληνική :: Αρχαία Ελληνική :: Λεξικά και Λεξικογραφία :: Γλωσσολογία :: Νεοελληνική Λογοτεχνία :: Διδασκαλία της Ελληνικής :: Πιστοποίηση Ελληνομάθειας :: Δραστηριότητες του ΚΕΓ :: Ανακοινώσεις
Λεξιλογείον: μιλώντας για λέξεις...
Διαβάστε τη δημοσίευση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας στη στήλη "Λεξιλογείον" της εφημερίδας Το Βήμα της Κυριακής
Αναδημοσίευση από το φύλλο της 30ής Νοεμβρίου 2025
κουίζ (Δύσκολες λέξεις, περίεργες έξεις) Μπορούμε να τα λέμε και λεξιλογικά UFO. Δεν γνωρίζουμε ακριβώς το ποιος και πότε δρομολόγησε το κουίζ «ξέρετε τι σημαίνει η τάδε λέξη;», το βέβαιο όμως είναι ότι καθώς άρχισαν να αυγαταίνουν τα διάφορα στέκια στο διαδίκτυο και αλλού άνοιξε εκθετικά και η όρεξη για λεξιλογικούς γρίφους. Βέβαια, στο ζήτημα αυτό το ελληνικό διαχρονικό ορυχείο είναι μεν ιδιαίτερα γενναιόδωρο πλην με τόσους μερακλήδες στην πιάτσα το μεταλλευτικό απόθεμα θα αρχίσει να μειώνεται και κάποια στιγμή θα χρειαστεί να περάσουμε από τα ήπια στα σκληρά. Άλλο είναι να ρωτάς το δύσκολο και απαιτητικό «ασκαρδαμυκτί» ή το «παράφερνα», που μπορεί να συναντήσεις και στον κυρ Αλέξανδρο, κι άλλο να φτυαρίζεις «σπάνιες γαίες» για να μυσταγωγείς σαδιστικά τους ανύποπτους ρέκτες: τι σημαίνει «γήτειον» (=κρεμμύδι), «φύσκη» (=παραγεμισμένο λουκάνικο), «χαλαίρυπος» (=σαπουνάδα), «κασωρίς» (=πόρνη), «κιξάλλης» (=ληστής); Πάντως, παρόλο που βάσει καταστατικών αρχών δεν ασχολείται με λεξιλογικά υπεριώδη αυτού του τύπου, το Λεξιλογείον, έτσι για χαλάρωμα, εκτιμά ότι κάποιες από τις σπανιότητες της ελληνικής που βρίσκονται χρόνια και ζαμάνια σε απόσυρση διαθέτουν ιδιόμορφη «γκλαμουριά», έχουν βαρύ βιογραφικό και μονολεκτική αιχμηρότητα, και καθώς προσφέρονται σε επίκαιρη χρήση θα μπορούσαμε ίσως να τις δοκιμάσουμε σε επανακυκλοφορία. Ιδού μια μικρή και ενδεικτική επιλογή: «Νεοπλουτοπόνηρος», χρήσιμο και ευρείας εφαρμογής, «γαμοστόλος» (= wedding planner), «δημοπίθηκος» (=αυτός που ξεγελάει τον λαό), εγγυημένο από τον Αριστοφάνη, «γραοσόβης» (=εραστής ώριμων κυριών), αριστοφανικό διαμάντι κι αυτό, «βωτιάνειρα» (=η περιοχή που γεννά λεβέντες), όπως η Κρήτη για παράδειγμα, «παρθενοπίπης» (=αυτός που κρυφοκοιτάζει τα κορίτσια). Τα δύο τελευταία έχουν ομηρική ονομασία προελεύσεως και δεν ανήκουν στα 5.000 κλοπιμαία που, σύμφωνα με κιτάπια Ελληνοσύρων μάγων, άντλησε η αγγλική από τον τυφλό βάρδο. ______________________________________________ Σε συνεργασία με την εφημερίδα «Το Βήμα της Κυριακής», το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας δημοσιεύει δύο λέξεις την εβδομάδα στην στήλη «Λεξιλογείον», στο ένθετο των Νέων Εποχών του «Βήματος» (και στην ηλεκτρονική έκδοση). Οι σχετικές καταχωρίσεις θα αναδημοσιεύονται στα διαδικτυακά μέσα του ΚΕΓ και σε ειδική ενότητα της ιστοσελίδας του ΚΕΓ. Σχολιάζονται λέξεις που είτε παρουσιάζουν ενδιαφέρον από ιστορική άποψη (ετυμολογία, ταξίδι της λέξης μέσα στον χρόνο) είτε «πριμοδοτούνται» από τη σύγχρονη γλωσσική (και όχι μόνο) επικαιρότητα, μεταξύ άλλων. Ο σχολιασμός ̶ σύντομος, μακριά από κάθε διάθεση γλωσσικής διδασκαλίας ̶ θα κινητοποιεί, πιστεύουμε ευχάριστα, την ανάδυση ρητών και υπόρρητων σημασιών, διασυνδέοντας ακόμη και γνωστές σημασίες με σύγχρονα νοήματα. Δείτε όλες τις δημοσιεύσεις -
Νέα Ελληνική :: Γλωσσολογία :: Διδασκαλία της Ελληνικής :: Πιστοποίηση Ελληνομάθειας :: Δραστηριότητες του ΚΕΓ :: Ανακοινώσεις :: Συνέδρια & Ημερίδες
Επιμορφωτική Δράση RELANG στη Θεσσαλονίκη: Constructing valid language tests and examinations based on the CEFR and its Companion Volume (11-13/11/25)
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ - Πραγματοποίηση Επιμορφωτικής Δράσης RELANG
Θεσσαλονίκη, 11-13 Νοεμβρίου 2025
Το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας (ΚΕΓ), σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (Δ/νση Ευρωπαϊκών και Διεθνών Θεμάτων, Τμήμα Διεθνών Σχέσεων) και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Σύγχρονων Γλωσσών του Συμβουλίου της Ευρώπης (ECML/CELV), διοργανώνει τριήμερο επιμορφωτικό εργαστήριο (workshop) στη Θεσσαλονίκη, 11-13 Νοεμβρίου 2025.
Το εργαστήριο, με θέμα «Constructing valid language tests and examinations based on the CEFR and its Companion Volume», διοργανώνεται στο πλαίσιο της δράσης του ECLM/Συμβουλίου της Ευρώπης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Innovative Methodologies and Assessment in Language Learning» (2025) και συγκεκριμένα της πρωτοβουλίας RELANG – Relating language curricula, tests and examinations to the Common European Framework of Reference. Η πρωτοβουλία RELANG αποσκοπεί στην παροχή επιμόρφωσης και υποστήριξης σε ενδιαφερόμενους φορείς των κρατών-μελών για την εναρμόνιση των προγραμμάτων σπουδών, των γλωσσικών εξετάσεων και της πιστοποίησης με το Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς για τις Γλώσσες / Common European Framework of Reference for Languages (ΚΕΠΑ/CEFR).
Απευθύνεται σε ειδικούς σε θέματα γλωσσικής αξιολόγησης της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας, σε εξεταστές/στριες στις εξετάσεις πιστοποίησης της ελληνομάθειας, σε συγγραφείς εξεταστικών ερωτημάτων/θεμάτων, καθώς και σε σχεδιαστές αναλυτικών προγραμμάτων με αντικείμενο την ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα. Οι επιμορφούμενοι/-ες θα εισαχθούν στις αρχές της έγκυρης και αξιόπιστης γλωσσικής εξέτασης με βάση το μοντέλο που προτείνεται από το Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς για τις Γλώσσες (ΚΕΠΑ - CEFR). Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στη σύνταξη διαφόρων τύπων εξεταστικών θεμάτων, στα στάδια ανάπτυξης και επεξεργασίας τους, στη συλλογή και ανάλυση των δεδομένων από τις εξετάσεις πιστοποίησης της ελληνομάθειας, καθώς και στους ενδεδειγμένους τρόπους σύνδεσης των τεστ και των εξετάσεων με τα επίπεδα του ΚΕΠΑ. Θα δοθούν πρακτικές συμβουλές και θα προταθούν ασκήσεις, ενώ θα αναπτυχθεί υποστηρικτικό υλικό προσαρμοσμένο στις συγκεκριμένες ανάγκες των επιμορφούμενων.
Η δράση θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη με τη μορφή διά ζώσης εργαστηρίου τριήμερης διάρκειας, από την Τρίτη 11/11/2025 έως και την Πέμπτη 13/11/2025, και ώρες 09:00-16:00, στo ξενοδοχείο Domotel Οlympia, από επιμορφωτές/-τριες του Ευρωπαϊκού Κέντρου Σύγχρονων Γλωσσών (ΕΚΣΓ/ECML) του Συμβουλίου της Ευρώπης (Gábor Szabó, Καθηγητής εφαρμοσμένης γλωσσολογίας στην αγγλική γλώσσα, Ινστιτούτο Αγγλικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο του Pécs, Ουγγαρία και Rita Juknevičienė, Επίκουρη καθηγήτρια γλωσσολογίας, Τμήμα Αγγλικής Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο του Vilnius, Λιθουανία).
Το ΚΕΓ θα φροντίσει για τη μεγαλύτερη δυνατή διάχυση των γνώσεων που θα αποκτηθούν από το εν λόγω εργαστήριο στα ανά τον κόσμο εξεταστικά του κέντρα, καθώς και για τη διοργάνωση ανάλογων εργαστηρίων στο μέλλον.
-
Νέα Ελληνική :: Διδασκαλία της Ελληνικής :: Πιστοποίηση Ελληνομάθειας :: Δραστηριότητες του ΚΕΓ :: Ανακοινώσεις
Παράταση εγγραφών στο εξ αποστάσεως επιμορφωτικό πρόγραμμα «Διαδρομές στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας» για διδάσκοντες στην Ελλάδα και το εξωτερικό
Το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας ανακοινώνει τη νέα περίοδο του εξ αποστάσεως επιμορφωτικού προγράμματος «Διαδρομές στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης Γλώσσας» για διδάσκοντες/ουσες στην Ελλάδα και το εξωτερικό (http://diadromes.greek-language.gr). Τα μαθήματα ξεκινούν τη Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου 2025 και διαρκούν 9 μήνες. Αιτήσεις εγγραφής γίνονται δεκτές από 07/05/2025 μέχρι και 30/09/2025 στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.greek-language.gr/routes.
Το πρόγραμμα αποτελείται από τις παρακάτω οκτώ ενότητες, οι οποίες καλύπτουν όλες τις θεματικές περιοχές που ενδιαφέρουν τον/τη διδάσκοντα/ουσα την ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα: 1. Σχεδιασμός και διαχείριση μαθήματος, διδασκαλία των τεσσάρων δεξιοτήτων 2. Διδασκαλία της γραμματικής, του λεξιλογίου και της προφοράς 3. Διδασκαλία ξένης γλώσσας μέσω Η/Υ (Computer Assisted Language Learning) 4. Γλωσσική διδασκαλία σε παιδιά 5. Όψεις της γλώσσας (Ποικιλομορφία της γλώσσας, κειμενικά είδη και λογοτεχνικός λόγος) 6. Διγλωσσία: Η γλώσσα και η σκέψη στον δίγλωσσο ομιλητή 7. Όταν οι πολιτισμοί συνομιλούν στο σχολείο: ζητήματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης 8. Αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών Το πρόγραμμα, που από την πρώτη χρονιά εφαρμογής του, το 2007, τιμήθηκε με το Ευρωπαϊκό Σήμα Γλωσσών, διαρκώς επικαιροποιείται και βελτιώνεται, ενώ προσφέρει ευελιξία στην παρακολούθησή του, καθώς υλοποιείται εξ ολοκλήρου από απόσταση με ασύγχρονη διδασκαλία. Οι επιμορφούμενοι/ες σε κάθε ενότητα έχουν πρόσβαση επί 24ώρου βάσεως στο υλικό και σε φόρα συζητήσεων για άμεση επικοινωνία με τους/τις διδάσκοντες/διδάσκουσες καθώς και τους/τις επιμορφούμενους/επιμορφούμενες, προκειμένου να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων και εποικοδομητικός διάλογος. Πραγματοποιούνται τηλεσεμινάρια σε κάθε ενότητα, σε πραγματικό χρόνο, για τη ζωντανή επικοινωνία με την ομάδα διδασκαλίας. Μοναδικά στοιχεία του προγράμματος: - Τρεις, τουλάχιστον, εξειδικευμένοι/ες διδάσκοντες/ουσες σε κάθε ενότητα, με πολύχρονη πείρα στον τομέα τους, διδάσκουν, επιβλέπουν και απαντούν άμεσα στις ερωτήσεις των επιμορφούμενων. - Η διδασκαλία αξιοποιεί αρχές της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. - Οι επιμορφούμενοι/ες εκπονούν εργασία σε κάθε ενότητα με την καθοδήγηση και υποστήριξη των διδασκόντων/διδασκουσών. - Από το 2022–2023 λειτουργεί διαδικτυακή κοινότητα εκπαιδευτικών στην οποία εντάσσονται οι απόφοιτοι/ες. Η καινοτομία αυτή ανταποκρίνεται στις σύγχρονες επιστημονικές αναζητήσεις, οι οποίες δεν θεωρούν την εκπαίδευση εκπαιδευτικών ως μια άπαξ ενέργεια που ολοκληρώνεται με τον κύκλο κάποιων μαθημάτων. Το περιβάλλον της διαδικτυακής κοινότητας ανταποκρίνεται στην ανάγκη αυτή, παρέχοντας τη δυνατότητα για συνεχή συνεργασία και ενημέρωση στο μέλλον. Στο πρόγραμμα μπορεί να συμμετέχει κάθε εμπλεκόμενος/η στη ή/και ενδιαφερόμενος/η για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, αρκεί να είναι απόφοιτος/η ελληνικής φιλολογίας, ξένων φιλολογιών, παιδαγωγικών τμημάτων, θεολογικών σχολών ή άλλων πανεπιστημιακών τμημάτων ελληνικών ή ισότιμων ξένων πανεπιστημίων. Υπό όρους γίνονται δεκτοί/ές υποψήφιοι/ες που δεν έχουν ολοκληρώσει σπουδές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το Πρόγραμμα «Διαδρομές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας» α) αποτελεί αναγνωρισμένο επιμορφωτικό πρόγραμμα από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και οδηγεί στην απόκτηση αναγνωρισμένης από το ελληνικό κράτος διδακτικής επάρκειας για τη διδασκαλία της ελληνικής στην αλλοδαπή (Υ.Α. Φ.815.2/306/40937/Ζ1, ΦΕΚ τ. Β΄ 862/8.4.2014), β) παρέχει πιστοποιημένη εξειδίκευση στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας και ανταποκρίνεται στα συνεκτιμώμενα προσόντα της πρόσφατης ρύθμισης για τη στελέχωση των Δομών Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφύγων (ΔΥΕΠ) από μόνιμους εκπαιδευτικούς, σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ. 3 (δ) της Κ.Υ.Α. αριθμ. 152360/ΓΔ4/19.9.2016 (ΦΕΚ 3049/Β/23.9.2016), γ) μοριοδοτείται ως προσόν για την επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης (νόμος υπ’ αριθμ. 4823/2021. ΦΕΚ 136/Α/3-8-2021). Για κάθε σχετική πληροφορία, όπως την εγγραφή στο πρόγραμμα και το κόστος, σας παραπέμπουμε στην ιστοσελίδα των εγγραφών: www.greek-language.gr/routes. Στοιχεία επικοινωνίας: Συντονίστριες του προγράμματος «Διαδρομές»: Αθανασία Μαργώνη, Ευδοξία Μητρούση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: diadromes@greeklanguage.gr Τηλ.: (0030) 2310 805 507 & 488 560 (ώρες πληροφόρησης: 9.00-14.30 καθημερινά–εργάσιμες ημέρες)Δείτε στα συνημμένα τα Δελτία Τύπου στα ελληνικά, αγγλικά, γερμανικά και ρωσικά
-
Νέα Ελληνική :: Διδασκαλία της Ελληνικής :: Πιστοποίηση Ελληνομάθειας :: Δραστηριότητες του ΚΕΓ :: Ανακοινώσεις
Εξετάσεις Πιστοποίησης Ελληνομάθειας Μαΐου 2025: Ανακοίνωση αποτελεσμάτων
Από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας (Τμήμα Στήριξης και Προβολής της Ελληνικής Γλώσσας) ανακοινώνεται ότι ολοκληρώθηκε η διαδικασία έκδοσης των αποτελεσμάτων για τις εξετάσεις Πιστοποίησης Επάρκειας της Ελληνομάθειας Μαΐου 2025.
Κάθε υποψήφιος/-ια που συμμετείχε στις εξετάσεις μπορεί να ενημερωθεί για το αποτέλεσμα της εξέτασής του/της μπαίνοντας στην ιστοσελίδα https://www.greek-language.gr/certification/results/index.html και χρησιμοποιώντας τα εξής στοιχεία: α) κωδικό αριθμό εξεταστικού κέντρου, β) κωδικό αριθμό υποψήφιου και γ) επίθετο υποψήφιου. Η αποστολή των έντυπων Πιστοποιητικών Ελληνομάθειας στα εξεταστικά κέντρα θα πραγματοποιηθεί κατά τα τέλη Σεπτεμβρίου 2025. -
Νέα Ελληνική :: Γλωσσολογία :: Διδασκαλία της Ελληνικής :: Πιστοποίηση Ελληνομάθειας :: Ανακοινώσεις :: Συνέδρια & Ημερίδες
Διεθνές Συνέδριο για την ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα και πολυγλωσσία από το Ινστιτούτο Ελληνογλωσσίας (5-6/6/25)
Το Ινστιτούτο Ελληνογλωσσίας (ΙΝΕΛ) διοργανώνει Διεθνές συνέδριο για την ελληνική ως δεύτερη / ξένη γλώσσα και πολυγλωσσία. Το Συνέδριο θα γίνει στις 5-6 Ιουνίου 2025, στο
Ξενοδοχείο Athenaeum InterContinental (Λεωφ. Συγγρού 89-93, Αθήνα).
To Διεθνές Συνέδριο διοργανώνεται από τo ΙΝΕΛ σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Στρασβούργου (Τμήμα Νεοελληνικών Σπουδών).Η εγγραφή για τη διά ζώσης συμμετοχή στο συνέδριο είναι δωρεάν.
Μπορείτε να εγγραφείτε εδώ
Με την εγγραφή σας, θα λάβετε QRcode για την είσοδo στο χώρο του συνεδρίου.Στους συμμετέχοντες/Στις συμμετέχουσες θα δοθεί βεβαίωση παρακολούθησης.
-
Νέα Ελληνική :: Γλωσσολογία :: Διδασκαλία της Ελληνικής :: Πιστοποίηση Ελληνομάθειας :: Δραστηριότητες του ΚΕΓ :: Ανακοινώσεις
Διαδικτυακή συνάντηση του προγράμματος Χαρτογραφήσεις της Δ.ΕΛ.ΕΞΩ. για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στην Ελβετία και τη Σερβία (30/5/25)
Στο πλαίσιο του προγράμματος "Χαρτογραφήσεις" της διεθνούς ομάδας ειδικού επιστημονικού ενδιαφέροντος Δ.ΕΛ.ΕΞΩ (Διδασκαλία της Ελληνικής στο Εξωτερικό), θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακή συνάντηση, την Παρασκευή 30 Μαΐου 2025 και ώρα 14:00–16:00 (ώρα Ελλάδας), με δύο τοποθετήσεις από τον κ. Βόικαν Στόιτσιτς για την Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη Σερβία και την κ. Βάλλη Λύτρα (Goldsmiths Πανεπιστήμιο του Λονδίνου) για την Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στην Ελβετία.
-
Νέα Ελληνική :: Μεσαιωνική Ελληνική :: Αρχαία Ελληνική :: Λεξικά και Λεξικογραφία :: Γλωσσολογία :: Νεοελληνική Λογοτεχνία :: Διδασκαλία της Ελληνικής :: Πιστοποίηση Ελληνομάθειας :: Δραστηριότητες του ΚΕΓ :: Ανακοινώσεις :: Ηλεκτρονικές & Έντυπες Εκδόσεις
Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι δράσεις του ΚΕΓ στο πλαίσιο της 21ης Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης
Το ΚΕΓ βρισκόταν στον εκθετήριο χώρο της Helexpo, Περίπτερο 14 / Stand 19, από την Πέμπτη 08/05/2025 έως και την Κυριακή 11/05/2025, όπου παρουσιάστηκαν το έργο και οι εκδόσεις του.
Kατά τη διάρκεια της Έκθεσης διοργανώθηκαν, επίσης, οι εξής εκδηλώσεις: Το Σάββατο 10 Μαΐου ο κ. Χρήστος Τσαγγάλης, καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας ΑΠΘ, διευθυντής του Τμήματος Γλώσσας και Λογοτεχνίας στο Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας και συγγραφέας ενός εκ των 6 τόμων της σχολιασμένης έκδοσης της Ιλιάδας από το Ίδρυμα Lorenzo Valla παρουσίασε την επικείμενη έκδοση της Ιλιάδας που συμπληρώνει την μνημειώδη σχολιασμένη έκδοση της Οδύσσειας από το Ίδρυμα Lorenzo Valla πριν από 35 περίπου χρόνια. Ακολούθησε την Κυριακή 11 Μαΐου η ομιλία του κ. Δημήτρη Κουτσογιάννη, ομότιμου καθηγητή Γλωσσολογίας ΑΠΘ και αναπληρωτή προέδρου του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας με θέμα «Από την τηλεκπαίδευση στην Τεχνητή Νοημοσύνη: Οικολογίες σχολικού γραμματισμού και το μέλλον του ελληνικού σχολείου» Στην παρούσα ομιλία αξιοποιήθηκαν ερευνητικά δεδομένα από την περίοδο της τηλεκπαίδευσης και από τις προσπάθειες αξιοποίησης της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση, προκειμένου να αποτυπωθούν οι ισχύουσες οικολογίες σχολικού γραμματισμού και να διατυπωθούν προτάσεις ως προς την κατεύθυνση των αλλαγών που είναι απαραίτητες στο ελληνικό σχολείο. -
Νέα Ελληνική :: Γλωσσολογία :: Διδασκαλία της Ελληνικής :: Πιστοποίηση Ελληνομάθειας :: Δραστηριότητες του ΚΕΓ :: Ανακοινώσεις :: Συνέδρια & Ημερίδες
Τρίτη πρόσκληση υποβολής περιλήψεων για το 1ο Διεθνές Συνέδριο Δ.ΕΛ.ΕΞΩ.: Διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού στο εξωτερικό: νέα δεδομένα και ζητούμενα (5-7/2/26)
Οι νέες μεταναστευτικές ροές και κινητικότητες καθώς και οι συνεχώς μεταβαλλόμενες οικονομικές, κοινωνικοπολιτικές, πολιτισμικές και τεχνολογικές συνθήκες – σε τοπικό, διατοπικό και παγκόσμιο επίπεδο – δημιουργούν ριζικά νέα δεδομένα για το πεδίο της διδασκαλίας της
ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού στο εξωτερικό.Το 1ο διεθνές συνέδριο της ομάδας ειδικού επιστημονικού ενδιαφέροντος Δ.ΕΛ.ΕΞΩ. (Διδασκαλία της Ελληνικής στο Εξωτερικό) επιδιώκει να αναδείξει τις πολλαπλές πτυχές του αναδυόμενου αυτού πεδίου και να προκαλέσει έναν διάλογο με επίκεντρο τις πολλαπλές φωνές των πρωταγωνιστών του πεδίου – εκπαιδευτικών, μαθητ·ρι·ών, γονέων και κηδεμόνων, κοινοτήτων, φορέων. Παράλληλα, αποσκοπεί να διασυνδέσει ζητήματα διδασκαλίας και εκπαιδευτικής πολιτικής με τις σύγχρονες επιστημονικές και ερευνητικές αναζητήσεις.
Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά στις 5–7 Φεβρουαρίου 2026. Θα καλύψει όλες τις πτυχές της διδασκαλίας και της εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού στο εξωτερικό με σκοπό να αναδειχθούν οι προκλήσεις και να συζητηθούν οι προοπτικές για το
μέλλον.Δομή του συνεδρίου
Το συνέδριο θα περιλαμβάνει:
(A) Κεντρικές ομιλίες
– Ασπασία Χατζηδάκη, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Η Διατήρηση της Ελληνικής στο Εξωτερικό υπό το Πρίσμα της Οικογενειακής Γλωσσικής Πολιτικής: Η Οπτική των Γονέων– Joy Kreeft Peyton, President, Coalition of Community-Based Heritage Language Schools,
Community-based Heritage Language Schools: The Global Heritage Language Education Sector– Joseph Lo Bianco, University of Melbourne, The Pharos Initiative: Revitalising Modern Greek in Australia
(Β) Θεματικές συνεδρίες
Οι θεματικές συνεδρίες παρέχουν την ευκαιρία σε εμπλεκόμενους·ες στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού (ερευνητ·ρι·ες, εκπαιδευτικούς, μαθητ·ρι·ες, γονείς και κηδεμόνες, κοινότητες, φορείς) να συζητήσουν ένα συγκεκριμένο θέμα από διάφορες οπτικές γωνίες. Κάθε θεματική συνεδρία θα έχει διάρκεια 120 λεπτά.(Γ) Προφορικές ανακοινώσεις
Οι προφορικές ανακοινώσεις περιλαμβάνουν μια παρουσίαση διάρκειας 20 λεπτών που ακολουθείται από συζήτηση 10 λεπτών.(Δ) Εργαστήρια
Τα εργαστήρια παρέχουν την ευκαιρία σε εκπαιδευτικούς, σχολεία και ερευνητ·ρι·ες να αναδείξουν παραδείγματα από την εκπαιδευτική πράξη. Κάθε εργαστήριο θα έχει διάρκεια 60 λεπτά.Οι θεματικές συνεδρίες και τα εργαστήρια μπορούν να οργανωθούν από τις ομάδες εργασίας της Δ.ΕΛ.ΕΞΩ.
Υποβολή περιλήψεων
Οι περιλήψεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέσω της ιστοσελίδας του
συνεδρίου στον ιστότοπο Oxford Abstracts:
https://app.oxfordabstracts.com/stages/77590/submitter\Σημαντικές ημερομηνίες
Προθεσμία υποβολής περιλήψεων: 20 Μαΐου 2025
Ειδοποίηση αποδοχής: 15 Ιουλίου 2025
Προθεσμία εγγραφής ομιλητ·ρι·ών: 15 Σεπτεμβρίου 2025
Γλώσσες συνεδρίου: Ελληνικά, ΑγγλικάΓια περισσότερες πληροφορίες, βλ. https://delexo.greeklanguage.gr/index.php/el/drastiriotita/synedria/49-1o-diethnes-synedrio-delexo-didaskalia-tis-ellinikis-glossas-kai-tou-politismou-sto-exoteriko-nea-dedomena-kai-zitoumena
-
Νέα Ελληνική :: Μεσαιωνική Ελληνική :: Αρχαία Ελληνική :: Γλωσσολογία :: Νεοελληνική Λογοτεχνία :: Διδασκαλία της Ελληνικής :: Πιστοποίηση Ελληνομάθειας :: Ανακοινώσεις
Διαδικτυακή συνάντηση "Χαρτογραφήσεις" της Δ.ΕΛ.ΕΞΩ.: Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού στην Αυστραλία (21/3/25)
Στο πλαίσιο του προγράμματος "Χαρτογραφήσεις" της διεθνούς ομάδας ειδικού επιστημονικού ενδιαφέροντος Δ.ΕΛ.ΕΞΩ (Διδασκαλία της Ελληνικής στο Εξωτερικό), θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακή συνάντηση, την Παρασκευή 21 Μαρτίου 2025 και ώρα 14:00–16:00 (ώρα Ελλάδας), με θέμα: Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού στην Αυστραλία.
Εισηγητές: Πατρίτσια Κορομβόκης (Macquarie University, Sydney), Σταυρούλα Νικολούδη (La
Trobe University, Melbourne) και Γιώργος Φραζής (Charles Darwin University.Η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί μέσω Zoom
Η επόμενη συνάντηση των «Χαρτογραφήσεων» θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 30 Μαΐου 2025 και ώρα Ελλάδας 14:00 με 16:00, με δύο τοποθετήσεις από τον κ. Βόικαν Στόιτσιτς για την Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη Σερβία και την κ. Βάλλη Λύτρα (Goldsmiths Πανεπιστήμιο του Λονδίνου) για την Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στην Ελβετία.
Στόχος των Χαρτογραφήσεων είναι η αποτύπωση της διδασκαλίας της Ελληνικής σε διαφορετικά συγκείμενα στο εξωτερικό.



