Ενότητες
- Νέα Ελληνική (1021)
- Μεσαιωνική Ελληνική (541)
- Αρχαία Ελληνική (1087)
- Λεξικά και Λεξικογραφία (179)
- Γλωσσολογία (893)
- Νεοελληνική Λογοτεχνία (3728)
- » Διδασκαλία της Ελληνικής (887)
- Πιστοποίηση Ελληνομάθειας (166)
Κατηγορίες
- Νέα για την Πύλη (89)
- Δραστηριότητες του ΚΕΓ (461)
- Ανακοινώσεις (8022)
- Συνέδρια & Ημερίδες (2161)
- Επιστημονικές Δημοσιεύσεις (39)
- Ερευνητικά Προγράμματα (49)
- Ηλεκτρονικές & Έντυπες Εκδόσεις (1140)
- Τύπος (799)
- Απόψεις (38)
Ημερολόγιο
< | Apr 2025 | > | ||||
S | M | T | W | T | F | S |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | |||
π.χ. (2006, 2006-10, 2006-10-11) |
Ενημερωτικό Δελτίο
Κανάλι RSS
- Ενσωματώστε το κανάλι Rss (RSS Feed) της Πύλης στην εφαρμογή Rss (RSS Reader) που χρησιμοποιείτε.
Διδασκαλία της Ελληνικής
887 items total [1 - 10] |
-
Διδασκαλία της Ελληνικής :: Ανακοινώσεις
Διαδικτυακή Συνάντηση Δικτύου Εκπαιδευτικών με θέμα: ''Έμπειρες εκπαιδευτικοί δίνουν ‘συμβουλές’ και καταθέτουν εμπειρίες'', Παν/μιο Ιωαννίνων (30/4/2025)
Το Δίκτυο Εκπαιδευτικών ''Εκπαιδευτικός και σύγχρονες προκλήσεις'', το οποίο οργανώνεται με πρωτοβουλία του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, πραγματοποιεί συνάντηση την Τετάρτη 30 Απριλίου 2025, 18.30-20.00, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα MS Teams.
Θέμα της συνάντησης είναι: ''Έμπειρες εκπαιδευτικοί δίνουν ‘συμβουλές’ και καταθέτουν εμπειρίες'' (Β΄ μέρος). Στη συνάντηση αυτή έμπειρες εκπαιδευτικοί μέσα από την μακρά πορεία τους στην εκπαίδευση θα παρουσιάσουν ‘καλές’ πρακτικές και θα μοιραστούν τις εμπειρίες τους με τους/τις νεότερους/ες συναδέλφους.
Εισηγήτριες θα είναι οι ακόλουθες:
- Βασιλειάδου Βασιλική, εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
- Καλόγερου Ευγενία, Μαθηματικός
- Καραχλέ Πανάγιω, εκπαιδευτικός, Σύμβουλος Ψυχικής υγείας
- Μαυρίδου Δέσποινα, εκπαιδευτικός
- Ξάνθου Αγγελική, εκπαιδευτικός επαγγελματικής εκπαίδευσης
- Περάκη Μακρή Μάνια, Εκπαιδευτικός/ Ειδική Παιδαγωγός/ Σύμβουλος εκπαίδευσης
- Σουφλέρη Ελένη, Νηπιαγωγός & προϊσταμένη νηπιαγωγείουΠροβλέπεται χρόνος για συζήτηση, τοποθετήσεις και κατάθεση εμπειριών από τα μέλη του Δικτύου.
-
Νέα Ελληνική :: Γλωσσολογία :: Διδασκαλία της Ελληνικής :: Δραστηριότητες του ΚΕΓ :: Ανακοινώσεις
Πρώτη διάλεξη του 3ου Κύκλου Διαδικτυακών Διαλέξεων από το ΚΕΓ: Π. Φίλος, Η Μυκηναϊκή ελληνική (14/4/25)
Το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, μέσα από 10 ετήσιες διαδικτυακές διαλέξεις, υλοποιεί πενταετές μνημόνιο συνεργασίας για την ελληνομάθεια μεταξύ των Υπουργείων Παιδείας της Ελλάδας και της Κυπριακής Δημοκρατίας. Οι διαλέξεις εντάσσονται στη γενικότερη θεματική της ιστορίας της ελληνικής γλώσσας και εξειδικεύονται στις επιμέρους υποθεματικές περιοχές: (α) Ιστορία της γλώσσας, (β) Λεξικογραφία και (γ) Κοινωνιογλωσσικές πτυχές της ιστορίας της ελληνικής γλώσσας (π.χ. διάλεκτοι, επαφές με άλλες γλώσσες, η ελληνική γλώσσα της διασποράς κτλ.).
Οι διαλέξεις θα μεταδίδονται ημέρα Δευτέρα και ώρα 18.00 (ώρα Ελλάδας) στον σύνδεσμο: https://www.youtube.com/@greeklanguagecentre/live και θα αναρτώνται στον ιστότοπο του ΚΕΓ: https://www.youtube.com/@greeklanguagecentre/playlists, όπου είναι διαθέσιμες και οι διαλέξεις που πραγματοποιήθηκαν έως τώρα. Συντονιστές: Ομ. Καθ. Γεώργιος Κ. Γιαννάκης (Μέλος του Δ.Σ. και Διευθυντής του Τμήματος Γλωσσολογίας του ΚΕΓ) Δρ Ειρήνη Παρασκευά Ροδοσθένους (Πρώτη Λειτουργός Εκπαίδευσης (Κύπρος) Νέος κύκλος διαλέξεων Ο τρίτος κύκλος διαλέξεων θα ξεκινήσει στις 14 Απριλίου 2025 με τη διάλεξη του καθηγητή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, κ. Παναγιώτη Φίλου, με θέμα «Η Μυκηναϊκή ελληνική». Ο κύκλος ομιλιών για το 2025 εστιάζει στις επιμέρους ιστορικές φάσεις της ελληνικής γλώσσας από τη Μυκηναϊκή έως τη Νέα Ελληνική. Οι επόμενες δυο διαλέξεις έχουν προγραμματιστεί ως ακολούθως: 19 Μαΐου: «Κλασική ελληνική» (Καθ. Παναγιώτης Φίλος, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων) 23 Ιουνίου: «Διαλεκτολογία και επιγραφική της αρχαίας ελληνικής» (Καθ. Paloma Guijarro Ruano, Πανεπιστήμιο Complutense της Μαδρίτης) Θα ακολουθήσει ανακοίνωση με το πλήρες πρόγραμμα των διαλέξεων για το έτος 2025. -
Νέα Ελληνική :: Μεσαιωνική Ελληνική :: Αρχαία Ελληνική :: Λεξικά και Λεξικογραφία :: Γλωσσολογία :: Νεοελληνική Λογοτεχνία :: Διδασκαλία της Ελληνικής :: Πιστοποίηση Ελληνομάθειας :: Δραστηριότητες του ΚΕΓ :: Ανακοινώσεις
Λεξιλογείον: μιλώντας για λέξεις...
Διαβάστε τη δημοσίευση του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας στη στήλη "Λεξιλογείον" της εφημερίδας Το Βήμα της Κυριακής
Αναδημοσίευση από το φύλλο της 6ης Απριλίου 2025
Ομπρέλες Αν είμασταν σωστοί ετυμολόγοι και απόλυτα ακριβολόγοι θα φυλαγόμασταν από το οξύμωρο και δεν θα αγοράζαμε ποτέ ομπρέλα για τη βροχή. Αν επιμέναμε στην απόλυτη κυριολεξία και είχαμε δυσανεξία απέναντι στις μεταφορές, καμιά ομπρέλα (για 53 και βάλε) δεν θα μπορούσε να συντάξει μανιφέστο. Ομπρέλες Μεγαλούτσικες πρέπει να ήταν οι ομπρέλες που είχε κατά νου ο Αριστοφάνης: στους «Ιππής» του ο προσωποποιημένος Δήμος ανοίγει τα αυτιά του «ώσπερ σκιάδειον» όταν ακούει κολακείες, και στους «Όρνιθές» του ο Προμηθέας θέλει να κρυφτεί κάτω από «σκιάδειον» για να μην τον βλέπουν από πάνω οι θεοί. Δεν είναι βέβαιο αν τα σκίαστρα εδώ είναι φορητά αλλά το φορητό και πτυσσόμενο ‘σκιάδιον’ (sic), που κυκλοφορεί στα καθαρευουσιάνικα του Παπαδιαμάντη, του Ροϊδη ή του Βιζυηνού, επισκιάστηκε (κυριολεκτικά) από τα ξενόφερτα συνώνυμά του (ombrella, ombrelle) που έλκουν την καταγωγή τους από τη λατινική umbra (=σκιά). Ομπρέλλα κρατούσαν οι δεσποσύνες που ήθελαν «δέρμα σαν καμωμένο από ιασεμί» πριν η Κοκό Σανέλ λανσάρει το λιοκαμμένο κάλλος του suntan – στη Δύση, γιατί στην Άπω Ανατολή ανθούν ακόμη τα λευκαντικά. Πάντως σήμερα, και αφού τα νεόκοπα ‘αλεξιβρόχια’, όπως και τα ‘αλεξήλια’, δεν σημείωσαν ποτέ σοβαρές πωλήσεις στη λεξιλογική αγορά, κρατάμε ομπρέλα και με ήλιο και με βροχή – en tous cas, όπως θα έλεγε και ο Μακρόν που προθυμοποιήθηκε πρόσφατα να ανοίξει τη γαλλική πυρηνική ομπρέλα πάνω από την Ευρώπη. Δεν είναι βέβαιο αν σε περίπτωση πυρηνικού όμβρου θα τη βγάλουμε αβρόχοις ποσί ούτε αν θα καλυφθεί και η νοτιότερη απόληξη των Βαλκανίων αλλά για την ώρα ας θυμηθούμε τη σοφή ομπρέλα της Κικής Δημουλά: Όταν βρέχει δεν παίρνω ομπρέλα … Όταν δεν βρέχει / όσο κι αν ευτυχεί ο ουρανός / όσο κι αν τον πιστεύω / ανοίγω την ομπρέλα μου./ Δεν είναι ξεκάθαρη/ καιρική συνθήκη η ευτυχία. ______________________________________________ Σε συνεργασία με την εφημερίδα «Το Βήμα της Κυριακής», το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας δημοσιεύει δύο λέξεις την εβδομάδα στην στήλη «Λεξιλογείον», στο ένθετο των Νέων Εποχών του «Βήματος» (και στην ηλεκτρονική έκδοση). Οι σχετικές καταχωρίσεις θα αναδημοσιεύονται στα διαδικτυακά μέσα του ΚΕΓ και σε ειδική ενότητα της ιστοσελίδας του ΚΕΓ. Σχολιάζονται λέξεις που είτε παρουσιάζουν ενδιαφέρον από ιστορική άποψη (ετυμολογία, ταξίδι της λέξης μέσα στον χρόνο) είτε «πριμοδοτούνται» από τη σύγχρονη γλωσσική (και όχι μόνο) επικαιρότητα, μεταξύ άλλων. Ο σχολιασμός ̶ σύντομος, μακριά από κάθε διάθεση γλωσσικής διδασκαλίας ̶ θα κινητοποιεί, πιστεύουμε ευχάριστα, την ανάδυση ρητών και υπόρρητων σημασιών, διασυνδέοντας ακόμη και γνωστές σημασίες με σύγχρονα νοήματα. Δείτε όλες τις δημοσιεύσεις -
Αρχαία Ελληνική :: Διδασκαλία της Ελληνικής :: Ανακοινώσεις
Ομιλία του καθηγ. κλασικής φιλολογίας Johan Steenkamp στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης: South African Students Learning Latin and Greek: Teaching Classical Languages on the Periphery (8/4/25)
Την Τρίτη 8 Απριλίου 2025 στις 19.00, το Επιστημονικό Colloquium του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του Δημοκρίτειου Παν/μίου Θράκης φιλοξενεί τον κ. Johan Steenkamp, Αναπληρωτή Καθηγητή Κλασικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο North-West της Νότιας Αφρικής και Πρόεδρο της Εταιρείας Κλασικών Σπουδών της Νότιας Αφρικής, με θέμα ομιλίας: «South African Students Learning Latin and Greek: Teaching Classical Languages on the Periphery».
-
Διδασκαλία της Ελληνικής :: Συνέδρια & Ημερίδες
Ημερίδα με τίτλο: ''Εκπαιδευτικές πρακτικές και δράσεις των σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης του Ν. Μαγνησίας: μια πολύτροπη και πολυθεματική πραγματικότητα'', Βόλος (5/4/2025)
Σας προσκαλούμε στην ημερίδα με τίτλο: ''Εκπαιδευτικές πρακτικές και δράσεις των σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης του Νομού Μαγνησίας: μια πολύτροπη και πολυθεματική πραγματικότητα'', η οποία θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο, 5 Απριλίου 2025 και ώρα 9:00 π.μ., στο Αμφιθέατρο του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών, (πρώην Γαλλικό Ινστιτούτο), Γεωργίου Καρτάλη 72 με Ροζού, στον Βόλο.
Η ημερίδα συνδιοργανώνεται από το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών ''Επιστήμες της Αγωγής: Ειδική Αγωγή'' του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και από σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Νομού Μαγνησίας.
Για την εγγραφή σας, παρακαλούμε να συμπληρώστε τα στοιχεία σας στη Φόρμα εγγραφής μέχρι και την Τρίτη 1 Απριλίου 2025.
Μετά τη λήξη της ημερίδας θα χορηγηθεί βεβαίωση παρακολούθησης
-
Νέα Ελληνική :: Μεσαιωνική Ελληνική :: Αρχαία Ελληνική :: Γλωσσολογία :: Νεοελληνική Λογοτεχνία :: Διδασκαλία της Ελληνικής :: Πιστοποίηση Ελληνομάθειας :: Ανακοινώσεις
Διαδικτυακή συνάντηση "Χαρτογραφήσεις" της Δ.ΕΛ.ΕΞΩ.: Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού στην Αυστραλία (21/3/25)
Στο πλαίσιο του προγράμματος "Χαρτογραφήσεις" της διεθνούς ομάδας ειδικού επιστημονικού ενδιαφέροντος Δ.ΕΛ.ΕΞΩ (Διδασκαλία της Ελληνικής στο Εξωτερικό), θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακή συνάντηση, την Παρασκευή 21 Μαρτίου 2025 και ώρα 14:00–16:00 (ώρα Ελλάδας), με θέμα: Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού στην Αυστραλία.
Εισηγητές: Πατρίτσια Κορομβόκης (Macquarie University, Sydney), Σταυρούλα Νικολούδη (La
Trobe University, Melbourne) και Γιώργος Φραζής (Charles Darwin University.Η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί μέσω Zoom
Η επόμενη συνάντηση των «Χαρτογραφήσεων» θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 30 Μαΐου 2025 και ώρα Ελλάδας 14:00 με 16:00, με δύο τοποθετήσεις από τον κ. Βόικαν Στόιτσιτς για την Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη Σερβία και την κ. Βάλλη Λύτρα (Goldsmiths Πανεπιστήμιο του Λονδίνου) για την Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στην Ελβετία.
Στόχος των Χαρτογραφήσεων είναι η αποτύπωση της διδασκαλίας της Ελληνικής σε διαφορετικά συγκείμενα στο εξωτερικό.
-
Νέα Ελληνική :: Διδασκαλία της Ελληνικής :: Πιστοποίηση Ελληνομάθειας :: Δραστηριότητες του ΚΕΓ :: Ανακοινώσεις
ΜΑΘΑΙΝΩ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΠΟ ΑΠΟΣΤΑΣΗ / GREEK COURSES ONLINE
Άνοιξαν οι εγγραφές για τον νέο κύκλο μαθημάτων ελληνικής γλώσσας!
Το ΚΕΓ συνεχίζει την επιτυχή πραγματοποίηση εξ αποστάσεως διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας σε ενήλικες επιπέδου Α1. Ο νέος κύκλος μαθημάτων θα ξεκινήσει στις 24 ΜΑΡΤΙΟΥ και θα ολοκληρωθεί στις 20 ΙΟΥΛΙΟΥ. -
Διδασκαλία της Ελληνικής :: Ανακοινώσεις
Τηλεδιάλεξη με θέμα: ''Γραμματισμός στην Τεχνητή Νοημοσύνη για το σχολείο του μέλλοντος'', Ανοικτό Παν/μιο Κύπρου (28/3/2025)
Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΑΠΚΥ) εγκαινιάζει, την Παρασκευή, 28 Μαρτίου 2025, τον 6ο Κύκλο της Σειράς Τηλεδιαλέξεων με τίτλο ''Γλώσσα, Λογοτεχνία, Γραμματισμοί'', τον οποίο διοργανώνει το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα ''Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία''.
Η τηλεδιάλεξη έχει θέμα: ''Γραμματισμός στην Τεχνητή Νοημοσύνη για το σχολείο του μέλλοντος'' και ομιλήτρια είναι η Δρ Ζωή Γαβριηλίδου, Καθηγήτρια Γλωσσολογίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ) και Επισκέπτρια Καθηγήτρια στο University of Chicago.
Η διάλεξη θα αρχίσει στις 19:00 μ.μ. και θα μεταδοθεί μέσω των εργαλείων τηλεκπαίδευσης του ΑΠΚΥ, στον σύνδεσμο: https://tinyurl.com/w83nj23j
-
Νέα Ελληνική :: Γλωσσολογία :: Διδασκαλία της Ελληνικής :: Ανακοινώσεις
Σεμινάριο από το Εργαστήριο Φιλολογίας και Νέων Τεχνολογιών, Τμ. Φιλολογίας, ΑΠΘ: Διδασκαλία φιλολογικών μαθημάτων και τεχνητή νοημοσύνη (18/3/25)
Το Εργαστήριο Φιλολογίας και Νέων Τεχνολογιών (ΕΡΦΙΝΤΕ) του Τμήματος Φιλολογίας οργανώνει σεμινάριο με θέμα «Εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης στη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση». Το σεμινάριο θα γίνει από τον κ. Ανδρέα Γαλανό, φιλόλογο-εκπαιδευτικό στο Πειραματικό Γενικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, απόφοιτο του Τμήματός μας, την Τρίτη 18 Μαρτίου 2025 στις 18:30, στην αίθουσα 108 του νέου κτιρίου της Φιλοσοφικής Σχολής.
Το σεμινάριο θα έχει διάρκεια δυόμιση ωρών (18:30-21:00) και θα περιλαμβάνει παραδείγματα εφαρμογών της Τεχνητής Νοημοσύνης στη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων, νεοελληνικής και αρχαιοελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας, και ιστορίας, στο Γυμνάσιο και το Λύκειο.
Όσοι και όσες ενδιαφέρονται να πάρουν μέρος μπορούν να φέρουν μαζί τους φορητές ηλεκτρονικές συσκευές (laptop, tablet, smart phones) για να δοκιμάζουν σε πραγματικό χρόνο τις προτεινόμενες εφαρμογές-παραδείγματα.
-
Διδασκαλία της Ελληνικής :: Ανακοινώσεις
Διάλεξη του TALOS-LAB με θέμα: ''Τεχνητή Νοημοσύνη και Εκπαίδευση: προκλήσεις και προοπτικές'', Παν/μιο Κρήτης (12/3/2025)
Στο πλαίσιο της σειράς διαλέξεων για το ευρύ κοινό: ''Τεχνητή Νοημοσύνη: Επιστήμη, κοινωνία και εκπαίδευση'', θα πραγματοποιηθεί διάλεξη του TALOS-LAB με θέμα: "Τεχνητή Νοημοσύνη και Εκπαίδευση: προκλήσεις και προοπτικές", την Τετάρτη 12 Μαρτίου 2025, 19.30 στο Φοιτητικό κέντρο ''Ξενία'' (Ρέθυμνο).
Η εκδήλωση θα μεταδοθεί και online.Ομιλητές:
- Ελένη Κατσαρού (Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Π.Κ.)
- Παναγιώτης Αναστασιάδης (Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Π.Κ.)