Κίνδυνος από τα SMS και τη μουσική για τους πεζούς

Επίπεδο: Β2 Δεξιότητα: Κατανόηση Γραπτού Λόγου
Πηγή: http://ygeia.tanea.gr/default.asp?pid=8&ct=10&articleID=16259&la=1
Επικοινωνιακή γλωσσική δραστηριότητα:

Κατανόηση Γραπτού Λόγου

Τι πρέπει να ξέρει και τι μπορεί να κάνει ο εξεταζόμενος:

Ο υποψήφιος πρέπει να έχει την ικανότητα να εντοπίζει άλλοτε την ουσία και άλλοτε τις σχετικές λεπτομέρειες, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του ή την περίσταση.

Πρέπει να αναγνωρίζει την πρόθεση και το σκοπό αποσπασμάτων που προέρχονται από πηγές όπως εφημερίδες, περιοδικά, κανονισμούς, επίσημα γράμματα και αναφορές.

Πρέπει να χρησιμοποιεί κατάλληλες στρατηγικές κατανόησης, όπως να διακρίνει τα κύρια από τα δευτερεύοντα σημεία, να διακρίνει το κύριο θέμα από το σχόλιο, να αντλεί πληροφορίες από άλλα στοιχεία όπως είναι οι τίτλοι, η εικονογράφηση, κλπ, ανεξάρτητα από την παρουσία άγνωστων γλωσσικών στοιχείων.

Τύπος εξεταστικού ερωτήματος: Συμπλήρωση κενών
Λέξεις κλειδιά: Ασφάλεια, πεζός, δρόμοι, Ελλάδα
Πεδίο:
Προσωπικό Επαγγελματικό
Δημόσιο Εκπαιδευτικό
Θέμα:
1. Γλώσσα
2. Εκπαίδευση
3. Ελεύθερος χρόνος, Διασκέδαση
4. Επαγγελματική ζωή
5. Καθημερινή ζωή
6. Καιρός
7. Κοινωνικοπολιτική δομή
8. Προσωπικά στοιχεία
9. Σπίτι, κατοικία, περιβάλλον
10. Σχέσεις με άλλους ανθρώπους
11. Ταξίδια
12. Τόποι
13. Φαγητό και ποτό
14. Ψώνια
15. Υγεία και σωματική φροντίδα
16. Υπηρεσίες
Είδος κειμένου:
Άρθρο Λαογραφικό
Αφήγηση Λογοτεχνικό
Βιογραφικό Ομιλία
Διαφήμιση Περιγραφικό
Δοκίμιο Συνέντευξη
Επιστολή Συνταγή
Θεατρικό Συζήτηση
Ιστορικό Άλλο
Επίπεδο ύφους:
Φιλικό Τυπικό
Ενδιάμεσο  

Κείμενο

Κίνδυνος από τα SMS και τη μουσική για τους πεζούς

Ένας στους τρεις πεζούς γράφουν SMS, μιλάνε στο κινητό τους ή ακούνε μουσική την ώρα που διασχίζουν μεγάλους δρόμους, με συνέπεια να καθυστερούν και να αυξάνεται σημαντικά ο κίνδυνος να τους χτυπήσει αυτοκίνητο, προειδοποιούν αμερικανοί επιστήμονες. Το αφηρημένο περπάτημα, λένε, έχει καταντήσει να είναι εξίσου συχνό με την αφηρημένη οδήγηση – και ο κόσμος πρέπει να καταλάβει ότι αυτό είναι πάρα πολύ επικίνδυνο, προσθέτουν. «Η χρήση του κινητού από τους πεζούς είναι εξίσου επικίνδυνη με αυτήν από τους οδηγούς. Οι πεζοί έχουν υποχρέωση να προσέχουν την ασφάλεια την δική τους, αλλά και των οδηγών».

Τα ευρήματα προέρχονται από μελέτη που πραγματοποίησαν η δρ Έμπελ και οι συνεργάτες της το εφετινό καλοκαίρι, σε 20 μεγάλες διασταυρώσεις του Σηάτλ. Οι ερευνητές παρακολούθησαν περισσότερους από 1.000 πεζούς, καταγράφοντας πώς διέσχιζαν το δρόμο και εξετάζοντας ιδίως εάν έκαναν κάτι που αποσπούσε την προσοχή τους από το περπάτημα – όπως η ομιλία στο κινητό, τα SMS, η μουσική, η συζήτηση με άλλους και η ενασχόληση με τα κατοικίδια ή τα παιδιά τους.

Όπως γράφουν, σχεδόν το 50% των παρατηρήσεών τους έγιναν σε ώρα αιχμής (από τις 8 έως τις 9 το πρωί), ενώ περισσότεροι από τους μισούς πεζούς είχαν ηλικία μεταξύ 25 και 45 ετών. Η επιλογή των πεζών έγινε τυχαία, ενώ οι περισσότεροι ήταν μόνοι τους και περνούσαν το δρόμο, όταν ήταν πράσινο το φανάρι για τους πεζούς. Ωστόσο, μόνο ο ένας στους τέσσερις ακολουθούσε όλους τους κανόνες ασφαλείας – μεταξύ αυτών το να κοιτάζει και τις δύο πλευρές του δρόμου, πριν περάσει απέναντι. Λίγο περισσότερο από το 30% των πεζών έκαναν κάτι άλλο την ώρα που διέσχιζαν το δρόμο: το 11% άκουγε μουσική, το 7% έστελνε SMS, το 6% μιλούσε στο κινητό, ενώ πολλοί μιλούσαν στα παιδιά τους ή στα ζωάκια τους.Οι αφηρημένοι εθελοντές (με εξαίρεση όσους άκουγαν μουσική) χρειάζονταν κατά μέσον όρο 1,5 δευτερόλεπτο περισσότερο για να διασχίσουν το δρόμο, με τα SMS να αναδεικνύονται ως τα πιο επικίνδυνα απ’ όλα, αφού καθυστερούσαν τους πεζούς κατά 2 δευτερόλεπτα.

Στην Ελλάδα

Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία για τη χώρα μας, κάθε χρόνο σχεδόν 3.000 πεζοί τραυματίζονται σε οδικά ατυχήματα, με σχεδόν τον ένα στους δέκα να χάνει τη ζωή του και άλλους 300 να τραυματίζονται βαριά. Περισσότεροι από 1.000 τραυματίζονται διασχίζοντας δρόμους δίχως διαβάσεις και χωρίς να ελέγξουν το δρόμο πριν περάσουν. Πάνω από 120, εξάλλου, τραυματίζονται την ώρα που περνούν από διαβάσεις πεζών, ενώ το φανάρι είναι κόκκινο για τους πεζούς. Σχεδόν οι μισοί νεκροί έχουν ηλικία άνω των 65 ετών. Αντίστοιχα στις ΗΠΑ, τα οδικά ατυχήματα με εμπλοκή πεζών έχουν ως επακόλουθο τον τραυματισμό περισσότερων από 60.000 ανθρώπων και τον θάνατο περισσότερων από 4.000 εξ αυτών.