"Ta Nea" Newspaper
Εγνατία οδός, Αττική οδός, Εθνική οδός Πάτρας - Αθηνών - Θεσσαλονίκης - Ευζώνων, στο μικροσκόπιο των συγκοινωνιολόγων
Άριστα με τόνο στην Εγνατία
Τεστ στους τρεις αυτοκινητόδρομους της χώρας
Η Εγνατία κερδίζει στα σημεία. Η Αττική οδός ακολουθεί κατά πόδας. Η Εθνική οδός Πάτρας - Αθήνας - Θεσσαλονίκης - Ευζώνων (ΠΑΘΕ) είναι τρίτη με μεγάλη διαφορά. Οι συγκοινωνιολόγοι κάνουν τεστ στους τρεις αυτοκινητόδρομους της χώρας. Έβαλαν στο μικροσκόπιο τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους καθώς και τις προδιαγραφές όσον αφορά τη σήμανση, τις αποστάσεις των διαγραμμίσεων, τις εισόδους και εξόδους, την κλίση και την ποιότητα του οδοστρώματος. Το αποτέλεσμα της σύγκρισης ήταν αναμενόμενο.
"Ο ΠΑΘΕ είναι ο παλαιότερος αυτοκινητόδρομος της χώρας. Πρόκειται για τις παλαιές Εθνικές οδούς Αθηνών - Πατρών και Αθηνών - Θεσσαλονίκης, οι οποίες ανακατασκευάστηκαν" επισημαίνει η πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων και λέκτορας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας κ. Τέτη Ναθαναήλ. "Σε πολλά σημεία του ο συγκεκριμένος δρόμος απέχει πολύ από αυτό που λέμε ευρωπαϊκός αυτοκινητόδρομος".
"Η χάραξή του έγινε κατά τμήματα, σε μεγάλο χρονικό διάστημα και από διαφορετικούς κατασκευαστές", εξηγεί ο γενικός γραμματέας του Συλλόγου Συγκοινωνιολόγων κ. Πάνος Παπαδάκος.
Ρυθμιστικές πινακίδες. "Στον ΠΑΘΕ οι εναλλαγές ανάμεσα σε πινακίδες που αναφέρουν τα 120 χιλιόμετρα ως ανώτερο όριο ταχύτητας και σε αυτές που αναφέρουν τα 70 χιλιόμετρα, π.χ., είναι εντυπωσιακές. Ο οδηγός σαστίζει".
Οι συγκοινωνιολόγοι επισημαίνουν, ότι μειονεκτήματα όσον αφορά τη σήμανση των ορίων ταχύτητας υπάρχουν και στην Εγνατία.
Στηθαία ασφαλείας. Η απόσταση των διαχωριστικών στηθαίων ασφαλείας από την οριογραμμή του δρόμου αποτελεί άλλο ένα μειονέκτημα του ΠΑΘΕ. "Ενώ οι διεθνείς προδιαγραφές κάνουν λόγο για απόσταση μήκους 1 μέτρου και 25 εκατοστών, σε σημεία του δρόμου υπάρχει απόσταση μικρότερη του 1 μέτρου", αναφέρουν οι συγκοινωνιολόγοι.
Ράμπες εισόδου και εξόδου. Η ανομοιομορφία στις ράμπες εισόδου και εξόδου χαρακτηρίζει επίσης τον ίδιο δρόμο αλλά και την Αττική οδό. "Τεχνικές δυσκολίες, το φυσικό ανάγλυφο, οι απαλλοτριώσεις εκτάσεων κ.λπ. έχουν ως αποτέλεσμα οι έξοδοι των δρόμων να διαφέρουν ως προς την κατασκευή, ως προς το μήκος των λωρίδων που οδηγούν σε αυτές ακόμα και ως προς τις ταμπέλες ενημέρωσης στην ΠΑΘΕ", λέει ο γενικός γραμματέας του Συλλόγου Συγκοινωνιολόγων. Στην Αττική οδό, πάλι, η διαμόρφωση των κόμβων σχεδιάστηκε με βάση τις ανάγκες των απαλλοτριώσεων. "Ο οδηγός έρχεται αντιμέτωπος με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους εισόδου και εξόδου με όλες τις επιπτώσεις που αυτό συνεπάγεται στην άνεση και την ασφάλεια της οδήγησης", επισημαίνουν οι συγκοινωνιολόγοι.
Άσφαλτος. Όσον αφορά, την αντιολισθηρή ικανότητα της ασφάλτου ο ΠΑΘΕ πληροί τις χειρότερες προδιαγραφές. Τα αδρανή υλικά, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή της ασφάλτου σε τμήματα του ΠΑΘΕ, είναι ασβεστολιθικά, τα οποία ήδη σε πολλές χώρες της Ευρώπης έχουν απαγορευθεί ως ακατάλληλα.