"Ta Nea" Newspaper
Σταθμοί ανακύκλωσης Ι.Χ.
Πριν καταθέσουν τις πινακίδες στην Εφορία θα τα… "σκοτώνουν"
Πρώτα από την ανακύκλωση και στη συνέχεια από την Εφορία! Με την έναρξη λειτουργίας, μέσα στο 2003, των ειδικών σταθμών για την ανακύκλωση των παλαιών Ι.Χ., οι ιδιοκτήτες που θέλουν να ξεφορτωθούν το "σαραβαλάκι" θα πρέπει υποχρεωτικώς να περνούν πρώτα από την ανακύκλωση.
Το μέτρο της υποχρεωτικής ανακύκλωσης για τα αυτοκίνητα έρχεται και στην Ελλάδα, καθώς χθες η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Βάσω Παπανδρέου υπέγραψε τα σχετικά Προεδρικά Διατάγματα. Σύμφωνα με αυτά, οι εταιρείες εισαγωγής αυτοκινήτων υποχρεούνται να φτιάξουν σταθμούς ανακύκλωσης Ι.Χ. και οι πολίτες να τα παραδίδουν εκεί αν επιθυμούν να καταθέσουν τις πινακίδες.
Το μέτρο, όπως εξηγεί ο κ. Κώστας Καϊσερλης, πρόεδρος της Επιτροπής Παρακολούθησης Εναλλακτικής Διαχείρισης, προβλέπεται να βοηθήσει στην αποσυμφόρηση των δρόμων από τα εγκαταλελειμμένα Ι.Χ. Μέχρι σήμερα υπολογίζεται πως τουλάχιστον 20.000 κάτοχοι Ι.Χ. καταθέτουν τις πινακίδες τους στην Εφορία, αλλά, λόγω έλλειψης χώρου στον ΟΔΔΥ, τα αυτοκίνητα παραμένουν στους δρόμους. Λόγω έλλειψης χώρου εξάλλου, ούτε οι δήμοι τα αγγίζουν, με αποτελέσματα να δημιουργούνται εστίες ρύπανσης σε όλες σχεδόν τις γειτονιές.
Τα κέντρα ανακύκλωσης θα λειτουργούν σε όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας, εκτός από τα νησιά, οι κάτοικοι των οποίων θα πρέπει να μεταφέρουν αυτοκίνητά τους στα αστικά κέντρα. Στην Αττική θα λειτουργήσει ένα τέτοιο κέντρο, καθώς οι εταιρείες εισαγωγής αυτοκινήτων έχουν ήδη συστήσει κοινοπραξία και προχωρούν στην εξεύρεση περιοχής εγκατάστασης. "Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων έχει ήδη υποβάλει σχετικό φάκελο στο υπουργείο, ο οποίος θα έχει την πλήρη μορφή του έπειτα από 2-3 μήνες, όταν θα ολοκληρωθούν οι συζητήσεις-διαπραγματεύσεις", επισημαίνει ο πρόεδρος του ΣΕΑΑ, κ. Ανδρέας Ανδρικόπουλος. "Όταν θα έχουμε καταλήξει, από την επόμενη ημέρα θα είμαστε έτοιμοι για την υποδοχή των αυτοκινήτων που βγαίνουν από την κυκλοφορία και φυσικά την ανακύκλωσή τους".
Στην Ελλάδα ο αριθμός των Ι.Χ. με ηλικία άνω των 30 ετών υπολογίζεται σε περίπου 500.000.
Θα αξιοποιούνται τα υλικά
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που υπάρχει στα κέντρα υποδοχής και διαχείρισης αυτοκινήτων που τίθενται εκτός κυκλοφορίας, το πρώτο στάδιο θα περιλαμβάνει τη διαδικασία αποσυναρμολόγησης όλων των ρυπογόνων στοιχείων. Τα στοιχεία που θα μένουν θα είναι κυρίως σίδηρος, αλουμίνιο κ.λπ. Αυτά τα στοιχεία θα τεμαχίζονται σε ήδη υπάρχουσες μονάδες στη Θεσσαλονίκη και τον Βόλο και στη συνέχεια θα πηγαίνουν σε υψικάμινο.
Στα Προεδρικά Διατάγματα του ΥΠΕΧΩΔΕ προβλέπεται ακόμα η διαδικασία ανακύκλωσης, των χρησιμοποιημένων ανταλλακτικών Ι.Χ., των απενεργοποιημένων καταλυτικών μετατροπέων, των χρησιμοποιημένων ηλεκτρικών συσσωρευτών, καθώς και των απόβλητων λιπαντικών και ελαίων. Όλα αυτά αφορούν κυρίως τις εταιρείες που τα κατασκευάζουν και τα συνεργεία Ι.Χ. (για τα λάδια κ.λπ.) και λιγότερο τους καταναλωτές απευθείας.
Με τα Π.Δ. η Ελλάδα εναρμονίζεται με την Κοινοτική Νομοθεσία μέσα στα χρονοδιαγράμματα και λίγο προτού κινδυνεύσει με καταδίκη λόγω καταγγελιών για τη διαχείριση καμένων ορυκτελαίων. Από το 2006 για τα Ι.Χ. και από το 2007 για τα υπόλοιπα αυτοκίνητα θα υπάρξουν νέες ρυθμίσεις για την ανακύκλωση στερεών και υγρών αποβλήτων, πάντα με βάση την αρχή "ο ρυπαίνων πληρώνει".