Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Η Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( sony εναντίον... sony :: 22-02-2003) 

τεχνολογία

Sony εναντίον… Sony

Η "κρίση προσωπικότητας" στη μεγαλύτερη εταιρεία ηλεκτρονικών, η οποία ταυτόχρονα κυριαρχεί στην παγκόσμια δισκογραφική αγορά, περιγράφει την επιχειρηματική αμηχανία στην ψηφιακή εποχή, όπου ο ήχος είναι ένα μικρό ηλεκτρονικό αρχείο και όχι γυαλιστερό δισκάκι

ΛΑΜΠΡΙΝΗ ΣΤΑΜΑΤΗ

Το ψηφιακό walkman της Sony… φοβάται τις παράνομες αντιγραφές

Είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες ηλεκτρονικών στον κόσμο. Υπολογίζεται ότι πέρυσι πούλησε διεθνώς περισσότερα από 56 εκατομμύρια προϊόντα: 19 εκατ. Walkmans, 6 εκατ. στερεοφωνικά, 10 εκατ. τηλεοράσεις, 5 εκατ. βίντεο, 4 εκατ. ηλεκτρονικούς υπολογιστές, 4 εκατ. οθόνες, 3 εκατ. ψηφιακές κάμερες. Η αξία όλων εκτιμάται πως ξεπερνά τα 36 δισ. δολάρια.

Όμως στα κεντρικά γραφεία της Sony, στο Τόκιο - στην περιοχή που απλώνεται στα υψίπεδα Gotenyama και είναι γνωστή ως "το χωριό της Sony" - αναζητούν επειγόντως… ψυχαναλυτή, ειδικό διαμεσολαβητή ή οικονομικό σύμβουλο ικανό να χειρίζεται κρίσεις… επιχειρηματικής σχιζοφρένειας. Ναι, σχιζοφρένειας. Αυτόν τον ιατρικό όρο χρησιμοποιεί ο συντάκτης του περιοδικού "Wired", ο Frank Rose, για να περιγράψει τα συμπτώματα του εμφυλίου πολέμου που έχει ξεσπάσει στην "καρδιά" της μεγάλης και παγκόσμιας Sony.

Τα CD της Sony δεν μπορούν να παίξουν στους υπολογιστές της Sοny. Αιτία, ο μηχανισμός προστασίας εγγραφής. Η Sony Electronics προσπαθεί να φέρει στην αγορά μηχανήματα που να υποστηρίζουν την άνετη και άμεση μεταφορά αρχείων ήχου και εικόνας, με οποιοδήποτε μέσον. Η Sony Music όμως, με κορυφαία θέση στην παγκόσμια αγορά της διασκέδασης, μοιάζει να αντιμετωπίζει κάθε πελάτη της ως… επίδοξο πειρατή. Όταν η συζήτηση φθάνει στην αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας, συμφέροντα και ενδιαφέροντα της ίδιας εταιρείας μπλέκονται και συγκρούονται. "Η εταιρεία έχει παγώσει από τον φόβο της πειρατείας", γράφει το "Wired", και περιγράφει μια σειρά από ευτράπελες αντιφάσεις και κολλήματα που κάθε άλλο παρά προωθούν την ιδέα της ψηφιακής διασκέδασης, τη δυνατότητα να απολαμβάνει ο καταναλωτής υψηλής ποιότητας ήχο και εικόνα από μηχανήματα που, σιγά σιγά, συγκλίνουν και ενοποιούνται.

Ως μέλος της Ένωσης Κατασκευαστών Ηλεκτρονικών (CEA), η Sony υποστήριξε το Napster στη νομική επίθεση που δέχθηκε από τη Sony και άλλους γίγαντες της μουσικής βιομηχανίας. Ως μέλος της Εταιρείας Δισκογραφικών Εταιρειών (RIAA), η Sony στράφηκε εναντίον εταιρειών όπως η… Sony που κατασκευάζουν μηχανήματα εγγραφής CD. Επιπλέον, το CD της Celine Dion κυκλοφόρησε από τη Sony, σε όλο τον κόσμο, όμως κανείς ιδιοκτήτης PC της Sony δεν μπορεί να το ακούσει από τα ηχεία του κομπιούτερ του…

Κανείς απ' όσους αναζήτησαν τη λογική σε αυτή την ιστορία δεν μπόρεσε να εντοπίσει ίχνη της. "Το θέμα είναι ότι κανείς δεν ξέρει ποιο θα είναι το κυρίαρχο επιχειρηματικό μοντέλο το 2010. Μέχρι τότε, οι αλλαγές είναι συνεχείς και η εικόνα τελείως ασαφής. Σε αυτή τη θάλασσα της αβεβαιότητας, η εταιρεία μοιάζει να μην μπορεί να αποφασίσει ποιο από τα μικρά κοντινά νησιά να διαλέξει", καταλήγει ο Frank Rose.

Ο φόβος της πειρατείας τής δένει τα χέρια

Η εταιρεία που τη δεκαετία του '50 έκανε "το μπαμ" με τα τρανζιστοράκια και πριν από 20 χρόνια έφερε την επανάσταση στην αγορά με τα πρώτα Walkman, αναγκάζεται σήμερα να παρακολουθεί με θαυμασμό την Apple να λανσάρει τα μικροσκοπικά iPod, τα οποία μπορούν να αποθηκεύουν μουσικά κομμάτια διάρκειας εκατοντάδων ωρών στον σκληρό τους δίσκο. Όχι πως η Sony δεν έχει μηχανήματα να αντιπροτείνει. Το ψηφιακό της Walkman είναι εναλλακτική λύση. Όμως εκεί που το iPod συγχρονίζεται με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, "φορτώνει" μουσικές συλλογές και τις αλλάζει πολύ γρήγορα και απλά, οι χρήστες του ψηφιακού Walkman είναι υποχρεωμένοι να περάσουν από μια σειρά διαδικασιών (να δώσουν κωδικούς για να μπουν, να δουλέψουν, να εγκαταλείψουν το πρόγραμμα) που σχεδιάστηκαν για να αποκλείσουν το ενδεχόμενο παράνομης εγγραφής και μεταφοράς μουσικών αρχείων.