Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Η Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( με φραντσάιζ αναπτύσσονται πάνω από 4.000 επιχειρήσεις :: 01-03-2003) 

αγορές

Με φραντσάιζ αναπτύσσονται πάνω από 4.000 επιχειρήσεις

Το φραντσάιζ επιτίθεται. Ανοίγει αγορές, ταξιδεύει προϊόντα και υπηρεσίες από τη μια άκρη της Ελλάδας στην άλλη και θεμελιώνει τις επιχειρηματικές ανησυχίες νέων ανθρώπων, αφού όσοι επιλέγουν να «στήσουν» μια επιχείρηση με τη μέθοδο της δικαιόχρησης είναι, στην πλειονότητά τους, ηλικίας 30 έως 44 ετών

ΔΗΜΗΤΡΑ ΣΚΟΥΦΟΥ

Πρωτοεμφανίστηκε στην Ελλάδα στα μέσα της δεκαετίας του 1970, αλλά ουσιαστικά αναπτύχθηκε μετά το 1990. Το 87% των επιχειρήσεων που λειτούργησαν με τη μέθοδο της δικαιοπαροχής - όπως ονομάζεται ελληνιστί το φραντσάιζ - άνοιξαν μετά το 1990. Την τελευταία δεκαετία, η επιχειρηματική αυτή μέθοδος παρουσιάζει εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης, με πάνω από 400 αλυσίδες όλων των κλάδων να αναπτύσσουν έτσι τα δίκτυά τους - και εκτός Ελλάδος.

Αν και το φραντσάιζ γεννήθηκε στις ΗΠΑ, οι θετοί γονείς του - οι Ευρωπαίοι και ανάμεσά τους και οι Έλληνες - φαίνεται να το λατρεύουν. Το προτιμούν κυρίως για την ανάπτυξη αλυσίδων λιανικής πώλησης, ενώ ακολουθούν, κατά σειράν, ο τουρισμός, οι προσωπικές υπηρεσίες, τα ακίνητα και οι υπηρεσίες εργασιών γραφείου. Μάλιστα, πολλές δυτικοευρωπαϊκές επιχειρήσεις - ανάμεσά τους και ελληνικές - εκμεταλλεύονται τις δυνατότητες που προσφέρει, προκειμένου να προσεγγίσουν γειτονικές αγορές ή να εισβάλουν στην Ανατολική Ευρώπη.

Περίπου οκτώ στις 10 (82,4%) επιχειρήσεις που αναπτύσσονται στη χώρα με τη μέθοδο αυτή αποτελούν ελληνικές πρωτοβουλίες, ενώ η κυριότερη χώρα προέλευσης των ξένων είναι οι ΗΠΑ.

Κρατούν τα σκήπτρα

Τα σκήπτρα του φραντσάιζ κρατούν οι επιχειρήσεις του κλάδου της εστίασης, με το 19,9 % του συνόλου να αφορά εστιατόρια, fast-food, ζαχαροπλαστεία και γενικότερα επιχειρήσεις ειδών διατροφής, όπως η Goody's, η Mc Donald's και η η Papagalino. Μάλιστα, τα καταστήματα φαστ φουντ που λειτουργούν στην Ελλάδα με το σύστημα του franchising είχαν αποκτήσει το 1997 το 69% του τζίρου που μοιράστηκαν τη χρονιά εκείνη όλες οι επιχειρήσεις του κλάδου. Ακολουθούν τα είδη ένδυσης, η κινητή τηλεφωνία, τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, τα ανταλλακτικά και οι υπηρεσίες αυτοκινήτων. Πρόσφατα, και επιχειρήσεις από τους κλάδους της εκπαίδευσης μπήκαν στην αγορά του φραντσάιζ.

Περισσότερες από 4.000 επιχειρήσεις υπό την επωνυμία καταξιωμένων εταιρειών, ελληνικής ή ξένης ιδιοκτησίας, λειτουργούν σήμερα στη χώρα με τη μέθοδο του φραντσάιζ, καθώς ο θεσμός προσφέρει συγκριτικά πλεονεκτήματα για την επιτυχημένη πορεία ενός νέου επιχειρηματία αλλά και για την αποδοτικότερη γεωγραφική επέκταση των μητρικών εταιρειών. Από στοιχεία της ICAP προκύπτει ότι οκτώ στους 10 επιχειρηματίες (85,9 %) βρίσκουν ιδιαίτερα αποδοτικό αυτόν τον τρόπο επέκτασης της επιχείρησής τους.

Αναγνωρισιμότητα

«Το φραντσάιζ εξασφαλίζει αναγνωρισιμότητα στον νέο επιχειρηματία, η οποία, πολλές φορές, αποτελεί την αφετηρία για τη βιωσιμότητα της επιχείρησής του», λέει εκπρόσωπος αλυσίδας εστίασης που αναπτύσσεται με τη μέθοδο αυτή. Οι νέοι επιχειρηματίες επιλέγουν τη δικαιόχρηση, καθώς θεωρούν ότι έτσι μπορούν να ξεκινήσουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα έχοντας εξασφαλίσει γνωστό εμπορικό όνομα, δοκιμασμένη επιχειρηματική πρακτική και διαφήμιση από τη μητρική εταιρεία. Το 49% των επιχειρηματιών αυτών είναι ηλικίας 30 έως 44 ετών, ενώ μόλις το 15% αφορά άτομα 45 έως 60 ετών. Το μέσο κόστος επένδυσης για ένα κατάστημα, σε όλους τους κλάδους, είναι περίπου 100.000 ευρώ, ενώ το υψηλότερο κόστος αφορά τις επώνυμες αλυσίδες εστίασης.

Μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι, τα τελευταία χρόνια, έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου για την ανάληψη της εκμετάλλευσης διεθνών εμπορικών ονομάτων. Ο όμιλος Μαρινόπουλος με την Marks & Spencer, o όμιλος Φουρλής με την ΙΚΕΑ και την Intersport είναι μερικά επιχειρηματικά εγχειρήματα. Οι προβλέψεις, μάλιστα, θέλουν, εν όψει και των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, η Ελλάδα να αποτελεί μαγνήτη για διεθνείς επιχειρηματικούς κολοσσούς που αναπτύσσονται με φραντσάιζ και αναζητούν ισχυρούς συνεργάτες σε όλο τον κόσμο.

Δείκτες επιτυχίας

Σύμφωνα με τη μελέτη της ICAP, οι κυριότεροι λόγοι ανάπτυξης του θεσμού είναι η ευρεία αναγνωρισιμότητα του εμπορικού σήματος, η αυξημένη ζήτηση από το καταναλωτικό κοινό και η ανάγκη ανάπτυξης εξειδικευμένου δικτύου διανομής. Παρά το γεγονός ότι πολλοί θέτουν τη μέθοδο αυτή υπό αμφισβήτηση, η επιτυχία της φαίνεται τόσο από το ότι η εγχώρια αγορά σφύζει από νέες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες όσο και από το γεγονός ότι πολλά ελληνικά εμπορικά ονόματα έχουν ήδη ξεκινήσει τη δραστηριότητά τους σε αγορές πέραν της ελληνικής. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, το γεγονός ότι στο διάστημα 1998 - 2001 ο αριθμός των ενεργών επιχειρήσεων που αναπτύχθηκαν με φραντσάιζ αυξήθηκε κατά 23%. Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, στο διάστημα 1998 - 2000 η αύξηση του αριθμού των καταστημάτων ήταν της τάξεως του 28,3%, ενώ για το 2003 η πρόβλεψη είναι 24,9%.