Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Η Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( σωτηρία "α λα swissair" για την ολυμπιακή αεροπορία :: 22-02-2003) 

επιχειρήσεις

Σωτηρία "α λα Swissair" για την Ολυμπιακή Αεροπορία

Σχέδιο "α λα Swissair" προωθεί η κυβέρνηση για την Ολυμπιακή Αεροπορία, η οποία - έπειτα και από την πρόσφατη αποτυχημένη κατάληξη του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίησή της - εισέρχεται πλέον σε καθεστώς "εκκαθάρισης εν λειτουργία"

ΚΩΣΤΑΣ ΝΤΕΛΕΖΟΣ

Στη Νέα Ο.Α. θα ενταχθεί το πτητικό έργο της σημερινής Ολυμπιακής Αεροπορίας, της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας και των Μακεδονικών Γραμμών. Η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι κανένας από τους εργαζομένους στη σημερινή Ο.Α. δεν θα χάσει τη δουλειά του

Η πρόσφατη διακοπή των διαπραγματεύσεων με την κοινοπραξία Golden Aviation, του εφοπλιστή Σταμάτη Ρέστη, αναγκάζει τα συναρμόδια υπουργεία να θέσουν σε πλήρη εφαρμογή το σχέδιο αναδιάρθρωσης της Ολυμπιακής Αεροπορίας, που μέχρι τώρα κρατούσαν στα "συρτάρια" τους, αναμένοντας το αποτέλεσμα των προσπαθειών για την πώλησή της. Πρόκειται για "αντιγραφή" και υλοποίηση του σχεδίου που εφαρμόστηκε πριν από περίπου ένα χρόνο και στην περίπτωση της ελβετικής αεροπορικής εταιρείας Swissair.

Η κυβέρνηση, στην προσπάθειά της να διασφαλίσει τη συνέχιση των πτήσεων στο εσωτερικό της χώρας αλλά και προς τον υπόλοιπο κόσμο, προχωρεί στη δημιουργία της Νέας Ολυμπιακής Αεροπορίας, εν μέσω μιας καινούργιας παγκόσμιας κρίσης στον χώρο των αερομεταφορών, που φέρνουν οι εξελίξεις στο Ιράκ. Στη Νέα Ο.Α. - που θα λειτουργήσει αφού ολοκληρωθούν οι απαραίτητες διαδικασίες - θα ενταχθεί το πτητικό έργο της σημερινής Ολυμπιακής Αεροπορίας, της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας και των Μακεδονικών Γραμμών.

Ο νέος αερομεταφορέας, σύμφωνα με το σχέδιο, θα δουλεύει με όρους που θα του εξασφαλίζουν την κάλυψη του λειτουργικού κόστους του, ενώ η σημερινή Ολυμπιακή Αεροπορία θα εκκαθαριστεί. Ήδη η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι κανένας από τους εργαζομένους στη σημερινή Ο.Α. δεν πρόκειται να χάσει τη δουλειά του. Κάποιοι θα πάνε στην καινούργια εταιρεία (περίπου 2.000), ορισμένοι θα μείνουν στην υπό εκκαθάριση Ο.Α., ενώ όσοι πληρούν τις αναγκαίες προϋποθέσεις θα συνταξιοδοτηθούν ή θα μεταταγούν σε άλλους οργανισμούς του Δημοσίου.

Στη Νέα Ολυμπιακή Αεροπορία θα απασχοληθεί σημαντικό μέρος του ιπτάμενου προσωπικού που εργάζεται σήμερα στον όμιλο τής Ο.Α., αλλά με όρους αντίστοιχους των άλλων διεθνών ανταγωνιστικών εταιρειών, ώστε να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα της καινούργιας επιχείρησης. Επίσης, η Νέα Ο.Α. θα αγοράσει ή θα νοικιάσει με όρους ελεύθερης αγοράς τα αεροπλάνα της παλαιάς Ο.Α. και των θυγατρικών της.

Θυγατρικές και συμμετοχές

Παράλληλα θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για την πώληση των θυγατρικών εταιρειών τής Ο.Α., όπως ο Γαλιλαίος, για τον οποίο γίνονται ήδη διαπραγματεύσεις με δύο από τις κοινοπραξίες που έχουν επιλεγεί με διαγωνισμό. Η διαδικασία εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί ώς τα τέλη του μήνα. Ακόμη θα προχωρήσει η πώληση των συμμετοχών της Ολυμπιακής Αεροπορίας σε εταιρείες που έχουν αντικείμενο τα αεροπορικά καύσιμα.

Επίσης σχεδιάζεται η απόσχιση του κλάδου της τεχνικής βάσης και η δημιουργία μιας νέας ανώνυμης εταιρείας, μαζί με το αντίστοιχο τμήμα συντήρησης και επισκευής αεροσκαφών της ΕΑΒ, ενώ θα κληθούν να μπουν στην εταιρεία και ιδιώτες επενδυτές. Η ίδια διαδικασία θα ακολουθηθεί και στον τομέα της εξυπηρέτησης εδάφους (χάντλιγκ) της Ολυμπιακής Αεροπορίας.

Καθ' όλο το διάστημα που θα γίνονται οι αλλαγές, η παλιά Ολυμπιακή και οι θυγατρικές της θα παρέχουν τις υπηρεσίες αυτές στη νέα εταιρεία, που θα εκτελεί τις πτήσεις.

Αν όλα εξελιχθούν ομαλά - και αφού θα έχει συσταθεί και θα λειτουργεί η Νέα Ο.Α. - υπολογίζεται ότι μέσα στη θερινή σεζόν η κυβέρνηση θα απευθυνθεί εκ νέου σε τραπεζικά και ιδιωτικά κεφάλαια, προκειμένου να αποκτήσουν την πλειοψηφία της νέας εταιρείας. Πάντως, δεν αποκλείεται κάποιες τράπεζες να μπουν στη διαδικασία αυτή από την αρχή, προκειμένου να προσφέρουν τα κεφάλαια κίνησης της νέας εταιρείας, ενώ υπενθυμίζεται ότι πριν από λίγους μήνες ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) εκδήλωσε ενδιαφέρον να συμμετάσχει με ποσοστό 5%-7% σε μια υγιή κοινοπραξία που θα εξαγόραζε τον εθνικό αερομεταφορέα.

Το παράδειγμα της Swissair

Το νέο σχέδιο διάσωσης της Ο.Α. παρουσιάζει μεγάλες ομοιότητες με τη μετάλλαξη τής χρεοκοπημένης ελβετικής αεροπορικής εταιρείας Swissair σε Swiss, με "όχημα" τη θυγατρική της εταιρεία Crossair.

Η περίπτωση της Swissair μοιάζει με αυτή της Ολυμπιακής Αεροπορίας σε αρκετά σημεία. Στην ελβετική εταιρεία, προτού χρεοκοπήσει, μέτοχος ήταν το κράτος, είχε περίπου 7.500 εργαζομένους, 67 αεροσκάφη και πλήθος θυγατρικών εταιρειών. Ωστόσο, μέχρι το 1999 παρουσίαζε κερδοφορία, ενώ στα σχέδια της διοίκησής της ήταν η επέκταση της εταιρείας.

Μετά τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου τα σχέδιά της για εξαγορές και επεκτάσεις ναυάγησαν και οδηγήθηκε στη χρεοκοπία υπό το βάρος των μεγάλων ελλειμμάτων.

Πάντως, οι Ελβετοί μέσα σε δύο μήνες κατάφεραν να δημιουργήσουν μια νέα αεροπορική εταιρεία με την ονομασία Swiss, που λειτουργεί σήμερα με ιδιωτικά και τραπεζικά κεφάλαια και μικρή συμμετοχή του κράτους. Για τη δημιουργία του νέου αερομεταφορέα χρησιμοποιήθηκε ως "όχημα" η πρώην θυγατρική της Swissair, η Crossair. Τα δύο τρίτα των αεροσκαφών της χρεοκοπημένης εταιρείας μεταφέρθηκαν στην καινούργια, καθώς και ορισμένα τμήματα, ενώ απολύθηκαν περίπου 2.500 εργαζόμενοι.

Στη νέα εταιρεία εκλήθησαν να μετάσχουν τράπεζες και ιδιώτες, οι οποίοι τελικά απέκτησαν και την πλειοψηφία των μετοχών της. Πολλές από τις θυγατρικές εταιρείες της Swissair πωλήθηκαν με ταχύτατες διαδικασίες, όπως και άλλα περιουσιακά στοιχεία, προκειμένου να πληρωθούν οι τρέχουσες υποχρεώσεις του νέου αερομεταφορέα.