Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Αθλητικά :: Αθλητική είδηση

( κακιουσης και ζντοβτς τα... λενε σημερα στο γηπεδο :: 5/1/2006 19:01:44) 

Ο Λευτέρης Κακιούσης.

β. Αγιογραφία

Ο Γιούρι Ζντοβτς.

Εικόνες, όπως αναφέρουν οι Πατέρες (Ειρηναίος, 2ος μ.Χ. αι., Ιωαν. Δαμασκηνός, 8ος αι.), υπήρχαν στην Εκκλησία από τα πρώτα χρόνια της ίδρυσής της.

ΚΑΚΙΟΥΣΗΣ ΚΑΙ ΖΝΤΟΒΤΣ ΤΑ… ΛΕΝΕ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ ΓΗΠΕΔΟ

Στις κατακόμβες γνωρίσαμε τις νωπογραφίες με θέματα συμβολικά (ιχθύς, αμνός, άγκυρα κτλ.).

Φίλος εναντίον φίλου

Ύστερα από τον 4ο μ.Χ. αι. ζωγραφίζονται συγκεκριμένα ιερά πρόσωπα και γεγονότα από τη Βίβλο σε φορητές εικόνες και σε τοιχογραφίες, αλλά και σε ψηφιδωτά (εικ. 5), των οποίων η τέχνη είναι εξαιρετικά δύσκολη και προϋποθέτει πολλά στάδια εργασίας.

Οι κολλητοί.

Οι εικόνες αυτές εκφράζουν την πίστη στον Θεάνθρωπο Ιησού, την τιμή με την οποία περιβάλει η Εκκλησία τη Θεοτόκο και προβάλουν τους μάρτυρες ως πρότυπα για τους πιστούς.

Χρόνια φίλοι και πρώην συμπαίκτες στον Ηρακλή, ο Λευτέρης Κακιούσης και ο Γιούρι Ζντοβτς θα είναι αντίπαλοι στο σημερινό παιχνίδι της ΑΕΚ με τους "κυανόλευκους" στο κλειστό του Γαλατσίου.

Ο τεχνίτης ζωγράφιζε διαμορφώνοντας με τη φαντασία του τις μορφές ή αναζητούσε πρότυπα από τη φύση (νατουραλισμός).

Μόλις τελειώσει ο αγώνας όμως, θα αγκαλιαστούν και θα θυμηθούν τα παλιά.

Έτσι ζωγραφίζονταν οι εικόνες σε όλες τις χριστιανικές κοινότητες της Μεσογείου μέχρι την εικονομαχία.

του ΝΙΚΟΥ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΗ

Μετά τον 8ο αιώνα η αγιογραφική τέχνη στην Ανατολή διαφοροποιείται.

«Δυσάρεστη συγκυρία»

Σύμφωνα με την Ζ' Οικ. Σύνοδο, εικόνα είναι η μορφή ενός προσώπου.

Ο Λευτέρης Κακιούσης θα αισθανθεί περίεργα σήμερα, όχι μόνο επειδή θα βρει απέναντί του τον Γιούρι Ζντοβτς, αλλά γιατί θα αντιμετωπίσει την ομάδα της καρδιάς του.

Δείχνει ότι το πρόσωπο υπάρχει, είναι μοναδικό και αναγνωρίσιμο ανάμεσα σε άλλα ομοειδή.

Για πρώτη φορά μάλιστα, ως προπονητής.

Συνεπώς, η ζωγραφική τέχνη δε δημιουργεί μορφές αλλά αναπαράγει τις ήδη υπάρχουσες.

"Δεν θα είναι και ό,τι πιο ευχάριστο.

Ο τεχνίτης μπορεί να διαλέξει μόνο το ζωγραφικό τρόπο με τον οποίο θα απεικονίσει τις μορφές του Χριστού, της Θεοτόκου και των αγίων.

Θα προσπαθήσω να ξεπεράσω τη συναισθηματική φόρτιση και την ψυχολογική πίεση.

Όμως η φωτογραφική ομοιότητα με το πρωτότυπο (νατουραλισμός) δεν είναι το ζητούμενο στη βυζαντινή αγιογραφία.

Είμαι επαγγελματίας και θα κάνω ό,τι μπορώ για να κερδίσει η ομάδα μου", παραδέχτηκε ο Θεσσαλονικιός προπονητής που θεωρεί, ότι ο παλιός του συμπαίκτης και πολύ καλός φίλος μπορεί να οδηγήσει τον Ηρακλή σε πιο ασφαλή μονοπάτια.

Ο τεχνίτης επιλέγει και επαναλαμβάνει ορισμένα βασικά μόνο χαρακτηριστικά, χρησιμοποιώντας το ζωγραφικό σύστημα της ελληνιστικής ζωγραφικής (3ος-1ος π.Χ. αι.) που χαρακτηρίζεται από απουσία βάθους, ανάστροφη προοπτική κ.ά.

"Ο Γιούρι έχει την εμπειρία και το σθένος να αντιμετωπίσει κάποιες καταστάσεις.

Επιδιώκουν έτσι να δείξουν ότι τα εικονιζόμενα πρόσωπα δεν υπάρχουν αυτόνομα, αλλά αναφέρονται στον πιστό θεατή που είναι ο ίδιος το κέντρο του έργου τέχνης.

Θέλω να πιστεύω ότι η έλευσή του θα αλλάξει την ψυχολογία της ομάδας.

Ο λόγος δηλαδή για τον οποίο υπάρχουν εικόνες στην Εκκλησία είναι για να αναζητήσει ο πιστός προσωπική σχέση με τους αγίους, και τελικά με το Θεό.

Εύχομαι κι ελπίζω να υπάρξει η ανάλογη στήριξη από τη διοίκηση, γιατί είμαι σίγουρος ότι σε τέτοιες δύσκολες περιπτώσεις όλοι φεύγουν μακριά και πηδάνε από το καράβι.

Σε καμία περίπτωση να καθηλωθεί - να ακινητοποιηθεί συναισθηματικά - από θαυμασμό για το έργο τέχνης που έχει απέναντί του ή να θεωρήσει ότι η εικόνα ταυτίζεται με τον άγιο που εικονίζει.

Δεν θα πρέπει να αφήσουν τον Γιούρι εκτεθειμένο και μόνο του.

Τέλος, η βυζαντινή εικόνα παριστάνει με σύμβολα τον κόσμο των αισθήσεων, ελευθερωμένο όμως από την αμαρτία, "ανακαινισμένον εν Θεώ." (εικ. 6).

Είναι χρέος όλων να βοηθήσουν τον Ηρακλή αυτή τη δύσκολη περίοδο", είπε ο Κακιούσης και πρόσθεσε.

6. Χριστός. Βυζαντινή εικόνα. Άγιον Όρος, 13ος αι.

"Θεωρώ ότι η χρονική στιγμή που ήρθε στον Ηρακλή δεν είναι η καλύτερη και παίρνει μεγάλο ρίσκο.

7. Εσωτερικό, κόγχη ιερού, Πλατυτέρα, Καθολικό Μονής Οσίου Λουκά.

Ελπίζω να αντέξει γιατί δεν ξέρει πώς λειτουργεί η ομάδα. Όταν καταλάβει εύχομαι να μην τρομάξει".

«Ο φίλος μου ο Λάκης»

Τέτοια σύμπτωση δεν θα μπορούσε ούτε να τη φανταστεί ο Γιούρι Ζντοβτς. Στο ντεμπούτο του στον πάγκο του Ηρακλή θα τεθεί αντιμέτωπος σήμερα με την ΑΕΚ του Λευτέρη Κακιούση. Το "ξανθό σκυλί" πάντως, δεν κρύβει τη χαρά του γι' αυτό. "Είμαι πολύ χαρούμενος που θα συναντήσω και πάλι τον Λάκη (σ. σ. Λευτέρης Κακιούσης). Είναι ένας από τους καλύτερους φίλους που έχω κάνει τόσα χρόνια στα γήπεδα. Με ευχαριστεί ιδιαίτερα το γεγονός, ότι ξεκίνησε καριέρα προπονητή και μέχρι τώρα τα πηγαίνει πολύ καλά", είπε ο Σλοβένος τεχνικός και συμπλήρωσε. "Θα είμαστε αντίπαλοι για σαράντα λεπτά, αλλά τόσο πριν όσο και μετά τον αγώνα θα είμαστε φίλοι. Μετά το τέλος του παιχνιδιού θα έχουμε την ευκαιρία να τα πούμε όμως δεν πρόκειται να μιλήσουμε για μπάσκετ". Όσο για το αγωνιστικό μέρος της αποψινής αναμέτρησης ο Ζντοβτς θεωρεί πως: "Η ΑΕΚ είναι μια μεγάλη ομάδα, η οποία παίζει στην Ευρωλίγκα κι έχει πολύ καλό όνομα στην Ευρώπη. Αντιμετωπίζει βέβαια κι αυτή το τελευταίο χρονικό διάστημα κάποια προβλήματα όμως, δεν είναι κάτι που μας απασχολεί. Εμείς βλέπουμε τη δική μας ομάδα και πως θα ξεπεράσουμε τις απουσίες που έχουμε και φυσικά πως θα βελτιώσουμε την αγωνιστική μας εικόνα μας και τη βαθμολογική μας θέση".

Πλαισιο

Συμπαίκτες στο θρίαμβο

Ο Λευτέρης Κακιούσης και ο Γιούρι Ζντοβτς υπήρξαν συμπαίκτες επί τρεισήμισι χρόνια στον Ηρακλή (από την περίοδο 1993-94 μέχρι τα μέσα της σεζόν 1996-97) στη μεγάλη ομάδα του Ηρακλή που έφτασε μέχρι τα ημιτελικά του κυπέλλου Κυπελλούχων και κατέκτησε την τρίτη θέση στο πρωτάθλημα, εξασφαλίζοντας το εισιτήριο στο Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα. Εκτός από την άριστη συνεργασία μέσα στις τέσσερις γραμμές του γηπέδου δημιούργησαν μια δυνατή φιλία που κρατάει μέχρι σήμερα. Πριν από μερικούς μήνες μάλιστα, ο Ζντοβτς κάλεσε τον Κακιούση στον αποχαιρετιστήριο αγώνα που διοργάνωσε στη Λιουμπλιάνα, στον οποίο έδωσαν το παρών ιερά τέρατα του ευρωπαϊκού μπάσκετ.