Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Βιογραφίες :: Ανεπτυγμένη είδηση-αφήγηση

( διαπολιτισμικό σχολείο στον εύοσμο θεσσαλονίκης ) 

Διαπολιτισμικό σχολείο στον Εύοσμο Θεσσαλονίκης Σβήνουν πια οι λάμπες…

3. Παρώνυμα - Ομώνυμα

Ένα σχολείο, που φιλοξενεί παιδιά από όλο τον κόσμο, λειτουργεί από τις αρχές της σχολικής χρονιάς στον Εύοσμο.

Το 2007 θα σβήσουν πια οι κοινές λάμπες. Για να δώσουν τη θέση τους σε μικροτσίπ, που διαρκούν 10 φορές περισσότερο και καίνε 80% λιγότερο ρεύμα

Παρώνυμα ή παρώνυμες λέξεις ονομάζονται οι λέξεις που έχουν περίπου όμοια προφορά, ενώ συχνά δεν έχουν καμιά νοηματική σχέση μεταξύ τους. Πρόκειται για το 6ο Δημοτικό Σχολείο Ευόσμου "Κύριλλος και Μεθόδιος", το μόνο διαπολιτισμικό της Θεσσαλονίκης, στο οποίο πηγαίνουν καθημερινά μαθητές από την Περσία, τον Άγιο Δομίνικο, τη Βενεζουέλα, την πρώην Σοβιετική Ένωση, αλλά και από όλες τις βαλκανικές χώρες.

18 εκατομμύρια μικροτσίπ βρίσκονται ήδη σε χρήση στις φωτεινές επιγραφές της κεντρικής πλατείας Times Square της Νέας Υόρκης

Ακριβώς όμως επειδή μοιάζουν στην προφορά μερικοί δεν τις ξεχωρίζουν και τις μπερδεύουν, ιδίως στον προφορικό λόγο: π.χ. πρότυπο - πρωτότυπο, σφήκα - σφίγγα.

Το διαπολιτισμικό σχολείο λειτουργεί επίσημα από τον Σεπτέμβρη, αλλά ουσιαστικά υπήρχε εδώ και δέκα χρόνια σε κάποιο άλλο χώρο. Τα τέσσερα επόμενα χρόνια, οι σημερινοί γλόμποι θα ακολουθήσουν τον δρόμο που πήραν οι λάμπες πετρελαίου πριν από 100 χρόνια, καταλήγοντας στις βιτρίνες των μουσείων.

Τα παρώνυμα που διαφοροποιούνται στον τονισμό χαρακτηρίζονται ως τονικά παρώνυμα: π.χ. νόμος - νομός.

"Όταν ξεκίνησε το φάσμα των μεταναστεύσεων, πριν από μια δεκαετία περίπου, πολλοί μαθητές αυτών των περιπτώσεων, εντελώς συμπτωματικά, φιλοξενήθηκαν από εμάς, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια πολύ καλή ομάδα καθηγητών και να αναπτυχθεί η κατάλληλη υποδομή και να έρθει η πολιτεία από μόνη της να μας επιλέξει, για να φτιάξουμε το πρώτο διαπολιτισμικό σχολείο στο νομό", δήλωσε ο Αλέξανδρος Παππάς, διευθυντής του σχολείου. Θα αντικατασταθούν από επαναστατικά μικροτσίπ, που εκπέμπουν φως, διαρκούν περισσότερο, χρησιμοποιούν λιγότερη ενέργεια και δίνουν τη δυνατότητα στους διακοσμητές να χρησιμοποιήσουν το φως με τρόπους που μέχρι σήμερα ήταν αδύνατον.

Μερικά τονικά παρώνυμα διαφέρουν και στην ορθογραφία: π.χ. παίρνω - περνώ.

Το σχολείο λειτουργεί από τις 7:30 το πρωί και ξεκινά με μαθήματα κλασσικής παιδείας. Τα τσιπ - 18 εκατομμύρια - βρίσκονται ήδη σε χρήση στην κεντρική πλατεία Times Square της Νέας Υόρκης, σε ένα κεντρικό θέατρο στο Σικάγο και στόλισαν το χριστουγεννιάτικο δέντρο του Λευκού Οίκου τον περασμένο Δεκέμβριο.

Ομώνυμα ή ομόηχα είναι οι λέξεις που προφέρονται όμοια, έχουν όμως διαφορετική σημασία: π.χ. κλίμα - κλήμα.

"Στηρίζουμε τα παιδιά στο να μάθουν την ελληνική γλώσσα, παράλληλα όμως τους διδάσκουμε την ιστορία και τη γεωγραφία του τόπου καταγωγή τους", τόνισε ο κ. Παππάς. Παράλληλα δοκιμάζονται σε φανάρια δρόμων, φώτα αυτοκινήτων και οδικές πινακίδες.

Συνήθως οι ομώνυμες λέξεις έχουν διαφορετική ορθογραφία.

Τον τελευταίο καιρό ήρθαν στο σχολείο και καθηγητές της αλβανικής και της ρώσικης γλώσσας, ενώ τα παιδιά παρακολουθεί και κοινωνική λειτουργός. Οι ερευνητές συνεχίζουν την προσπάθεια να μικρύνουν ακόμα περισσότερο το μέγεθός τους, να εξοικονομήσουν ακόμα περισσότερη ενέργεια και να αυξήσουν την έντασή τους.

Γι' αυτό, αν δεν προσέξουμε, μπορεί να οδηγηθούμε σε παρανόηση ή σε λανθασμένη γραφή είτε των ίδιων των ομωνύμων είτε των παραγώγων τους ή των σύνθετων λέξεων που σχηματίζονται από αυτές.

Το απόγευμα οι μαθητές μπορούν να συμμετάσχουν και σε άλλες δραστηριότητες, όπως στην ομάδα φιλαρμονικής ή να παρακολουθήσουν μαθήματα πληροφορικής. Στην αγορά, αναμένονται το 2007.

• Μ. Τριανταφυλλίδης, Νεοελληνική Γραμματική (της δημοτικής), ΟΕΣΒ, Αθήνα, 1941. • Νεοελληνική Γλώσσα για το γυμνάσιο, τ.Γ', ΟΕΔΒ, Αθήνα, 2002.

Μετά το μεσημέρι λειτουργεί στο σχολείο τμήμα ειδικά για Τσιγγανόπουλα, τα οποία μεταφέρονται στο χώρο με πουλμανάκι.

Η ευρεία εφαρμογή τους θα εξοικονομήσει δισεκατομμύρια δολάρια σε ενέργεια και έξοδα συντήρησης, προκαλώντας επανάσταση στον τρόπου που οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το φως σε σπίτια και γραφεία για να επηρεάσουν τη διάθεσή τους.

Ακόμη, το διαπολιτισμικό σχολείο έχει τη στήριξη του πανεπιστημίου Αθηνών για το πολυπολιτισμικό πρόγραμμα, του πανεπιστημίου Ιωαννίνων για το πρόγραμμα των Τσιγγάνων, αλλά και του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης για το πρόγραμμα κλασσικής παιδείας.

Οι δυνατότητες των μικροτσίπ είναι απεριόριστες.

"Θέλουμε να δημιουργήσουμε καλή υποδομή, γιατί πιστεύω ότι εμείς οι Έλληνες πρέπει να συνηθίσουμε ότι ζούμε σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία", υπογράμμισε χαρακτηριστικά ο διευθυντής, προσθέτοντας ότι "πρέπει να αποδείξουμε σε κάποιους Ευρωπαίους πως δεν είμαστε ρατσιστές, όπως θέλουν να μας παρουσιάσουν".

Το νέο φως έχει την ικανότητα να αλλάζει ένα εκατομμύριο χρωματισμούς με την εντολή που παίρνει από υπολογιστή. Έχει την ικανότητα να μεταφέρει την προβολή μιας σκηνής μάχης από την οθόνη του κινηματογράφου στην αίθουσα, να αλλάξει την ένταση και το χρώμα του φωτισμού σε οίκους ευγηρίας, βοηθώντας το προσωπικό να μεταβάλει τη διάθεση των τροφίμων. Στα φανάρια, τα μικροτσίπ καίνε 80% λιγότερο ρεύμα και διαρκούν 10 φορές παραπάνω. Οι αρχιτέκτονες και οι διακοσμητές μπορούν να μιμούνται τον φυσικό φωτισμό εξωτερικών χώρων στο εσωτερικό κτιρίων, αυξάνοντας τον ρόλο που παίζει το φως στη διάθεση και την υγεία των ανθρώπων.