"Ta Nea" Newspaper
Σχεδιάστηκε ως χώρος πρασίνου, παραμένει γκρίζος και μίζερος και όλοι πιστεύουν σε κάτι καλύτερο από τις νέες Δημοτικές Αρχές και τη σύσταση του Φορέα Διαχείρισης
"Γεφύρι της Άρτας" ο Ελαιώνας
5 Δήμοι ερίζουν για τη χρήση γης και τον διορισμό υπαλλήλων…
Σημαντικές αλλαγές στην περιοχή του Ελαιώνα φέρνει το 2003. Η εγκαθίδρυση νέας Δημοτικής Αρχής στην Αθήνα, η ίδρυση του Φορέα Διαχείρισης με σημαντικές εξουσίες και η πίεση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, την οποία προσελκύει σαν μαγνήτης η φθηνή γη και η μικρή απόσταση της περιοχής από το κέντρο, δημιουργούν καινούργια δεδομένα σε μια περιοχή που ενώ σχεδιάστηκε ως χώρος πρασίνου παραμένει η πίσω αυλή της Αθήνας…
Ο Ελαιώνας μοιάζει ίδιος παντού. Γκρίζος και μίζερος, χωρίς δρόμους, με χιλιάδες νταλίκες να δημιουργούν μποτιλιάρισμα στην Αγίας Άννης, ποικιλομορφία χρήσεων. Τα κομμάτια του Ελαιώνα όμως δεν ανήκουν σε έναν, αλλά διοικητικά σε πέντε διαφορετικούς Δήμους. Στο καθένα από αυτά τους τελευταίους μήνες κυοφορούνται σημαντικές αλλαγές.
Στην περιοχή που ανήκει στον Δήμο Ρέντη διαμορφώνεται το πρώτο αμερικανικού τύπου mall (εμπορικό κέντρο) της Αθήνας. Αντίθετα, στα διοικητικά όρια του Δήμου Αθηναίων η νέα δήμαρχος φαίνεται αποφασισμένη να δημιουργήσει τον Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων! Στον Ταύρο ο δήμαρχος βλέπει μέλλον στη συνύπαρξη ιδιωτικής πρωτοβουλίας και κατοχύρωση χώρων πρασίνου "στο πρότυπο του Ρέντη", μιλώντας για ανάγκη "να δούμε με ρεαλισμό το πρόβλημα".
Ο Δήμος Αιγάλεω. Μοναδική διαφοροποίηση από το "πνεύμα αλλαγών" στην άλλη όχθη του Κηφισού, στο Αιγάλεω, όπου μέχρι στιγμής πνέει "αγωνιστικός άνεμος" στην προοπτική λειτουργίας του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων και καχυποψία στη δυναμική είσοδο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην περιοχή. "Αντί για τόπο αναψυχής θέλουν να γίνει η ταφόπλακα των κατοίκων", δηλώνει ο δήμαρχος Αιγάλεω κ. Γ. Μυστακόπουλος. Ο Ελαιώνας, που χαρακτηρίζεται… γεφύρι της Άρτας, είναι περιοχή 9.400 στρεμμάτων. Η σημερινή εικόνα του κάθε άλλο παρά με τη μακέτα που απεικονίζει τις χρήσεις γης του Προεδρικού Διατάγματος μοιάζει.
Άσχημη εικόνα. Λάστιχα φορτηγών πεταμένα στις γωνίες, χωματόδρομοι, βιομηχανίες παραγωγής τσιμέντου και πάσης φύσεως υλικών, επινικελωτήρια και επιμεταλλωτήρια, βυρσοδεψεία, αποθήκες και κυρίως πρακτορεία μεταφορών συνθέτουν την εικόνα του Ελαιώνα. Σε συνδυασμό με την απουσία δρόμων και τη διέλευση φορτηγών από δρόμους όπου μετά βίας διασταυρώνονται δύο μικρά Ι.Χ., η πραγματικότητα στον Ελαιώνα χαρακτηρίζεται εδώ και τρεις δεκαετίες δραματική. Οι Δήμοι Αθηναίων, Ρέντη, Αιγάλεω, Ταύρου και Περιστερίου και ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας κατέληξαν στο Προεδρικό Διάταγμα του '96 που χωροθετεί τον Ελαιώνα προβλέποντας μάλιστα στο μεγαλύτερο κομμάτι του χώρους πρασίνου. Εφτά χρόνια μετά, το πράσινο παραμένει μια χρωματιστή κηλίδα στον χάρτη, με έκδηλη την αδυναμία εφαρμογής τού Π.Δ.
"Για να εφαρμοστεί το Προεδρικό Διάταγμα θα πρέπει να πληρώσεις τις απαλλοτριώσεις και να προχωρήσεις τις Πράξεις Εφαρμογής. Επίσης να δαπανήσεις δισ. για να ανοίξεις δρόμους και να κάνεις υποδομές. Αυτό από μόνο του είναι ένα τεράστιο έργο", τονίζει ο δήμαρχος Ρέντη Γιώργος Ιωακειμίδης, που βλέποντας το αδιέξοδο αποφάσισε να κινηθεί διαφορετικά. Η σχετικά φθηνή γη, οι μεγάλες λεωφόροι που περικλείουν τον Ελαιώνα (Πειραιώς, Πέτρου Ράλλη, Ιερά Οδός, Θηβών, Κηφισού) και η γεωγραφική θέση του (2-3 χιλιόμετρα από την Ομόνοια), προσελκύουν σαν μαγνήτης μαζικές εμπορικές χρήσεις και δραστηριότητες αναψυχής. "Όταν αρχίσαμε να δεχόμαστε αιτήματα για να δώσουμε άδειες λειτουργίες και ν' αναπτυχθεί η περιοχή, πήραμε σημαντικές αποφάσεις. Ο δήμος χρειαζόταν χρήματα για να κάνει μόνος του τις Πράξεις Εφαρμογής και να εντάξει στο σχέδιο τις περιοχές που προβλέπει το Π.Δ. Αποφασίσαμε να πούμε "ναι" στα πάρκα οικογενειακής ψυχαγωγίας και σε υπερκαταστήματα. Κι έτσι καταφέραμε να προχωρήσουμε και την ένταξη στο σχέδιο, να φτιάξουμε σιγά σιγά μικρά πάρκα και παιδικές χαρές, και δρόμους με πεζοδρόμια και αποχέτευση".
Την τελευταία πενταετία ο Δήμος Ρέντη κινήθηκε προς αυτή την κατεύθυνση.
Σήμερα σε ορισμένα "χρυσά" οικόπεδα της περιοχής του Ελαιώνα διαπραγματεύονται οικόπεδα προς… 300 εκατ. δρχ. το στρέμμα για να γίνει μεγάλο σούπερ μάρκετ. Όπως εξηγεί ο κ. Ιωακειμίδης, αυτή η εξέλιξη δεν ήταν τυχαία. "Κυνηγήσαμε κατά κάποιον τρόπο αυτές τις χρήσεις και είπαμε "όχι" σε μπουζούκια και κλαμπ, γενικά νυχτερινή άλλου τύπου διασκέδαση".
Στον Δήμο Ταύρου ο δήμαρχος Δημήτρης Σούτος μιλάει με τα καλύτερα λόγια για τις επιλογές του Ρέντη. "Επί της ουσίας ο Δήμος Ρέντη εφάρμοσε το παλιό Προεδρικό Διάταγμα του '91, του Μάνου, και έτσι κατάφερε να αναπτύξει το κομμάτι του Ελαιώνα που συμπίπτει με το μισό του δήμο και να γεμίσει και το ταμείο του. Κι εμείς εδώ στον Ταύρο έχουμε την περίπτωση με το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού που διεκδικεί πολλά στρέμματα για να επεκταθεί. Όμως δεν γίνεται να πάρεις χωρίς να δώσεις. Τι θα πει "κοινωφελής σκοπός";".
Ο κ. Σούτος μιλάει για το υψηλό κόστος των απαλλοτριώσεων χρησιμοποιώντας το παράδειγμα ενός δρόμου της περιοχής του. "Για να ανοίξουμε την οδό Δήμητρος κόστισαν 1 δισ. δρχ. μόνο οι απαλλοτριώσεις. Αν δεν ανοίξεις όμως δρόμους, ο Ελαιώνας είναι χάος. Τώρα με τον Φορέα Διαχείρισης η κ. Παπανδρέου υπόσχεται και κονδύλια και αρμοδιότητες. Ελπίζουμε μόνο οι τελευταίες που αφορούν και κατεδαφίσεις αυθαιρέτων στον Ελαιώνα να μη γίνουν μπαλάκι από τον Φορέα στην Περιφέρεια και στη Νομαρχία".
Όλοι βολεύτηκαν με την αδιαφορία και την αταξία…
Ο "καθαρισμός" του Ελαιώνα από ρυπογόνες βιομηχανίες και οχλούσες χρήσεις όπως οι πάσης φύσεως μάντρες (από κοντέινερ και φορτηγά μέχρι αποθηκευτικούς χώρους και χώρους μεταφόρτωσης εμπορευμάτων) δεν είναι εύκολη υπόθεση. "Κανείς δεν θέλει να ξεβολευτεί", λέει χαρακτηριστικά ένας από τους ανθρώπους που γνωρίζει σε βάθος το πρόβλημα: ο δήμαρχος Ρέντη Γιώργος Ιωακειμίδης. "Γιατί να φύγουν όλοι αυτοί που σήμερα απολαμβάνουν με πολύ χαμηλό κόστος στη χρήση της γης τα πλεονεκτήματα του Ελαιώνα; Εδώ είναι δίπλα στην Πειραιώς, στην Πέτρου Ράλλη, στη Θηβών και σε λίγο στον Κηφισό. Φυσικά, με την εφαρμογή των Προεδρικών Διαταγμάτων του Ελαιώνα είναι υποχρεωμένοι κάποιοι να φύγουν, αλλά κανείς δεν βιάζεται να πάει στον Ασπρόπυργο για ν' αυξηθούν τα μεταφορικά του".
Ο νέος Φορέας. Πρόσφατα ψηφίστηκε η σύσταση του Φορέα Διαχείρισης του Ελαιώνα στον οποίο θα μετέχουν εκπρόσωποι των πέντε Δήμων (Ρέντη, Αθηναίων, Αιγάλεω, Ταύρου και Περιστερίου) και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση. Ο γενικός γραμματέας του ΥΠΕΧΩΔΕ Σταύρος Καμπέλης πιστεύει πως η σύσταση του Φορέα είναι το σημαντικότερο στοιχείο για να λυθεί το πρόβλημα του Ελαιώνα.
"Μέσω του Φορέα θα υπάρξει συνένωση δυνάμεων των Δήμων, ενώ η Περιφέρεια θα διευκολύνει να ξεκολλήσουν από τη γραφειοκρατία οι Πράξεις Εφαρμογής, δηλαδή η διαδικασία για να ενταχθούν όλα τα οικόπεδα στο σχέδιο πόλης, αφού καταβληθεί η εισφορά σε γη ή χρήμα", πιστεύει ο κ. Καμπέλης.
Και ο Φορέας όμως έχει τα δικά του προβλήματα. Προτού ακόμα συσταθεί - αφού χρειάζεται πρώτα να αναλάβουν οι νέοι δήμαρχοι σε ορισμένους Δήμους που άλλαξαν χέρια στις εκλογές - κατατέθηκαν τα πρώτα αιτήματα: αφορούν τον διορισμό δεκάδων υπαλλήλων, οι οποίοι θα αναλάβουν να ξεμπλοκάρουν από τη γραφειοκρατία τον Ελαιώνα!