Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( φόβος και ανασφάλεια... :: 12-03-2003) 

Φόβος και ανασφάλεια…

Δυσκολίες στην αγορά ακινήτων, αυτοκινήτων και διαρκών καταναλωτικών αγαθών

ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΙΝΤΙΚΑΚΗΣ ΔΗΜΗΤΡΑ ΣΚΟΥΦΟΥ

Στην αγορά αυτοκινήτων, ακινήτων και διαρκών καταναλωτικών αγαθών αποτυπώνονται τα σημάδια της ανασφάλειας και των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα ήδη υπερδανεισμένα νοικοκυριά, εξαιτίας της αρνητικής οικονομικής συγκυρίας που ενισχύεται από τον φόβο του πολέμου στο Ιράκ.

Στην αγορά αυτοκινήτων και ακινήτων, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, όπου κατευθύνεται μεγάλο μέρος της κατανάλωσης των Ελλήνων, είναι ήδη ορατή η πτώση των πωλήσεων, η οποία, σύμφωνα με τους ειδικούς της αγοράς, θα συνεχισθεί και τους υπόλοιπους μήνες του 2003.

Αυτοκίνητα: πλην 6%

Σε κρίση βρίσκεται και η αγορά διαρκών καταναλωτικών αγαθών (ηλεκτρικές και άλλες οικιακές συσκευές), που όμως δεν εκφράζεται και στις πωλήσεις λόγω των μεγάλων προσφορών και ευκολιών αποπληρωμής στις οποίες καταφεύγουν οι εταιρείες. Στελέχη εταιρειών εκτιμούν μάλιστα ότι η δυναμική αυτή θα επιταχυνθεί από τον πόλεμο στο Ιράκ. Ειδικότερα, στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτων ο Φεβρουάριος έκλεισε με μείωση πωλήσεων κατά 6%, ενώ εκπρόσωποι μεγάλων αντιπροσωπειών αυτοκινήτων, μιλώντας στα «ΝΕΑ», προβλέπουν ότι η δυναμική αυτή θα συνεχιστεί και τον Μάρτιο. Εκτιμούν δε ότι το 2003 θα κλείσει με μείωση των πωλήσεων περίπου 4%, αν και ορισμένοι προβλέπουν μείωση έως και 10% σε σχέση με το 2002, όπως ο κ. Γεράσιμος Δόριζας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Fiat Auto Hellas.

«Το πλήγμα που υπέστησαν τα οικογενειακά εισοδήματα από το γενικότερο κλίμα ακρίβειας, τον υπερδανεισμό, αλλά και οι δυσοίωνες προοπτικές ενός πολέμου, αναγκάζουν τους Έλληνες να επανακαθορίσουν τις προτεραιότητές τους και να σφίξουν και πάλι το ζωνάρι», λέει ο κ. Δόριζας, σύμφωνα με τον οποίο οι παραγγελίες τον Ιανουάριο για νέα αυτοκίνητα ήταν λιγότερες κατά 20% σε σχέση με πέρυσι.

Εκτιμήσεις εκπροσώπων

Περισσότερο αισιόδοξος εμφανίζεται ο γενικός διευθυντής και αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Toyota Hellas κ. Αριστείδης Αραβανής, ο οποίος εκτιμά ότι η μείωση των πωλήσεων θα περιοριστεί φέτος στο 4%, άποψη την οποία συμμερίζονται και άλλα στελέχη αντιπροσωπειών, όπως οι κ.κ. Διονύσης Μπατιστάτος, διευθυντής στρατηγικού σχεδιασμού της Citroen Hellas, Αντώνης Λεβισιανός, γενικός διευθυντής της Τεχνοκάρ ΑΒΕΕ (Seat) και Τάκης Θεοχαράκης, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Nissan. Μπροστά σε αυτή την κατάσταση, οι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων επιδίδονται σε κάθε είδους εκπτωτικές προσφορές, που κυμαίνονται από 400 έως και 1.200 ευρώ, ανάλογα με την εταιρεία και το μοντέλο, ενώ παρέχουν ελκυστικά χρηματοδοτικά πακέτα με διάρκεια αποπληρωμής έως και 60 δόσεις, προκειμένου να διατηρήσουν τα μερίδια αγοράς τους.

Ακίνητα: κάμψη πωλήσεων

Την ίδια ώρα, στην αγορά ακινήτων καταγράφεται κάμψη των πωλήσεων έως και 40% σε σχέση με πέρυσι, ανάλογα με την περιοχή, ενώ ειδικότερα στα βόρεια προάστια η μείωση των πωλήσεων ξεπερνάει και το 60%. Η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι τιμές παραμένουν ακόμη σε υψηλά επίπεδα είναι, σύμφωνα με τους ειδικούς της κτηματαγοράς, οι κυριότερες αιτίες.

«Οι πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι είναι μειωμένες από 20% έως και 40%, ανάλογα με την περιοχή, λόγω της οικονομικής στενότητας των νοικοκυριών, σε συνδυασμό με τα πολύ υψηλά επίπεδα στα οποία διατηρείται ακόμη η αγορά της κατοικίας», επισημαίνει και η κ. Μαριάνα Σταυροπούλου, υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων του Συνδέσμου Ελλήνων Κτηματομεσιτών.

Ηλεκτρικές συσκευές

Σημαντική ήταν πέρυσι η μείωση των κερδών των επιχειρήσεων ηλεκτρικών ειδών (-28,1% συνολικά στον κλάδο του λιανικού εμπορίου), πολλές από τις οποίες αναγκάστηκαν να προχωρήσουν σε μεγάλες προσφορές, σε μια προσπάθεια να μην περιορίσουν τις πωλήσεις τους. Η αγορά σε μεγάλο ποσοστό κινείται με πιστωτικές κάρτες και ευκολίες πληρωμών με άτοκες δόσεις που φθάνουν ακόμα και τους 36 μήνες. Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις, όταν οι δόσεις είναι έντοκες τότε δίδεται περίοδος χάριτος έως και δύο χρόνια. Παρά το γεγονός ότι τόσο στην αγορά λευκών συσκευών όσο και στην αγορά μαύρων συσκευών, κυρίως συσκευών νέας τεχνολογίας, υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης, εντούτοις ο μεγάλος χρόνος ζωής των συγκεκριμένων καταναλωτικών προϊόντων, το υψηλό κόστος τους αλλά και η συνεχής επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης των νοικοκυριών δεν αφήνει πολλά περιθώρια για να αντιστραφεί η εικόνα που παρουσιάζει σήμερα η αγορά.