Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Κοινωνικό ρεπορτάζ

( τους... κατάπιε το μετρό :: 08-01-2003) 

Τους… κατάπιε το Μετρό

Κρατήρας βάθους 15 μ. εξαιτίας των εργασιών για τη διάνοιξη σήραγγας στο Χαλάνδρι

ΜΑΡΙΑ ΝΤΑΛΙΑΝΗ ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΩΛΑΣ

Έκαναν και πάλι μια νέα τρύπα στο Μετρό! Η εμπειρία από προηγούμενες κατολισθήσεις που απείλησαν στο παρελθόν μια ολόκληρη πολυκατοικία στον Νέο Κόσμο κι ένα περίπτερο στην Πανεπιστημίου δεν βοήθησε καθόλου χθες την "Αττικό Μετρό" να αποφύγει μια νέα τρύπα στο Χαλάνδρι.

Ένα Ι.Χ. με τον οδηγό του, μία αποθήκη, ένα φορτηγό κι ένας φράχτης προστέθηκαν στην συλλογή των "αντικειμένων" που καταπίνει το Μετρό της Αθήνας στο πέρασμά του. Ο 33χρονος Α. Γκαρέτσος, που οδηγούσε ανυποψίαστος στην οδό Δουκίσσης Πλακεντίας, βρέθηκε ξαφνικά να κάνει βουτιά στο κενό. Ήταν λίγο πριν από τις 5 χθες το πρωί όταν το οδόστρωμα "σκίστηκε" στα δύο σαν χαρτί και το αυτοκίνητο έπεσε σε βάθος τουλάχιστον δώδεκα μέτρων για να σταματήσει επάνω στα χώματα.

Το απίστευτο ατύχημα αιφνιδίασε τους πάντες στην εταιρεία "Αττικό Μετρό" και στο ΥΠΕΧΩΔΕ που μόνο εικασίες μπορούσαν να κάνουν για τα ακριβή αίτια της καθίζησης. Στην ανακοίνωση που εξέδωσε η "Αττικό Μετρό" γίνεται αναφορά στην ύπαρξη πηγαδιών στην περιοχή τα οποία διαταράχθηκαν με τη διάνοιξη της σήραγγας σε συνδυασμό και με τα υπόγεια ύδατα. Από τις πρώτες ενδείξεις φαίνεται ότι δημιουργήθηκε ένα κενό το οποίο προκάλεσε την κατάπτωση του οδοστρώματος, το σπάσιμο των αγωγών νερού και διέλυσε την προσωρινή στήριξη της σήραγγας. Η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Βάσω Παπανδρέου δήλωσε πως "θα περιμένουμε πρώτα το πόρισμα των ειδικών", ενώ έδωσε χθες εντολή σε κλιμάκιο μηχανικών να εξετάσει σήμερα όλα τα σπίτια της περιοχής προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν πρόβλημα.

Όπως είπε επίσης η υπουργός, έχουν κληθεί καθηγητές από το Πολυτεχνείο, αλλά και ειδικοί από το υπουργείο και την εταιρεία "Αττικό Μετρό" για να αποφανθούν πού οφείλεται η καθίζηση.

Εντελώς κατεστραμμένο το Ι.Χ. που "κατάπιε" η τρύπα του Μετρό

Το πρωί της περασμένης Δευτέρας 6 Ιανουαρίου η ομάδα των μηχανικών και γεωλόγων που εργάζονται στο εργοτάξιο έκανε τις συνήθεις μετρήσεις στην περιοχή. Ο πρόεδρος της "Αττικό Μετρό" κ. Ιωάννης Χρυσικόπουλος, που βρέθηκε από τα ξημερώματα στον τόπο του ατυχήματος, δεν έκρυβε την έκπληξή του. "Πραγματικά δεν μπορούμε να εξηγήσουμε πώς συνέβη αυτή η καθίζηση", λέει στα "ΝΕΑ". "Στην περιοχή έγιναν γεωλογικές μελέτες τον Οκτώβριο και από την ανάλυσή τους δεν βρέθηκε κάτι ανησυχητικό. Γνωρίζουμε πως η περιοχή γενικότερα έχει πηγάδια και υπόγεια ύδατα και επίσης υπάρχει πάντα κίνδυνος διάβρωσης του εδάφους από διαρροές αγωγών της ΕΥΔΑΠ. Για να αντιμετωπιστούν όλα αυτά κάνουμε καθημερινά μετρήσεις για να προχωρήσουμε στην εκσκαφή. Και φυσικά η εκσκαφή της σήραγγας δεν γίνεται με τον Μετροπόντικα αλλά με τη συμβατική μέθοδο ΝΑΤΜ. Μετρήσεις όμως γίνονται και καθημερινά. Τη Δευτέρα το πρωί, που ελήφθησαν τα δεδομένα του εδάφους, όπου σκάβαμε επί 16 ημέρες χωρίς την παραμικρή ένδειξη για προβλήματα, υπήρχε μια υποχώρηση εδάφους 19 χιλιοστών. Το πρώτο καμπανάκι χτυπάει στα 24 χιλιοστά".

Το σημείο όπου έγινε η καθίζηση απέχει 250 μέτρα από τον υπό κατασκευή σταθμό του Μετρό "Χαλάνδρι", και βρίσκεται πριν από το φρέαρ της Μεταμόρφωσης. Η μέθοδος ΝΑΤΜ (λέγεται και Νέα Αυστριακή Μέθοδος, επειδή την πατρότητα της ιδέας έχουν Αυστριακοί μηχανικοί) συνίσταται στην εκσκαφή του εδάφους με μηχάνημα χωρίς όμως να ανοίγει τρύπα στην επιφάνεια. Η μέθοδος ενδείκνυται για ασταθή εδάφη όπου δεν επιτρέπεται να σκάψει ο Μετροπόντικας.

"Οδηγούσα κανονικά, όταν έσβησαν γύρω μου τα πάντα. Η αμέσως επόμενη εικόνα που μου έρχεται στο μυαλό, είναι αυτή στον θάλαμο του νοσοκομείου", είπε ο 33χρονος Αναστάσιος Γκαρέτσος

Η ΝΑΤΜ επίσης επιτρέπει την εκσκαφή χωρίς να παρεμποδίζεται η κυκλοφορία στην επιφάνεια και αυτός ήταν ακόμα ένας λόγος που επελέγη έναντι μιας ακόμη πιο "αργής" αλλά ασφαλέστερης μεθόδου της "cut & cover". Με την μέθοδο αυτή ανοίγει τρύπα στην επιφάνεια μέχρι το απαιτούμενο βάθος, μπαίνουν υποστυλώσεις στα τοιχώματα, μετά κλείνει η επιφανειακή τρύπα και έτσι προχωράει το έργο ανοίγματος της σήραγγας. Μετά την καθίζηση στην Πλακεντίας οι αρμόδιοι επανεξετάζουν το έργο, που έχει ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα παράδοσης, καθώς από αυτό εξαρτάται άμεσα η σύνδεση τού Μετρό με το αεροδρόμιο.

Νέα καθίζηση σημειώθηκε αργά χθες το βράδυ στην υπάρχουσα τάφρο, με αποτέλεσμα να υποχωρήσουν τα μπάζα που είχαν ρίξει τα συνεργεία στην προσπάθειά τους να την κλείσουν. Σύμφωνα με τους τεχνικούς, οι καθιζήσεις αυτές προκαλούνται από τα νερά των πηγαδιών που υπάρχουν στην περιοχή και τα οποία διαβρώνουν συνεχώς το σαθρό υπέδαφος.

- Εντολή για τη διενέργεια έρευνας με αφορμή την καθίζηση του οδοστρώματος στην οδό Δουκίσσης Πλακεντίας στο Χαλάνδρι έδωσε ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών κ. Σωτήρης Μπάγιας.

"Δεν θυμάμαι τίποτα" λέει ο άτυχος οδηγός

Για προληπτικούς λόγους θα μείνει άλλες δύο ημέρες στο νοσοκομείο "Γιώργος Γεννηματάς" ο 33χρονος Αναστάσιος Γκαρέτσος, το αυτοκίνητο του οποίου βρέθηκε ξαφνικά σε βάθος 17 μέτρων στην οδό Δουκίσσης Πλακεντίας. Στον άτυχο οδηγό έγιναν πέντε ράμματα στο δεξί του αυτί. Ο ίδιος δηλώνει ότι δεν θυμάται τίποτα από το ατύχημα. "Οδηγούσα κανονικά, όταν έσβησαν γύρω μου τα πάντα. Η αμέσως επόμενη εικόνα που μου έρχεται στο μυαλό, είναι αυτή στον θάλαμο του νοσοκομείου" λέει ο άτυχος οδηγός. Ρωγμές προκλήθηκαν και στο σπίτι της οικογένειας Καραμολέγκου, που βρίσκεται στη διασταύρωση των οδών Δουκίσσης Πλακεντίας και Φυλής. Το σπίτι εκκενώθηκε μέχρι να ολοκληρωθεί ο τεχνικός έλεγχος. Σοβαρότατες ζημιές υπέστη μια μικρή αποθήκη, ενώ καταστράφηκε εντελώς ο φράκτης του σπιτιού.

Η Αττικό Μετρό ζητεί την κατανόηση του κοινού, εύχεται ταχεία ανάρρωση στον οδηγό του αυτοκινήτου Α. Γκαρέτσο, ενώ θα αποζημιώσει τόσο τον ίδιο όσο και την οικογένεια Καραμολέγκου.

Η κυκλοφορία, η οποία έχει διακοπεί και στα δύο ρεύματα, αναμένεται να αποκατασταθεί σε τέσσερις ημέρες.