Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Δικαστικό ρεπορτάζ

( κάτι χτύπησε το "πρεστίζ" :: 08-01-2003) 

Κάτι χτύπησε το "Πρεστίζ"

Ο πλοίαρχος Απόστολος Μαγκούρας μιλάει στα "ΝΕΑ" από τις φυλακές της Λα Κορούνια

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΓΙΟΓΙΑΚΑΣ

Σε σύγκρουση με κοντέινερ ή σε χτύπημα ενός δυνατού κύματος αποδίδει τη βύθιση του "Πρεστίζ" ο Έλληνας πλοίαρχος Απόστολος Μαγκούρας, τονίζοντας ότι το δεξαμενόπλοιο είχε πιστοποιητικό αξιοπλοΐας για πέντε χρόνια από τον αμερικανικό νηογνώμονα.

Ο πλοίαρχος του "Πρεστίζ" Απόστολος Μαγκούρας οδηγείται στις φυλακές της Λα Κορούνια, απ' όπου μπορεί να αποφυλακιστεί με καταβολή εγγύησης 3.000.000 ευρώ

Μιλώντας για πρώτη φορά, μέσω της Ισπανίδας δικηγόρου του Maria Jose Rodriguez Docampo, από τις φυλακές της Λα Κορούνια, όπου κρατείται, εξηγεί στα "ΝΕΑ" ότι μετά την πρόσκρουση το πλοίο πήρε κλίση 25 - 30 μοιρών, με αποτέλεσμα 10.000 τόνοι νερού να μπουν στη δεξιά δεξαμενή έρματος.

- Τι ακριβώς συνέβη και ναυαγήσατε; Σας χτύπησε κάτι ή υπήρχε πρόβλημα στο "Πρεστίζ";

Πιστεύω ότι κάτι χτύπησε το πλοίο. Ίσως ήταν ένα κοντέινερ ή ένα δυνατό κύμα. Αυτό προκάλεσε ρήγμα, με αποτέλεσμα το πλοίο να πάρει κλίση 25 - 30 μοιρών. Μέσα σε δέκα λεπτά 10.000 τόνοι νερού εισήλθαν στη δεξιά δεξαμενή έρματος. Το δεξαμενόπλοιο ήταν σε άριστη κατάσταση πλεύσης και καλοσυντηρημένο.

- Ζητήσατε βοήθεια για να πιάσετε σε κάποιο μέρος καταφυγής και τι σας απάντησαν οι ισπανικές αρχές;

Όταν είδα τον κίνδυνο εκπέμψαμε σήμα κινδύνου και ζητήσαμε βοήθεια. Όταν το "Πρεστίζ" άρχισε να ρυμουλκείται από το "Ria of Vigo" οι εντολές που δόθηκαν από τις ισπανικές αρχές ήταν να πάρουμε πορεία 320 μοιρών στην ανοιχτή θάλασσα.

- Σας κατηγορούν ότι δεν δεχτήκατε να σας ρυμουλκήσουν. Τι ακριβώς συνέβη;

Από την πρώτη στιγμή συνεργάστηκα με τις ισπανικές αρχές στη ρυμούλκηση του δεξαμενόπλοιου. Όμως εξαιτίας των πολύ κακών καιρικών συνθηκών η επιχείρηση ήταν πολύ δύσκολη και πήρε πολλές ώρες μέχρι να καταφέρουμε να γίνει σωστή ρυμούλκηση.

- Πώς ξεκίνησε το πρόβλημα και σε τι κατάσταση βρισκόταν το "Πρεστίζ";

Το πλοίο βρισκόταν σε καλή κατάσταση. Είχε πιστοποιητικό αξιοπλοΐας για πέντε χρόνια, το οποίο είχε δοθεί από τον αμερικανικό νηογνώμονα. Αν θεωρούσα ότι το δεξαμενόπλοιο ήταν σε κακή κατάσταση δεν θα το πλοηγούσα, επειδή η πείρα μου δεν θα μου επέτρεπε να βάλω σε κίνδυνο την ίδια μου τη ζωή.

- Γιατί δεν σας επέτρεψαν να βγείτε με χρηματική εγγύηση;

Η εγγύηση που ορίστηκε είναι πολύ υψηλή. Φθάνει τα 3.000.000 ευρώ.

Προφυλακισμένος

Ο Έλληνας πλοίαρχος παραμένει προφυλακισμένος στις ισπανικές φυλακές με απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου της Λα Κορούνια (στις 4 Ιανουαρίου) χωρίς να έχει δικαίωμα να ασκήσει έφεση στην απόφαση προφυλάκισής του.

Το δικαστήριο αποφάσισε ότι δεν μπορεί να αποφυλακιστεί χωρίς να καταβληθεί η χρηματική εγγύηση των 3.000.000 ευρώ, αλλά ούτε και να γίνει μείωση της χρηματικής εγγύησης.

Το ημερολόγιο

Ο Έλληνας πλοίαρχος θα λάβει εντός των προσεχών ημερών κλήση, προκειμένου να καταθέσει την ερχόμενη Δευτέρα στην τοπική Βουλή της Γαλικίας, ενώ σύμφωνα με τον ισπανικό Τύπο η Αστυνομία βρήκε σε δωμάτιο ξενοδοχείου όπου μένει ο γ' πλοίαρχος του "Πρεστίζ" το ημερολόγιο της γέφυρας, το οποίο αναφέρει τα πάντα, από τη στιγμή του απόπλου από το λιμάνι της Λετονίας μέχρι την ώρα του ναυαγίου (10 σελίδες).

Ο Απόστολος Μαγκούρας κατηγορείται, μεταξύ άλλων, για άρνηση συνεργασίας με τις ισπανικές αρχές και για εξαφάνιση βασικών εγγράφων του πλοίου… Σύμφωνα με το δικαστήριο, είχε κατ' επανάληψιν διαταχθεί από το Λιμενικό να επιτρέψει στο ρυμουλκό να τον ρυμουλκήσει, αλλά δεν υπάκουσε… Όμως, σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει στα "ΝΕΑ" ο εκπρόσωπος της διαχειρίστριας εταιρείας Universe Maritime στον Πειραιά Στίβεν Άσκινς, "αυτό δεν ισχύει".

"Ολιγώρησαν οι Ισπανοί"

Όπως λέει ο Σ. Άσκινς, "ο πλοίαρχος, ο α' μηχανικός και ο Φιλιππινέζος υποπλοίαρχος παρέμειναν στο πλοίο, ενώ την επόμενη ημέρα επιβιβάστηκαν στο "Πρεστίζ" άλλοι πέντε Ισπανοί ειδικοί. Για ποια άρνηση μιλάνε;". Ο ίδιος πιστεύει ότι "οι ισπανικές αρχές ολιγώρησαν. Θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί η οικολογική καταστροφή αν επέτρεπαν στο δεξαμενόπλοιο να φθάσει ακόμη και σε μία παραλία. Εκεί η ρύπανση που θα επροκαλείτο θα ήταν πολύ μικρή". Και συμπληρώνει: "Τι έκαναν τις δύο πρώτες ημέρες που είχαν τη δυνατότητα να επέμβουν αποτελεσματικά, αφού η διαρροή ήταν μικρή; Όταν το βράδυ της δεύτερης ημέρας έφθασε από την Ολλανδία ρυμουλκό δεν διέθεσαν ελικόπτερο για να γίνει εκτίμηση της κατάστασης, με αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμος χρόνος. Η μεγάλη ρύπανση προκλήθηκε την τρίτη ημέρα, ενώ το πλοίο κόπηκε έπειτα από έξι ημέρες…".

Καθημερινές διαδηλώσεις

Οι διαδηλώσεις στη Γαλικία είναι πλέον σχεδόν καθημερινό φαινόμενο και οι διαδηλωτές ζητούν την παραίτηση της κεντρικής και της τοπικής κυβέρνησης. Η ανυπαρξία λιμανιών καταφυγής, αποτελεί το κεντρικό σημείο συζήτησης στην Ισπανία μετά το ναυάγιο. Οι συζητήσεις επικεντρώνονται στις οικολογικές, οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες από το ναυάγιο, και όχι στα αίτια του ναυαγίου. Πριν από δύο χρόνια, το υπό σημαία Κύπρου δεξαμενόπλοιο "Αιγαίο" παρουσίασε το ίδιο πρόβλημα με το "Πρεστίζ" ανοιχτά του Αλικάντε. Και τότε, οι ισπανικές αρχές αρνήθηκαν να του επιτρέψουν να πιάσει λιμάνι.

Ευτυχώς, οι καλές καιρικές συνθήκες απέτρεψαν τη βύθιση και το δεξαμενόπλοιο ρυμουλκήθηκε στη Λιβύη, όπου έγινε η απάντληση του πετρελαίου και οι απαιτούμενες επισκευές.

"Εξιλαστήριο θύμα ο πλοίαρχος"

Το τάνκερ κομμένο στα δύο λίγο πριν από τη βύθισή του

"Εξιλαστήριο θύμα", στην οικονομική σύγκρουση των ισπανικών αρχών με την πλοιοκτήτρια εταιρεία, χαρακτηρίζει ο ισπανικός Τύπος τον Έλληνα πλοίαρχο Απόστολο Μαγκούρα. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα οι ισπανικές αρχές χρησιμοποιούν τον Έλληνα πλοίαρχο σαν μοχλό πίεσης προς την πλοιοκτήτρια εταιρεία, η οποία δεν έχει εμφανιστεί ακόμη, προκειμένου να εισπράξουν την εγγύηση που έχει οριστεί.

Σύμφωνα με τα ίδια δημοσιεύματα οι αυστηροί όροι στην κράτηση του πλοιάρχου τέθηκαν προκειμένου να μην προκληθεί κοινωνική αναταραχή εξαιτίας της τεράστιας οικολογικής καταστροφής που έχει προκληθεί από το ναυάγιο. Ήδη, όπως είναι γνωστό, περισσότερα από 900 χιλιόμετρα ακτών έχουν υποστεί καταστροφή από τη διαρροή του πετρελαίου, ακόμη και από το βάθος των 3.500 μέτρων όπου βρίσκονται τα δύο τμήματα του δεξαμενόπλοιου.

Την ίδια ώρα βρίσκεται σε εξέλιξη η προανάκριση για τα αίτια του ναυαγίου, και ο εισαγγελέας έχει ζητήσει από τις αρμόδιες υπηρεσίες να καταθέσουν όλα τα έγγραφα και τις εκθέσεις που υπάρχουν και που θα δικαιολογούσαν την απόφαση των ισπανικών αρχών να απομακρύνουν το δεξαμενόπλοιο στα ανοιχτά, και να μην του επιτρέψουν να πιάσει σε κάποιο λιμάνι προκειμένου να ελεγχθεί η διαρροή και να γίνει απάντληση του πετρελαίου. Ο υπουργός Υποδομών της Ισπανίας Φρανσίσκο Αλβάρεζ Κάσκος, παραδέχτηκε ότι δεν υπάρχουν γραπτές εκθέσεις εμπειρογνωμόνων που να εισηγούνται ότι έπρεπε το δεξαμενόπλοιο να ρυμουλκηθεί στα ανοιχτά…