Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ρεπορτάζ :: Γνώμη (άρθρο σχολιασμού)

( ο πάπας και τα πατατάκια ) 

Ο πάπας και τα πατατάκια

Στην εποχή του καταναλωτισμού και της εμπορευματοποίησης των πάντων, οι περισσότεροι δεν εκπλήσσονται -ή καλύτερα θεωρούν ως δεδομένο- το γεγονός ότι ακόμη και οι θρησκείες, οι χώροι λατρείας, τα θεωρούμενα ως άγια πρόσωπα γίνονται αντικείμενο εμπορικής εκμετάλλευσης. Σταυροί, εικονίσματα, φυλαχτά, αγάλματα αγίων πωλούνται σε ειδικά καταστήματα ή πάγκους έξω από καθεδρικούς ναούς -ή ακόμη και στους προθαλάμους τους- σε μέρη όπως η Ιερουσαλήμ, το Βατικανό, ή η Τήνος. "Ιερές" πανηγύρεις οργανώνονται στις γιορτές των αγίων. Πρόκειται, βεβαίως, για ένα έθιμο που δεν ξεκίνησε τα τελευταία χρόνια, όμως η άκρατη ροπή του σύγχρονου ανθρώπου προς την κατανάλωση γίνεται αιτία για την όλο και μεγαλύτερη εξάπλωσή του και μάλιστα με τα νέα μέσα του μάρκετιγκ.

Τώρα, ναοί-σύμβολα, όπως ο καθεδρικός του Αγίου Παύλου στο Λονδίνο, επιβάλλουν την πληρωμή εισιτηρίου στους πιστούς, ή απλώς περίεργους, που θέλουν να επισκεφθούν το ναό σε ώρες κατά τις οποίες δεν τελείται λειτουργία. Και πρόσωπα-σύμβολα, όπως ο πάπας, αποκτούν χορηγούς, όσο και αν αυτό ακούγεται απίστευτο. Στο Μεξικό, όπου ο ποντίφικας θα πραγματοποιήσει το πολλοστό ταξίδι του στο εξωτερικό, από τις 22 ως τις 26 Ιανουαρίου, η καθολική εκκλησία ανέθεσε την προβολή του γεγονότος σε χορηγούς, ώστε να καλυφθούν τα έξοδα που αναμένεται να φθάσουν το 1,2 εκατομμύριο δολάρια (περίπου 330 εκατομμύρια δραχμές).

Έτσι, οι αφίσες του πάπα, που κοσμούν αυτές τις μέρες την Πόλη του Μεξικού, συνοδεύονται από τους λογότυπους γνωστών εταιρειών, πατατάκια φέρουν τη φωτογραφία του στα -"συλλεκτικά", όπως χαρακτηρίζονται- σακουλάκια τους, ενώ συνολικά 25 επιχειρήσεις, από τράπεζες έως αεροπορικές εταιρείες, συμμετέχουν στην πρωτοφανή αυτή διαφημιστική εκστρατεία. Για την επίσκεψη, την τέταρτη του πάπα στην αμερικανική χώρα, έχουν κοπεί και αναμνηστικά χρυσά κέρματα. Η ιδιωτική εταιρεία παροχής υπηρεσιών ασφαλείας που ανέλαβε να τα μεταφέρει, διαφημίζει επίσης, με περισσή υπερηφάνεια, το κατόρθωμά της, με ολοσέλιδες καταχωρήσεις στις εφημερίδες.

Η υπερβολή του γεγονότος έχει δώσει αφορμή για επικρίσεις σε αρθρογράφους και κοινωνικούς φορείς. Ένας σκιτσογράφος, μάλιστα, παρουσιάζει τον αρχιεπίσκοπο της μεξικανικής πρωτεύουσας να κρατάει ένα σακουλάκι από τα επίμαχα πατατάκια και να λέει: "νομίζετε ότι ο πάπας θα έκανε όλον αυτό το δρόμο αν δεν είχαν τόσο ωραία γεύση; ". Τα μάλλον ασεβή αυτά φαινόμενα, η παρουσία τουριστών με φωτογραφικές μηχανές και αθλητικά καπέλα σε χώρους λατρείας, η καταβολή αντιτίμου για την είσοδο σε ναούς, μας παραπέμπουν στα λόγια του Ιησού Χριστού, ο οποίος, στο μοναδικό καταγεγραμμένο ξέσπασμα οργής Του, έδιωξε τους εμπόρους από το ναό του Σολομώντα με τα λόγια: "μετατρέψατε τον οίκο του Πατρός μου εις οίκον εμπορίου".