Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Απόψεις :: Γνώμη (άρθρο σχολιασμού)

( πτυχιούχοι πανεπιστημίων και ανεύρεση εργασίας ) 

Πτυχιούχοι πανεπιστημίων και ανεύρεση εργασίας

Μια όαση στην έρημο της παιδείας. Το πανεπιστήμιο Θράκης. Ενώ οι φοιτητές άλλων πανεπιστημίων προβαίνουν σε καταλήψεις κτιρίων, προβάλλοντας κυρίως αιτήματα που σχετίζονται με τα προγράμματα διδασκαλίας, οι φοιτητές της Νομικής σχολής Κομοτηνής προέβησαν σε εκδηλώσεις διαμαρτυρίας, μετά την πληροφορία ότι μελετάται η ίδρυση δεύτερης Νομικής σχολής στην Αθήνα, η οποία θα περιέλθει στη δύναμη του Παντείου Πανεπιστημίου. Οι φοιτητές της Νομικής σχολής Κομοτηνής αποδέχονται την ίδρυση άλλης Νομικής σχολής, αλλά να περιληφθεί στη δύναμη περιφερειακού πανεπιστημίου. Οι νέοι που σπουδάζουν στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης δεν προτάσσουν το προσωπικό συμφέρον. Θέτουν ως βάση των αιτημάτων τους το εθνικό συμφέρον και όχι το αθηναϊκό. Έχει δημοσιευθεί και σχολιασθεί η πληροφορία αυτή.

Πριν κοπάσει ο θόρυβος από τις δίκαιες διαμαρτυρίες των φοιτητών της Νομικής σχολής Κομοτηνής, δημοσιεύεται στη "Μακεδονία" μια άλλη πληροφορία, που κάνει τον αναγνώστη να σκεφθεί πως στη Θράκη πνέει ένας άλλος άνεμος. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, συμπλήρωσε ένα χρόνο λειτουργίας το γραφείο Διασύνδεσης, που ιδρύθηκε με σκοπό να αποτελέσει κέντρο πληροφόρησης των φοιτητών και να δημιουργήσει ένα δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ της επιστημονικής κοινότητας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και των παραγωγικών μονάδων σε τοπικό και πανελλήνιο επίπεδο. Έδρα του γραφείου Διασύνδεσης είναι η Ξάνθη, ενώ παραρτήματα λειτουργούν στην Κομοτηνή και την Αλεξανδρούπολη. Σκοπός του γραφείου Διασύνδεσης είναι η ενημέρωση των αποφοίτων για τις διαθέσιμες θέσεις εργασίας του ευρύτερου δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, παροχή πληροφοριών για προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών σε ελληνικά και ξένα πανεπιστήμια, καθώς και η διοργάνωση ημερίδων και σεμιναρίων από πανεπιστημιακούς και στελέχη επιχειρήσεων.

Πρόκειται για μια αξιέπαινη πρωτοβουλία, που μπορεί να συγκριθεί με παρόμοιες δραστηριότητες που αναπτύσσονται σε μεγάλα και φημισμένα πανεπιστήμια της Ευρώπης και της Αμερικής. Πολλοί φοιτητές των πανεπιστημίων αυτών, ανάλογα με τις επιδόσεις τους, έχουν εξασφαλισμένη εργασία, ενώ βρίσκονται ακόμη στο τρίτο και τέταρτο έτος των σπουδών τους. Υπάρχουν μάλιστα περιπτώσεις που ένας πτυχιούχος έχει δύο και τρεις προτάσεις από διάφορες επιχειρήσεις. Για να επιτευχθεί αυτό, όμως, υπάρχει στενή συνεργασία μεταξύ πανεπιστημίου και επιχειρήσεων. Οι καθηγητές δεν ασχολούνται μόνο με τη διδασκαλία. Αγκαλιάζουν τους φοιτητές με το ενδιαφέρον τους και γίνονται σύμβουλοί τους, προκειμένου να βρουν το δρόμο τους για την επαγγελματική αποκατάστασή τους.

Παράλληλα, έχουν πολλές διασυνδέσεις με ανθρώπους της παραγωγής και των υπηρεσιών, τους οποίους ενημερώνουν για τις δυνατότητες νέων επιστημόνων και τεχνολόγων. Είναι βέβαια αυτονόητο ότι οι νέοι αυτοί κατά τη διάρκεια των σπουδών τους ξημεροβραδιάζονται στα αναγνωστήρια και τα εργαστήρια και ότι επισκέπτονται τα γραφεία των καθηγητών τους για να τους συμβουλευτούν και όχι για να διαμαρτυρηθούν.

Αλλά διαφορά υπάρχει και μεταξύ των συστημάτων διδασκαλίας. Αναλογίστηκαν ποτέ οι υπεύθυνοι ανωτάτων και ανωτέρων σχολών της χώρας μας αν τα μαθήματα ορισμένων καθηγητών πρέπει να διδάσκονται όπως διδάσκονται και αν τα βιβλία τους προσφέρονται για τη μόρφωση του νέου, που επιδιώκει την απόκτηση του πτυχίου για να προχωρήσει στην επαγγελματική αποκατάστασή του; Προκηρύσσονται θέσεις διδακτικού προσωπικού, που αρκετές φορές οι όροι είναι τέτοιοι, ώστε αποτελούν κανονικές φωτογραφίες. Με δύο λόγια, πολλοί απόφοιτοι ανωτάτων σχολών στην Ελλάδα δεν έχουν τα εφόδια εκείνα που θα τους επιτρέψουν να διακριθούν αμέσως στους χώρους της εργασίας. Αναφέρεται η περίπτωση αποφοίτων ανωτάτων οικονομικών σχολών που δεν ήταν σε θέση να αναλύσουν έναν ισολογισμό. Δε φταίνε όμως οι νέοι. Μεγάλο μέρος της ευθύνης φέρει και το διδακτικό προσωπικό, τόσο για τη διδακτέα ύλη όσο και για τον τρόπο που παρουσιάζεται η ύλη αυτή στους φοιτητές. Υπήρχε βιβλίο σε μια σελίδα του οποίου αναφερόταν ότι ο φοιτητής πρέπει να διαβάσει και το σχετικό παράδειγμα. Αλλά το παράδειγμα δεν υπήρχε στις επόμενες σελίδες.

Ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος και ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, εδώ και είκοσι χρόνια, είχαν υπογραμμίσει σε αλλεπάλληλες ανακοινώσεις τους ότι ο τομέας της εκπαίδευσης δεν εναρμονίζεται με τον τομέα της απασχόλησης. Υπάρχει μεγάλο κενό, και προσφέρθηκαν τότε οι δύο οργανώσεις να δραστηριοποιηθούν, ώστε να καλυφθεί το κενό αυτό. Οι προτάσεις τους όμως έμειναν αναπάντητες.

Ήδη, ύστερα από τόσα χρόνια, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης υλοποιεί την πρόταση αυτή. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία, η σημασία της οποίας είναι σημαντική. Και για το λόγο αυτό πρέπει να ενισχυθεί από πολλές πλευρές. Οι επαφές του γραφείου Διασύνδεσης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης πρέπει να διευρυνθούν. Παράλληλα, οι οργανώσεις των παραγωγικών τάξεων της Βόρειας Ελλάδας πρέπει να έλθουν σε επαφή με τους υπευθύνους του γραφείου, για να αρχίσει μια καρποφόρα συνεργασία.