Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

"Είναι αναγκαίο η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς να προχωρήσει στη διαγραφή των εταιρειών που βρίσκονται υπό αναστολή ή υπό επιτήρηση, για να μπορέσει πράγματι το επενδυτικό κοινό να ανακτήσει την εμπιστοσύνη του στο Χρηματιστήριο Αθηνών και να εισέλθουν επενδυτικά κεφάλαια από ευρύ φάσμα αποταμιευτών".

«Σβήστε την κακή μας εικόνα» Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΟΤΕΡΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ (1789-1909) (ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ)

Αυτό αναφέρει μεταξύ άλλων σε χθεσινή ανακοίνωσή του ο πρώην πρόεδρος της ΝΔ και βουλευτής Μιλτιάδης Έβερτ.

Σαραντάχρονη Αλβανίδα «οργανώνει» τους συμπατριώτες της στη Λάρισα

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄.

Επίσης προτείνει εκτιμητές να εξετάσουν τις μελέτες και τις εισηγήσεις τραπεζών, που ήταν ανάδοχοι για την εισαγωγή αυτών των μετοχών στο Χ.Α.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΟΥΝΑΤΣΟΣ

1. Η Φιλοσοφία

Ο κ. Έβερτ επισημαίνει ότι, εάν δεν συμβεί αυτό, η σημερινή Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς θα κατηγορηθεί για ολιγωρία, όπως συνέβη και με την προηγούμενη διοίκηση.

«Δεν είμαστε κακοποιοί. Δε θέλουμε να υπάρχει αυτή η εικόνα για μας. Ερχόμαστε από μια χώρα που μπορεί να είναι φτωχή και έτσι να μας "διώχνει", αλλά έχει πολιτισμό. Είμαστε οικογενειάρχες, έχουμε κι εμείς όνειρα να μεγαλώσουμε τα παιδιά μας, δουλεύουμε».

Η φιλοσοφική σκέψη στρέφεται από τη νοησιαρχία (Ντεκάρ) προς τον εμπειρισμό. "Χρειάζονται γενναίες αποφάσεις.

ΛΑΡΙΣΑ

Επιχειρεί να δώσει απάντηση στο πρόβλημα της γνώσης (γνωσιολογία) επηρεασμένη από το J. Lock και την αισθησιαρχία. Με κουκουλώματα το Χ.Α. δεν πρόκειται να εξυγιανθεί και αυτό θα βλάψει το σύνολο της οικονομίας", υπογραμμίζει και προσθέτει ότι οι επενδυτές πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί στις τοποθετήσεις τους σε μετοχές, όπως έχει δηλώσει και ο υπουργός Οικονομίας Γ. Αλογοσκούφης.

Τρεντελίνα Τζαφάι: Είμαστε οικογενειάρχες, έχουμε κι εμείς όνειρα

Ο άγγλος D. Hume υποστηρίζει ότι οι ιδέες (σύνολα παραστάσεων-εμπειριών) έχουν ως μόνη πηγή την αίσθηση.

Η σαραντάχρονη Τρεντελίνα Τζαφάι ζει στη Λάρισα με τον σύζυγο και τον γιο της από το 1997.

Ο Βολταίρος εκλαϊκεύει την αισθησιαρχία και ανοίγει το δρόμο προς τον υλισμό.

Εδώ και λίγους μήνες είναι η πρόεδρος του Συλλόγου Αλβανών Λάρισας «Αρμπέρια».

Ο γερμανός Holbach, συνεπής υλιστής, απορρίπτει κάθε μεταφυσική ερμηνεία του κόσμου.

«Βλέπω τους συμπατριώτες μου να αντιμετωπίζουν καθημερινά προβλήματα: δεν μπορούν οι περισσότεροι να διαβάσουν, να κάνουν μια απλή αίτηση.

Πρώτος ο γερμανός I. Kant αντιτίθεται στην καθαρά ορθολογιστική ερμηνεία του κόσμου.

Για όλα πρέπει να απευθύνονται σε δικηγόρο, να πληρώνουν.

Θεωρεί ότι η αίσθηση και η εμπειρία νοούνται σε σχέση με τη συνείδησή μας.

Βάζουμε την υπογραφή μας σε ένα χαρτί και δεν ξέρουμε τι λέει», εξηγεί η Τρεντελίνα Τζαφάι.

Οι βασικές αρχές της εποπτείας και της νόησής μας σε συνδυασμό με την εμπειρία οδηγούν στην κατανόηση και ερμηνεία των αισθητών αντικειμένων/ φαινομένων.

Η ίδια κατάγεται από την Πρεμετή και μέχρι το '97 εργαζόταν σε σχολείο της περιοχής, αφού έχει σπουδάσει δασκάλα στο Αργυρόκαστρο.

2. Η Ιστορία ως επιστήμη και στοχασμός

Όπως λέει, ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας που αντιμετωπίζει την υποχρέωσε να αναζητήσει την τύχη τη δική της και της οικογένειάς της στην Ελλάδα.

Ο ορθολογισμός επηρεάζει την ιστορική επιστήμη.

Ο συνάδελφος σύζυγός της εργάζεται πλέον ως οικοδόμος στη Λάρισα και, όπως λέει, είναι ευχαριστημένη.

Τονίζεται η αξία του ιστορικού τεκμηρίου (ντοκουμέντου) και της κριτικής μεθόδου, ενώ απορρίπτεται ο ρόλος της Θείας Πρόνοιας μέσα στην ιστορική πορεία και αντικαθίσταται από το ρόλο του ανθρώπου.

18.000 Αλβανοί

Ο ιταλός Vico αναζητεί τους νόμους που διέπουν την πορεία της ιστορίας του ανθρώπινου γένους κατ’ αναλογίαν προς τους νόμους της φύσης.

Στον Νομό Λάρισας ζουν 18.000 Αλβανοί, που έχουν νόμιμη άδεια παραμονής και εργασίας στην Ελλάδα, μαζί με τις οικογένειές τους.

Θεωρεί φορείς της Ιστορίας τις κοινωνικές ομάδες, τους λαούς και όχι τα άτομα.

«Τα παιδιά πηγαίνουν στα σχολεία, μαθαίνουν ελληνικά, αλλά δεν μαθαίνουν τη μητρική μας γλώσσα», λέει η κ. Τζαφάι.

Ο Μοντεσκιέ, ως ιστορικός που επιδιώκει κυρίως να κατανοήσει και όχι μόνο να γνωρίσει, αναδεικνύει την άμεση σχέση ανάμεσα στα γεγονότα και τις αιτίες που τα προκαλούν.

Έτσι, ένα από τα πρώτα ζητήματα που απασχόλησαν τον Σύλλογο ήταν η οργάνωση μαθημάτων ελληνικών για τους ενήλικους Αλβανούς και αλβανικών για τα παιδιά τους.

Η δράση των ανθρώπων προκαλεί και ερμηνεύει την αλυσίδα των ιστορικών γεγονότων, δίνει το στίγμα της εποχής, το πνεύμα των λαών.

«Οι περισσότεροι από τους ενηλίκους μαθαίνουν ελληνικά, μιλούν τη γλώσσα, αλλά δεν ξέρουν να διαβάζουν», λέει η κ. Τζαφάι.

Ο Κοντορσέ πιστεύει στη συνέχεια της προόδου του ανθρώπου και θεωρεί ότι η ανθρώπινη φύση θα βελτιωθεί πορευόμενη προς μια φυσική, πνευματική και ηθική τελειότητα

«Απευθυνθήκαμε λοιπόν στη νομαρχία και ζητήσαμε βοήθεια στην οργάνωση σεμιναρίων για την εκμάθηση της γλώσσας - γραφής και ανάγνωσης.

Ο διαφωτισμός προσπερνά το παρελθόν ως ξεπερασμένο.

Πήραμε την υπόσχεση ότι τα σεμινάρια θα γίνουν μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών.

Ο E. Gibbon στο έργο του «Η παρακμή και η πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας» κρίνει όχι μόνο πρόσωπα και γεγονότα αλλά τη γενική πορεία και κατεύθυνση της ιστορίας και θεμελιώνει το έργο του στις πηγές.

Παράλληλα, ζητήσαμε να μας διατεθεί ένας χώρος ώστε τα παιδιά μας κάποιες ώρες την εβδομάδα, απογεύματα, να κάνουν μαθήματα αλβανικών, να μην ξεχάσουν τη γλώσσα μας.

4. Οι κοινωνικές ιδέες

Εμείς ως σύλλογος θα αναλάβουμε την ευθύνη για τους δασκάλους, αφού ούτως ή άλλως είμαστε πολλοί στη Λάρισα».

Οι ορθολογιστές φιλόσοφοι ασκούν κριτική κατά της κοινωνίας και προωθούν αλλαγές.

Αρμπέρια, όπως αρχαία Αλβανία

Το ενδιαφέρον για τις ασθενείς κοινωνικές τάξεις και τα προβλήματά τους, η αναγκαιότητα μιας νέας παιδαγωγικής που θα διαμορφώνει πολίτες ελεύθερων και δημοκρατικών κοινωνιών ωθούν τον ιταλό C. Beccaria να αγωνιστεί για τον εξανθρωπισμό της ποινικής δικαιοσύνης.

«Αρμπέρια» είναι το όνομα του συλλόγου, το αρχαίο όνομα της Αλβανίας, και ιδρύθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Αντιτίθεται στα βασανιστήρια και στην ποινή του θανάτου, υπερασπίζεται την αξιοπρέπεια και την προσωπικότητα του ανθρώπου («Περί εγκλημάτων και ποινών») ενώ ζητά αντιστοιχία αδικήματος και ποινής.

Προς το παρόν έχει εβδομήντα εγγεγραμμένα μέλη.

Ο Ζ.-Ζ. Ρουσσό αποδίδει την πηγή των κοινωνικών προβλημάτων στην ανισότητα που υπάρχει ανάμεσα στους ανθρώπους (ιδιοκτησία, διαφθορά, προνόμια πλουσίων, καταπίεση αδυνάτων) με συνέπεια την καταστροφή της φυσικής ελευθερίας.

Σκοπός, σύμφωνα με το καταστατικό του, είναι «η ανάπτυξη αλληλεγγύης, της επικοινωνίας, της αλληλοβοήθειας και της διευκόλυνσης των μελών του και των οικογενειών τους.

Αποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισης, η επιστροφή στη φύση με την κατάλληλη αγωγή.

Η διενέργεια διάφορων εκδηλώσεων, καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων και η προβολή των πολιτιστικών στοιχείων του αλβανικού λαού καθώς και η σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ τους».

Στο έργο του «Αιμίλιος ή Περί παίδων αγωγής» (1762) εκθέτει τις απόψεις αυτές και, ως πρώτος εκφραστής του ρομαντισμού, υπερασπίζεται την αγάπη προς τη φύση και την απλή, ανθρώπινη ζωή.

«Δεν μπορεί να κατηγορούνται όλοι οι Αλβανοί επειδή κάποιοι συμπατριώτες είναι κακοποιά στοιχεία.

Στις αρχές του βασίζονται οι παιδαγωγικές αντιλήψεις του γερμανοελβετού Pestalozzi (διαπαιδαγώγηση σύμφωνα με τη φύση και τις ατομικές κλίσεις του ατόμου και όχι σύμφωνα με τις κοινωνικές σκοπιμότητες).

Τέτοιοι υπάρχουν σε όλους τους λαούς σε όλες τις χώρες.

6. Τα μέσα διάδοσης των νέων ιδεών

Εμείς είμαστε οικογενειάρχες και ενδιαφερόμαστε για το μέλλον των παιδιών μας, θέλουμε να εργαζόμαστε, θέλουμε να ζούμε ειρηνικά και να μας αντιμετωπίζουν όπως και τις άλλες μεταναστευτικές κοινότητες…»

Η ταχύτατη διάδοση των νέων ιδεών διευκολύνθηκε από την κυκλοφορία των εφημερίδων και τις διάφορες εκδόσεις.

Πριν από λίγες μέρες ο σύλλογος διοργάνωσε εκδήλωση για την Ημέρα της Γυναίκας.

Η έκδοση της «Εγκυκλοπαίδειας» βοήθησε σημαντικά στην εκλαΐκευση των ιδεών του διαφωτισμού.

Η Τρεντελίνα Τζαφάι μίλησε στους συμπατριώτες και στις συμπατριώτισσές της για τη θέση της γυναίκας σήμερα.

Το έργο αυτό, σύνοψη των ανθρωπίνων γνώσεων, ήταν το όργανο για την έκφραση και διάδοση των φιλοσοφικών ιδεών, για τη διεκδίκηση της ελευθερίας της σκέψης, της έκφρασης, της εργασίας, του εμπορίου, για την ισότητα των ανθρώπων και την ανεξιθρησκία.

Μετά το τέλος της ομιλίας ακολούθησαν ποιήματα από παιδιά των μελών του συλλόγου και χορός με παραδοσιακά τραγούδια.

Στρεφόταν ενάντια στον αναχρονιστικό καθεστώς της απόλυτης μοναρχίας με τρόπο ευφυή και προσεκτικό.

Επόμενος στόχος του συλλόγου, που βρήκε στέγη στο Εργατικό Κέντρο της Λάρισας, είναι να καταφέρει να εκδώσει πληροφοριακό έντυπο για την ενημέρωση των Αλβανών που ζουν στη Λάρισα, τόσο για πρακτικά ζητήματα όσο και για την επικαιρότητα της πατρίδας τους.

Υπεύθυνος ο γάλλος φιλόσοφος Ντιντερό και κύριοι συνεργάτες του ο μαθηματικός και φιλόσοφος Ντ’ Αλαμπέρ καθώς και οι Βολταίρος, Μοντεσκιέ, Ρουσσό, Ελβέτιος, Μπυφόν, Κεναί, Τυργκό.

Προς ένα καινούργιο κόσμο Οι νέες ιδέες ευαισθητοποίησαν και προκάλεσαν προβληματισμό κυρίως στους προοδευτικούς αριστοκράτες, αστούς και μέλη της εκκλησίας, ενώ δεν άγγιξαν αρχικά τη μεγάλη μάζα του λαού. Δειλές μεταρρυθμίσεις προωθήθηκαν από αρκετούς μονάρχες. Παράλληλα, η δημογραφική αύξηση και οι νέες οικονομικές συνθήκες (βιομηχανική επανάσταση και αστυφιλία) συνέβαλαν στη διαμόρφωση της αστικής τάξης . Η τάξη αυτή επιδιώκει οικονομικές μεταρρυθμίσεις και διεκδικεί συμμετοχή στην εξουσία. Τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα (αγρότες, εργάτες) συμμαχούν με την αστική τάξη ενάντια στο κυρίαρχο κοινωνικό σύστημα και την κυρίαρχη τάξη των ευγενών. Η εξουσία αδυνατεί να αντιδράσει και αδρανεί, με αποτέλεσμα την επίσπευση της πορείας των γεγονότων.