Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Επιστολές :: Πολιτικό ρεπορτάζ

( θεσσαλονίκη: αναμένονται οι αποφάσεις του δημάρχου στο τέλος της επόμενης εβδομάδας :: 9/1/2006 20:05:48) 

Τα σενάρια θέλουν τους αντιδημάρχους Καθαριότητας, Αρχιτεκτονικού και Δημοτικών Έργων και Κυκλοφορίας, να παραμένουν αμετακίνητοι στα πόστα τους «ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ»

2.2 ΠΑΡΑΓΩΓΙΣΙΜΕΣ ΣΥΝΑΡΤΗΣΕΙΣ - ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ

Θεσσαλονίκη: Αναμένονται οι αποφάσεις του δημάρχου στο τέλος της επόμενης εβδομάδας

Ας μιλήσουμε (και) για ποίηση

- Έστω f μια συνάρτηση με πεδίο ορισμού ένα σύνολο Α. Θα λέμε ότι:

Αλλαγές στο δήμο

Πολλά αξιόλογα λογοτεχνικά περιοδικά, όπως η «Νέα Εστία», δημοσιεύουν νεώτερη ελληνική ποίηση, για την οποία μιλάμε και γράφουμε ελάχιστα. Αλλά αν δεν την γνωρίσουμε, πώς θα αποφανθούμε αν υπάρχουν σήμερα καλά ποιητικά έργα;

- H f είναι παραγωγίσιμη στο Α ή, απλά, παραγωγίσιμη, όταν είναι παραγωγίσιμη σε κάθε σημείο [pic].

Της ΒΑΡΒΑΡΑΣ ΖΟΥΚΑ

ΚΩΣΤΑΣ ΡΕΣΒΑΝΗΣ

- Η f είναι παραγωγίσιμη σε ένα ανοικτό διάστημα [pic] του πεδίου ορισμού της, όταν είναι παραγωγίσιμη σε κάθε σημείο [pic].

Σε τροχιά αλλαγών στα στελέχη πρώτης γραμμής έχει εισέλθει ο δήμος Θεσσαλονίκης, ενόψει της 17ης Ιανουαρίου, οπότε λήγει τυπικά η θητεία των σημερινών αντιδημάρχων.

Η συνηθισμένη παρουσίαση εντύπων εξαντλείται συνήθως στην αναφορά των πολυσέλιδων βασικών θεμάτων τους, που άλλοτε ονομάζονται «αφιερώματα» και άλλοτε αποτελούν εκτενείς θεωρητικές προσεγγίσεις.

- Η f είναι παραγωγίσιμη σε ένα κλειστό διάστημα [pic] του πεδίου ορισμού της, όταν είναι παραγωγίσιμη στο [pic] και επιπλέον ισχύει [pic] και [pic].

Οι τελικές αποφάσεις του δημάρχου Βασίλη Παπαγεωργόπουλου για το σχήμα με το οποίο η διοίκηση του δήμου θα πορευτεί κατά το τρέχον -εκλογικό- έτος αναμένονται με καθυστέρηση μίας εβδομάδας σε σχέση με το χρόνο που αρχικά είχε προβλεφθεί.

Ωστόσο, πολλά αξιόλογα λογοτεχνικά περιοδικά, όπως η «Νέα Εστία», δημοσιεύουν λ.χ. και επιλεγμένη ποίηση, ελληνική και μεταφρασμένη, και έχω την αίσθηση ότι μιλάμε και γράφουμε ελάχιστα, κυρίως, για την πρώτη.

- Έστω f μια συνάρτηση με πεδίο ορισμού Α και [pic] τo σύνολο των σημείων του Α στα οποία αυτή είναι παραγωγίσιμη.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, ο κ. Παπαγεωργόπουλος θα ανακοινώσει τα ονόματα των νέων αντιδημάρχων στο τέλος της επόμενης και όχι της τρέχουσας εβδομάδας, όπως αναμενόταν, με πιθανότερες ημερομηνίες την Παρασκευή 20 ή το Σάββατο 21 Ιανουαρίου.

Η στήλη, βεβαίως, δεν κάνει κριτική.

Αντιστοιχίζοντας κάθε [pic] στο [pic], ορίζουμε τη συνάρτηση [pic] η οποία ονομάζεται πρώτη παράγωγος της f ή απλά παράγωγος της f.

Την εκτίμηση αυτή ενισχύει το γεγονός ότι η συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης, η οποία πριν ακόμη από την περίοδο των γιορτών προγραμματιζόταν για την προσεχή Πέμπτη, μετατέθηκε τελικά για την ερχόμενη Πέμπτη 19 Ιανουαρίου.

Απλώς παρουσιάζει, δηλαδή γνωστοποιεί, πιστεύοντας ότι και η άγνοια έχει συμβάλει σε απόψεις περί ελλείμματος καλής νεώτερης ελληνικής ποίησης.

H πρώτη παράγωγος της f συμβολίζεται και με [pic] που διαβάζεται "ντε εφ προς ντε χι".

Ο κ. Παπαγεωργόπουλος όλα τα προηγούμενα χρόνια επέλεγε να προχωρά στον ορισμό αντιδημάρχων είτε Παρασκευή είτε Σάββατο ύστερα από συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου.

Σε αυτό το τεύχος η Ν.Ε. παρουσιάζει ποιήματα τριών Ελλήνων (Γιάννης Πιπίνης, Έλενα Πατρικίου, Γιώργος Λίλλης) και μεταφράσεις ποιημάτων του Μαλλαρμέ και του Κουαζίμοντο.

Για πρακτικούς λόγους την παράγωγο συνάρτηση [pic] θα τη συμβολίζουμε και με [pic].

Όπως εκτιμάται, με αυτήν την τακτική διασφαλίζεται η ύπαρξη ικανού χρόνου για να εκτονωθούν τυχόν αντιδράσεις από στελέχη της δημοτικής παράταξης στο δεκαπενθήμερο που μεσολαβεί μέχρι την επόμενη συνεδρίαση του οργάνου.

- Ο Γιάννης Πιπίνης γεννήθηκε το 1939 στον Κόρφο Κορινθίας.

Αν υποθέσουμε ότι το [pic] είναι διάστημα ή ένωση διαστημάτων, τότε η παράγωγος της [pic], αν υπάρχει, λέγεται δεύτερη παράγωγος της f και συμβολίζεται με [pic].

Ευρείας κλίμακας

Τελευταία ποιητική συλλογή του: «Αναγραμματισμοί» (Νεφέλη, 1991).

Επαγωγικά ορίζεται η νιοστή παράγωγος της f, με [pic], και συμβολίζεται με [pic].

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης αναμένεται να προχωρήσει σε αλλαγές ευρείας κλίμακας στα στελέχη που κατέχουν θέσεις ευθύνης, όπως άλλωστε ο ίδιος είχε προαγγείλει πέρυσι, όταν ανακοίνωσε την απόφασή του για την παράταση της θητείας των υπηρετούντων αντιδημάρχων.

Δημοσιεύει εδώ επτά ποιήματα.

Δηλαδή [pic], [pic].

Την τακτική των σαρωτικών αλλαγών είχε επιλέξει ο κ. Παπαγεωργόπουλος και πριν από τις δημοτικές εκλογές του 2002.

Ένα από αυτά η «Οριακή μετάβαση»:

Η εύρεση της παραγώγου συνάρτησης, με βάση τον ορισμό που δώσαμε, δεν είναι πάντα εύκολη.

Σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο, αλλαγές θα υπάρξουν σε τέσσερις από τις επτά αντιδημαρχίες, με τους αντιδημάρχους Καθαριότητας Βαγγέλη Δημητρίου, Αρχιτεκτονικού Νίκο Ταχιάο και Δημοτικών Έργων και Κυκλοφορίας Σταμάτη Καραμανλή να παραμένουν αμετακίνητοι στα πόστα τους.

«Είμαι /στην τελευταία /ευθεία γραμμή.

Στη συνέχεια θα δούμε μερικές βασικές περιπτώσεις παραγώγισης συναρτήσεων, που θα τις χρησιμοποιούμε στην εύρεση παραγώγου συναρτήσεων (αντί να χρησιμοποιούμε τον ορισμό κάθε φορά).

Τις τελευταίες ημέρες ωστόσο έχουν αρχίσει να κερδίζουν έδαφος και οι εκτιμήσεις περί σαρωτικών αλλαγών σε έξι αντιδημαρχίες, πλην αυτής της Καθαριότητας, στη λογική της έκθεσης στη δημόσια κριτική νέων προσώπων.

/ Πέρα από την οποία/ άλλες ευθείες γραμμές/ δεν υπάρχουν/ παρά μονάχα/ τεθλασμένες γραμμές/ και καμπύλες.

Παράγωγος μερικών βασικών συναρτήσεων

Και τα δύο σενάρια πάντως κατατείνουν στην αντικατάσταση ή στη μετακίνηση σε άλλες θέσεις των αντιδημάρχων Κοινωνικής Πολιτικής Νίκου Μακραντωνάκη, Οικονομικών Θεόδωρου Αθανάσαρου, Περιβάλλοντος και Πρασίνου Ματθαίου Τσούγκα και Πολιτισμού Χάρη Αηδονόπουλου.

/

- Έστω η σταθερή συνάρτηση [pic], [pic].

Οι λίστες

Συγκεντρώνω/ όλες τις δυνάμεις μου.

Η συνάρτηση f είναι παραγωγίσιμη στο [symbol] και ισχύει [pic], δηλαδή

Οι τελικές αποφάσεις για τις αντιδημαρχίες αναμένεται να ληφθούν με γνώμονα την επίτευξη της μέγιστης συνοχής στην πλειοψηφούσα παράταξη, ενόψει μάλιστα των επερχόμενων δημοτικών εκλογών.

/ Στην άλλη όχθη/ μ' αυτές να περάσω.

|[pic] |

Οι μόνοι δημοτικοί σύμβουλοι που πρέπει να αποκλείονται από το νέο σχήμα διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης είναι ο Σταύρος Καλαφάτης και η Έλενα Ράπτη, λόγω του βουλευτικού αξιώματος που κατέχουν.

/ Κάθε τεθλασμένη/ ή καμπύλη γραμμή/ που θα συναντήσω/ να την ισιώσω/ μέσα μου.

Πράγματι, αν [pic] είναι ένα σημείο του [pic], τότε για [pic] ισχύει: [pic].

Προτεραιότητα αναμένεται να δοθεί στα στελέχη που επί δημαρχίας του κ. Παπαγεωργόπουλου δεν αξιοποιήθηκαν σε θέσεις αντιδημάρχων.

/ Κι ας φαίνεται/ απέξω/ ότι κι εγώ/ όπως τόσοι και τόσοι άλλοι/ πάνω σε τεθλασμένες/ και καμπύλες γραμμές/ βαδίζω».

Επομένως, [pic], δηλαδή [pic].

Πρόκειται για τους Κώστα Εγγλέζο, Σάκη Παπαδόπουλο, Θεόδωρο Ασπασίδη, Βασίλη Γάκη, Θεόδωρο Ακριτίδη και Λάκη Ιωαννίδη.

- Η Έλενα Πατρικίου γεννήθηκε το 1962 στην Αθήνα.

- Έστω η συνάρτηση [pic].

Ποιοι επιστρέφουν

Από τις Εκδόσεις Γνώση κυκλοφορεί η ποιητική συλλογή της «Μυήσεις».

Η συνάρτηση f είναι παραγωγίσιμη στο [symbol] και ισχύει [pic], δηλαδή

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, σε θέσεις αντιδημάρχων δεν αποκλείεται να επιστρέψουν ο Αντώνης Γυφτόπουλος, η Λίτσα Κολοβού και ο Απόστολος Τσουρέκας, οι οποίοι είχαν αποκλειστεί στις αντίστοιχες κρίσεις το 2004, λόγω της συμμετοχής τους ή της πρόθεσής τους να συμμετάσχουν στις λίστες της Νέας Δημοκρατίας για τις βουλευτικές εκλογές.

Απόσπασμα από το ποίημα που δημοσιεύει το περιοδικό:

|[pic] |

Εξίσου πιθανή θεωρείται από ορισμένους η επιστροφή σε κάποια αντιδημαρχία του Τάσου Γερογιάννη, του Μιχάλη Ζορπίδη και της Κάτιας Ζελομοσίδου.

«Στην γιορτή της Παναγίας/ ο έρωτας είναι μανία και ταραχή.

Πράγματι, αν [pic] είναι ένα σημείο του [pic], τότε για [pic] ισχύει: [pic].

Ειδικά για την κ. Ζελομοσίδου, πέρα από το γεγονός ότι αποτιμάται θετικά το έργο που προσέφερε στα πόστα που κατά καιρούς της ανατέθηκαν, ο πιθανός ορισμός της σε κάποια θέση ευθύνης θα έχει και ένα χαρακτήρα τιμής προς το πρόσωπό της, καθώς η ίδια έχει ανακοινώσει πως δεν θα είναι εκ νέου υποψήφια δημοτική σύμβουλος.

/ Μελτέμια.

Επομένως, [pic], δηλαδή [pic].

Ούτε δάκρυα ούτε μελαγχολία.

- Έστω η συνάρτηση [pic], [pic].

/ Νηφάλιος ο πόθος δεν έχει τύψεις.

Η συνάρτηση f είναι παραγωγίσιμη στο [symbol] και ισχύει [pic], δηλαδή

/ Μεθυσμένο το πάθος δεν γνωρίζει από θλίψη.

|[pic] |

Πάνω στην αγωνία της άνοιξης/ φουντώνει ο κισσός και προσφέρει/ μετάληψη.

Πράγματι, αν [pic] είναι ένα σημείο του [symbol], τότε για [pic] ισχύει: [pic], οπότε [pic], δηλαδή [pic].

Στην μέση της γης/ ο πάσχων θεός ευλαβείται/ το σώμα».

- Έστω η συνάρτηση [pic].

- Ο Γιώργος Λίλλης γεννήθηκε το 1974 στο Μπίλεφελντ της Γερμανίας.

Η συνάρτηση f είναι παραγωγίσιμη στο [pic] και ισχύει [pic], δηλαδή

Τελευταία ποιητική συλλογή του: «Η χώρα των κοιμωμένων υδάτων» (Μανδραγόρας 2001).

|[pic] |

Ένα από τα ποιήματα που δημοσιεύονται το «Επιβάτες τρένων»:

Πράγματι, αν [pic] είναι ένα σημείο του [pic], τότε για [pic] ισχύει: [pic], οπότε [pic], δηλαδή [pic].

«Πρόσωπα κολλημένα στα τζάμια/ κοιτώντας αδιάφορα…../………… / εκείνο το παιδάκι που με μια μεγάλη φτέρη/ σκεπάζει το σκοτωμένο άλογο·

Όπως είδαμε στην παράγραφο 3.1 η [pic] δεν είναι παραγωγίσιμη στο 0.

/ την ανοιχτή του κοιλιά να μην βλέπουν/ άγνωστοι ταξιδιώτες».

- Έστω συνάρτηση [pic].

Από τις μεταφράσεις:

Η συνάρτηση f είναι παραγωγίσιμη στο [symbol] και ισχύει [pic], δηλαδή

Ο Κώστας Κουτσουρέλης αποδίδει το ποίημα του Στέφανου Μαλλαρμέ (1842-1898) «Αύρα θαλασσινή» και ο Νίκος Αλιφέρης μεταφράζει δύο ποιήματα του Σαλβατόρε Κουαζίμοντο (1901-1968): «Βαρβάρα Αλεξάντροβα» και «Γύρω μου άνθη και τη νύχτα προσκαλώ τις λεύκες».

|[pic] |

Και κάτι διαφορετικό:

Πράγματι, για κάθε [pic] και [pic] ισχύει [pic] [pic].

Διαβάστε το κείμενο του Σταύρου Ζουμπουλάκη για τη μεγάλη λαϊκή τραγουδίστρια Πόλυ Πάνου και για το τελευταίο της CD.

Επειδή [pic] και [pic], έχουμε [pic].

«ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑ»

Δηλαδή, [pic].

Αναφορά στον Γιώργο Σισιλιάνο

- Έστω η συνάρτηση [pic].

Στον καταξιωμένο συνθέτη Γιώργο Σισιλιάνο, είναι αφιερωμένο το πρώτο θέμα αυτής της περιοδικής έκδοσης για τη μουσική θεωρία και πράξη που εκδίδει ο Εξάντας και διευθύνει η Όλυ Φράγκου - Ψυχοπαίδη.

Η συνάρτηση f είναι παραγωγίσιμη στο [symbol] και ισχύει [pic], δηλαδή

Η Μαρία Ευστρατιάδη, συγκεκριμένα, δημοσιεύει απόσπασμα της διπλωματικής εργασίας της με τίτλο «Διερευνήσεις στα έργα για πιάνο του Έλληνα συνθέτη Γιώργου Σισιλιάνου» που κατατέθηκε στην Ανωτάτη Κρατική Σχολή του Αννόβερου για Μουσική και Θέατρο.

|[pic] |

Στο περιοδικό δημοσιεύεται «απόπειρα παρουσίασης» των Etudes Comfositionnelles του Σισιλιάνου και στο εισαγωγικό σημείωμα σημειώνεται:

Πράγματι, για κάθε [pic] και [pic] ισχύει: [pic] [pic], οπότε [pic] [pic].

«Πρώτα - πρώτα διευκρίνιση για τη σημασία της λέξης Etude (Σπουδή).

Δηλαδή, [pic].

Εδώ δεν πρόκειται για κομμάτια που αποσκοπούν στη δεξιοτεχνική τελειοποίηση του εκτελεστή (προϋποθέτουν όμως ειδική δεξιοτεχνία).

ΣΧΟΛΙΟ

Πρόκειται για σπουδές - ασκήσεις σύνθεσης, όπως τα σκίτσα ζωγράφων ή γλυπτών, που συνιστούν απόψεις του συνθέτη για βασικά θέματα της μουσικής σύνθεσης».

Τα όρια [pic], [pic], τα οποία χρησιμοποιήσαμε για να υπολογίσουμε την παράγωγο των συναρτήσεων [pic], [pic] είναι η παράγωγος στο [pic] των συναρτήσεων [pic] αντιστοίχως, αφού [pic] [pic].

Η συγγραφέας της μελέτης σημειώνει ότι θα ασχοληθεί με το έργο στην πρώτη του μορφή, δηλαδή για σόλο πιάνο κι όχι με τη δεύτερη επεξεργασία του, για πιάνο και ορχήστρα.

- Έστω η συνάρτηση [pic].

«Πάντως», γράφει, «όποια και αν είναι η αρχική ιδέα και η λειτουργία αυτού του έργου, παραμένει γεγονός ότι έχει να κάνει κανείς μ' ένα γοητευτικό έργο για σόλο πιάνο, όπου οι ηχητικές δυνατότητες του οργάνου συνδυάζονται αρμονικά, εξελίσσονται και διαπλατύνονται σε βάθος.

Αποδεικνύεται ότι η f είναι παραγωγίσιμη στο [symbol] και ισχύει [pic], δηλαδή

Αυτή η αξιοσημείωτη αίσθηση διανύει όλο το έργο σαν ένα κόκκινο νήμα…».

|[pic] |

Όσοι ασχολούνται με τη θεωρία της σύγχρονης μουσικής, ασφαλώς θα διαβάσουν με ενδιαφέρον το κείμενο του σημαντικού Αυστριακού θεωρητικού, συνθέτη και μουσικολόγου Egon Wellesz, για τις ρίζες του δωδεκάφθογγου συστήματος του Schonberg.

- Έστω η συνάρτηση [pic].

Αδημοσίευτο ώς τώρα αυτό το κείμενο, που παραχώρησε στο περιοδικό ο Μάρκος Δραγούμης, στον οποίο το είχε εμπιστευθεί ο δάσκαλός του Wellesz.

Αποδεικνύεται ότι η f είναι παραγωγίσιμη στο [pic] και ισχύει [pic], δηλαδή |[pic] |

«ΓΑΙΟΡΑΜΑ»

Ο Κολόμβος των αντιθέσεων

Ποιος ήταν στ' αλήθεια ο μεγάλος θαλασσοπόρος Χριστόφορος Κολόμβος; Πούθε κρατούσε η σκούφια του; Τι χαρακτήρα είχε; Συμπονετικός ή απάνθρωπος; Ανεξάρτητος ή υποτελής στην εξουσία; Ο ιστορικός ερευνητής Eugene Lyon ερεύνησε πάμπολλα αρχεία σε διάφορες χώρες και δημοσιεύει ένα τεκμηριωμένο και απολαυστικό κείμενο για τον «Ναύαρχο των Ωκεανών». Ο Κολόμβος γεννήθηκε, σύμφωνα με τα αποτελέσματα των ερευνών του Lyon, στη Γένοβα το 1451 και πέθανε στην Ισπανία το 1506. Το συμπέρασμα του ερευνητή για την προσωπικότητα του Κολόμβου:

«Ένας άνθρωπος γεμάτος αντιθέσεις που κατάφερε να καταλύσει τα σύνορα του χρόνου.

Αυτός ο τόσο ιδιότυπος ναυτικός ήταν στην ουσία ένας εμπειρικός μύστης, που μέσα του αντιπάλευαν το κοσμικό με το πνευματικό. Ένας πληβείος που ανήλθε στην τάξη των ευγενών, περιφρονούσε μέσα του τη μοναρχική εξουσία ενώ ταυτόχρονα επιζητούσε με πάθος τα προνόμιά της. Αν και είχε ανεπαρκή εκπαίδευση, έτρεφε βαθύ θαυμασμό για τη μάθηση (…).

Καθώς επιδίωκε την πραγμάτωση ενός οράματος, ασυναίσθητα υλοποιούσε ένα άλλο: την εξάπλωση της Ευρώπης σ' έναν μέχρι τότε απομονωμένο αλλά από εδώ και στο εξής ευρύτερο κόσμο».

Το «Γαιόραμα», βεβαίως, έχει και πάρα πολλά άλλα ελκυστικά θέματα.

«HIGHLIGHTS»

Οι χώρες του Βορρά

Εξαιρετικό το τελευταίο τεύχος του διμηνιαίου πολιτιστικού περιοδικού, με καλογραμμένα θέματα από όλους τους τομείς Γραμμάτων και Τεχνών, άψογη εκτύπωση και ευφάνταστη σελιδοποίηση. Το αφιέρωμα στις - σκανδιναβικές - χώρες του Βορρά, είναι υπόδειγμα πολιτιστικού αφιερώματος, αφήνοντας κατά πολύ πίσω ανάλογα «αφιερώματα» - τουριστικούς οδηγούς, πασπαλισμένους με ολίγο πολιτισμό. Διαβάστε π.χ. το κείμενο για τον Δανό γλωσσολόγο, μουσικολόγο και μεγάλο ελληνιστή Carsten Hoeg (1896-1961), για τον πρώτο επιστήμονα που μελέτησε τους Σαρακατσάνους! Έγραφε - στα ελληνικά - και στον Βενέζη ο Hoeg: «Τα βουνά της Ελλάδας είναι μάλλον μελαγχολικά και είναι γεμάτα από ρομαντική τραγικότητα. Τα χρώματα είναι ολοφώτεινα, γιατί ο αέρας έχει τόση καθαρότητα, θαύμα ασύλληπτο για τους ανθρώπους του Βορρά…».

ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ

* «Νέα Εστία»: Ευριπίδου 84, Αθήνα - 10553, τηλ. 210-3213.030.

* «Μουσικολογία»: Διδότου 57, Αθήνα - 10681, τηλ. 210-3822.064.

* «Γαιόραμα»: Φειδίου 4, Αθήνα - 10678, τηλ. 210-3891.775.

* «Highlights»: Βριλησσού 57, Πολύγωνο - 11476, τηλ. 210-6470.980.