Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Επιστολές :: Πολιτικό ρεπορτάζ

( ψηφίστηκε στη βουλή η άρση ασυλίας ) 

ΜΕ ΣΥΝΤΡΙΠΤΙΚΗ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ Η ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΓΙΟΒΑΝΟΥΔΑ - ΚΑΡΑΜΗΝΑ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΕΖΟΣ

Το μαγνητικό πεδίο της Γης

Ψηφίστηκε στη Βουλή η άρση ασυλίας

Ο Πετρούκιο συναντά τον θείο Βάνια!

Ένα αιωρούμενο μολύβι και ένας αιωρούμενος μαγνήτης δεν συμπεριφέρονται με παρόμοιο τρόπο (Εικ. 4,13).

Πρώτη η ΝΔ έστειλε το μήνυμα, μετά από απόφαση του αρχηγού της, Κ. Καραμανλή, ότι δεν είναι διατεθειμένη να καλύπτει πράξεις βουλευτών της, οι οποίες δεν σχετίζονται με τα πολιτικά τους καθήκοντα και εμπίπτουν στις διατάξεις του ποινικού κώδικα

Μια ιλαροτραγωδία, είναι η απάντηση του Γιάννη Μπέζου στην καλή του θεατρική στιγμή. Τον επόμενο χειμώνα θα σκηνοθετήσει τον "Θείο Βάνια" και θα παίξει τον Βάνια

Το μολύβι παραμένει και ισορροπεί στην αρχική τυχαία θέση του.

ΑΘΗΝΑ.-

ΕΛΕΝΑ Δ. ΧΑΤΖΗΙΩΑΝΝΟΥ

Ο μαγνήτης, ωστόσο, στρέφεται έτσι ώστε, όταν ισορροπήσει, ο ένας πόλος του κατευθύνεται πάντοτε προς βορρά και ο άλλος προς νότο.

Η επιτροπή Δικαιοσύνης της Βουλής αφαίρεσε την ασυλία από τους βουλευτές Κ. Καραμηνά και Β. Γιοβανούδα, εισηγούμενη στην ολομέλεια να παραπέμψει τους δύο στη Δικαιοσύνη, η οποία θα τους κρίνει για τα αδικήματα της ανθρωποκτονίας εξ αμελείας και της απλής σωματικής βλάβης, που κατηγορούνται ότι διέπραξαν.

"Η τηλεοπτική επιτυχία, όσο μεγάλη κι αν είναι, όση διάρκεια κι αν έχει, εντέλει είναι μια πρόσκαιρη επιτυχία", λέει ο Γιάννης Μπέζος

Όμοια προσανατολίζεται και μια μαγνητική βελόνα.

Καθώς οι εισηγητές όλων των πτερύγων της Βουλής πρότειναν να αρθεί η ασυλία των δύο βουλευτών, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι και η ολομέλεια θα αποφασίσει την άρση της ασυλίας τους.

Πολλές παραστάσεις για κατανάλωση.

Ο αιωρούμενος μαγνήτης και η μαγνητική βελόνα προσανατολίζονται όπου κι αν βρίσκονται επάνω στη Γη, π.χ. στις Άλπεις ή στη Νέα Υόρκη.

Η άρση ασυλίας του Κ. Καραμηνά αποφασίστηκε με ψήφους 31 υπέρ, 7 κατά και δύο λευκά, ενώ του Β. Γιοβανούδα με ψήφους 27 υπέρ, 10 κατά και 3 λευκά.

Και ανάμεσά τους, μια από τις πιο επιτυχημένες της χρονιάς - φρέσκια και ατμοσφαιρική - η διασκευή της σαιξπηρικής κωμωδίας "Το ημέρωμα της στρίγγλας".

Όμως αυτό δε συμβαίνει μακριά από τη Γη.

Παρόντες ήταν 40 βουλευτές συνολικά.

Την ανέβασε ο Γιάννης Μπέζος, που βρίσκεται στην πιο καλή θεατρική στιγμή του, στο θέατρο "Προσκήνιο".

Συμπεραίνουμε ότι κοντά στη Γη υπάρχει μαγνητικό πεδίο.

Είναι προφανές ότι υπήρξαν εννέα βουλευτές στην πρώτη περίπτωση και δεκατρείς στη δεύτερη, που δεν πειθάρχησαν στις αποφάσεις των κομμάτων τους, αφού όλα τα κόμματα στη συζήτηση είχαν ταχθεί υπέρ της άρσης ασυλίας των δύο.

Σ' αυτό τον ζεστό, ανακαινισμένο χώρο, που εξασφάλισε για μια δεκαετία ο παραγωγός Γιώργος Κυπραίος, ο Γιάννης Μπέζος φαίνεται πως άνοιξε έναν καινούργιο κύκλο. Οι μαγνήτες στρέφουν προς το βορρά πάντοτε όμοιους πόλους, ίδιου είδους, ενώ οι αντίθετοι τους στρέφονται προς το νότο.

Η Νέα Δημοκρατία

Και ιδού η απόδειξη: Συνεχίζοντας τη δημιουργική συνεργασία τους προχωρούν σε πιο τολμηρές αποφάσεις.

Τον πόλο του μαγνήτη που στρέφεται προς βορρά τον ονομάζουμε βόρειο μαγνητικό πόλο και τον αντίθετο του, νότιο.

Πρώτη η ΝΔ έστειλε το μήνυμα, μετά από απόφαση του αρχηγού της, Κ. Καραμανλή, ότι δεν είναι διατεθειμένη να καλύπτει πράξεις βουλευτών της, οι οποίες δεν σχετίζονται με τα πολιτικά τους καθήκοντα και εμπίπτουν στις διατάξεις του ποινικού κώδικα.

Στο ανέβασμα του "Θείου Βάνια" του Τσέχωφ. Γνωρίζουμε ότι οι αντίθετοι μαγνητικοί πόλοι έλκονται μεταξύ τους.

Ο Ν. Ζαφειρόπουλος, εισηγητής της ΝΔ, τάχθηκε υπέρ της άρσης της ασυλίας τους ώστε να δικαστούν από τον φυσικό τους δικαστή, για να μην θεωρήσει η κοινή γνώμη ότι "τα κουκουλώνουμε οι βουλευτές μεταξύ μας".

Ακόμα όλα εκκρεμούν. Επειδή, λοιπόν, ο βόρειος μαγνητικός πόλος ενός μαγνήτη στρέφεται προς βορρά, το μαγνητικό πεδίο της Γης μοιάζει με αυτό ενός τεράστιου μαγνήτη του οποίου ο νότιος πόλος βρίσκεται βόρεια!

Ανάλογες ήταν και οι εισηγήσεις των Β. Στάικου (ΠΑΣΟΚ), Μ. Κωστόπουλου (ΚΚΕ), Φ. Κουβέλη (ΣΥΝ) και Γ. Τσαφούλια (ΔΗΚΚΙ), οι οποίοι υποστήριξαν ότι οι δύο υποθέσεις πρέπει να κριθούν από τη δικαιοσύνη και αν οι βουλευτές Καραμηνάς, που κατηγορείται για ανθρωποκτονία εξ αμελείας (θάνατος από τροχαίο της Έλλης Πηλείδου), και Γιοβανούδας, που κατηγορείται για πρόκληση απλής σωματικής βλάβης (ξυλοδαρμός της φίλης του Μ. Καταβάτη), είναι αθώοι, να αποδοθούν λευκοί, μετά τη διαδικασία.

Μετάφραση, συντελεστές, διανομή. (Εικ. 4.14)

Πώς αντιμετώπισαν την παραπομπή

Τα δεδομένα είναι το θέατρο "Προσκήνιο", η παραγωγή του Κυπραίου, η σκηνοθεσία, που θα κάνει ο Γιάννης Μπέζος, ο οποίος θα ερμηνεύσει και τον ρόλο του Βάνια και η Ναταλία Τσαλίκη, η οποία θα ερμηνεύσει την Έλενα.

Εικόνα 4.13 Κρεμάμε ένα μαγνήτη από μια κλωστή και τον αφήνουμε να ισορροπήσει οριζόντια. Τότε ο ένας πόλος του μαγνήτη κατευθύνεται βόρεια και ο άλλος νότια.

Ριζικά διαφορετική ήταν η στάση των δύο.

"Ο "Θείος Βάνιας", όπως και ο "Βυσσινόκηπος", είναι τα έργα που μ' ενδιέφεραν πολλά χρόνια.

Εικόνα 4.14 Το μαγνητικό πεδίο της Γης μοιάζει με αυτό ενός τεράστιου μαγνήτη του οποίου ο νότιος πόλος βρίσκεται κοντά στο βόρειο γεωγραφικό πόλο της Γης.

Ο κ. Καραμηνάς ευχαρίστησε προκαταβολικά τους συναδέλφους του -πριν ψηφίσουν- για την απόφαση τους να τον παραπέμψουν, ώστε να κριθεί από τη Δικαιοσύνη.

Θεωρώ τον Τσέχωφ τον μεγαλύτερο συγγραφέα του 20ού αιώνα.

Αντίθετα, ο Β. Γιοβανούδας υποστήριξε ότι είναι θύμα εκβιασμού, διαμαρτυρήθηκε γιατί τσουβαλιάζεται η δική του υπόθεση με εκείνη του συναδέλφου του κ. Καραμηνά και ουσιαστικά επέκρινε την επιτροπή, γιατί "αθώωσε" τους υπόλοιπους βουλευτές, των οποίων είχε ζητηθεί η άρση της ασυλίας, ενώ τα αδικήματα τους επίσης δεν ήταν πολιτικά.

Τώρα που έχουμε αυτό τον χώρο, πιστεύω πως μπορούμε να κάνουμε ένα ρεπερτόριο διαφορετικό", λέει, και απορεί για το ξάφνιασμα που ενδέχεται να προκαλέσει η επιλογή του στο ευρύ κοινό, το οποίο τον έχει κωδικοποιήσει ως "κωμικό ηθοποιό".

Ο ρόλος των ΜΜΕ

"Κάθε φορά κάνω αυτό που θέλω.

Η επιτροπή -σε μια συνεδρίαση διαφορετική από όλες τις προηγούμενες, που αφορούσαν άρσεις ασυλιών- έθεσε κάτω από το μικροσκόπιό της δύο θέματα.

Δεν ξέρω ποτέ τι θέλουν οι άλλοι από μένα και πού με έχουν κατατάξει".

Το πρώτο αφορούσε την επιρροή, που ασκεί ο Τύπος και τα άλλα ΜΜΕ στις πολιτικές αποφάσεις, που συχνά φθάνει στο σημείο να τους καθοδηγεί και να τους κατευθύνει, με αποτέλεσμα να σύρονται χωρίς να μπορούν να αντιδράσουν.

Καλός ηθοποιός με εύρος υποκριτικό, δεν περιορίζεται στο κωμικό, έστω κι αν η κωμωδία θεωρείται πως είναι το φόρτε του.

Το δεύτερο αφορούσε τον ίδιο το θεσμό της βουλευτικής ασυλίας, ο οποίος καθιερώθηκε για να αποτελέσει την ασπίδα προστασίας του πολιτικού κόσμου από επιθέσεις πολιτών, εξαιτίας της άσκησης των πολιτικών τους καθηκόντων.

Στα 21 χρόνια της θεατρικής του πορείας, έχει δείξει πως και το αστείο και το δραματικό μπορεί και τα εκφράζει με δύναμη και καλλιτεχνική αλήθεια.

Όλοι υποστήριξαν ότι μόνο αυτά τα αδικήματα πρέπει να "καλύπτονται" από την ασυλία, ενώ τα υπόλοιπα, που αφορούν πράξεις μη πολιτικές, πρέπει να μην προστατεύονται και ο βουλευτής να αντιμετωπίζεται από το νόμο όπως οι υπόλοιποι πολίτες.

Από τον Ταρτούφο στο ομώνυμο έργο του Μολιέρου ως τον Ζαζά στο "Βίρα τις άγκυρες", και από τη Λυσιστράτη, στην ομώνυμη αριστοφανική κωμωδία, ως τον βοηθό κομματάρχη στις "Δάφνες και πικροδάφνες" του Κεχαΐδη, ο Γιάννης Μπέζος είχε την ελευθερία να παίζει τους ρόλους που ήθελε και τον εξέλιξαν ως ηθοποιό.

Για το λόγο αυτό, η επιτροπή συμφώνησε ότι η εισαγγελία οφείλει να διενεργεί προανάκριση για τις υποθέσεις, που φθάνουν στα χέρια της, πριν τις στείλει στη Βουλή, ώστε να μην φθάνουν στο κοινοβούλιο αστείες μηνύσεις χωρίς λόγο.

Υπάρχει όμως και η τηλεόραση, που σ' ένα βαθμό δημιουργεί κλισέ.

Ο παριστάμενος υπουργός Δικαιοσύνης, Ε. Γιαννόπουλος, δήλωσε ότι θα ξαναστείλει εγκύκλιο στην εισαγγελία για να τους συστήσει να ερευνούν τις υποθέσεις, πριν τις στείλουν στη Βουλή.

Φέτος για παράδειγμα, η σειρά στην οποία παίζει - για δεύτερη χρονιά - με τη γυναίκα του, την καλή ηθοποιό Ναταλία Τσαλίκη, μήπως παγιδεύσει τους θεατές που την παρακολουθούν;

Σχολιάζοντας αργότερα την απόφαση, ο Μ. Έβερτ δήλωσε ότι υποβαθμίζεται το κύρος του κοινοβουλίου από το γεγονός ότι σημαντικός αριθμός βουλευτών ψήφισε κατά της άρσης της ασυλίας των δύο.

Με δυο λόγια, πόσο δελεαστικός μπορεί να είναι ο "Θείος Βάνιας" στο τηλεοπτικό κοινό τής, ευπρόσωπης είναι αλήθεια, σειράς "Άκρως οικογενειακόν";

Κατέκρινε αυτούς τους συναδέλφους του, που ψήφισαν να μην παραπεμφθούν, γιατί με την πράξη τους "θέτουν τους βουλευτές υπεράνω των νόμων".

"Νομίζουμε πως το κοινό μας αιχμαλωτίζει στην τηλεόραση.

Επιείκεια της Βουλής σε άλλες επτά περιπτώσεις

Αλλά αν κάνεις στο θέατρο αυτό που κάνεις στην τηλεόραση, τότε αιχμαλωτίζεσαι.

Εξάντλησε την αυστηρότητά της η επιτροπή στα πρόσωπα των Κ. Καραμηνά και Β. Γιοβανούδα, αλλά έδειξε επιείκεια για τις περιπτώσεις των υπολοίπων επτά, που εξετάστηκαν επίσης.

Η τηλεοπτική επιτυχία, όσο μεγάλη κι αν είναι, όση διάρκεια κι αν έχει, εντέλει είναι μια πρόσκαιρη επιτυχία.

Συζήτησε και έκρινε, λοιπόν, ότι δεν πρέπει να αρθεί η ασυλία για τους ακόλουθους βουλευτές, οι οποίοι κατηγορούνται για τα αδικήματα:

Το κοινό δεν μπερδεύεται.

Γ. Ρόκκος (ΔΗΚΚΙ):

Εμείς το μπερδεύουμε, αν δεν έχουμε ξεκαθαρίσει επιθυμίες και στόχους.

Η κατηγορία για… παράνομη αμμοληψία απορρίφθηκε με πλειοψηφία 36 έναντι 3 και ενός λευκού.

Αν αντιμετωπίσεις τη δουλειά σου σοβαρά, το κοινό θα το εκτιμήσει και θα σε ακολουθήσει - όχι ως ομάδα.

Α. Σαατσόγλου (ΠΑΣΟΚ):

Κάποιοι θα ενδιαφερθούν, κάποιοι όχι.

Η κατηγορία αφορούσε μια παρανομία πολεοδομικού κανονισμού και συγκεκριμένα ένα μπαλκόνι, που έφτιαξε παράνομα στο σπίτι του.

Προσωπικά δεν χρησιμοποιώ την τηλεόραση υπέρ του θεάτρου.

Και αυτή η κατηγορία απορρίφθηκε με πλειοψηφία 37 έναντι 3 ότι το μπαλκόνι… δεν ήταν παράνομο.

Η τηλεόραση είναι κι αυτή ένα μέρος της δουλειάς μας.

Ε. Κοντομάρης (ΠΑΣΟΚ):

Μέσα από αυτή δημιουργείται μια σχέση, η οποία δεν πρέπει να παγιδεύει κανέναν.

Κρίθηκε αθώος για περίφραξη υδατοδεξαμενής με ψήφους 37 έναντι 2 και μιας λευκής.

Ούτε τους ηθοποιούς, ούτε τους θεατές.

Σ. Σουμάκης (υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας):

Αισθάνομαι αποδεσμευμένος και αποφασίζω, κάθε φορά, ανάλογα με τις συγκυρίες.

Αθώος για εξύβριση λόγω και έργω, που αφορούσε επεισόδια στην εγκατάσταση κυλικείου του ΟΛΘ.

Για του χρόνου λοιπόν αποφασίσαμε τον "Βάνια", ένα έργο που δεν είναι η πρώτη φορά που αντιμετωπίζω - έστω κι αν πριν από χρόνια δεν έπαιξα σ' αυτό.

Ψήφοι 33 έναντι 5 και δύο λευκών.

Ο Τσέχωφ δεν είναι ένας δύσκολος συγγραφέας.

Θ. Γιαννόπουλος (ΝΔ):

Ειδικά στη σημερινή εποχή το θέατρό του μας αφορά απόλυτα.

Με ψήφους 36 έναντι 3 και μίας λευκής αποφασίστηκε ότι δεν έπρεπε να αρθεί η ασυλία του για αποφάσεις του υπό την ιδιότητα του μέλους εποπτικού συμβουλίου της "Ιπποκρατείου Πολιτείας".

Γιατί ασχολείται με την ψυχή του ανθρώπου.

Στις περιπτώσεις των Η. Παπαδόπουλου (ΠΑΣΟΚ) και Α. Κακλαμάνη (προέδρου της Βουλής) απορρίφθηκαν επίσης οι αιτήσεις άρσης της ασυλίας, γιατί από τη συζήτηση δεν έμεινε σε κανέναν η παραμικρή αμφιβολία ότι ήταν άσχετες με την άσκηση των πολιτικών τους καθηκόντων.

Και πάντα κάποιος θα ανακαλύπτει κάτι από τον εαυτό του βλέποντας τα έργα του με τα κρυμμένα αισθήματα. Γι' αυτό και η προσπάθειά μου θα είναι να λειτουργήσει αποκαλυπτικά".

Έργο περίπλοκο, χωρίς πλοκή

Το θέμα του "Θείου Βάνια" είναι περίπλοκο, έστω κι αν δεν έχει πλοκή. Τα πρόσωπα, ο Βάνιας, η χήρα μητέρα του, η ανιψιά του η Σόνια, ο πατέρα της Σερεμπριάκοφ, η γυναίκα του Έλενα, ο φίλος τους γιατρός Αστρόφ, ο Τελιέγκιν, η γριά παραμάνα θα ζήσουν για λίγες μέρες στο κτήμα του Σερεμπριάκοφ την ιλαροτραγωδία ανεκπλήρωτων ερώτων, αφοσίωσης στη γη και επαρχιακής ανίας, δημιουργώντας από μόνοι τους την έντονη εσωτερική δράση. Ο ίδιος ο Τσέχωφ στον φίλο του εκδότη, δημοσιογράφο Σουβόριν, γράφει: "Η πλοκή στο θεατρικό έργο δεν είναι καθόλου απαραίτητη. Στη ζωή δεν υπάρχουν πλοκές, στη ζωή είναι όλα ανακατεμένα - το βαθύ με το ρηχό, το μεγαλοπρεπές με το μηδαμινό, το τραγικό με το γελοίο…".

Ο Γιάννης Μπέζος μιλάει με απλότητα για τον αγαπημένο του Τσέχωφ και με συγκίνηση για το έργο του που θα σκηνοθετήσει.

"Με τη γραφή του άλλαξε όλο τον κώδικα της υποκριτικής. Φανερώνει αυτό που δεν λέγεται, αυτό που θέλουμε να ανακαλύψουμε. Ο "Θείος Βάνιας" είναι ένα κομμάτι από τη ζωή. Αστείο, σκληρό, τραγικό. Δεν πιστεύω πως τα έργα του είναι κωμωδίες με την τρέχουσα έννοια του καταιγιστικού γέλιου. Η αίσθηση που έχω είναι της καθαρής φωτογραφίας, μιας καθημερινής μέρας, μέσα από μια φοβερή ποίηση". Ο "Θείος Βάνιας" με υπότιτλο "Σκηνές από τη ζωή στην ύπαιθρο σε τέσσερις πράξεις" είναι έργο της τελευταίας, ώριμης περιόδου της τσεχωφικής δραματουργίας. Γεννήθηκε από την ανάπλαση ενός άλλου θεατρικού έργου του Τσέχωφ, του "Στοιχειού του δάσους" (1889), με το οποίο έκλεισε η αρχική φάση των δραματουργικών αναζητήσεών του.

INFO

"To ημέρωμα της στρίγγλας" παίζεται ως το Πάσχα, στο θέατρο "Προσκήνιο" (Καπνοκοπτηρίου 8 και Στουρνάρη)