Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Αθλητικά :: Γνώμη (άρθρο σχολιασμού)

( ο λύκος χαίρεται στην αναμπουμπούλα :: 20/1/2006 21:31:19) 

Δευτερολογία

ΤΙΤΟΣ ΒΑΝΔΗΣ

Ασκήσεις - Θέματα για συζήτηση

Ο λύκος χαίρεται στην αναμπουμπούλα

Ρολίστας, "πρωτόγονος" και διεθνής

1. Σε μία ομαδική εργασία να παρουσιάσετε στην τάξη σας τον Παπατρέχα, αφήγημα που ο Αδαμάντιος Κοραής εμπνεύστηκε από τις παιδικές αναμνήσεις του, και με βάση αυτό να εκθέσετε τις γλωσσικές αντιλήψεις του για τη «μέση οδό».

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ

Σε ηλικία 86 ετών, ύστερα από πολύμηνη μάχη με τον καρκίνο, πέθανε χθες το πρωί ο ηθοποιός Τίτος Βανδής, με τη σύντροφο της ζωής του Μπέτυ Βαλάση στο πλευρό του.

2. Η επιγραμματική φράση του Ρήγα «όποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά» υποδηλώνει το υπόβαθρο των ιδεολογικών του πεποιθήσεων.

Πριν από την ώρα του κινδυνεύει να τελειώσει το φετινό πρωτάθλημα, αν η ΑΕΚ που έχει αναγάγει σε κανόνα τη δυνατότητά της να κερδίζει τον ένα μετά τον άλλο τους αντιπάλους της στα τελευταία λεπτά, σκοντάψει την επόμενη αγωνιστική στον φορμαρισμένο και διαρκώς ανερχόμενο Ηρακλή, ο οποίος δεν χαραμίζει εύκολα τους βαθμούς στο Καυταντζόγλειο.

Ο Τίτος Βανδής, με σημαντική καριέρα στο θέατρο και τον κινηματογράφο, καθιερώθηκε με το πηγαίο "πρωτόγονο" στυλ του

Να σταχυολογήσετε και άλλες αποφθεγματικές φράσεις του Ρήγα που αναφέρονται στις ανθρώπινες αξίες.

Και γιατί να εξελιχθούν διαφορετικά τα πράγματα, όταν όλες οι ομάδες, μηδεμιάς εξαιρουμένης αδυνατεί να αντιμετωπίσει τον μετριότατο Ολυμπιακό που σπάει κάθε χρόνο τα μούτρα του στην Ευρώπη και κάνει πάρτι στις εγχώριες διοργανώσεις;

Με καριέρα στο θεατρικό σανίδι, αλλά και τη μεγάλη οθόνη, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο Τίτος Βανδής καθιερώθηκε με το πηγαίο "πρωτόγονο" στυλ του, ενώ αφιέρωσε και μεγάλο μέρος της δραστηριότητάς του στους αγώνες του υπέρ της Αριστεράς.

3. Βασική θέση του Νεοελληνικού Διαφωτισμού είναι η αξιολόγηση της παιδείας που είναι απαραίτητο εφόδιο γιατί οδηγεί τον άνθρωπο στην «προκοπή».

ΤΟ ΝΑ ΚΕΡΔΙΖΕΙ τα ντέρμπι τίτλου με τόση μεγάλη άνεση σημαίνει πολλά, όσο κι αν λυπεί τους πέραν φιλο-Ολυμπιακών συναισθημάτων, φιλάθλους.

Λάτρεψε και λατρεύτηκε από τις γυναίκες και παντρεύτηκε τις ηθοποιούς Μαρία Αλκαίου, Καίτη Ασπρέα και Αλέκα Παΐζη.

Να αναζητήσετε στο έργο του Ρήγα «Τα δίκαια του ανθρώπου» (Βασική Βιβλιοθήκη, τόμ. 10) αποσπάσματα που αποδεικνύουν την παραπάνω θέση.

Τα περί γηρασμένης ομάδας, περνούν στο ''ντούκου'', όσο οι ποδοσφαιρικά υπερήλικες, πλην δαπανηροί παίκτες του Ολυμπιακού δείχνουν τις αντοχές τους στα δύσκολα του ελληνικού πρωταθλήματος.

Μεγάλη αδυναμία του ωστόσο ήταν η Μπέτυ Βαλάση, στην οποία είχε αφιερώσει το αυτοβιογραφικό του βιβλίο "Κουβέντα με τους φίλους μου" (Εκδόσεις Προσκήνιο, 1999).

Βιβλιογραφία Όλοι οι βαθμοί έχουν την ίδια αξία, όμως άλλο πράγμα να κερδίζεις τον Παναθηναϊκό και την ΑΕΚ και διαφορετικό την Καλλιθέα και τον Ακράτητο.

Ασχολήθηκε και με μετάφραση θεατρικών έργων και διδασκαλία υποκριτικής.

1. Benoit-Dusausoy, A. & Fontaine, G. (επιμ.) (1999). Και σε αυτόν τον τομέα το μέχρι στιγμής προβάδισμα του Ολυμπιακού είναι σαφέστατο.

Ο Τίτος Βανδής γεννήθηκε το 1917 στην Αθήνα, αν και οι δύο του γονείς κατάγονταν από την Καβάλα.

Ευρωπαϊκά Γράμματα:

ΟΙ ΟΜΑΔΕΣ κρίνονται στα μεγάλα ντέρμπι και υπ' αυτήν την έννοια έχει μέγιστη σημασία η μετά από τρεις αγωνιστικές αναμέτρηση Ολυμπιακού-ΑΕΚ.

Γιος εύπορου καπνεμπόρου έζησε τα παιδικά του χρόνια στην Καβάλα, την Ελβετία, τη Γαλλία και τη Θεσσαλονίκη.

Ιστορία της Ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας.

Αν μέχρι τότε η βαθμολογική διαφορά των δύο μονομάχων δεν μεγαλώσει (η ΑΕΚ έχει μέχρι τότε δυσκολότερο πρόγραμμα), το επερχόμενο ντέρμπι θα αποτελέσει το πλέον αξιόπιστο δείγμα αξιολόγησης.

Η πρώτη του επαφή με τη θεατρική σκηνή ήταν μόλις σε ηλικία 13 ετών, όταν είχε συμμετάσχει σε παράσταση κατά τη διάρκεια της διαμονής του σε κατασκήνωση της ΧΑΝΘ, στον Άγιο Ιωάννη Πηλίου.

Μετάφραση Α. Ζήρας κ.ά. 3 τόμοι.

Κυρίως για τον Ολυμπιακό που αν δεν χάσει βαθμούς με Πανιώνιο, Ακράτητο, Καλλιθέα, μία νέα επιτυχία επί της ΑΕΚ, θα μετατοπίσει τα ενδιαφέροντα στη δεύτερη θέση.

Σπούδασε στο Ωδείο Θεσσαλονίκης και στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Αθήνα: Σοκόλης.

Όσο για τον Παναθηναϊκό, ο τίτλος μπορεί να χάθηκε, η δεύτερη θέση ωστόσο ''παίζεται''.

Έκανε την πρώτη επίσημη θεατρική του εμφάνιση στο Εθνικό Θέατρο, το 1934, στον "Ιούδα" του Σπύρου Μελά. 2. Δημαράς, Κ. Θ. (1975).

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ-βουνό έχει η ΑΕΚ με τέσσερα ντέρμπι μακριά από την έδρα της.

Από το 1940 ξεκινά τις συνεργασίες του με μεγάλους θιάσους της εποχής, όπως της Μαρίκας Κοτοπούλη και της Κατερίνας (Ανδρεάδη). Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.

Και τι ντέρμπι!

Συμμετείχε ενεργά στους "Ενωμένους Καλλιτέχνες", ενώ το 1946 δημιούργησε θίασο με την Αλέκα Παΐζη και τον Δήμο Σταρένιο και ανέβασαν τους "Αδελφούς Καραμαζώφ". ΣΤ' έκδοση.

(Ηρακλής, Ολυμπιακός, Παναθηναϊκός, ΠΑΟΚ).

Μέχρι τη μετανάστευσή του, στα τέλη του '60, στις Ηνωμένες Πολιτείες (για 24 χρόνια) συνεργάστηκε με τους θιάσους Μάνου Κατράκη, Αλέκου Αλεξανδράκη, Μαρίκας Κοτοπούλη και Κατερίνας, όπως και με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.

Αθήνα: Ίκαρος, 65-140.

Ο Λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται και ο Παναθηναϊκός δεν χάνει τέτοιες ευκαιρίες.

Το 1964 συγκρότησε προσωπικό θίασο.

3. Καλαματιανός, Γ.Ν. (χ.χ.).

Στους εννέα βαθμούς διαφορά θα κολλήσει;

Στην Αμερική έπαιξε σε κινηματογραφικές επιτυχίες, όπως "Ποτέ την Κυριακή" και "Τοπ Καπί" του Ζυλ Ντασσέν με τη Μελίνα Μερκούρη, "Όλα όσα θέλετε να ξέρετε για το σεξ" του Γούντι Άλεν, "Εξορκιστής", "Μπέτσι", "Πολιορκία" (βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1962), αλλά και στο "Ποτάμι" του Νίκου Κούνδουρου.

Σύντομη Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.

Στο θέατρο έπαιξε στο "Ilya darling" στο Μπρόντγουεϊ (διασκευή τού "Ποτέ την Κυριακή" με τη Μελίνα) και το "Zorba", ενώ έκανε εμφανίσεις σε δημοφιλείς τηλεοπτικές σειρές: "Kojak" (με τον Τέλη Σαββάλα), "Επικίνδυνες αποστολές", "Χαβάη 5-0".

Ι' έκδοση.

Το 1979 επιστρέφει για λίγο στην Ελλάδα, όπου και παίζει με την Έλλη Λαμπέτη στη "Φιλουμένα Μαρτουράνο" και από το 1983 και εξής, οπότε και επιστρέφει οριστικά, συνεργάζεται με το Εθνικό Θέατρο, το ΚΒΘΕ κ.ά.

Αθήνα: Εστία, 28-48.

Ο τελευταίος του θεατρικός ρόλος ήταν ο μονόλογος "Κλάρενς Ντάροου" του Ντέιβιντ Ρίντελς, το 1997, ενώ στην τηλεόραση εμφανιζόταν στην τηλεοπτική σειρά της ΕΤ1 "Παππούδες εν δράσει" (2000).

4. Πολίτης, Λ. (1978).

"Ο θάνατος του Τίτου Βανδή είναι απώλεια ενός από τους μεγάλους της τέχνης και του εργατικού κινήματος", δήλωσε ο επίτιμος πρόεδρος του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας, Χαρίλαος Φλωράκης.

Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.

Η κηδεία του γίνεται στις 2.30 μ.μ. από το Α' Νεκροταφείο Αθηνών.

Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 47-100. 5. Tonnet, Η., (1999). Ιστορία του ελληνικού μυθιστορήματος. Μετάφραση Μ. Καραμάνου. Αθήνα: Πατάκης. 6. Vitti, Μ. (2003). Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Μετάφραση Μ. Ζορμπά, θεώρηση του συγγραφέα, απόδοση Ε.Ι. Μοσχονά. Αναθεωρημένη έκδοση. Αθήνα: Οδυσσέας, 69-145. 7. Παρίσης, Ν. & Παρίσης, Ιω. (1999). Λεξικό Λογοτεχνικών όρων. Αθήνα: ΟΕΔΒ, λήμμα Διαφωτισμός, 46-48.