Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Οικονομία :: Καλλιτεχνική είδηση

( "κάντο χενεράλ" :: 23/3/2006 20:12:39) 

Η Μαρία Φαραντούρη.

ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΩ ΚΑΙ ΘΥΜΑΜΑΙ

"Κάντο Χενεράλ"

- Η Ορθόδοξη Εκκλησία βρίσκεται σ' ολόκληρο το σύγχρονο κόσμο.

Θεοδωράκης και Νερούδα επιστρατεύονται για την επετειακή συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης για την 25η Μαρτίου (φωτογραφία αρχείου).

Σε ορισμένα κράτη της ανατολικής Ευρώπης αποτελεί την επικρατούσα Εκκλησία.

ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

- Η παρουσία της Ορθοδοξίας είναι σημαντική ακόμα και σε κράτη με πρώην αθεϊστικά καθεστώτα ή ισχυρές πολυθεϊστικές θρησκείες.

ΤΗΣ ΔΕΣΠΟΙΝΑΣ ΝΤΑΡΤΖΑΛΗ

- Η κοινή πίστη είναι ο συνεκτικός δεσμός των Ορθόδοξων Εκκλησιών, οι οποίες έχουν μεταξύ τους ενότητα πίστεως και επιζητούν τρόπους στενότερης επικοινωνίας.

Η συναυλία, ύστερα από επιθυμία πολλών ατόμων που δεν πρόλαβαν να προμηθευτούν εισιτήρια, ενδέχεται να επαναληφθεί το καλοκαίρι σε ανοιχτό χώρο.

- Το Οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης αποτελεί το συνεκτικό θεσμό μεταξύ των Ορθόδοξων Εκκλησιών.

Ένα εμβληματικό έργο, το οποίο έχει σημαδέψει τους αγώνες για την ελευθερία σε όλη την υφήλιο, το "Κάντο Χενεράλ" του Μίκη Θεοδωράκη σε ποίηση Πάμπλο Νερούδα, επέλεξε ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΘ Μύρων Μιχαηλίδης για την αποψινή, επετειακή συναυλία της ορχήστρας στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

ΚΕΙΜΕΝΟ - Η σύγχρονος Ορθόδοξος Εκκλησία είναι "ανατολική" μόνον ως προς την μορφήν της λατρείας και ως προς την γεωγραφικήν κατανομήν της πλειονότητος των Ορθοδόξων λαών. Όμως, ως προς το περιεχόμενον της πίστεως και την βίωσιν της χριστιανικής ζωής επιμένομεν να διασώζωμεν την ουσίαν της κοινής εις Ανατολήν και Δύσιν αρχαίας μίας, αγίας, καθολικής και αποστολικής Εκκλησίας, όπως εξεφράζετο και εβιούτο αδιαιρέτως κατά τους οκτώ πρώτους μετά Χριστόν αιώνας, πριν δηλαδή η βαθμιαία αποξένωσις λόγω γεωγραφικών αποστάσεων και γλωσσικών διαφορών οδηγήση εις βαθμιαίαν διαφοροποίησιν και τελικώς εις οδυνηρόν σχίσμα μεταξύ Ανατολικού και Δυτικού Χριστιανισμού. Η Ορθόδοξος πίστις δεν είναι "ανατολική'', αλλ' οικουμενική, αποτελεί την κοινήν κληρονομίαν Ανατολής και Δύσεως. Δια τούτο εις αυτήν δύναται να επανεύρει τας ρίζας του ο δυτικός χριστιανός. Δι' αυτής δύναται να ανακαλύψει και την πίστιν της αρχαίας Δυτικής Εκκλησίας της εποχής των Πατέρων της Εκκλησίας (Ομιλία του Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου στην Ορθόδοξη Κοινότητα της Γάνδης (Βέλγιο), το Νοέμβριο του 1994, περιοδικό Σύναξη, 54 (1995), σ. 106). - Η Ευρώπη παρουσιάζει μια έντονη διαφοροποίηση σε εθνικά, πολιτισμικά και θρησκευτικά ζητήματα…Οι εθνικές, πολιτισμικές ή θρησκευτικές διαφορές μπορούν, κάτω από αντίξοες συνθήκες, να εξελιχθούν σε πικρούς ανταγωνισμούς ή κέντρα διαμάχης, διχασμού, πολέμου και καταστροφής… Στο σημείο αυτό ο ρόλος της ορθοδόξου Εκκλησίας είναι πολύ θετικός και εποικοδομητικός. Σε όλη τη διάρκεια της μακράς, αδιάκοπης και επιβεβλημένης από την πραγματικότητα δισχιλιετούς ιστορίας της, η ορθόδοξη Εκκλησία, ειδικότερα το κέντρο της, το Οικουμενικό Πατριαρχείο, έχει επιδείξει συνεχώς, συστηματικώς και χωρίς ενδοιασμούς έναν βαθύ σεβασμό για την πολιτισμική, εθνική και θρησκευτική ταυτότητα των λαών που βρίσκονται διεσπαρμένοι στις διάφορες χώρες όλου του κόσμου. Η Ορθοδοξία ποτέ δεν επεδοκίμασε την πίεση, τον εξαναγκασμό ή τη βία στα παραπάνω θέματα. Γι' αυτήν, η εθνική, πολιτισμική και θρησκευτική ποικιλότητα που υπάρχει στην ευρύτερη Ευρώπη είναι μία βασική δεδομένη πραγματικότητα που πρέπει με κάθε τρόπο να γίνει σεβαστή (Αρχιεπισκόπου Αμερικής Δημητρίου, "Ο ρόλος της Ορθοδόξου Εκκλησίας στην Ενωμένη Ευρώπη", Ορθοδοξία και Οικουμένη, χαριστήριος τόμος προς τιμήν του Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου Α', εκδ. Αρμός, Αθήνα 2000, σ. 2).

Έργο πασίγνωστο, αυτός ο ύμνος στην ελευθερία, δεν θα ήταν δυνατόν να μην προσελκύσει το ενδιαφέρον των φιλόμουσων, εξ ου και τα εισιτήρια για τη συναυλία είχαν ήδη εξαντληθεί από την περασμένη Δευτέρα.

"Η περασμένη Τρίτη ήταν η παγκόσμια ημέρα ποίησης και αύριο θα εορτάσουμε την εθνική μας επέτειο. Επέλεξα λοιπόν για τη συναυλία έναν νομπελίστα ποιητή, τον Πάμπλο Νερούδα, που ύμνησε την ελευθερία, και έναν Έλληνα συνθέτη, τον Μίκη Θεοδωράκη, ο οποίος ανήκει σε όλο τον κόσμο", σημειώνει ο κ. Μιχαηλίδης, ο οποίος θα διευθύνει την ορχήστρα.

Μία συναυλία πρόκληση, όπως τη χαρακτηρίζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΘ, καθώς για πρώτη φορά η ορχήστρα θα αποδώσει τα επτά ολοκληρωμένα συμφωνικά μέρη του "Γενικού Άσματος", ενώ σε παγκόσμια πρώτη με συμφωνική ορχήστρα θα ακουστεί το μέρος του έργου "Los Libertadores". Τόσο το ηχητικό όσο και το οπτικό μέρος της βραδιάς φαντάζει εξαιρετικά ενδιαφέρον και εντυπωσιακό, καθώς επί σκηνής θα βρίσκονται περισσότεροι από 100 χορωδοί και ισάριθμοι μουσικοί της ορχήστρας. Και βεβαίως οι αυθεντικοί ερμηνευτές του "Κάντο Χενεράλ", η Μαρία Φαραντούρη, η "ιέρεια" του Μίκη Θεοδωράκη, και ο Πέτρος Πανδής, εκ των στενότερων συνεργατών του Έλληνα μουσικοσυνθέτη.

Μήνυμα ελευθερίας

Η σύνθεση της μουσικής του "Κάντο Χενεράλ" ξεκίνησε στα 1972 στο Παρίσι, για να ολοκληρωθεί μετά δέκα χρόνια και πάλι στη γαλλική πρωτεύουσα. Είναι πασιφανές ότι ο συνθέτης ακολουθεί πιστά το ποιητικό κείμενο, προσπαθώντας να αντλήσει τη μουσική έμπνευσή του τόσο μέσα από τη μουσικότητα της ποιητικής γλώσσας όσο και μέσα από το ποιητικό και φιλοσοφικό βάθος των νοημάτων. "Η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη είναι ένας ποταμός ιδεών, μελωδιών και ρυθμών, ο οποίος αγκαλιάζει όλο τον κόσμο. Το έργο είναι ένα μήνυμα για την ελευθερία σε ολόκληρη την υφήλιο", τονίζει ο κ. Μιχαηλίδης.

Στη συναυλία, η οποία τελεί υπό την αιγίδα του δήμου Θεσσαλονίκης, συμμετέχουν η μικτή δημοτική χορωδία Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Σταύρου Μπερή, η μικτή χορωδία Fons Musicalis υπό τη διεύθυνση του Κωστή Κωνσταντάρα και η χορωδία του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης υπό τη διεύθυνση της Αγγελικής Κρίσιλα.