ΒΑΣΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
- Κείμενο 1: Β. Δενδρινού: "Υψηλοί" και "χαμηλοί" κώδικες
- Κείμενο 2: Β. Δενδρινού. Βαθμοί διγλωσσικής επάρκειας.
- Κείμενο 3: Β. Δενδρινού. Kοινωνικές και τοπικές διάλεκτοι
- Κείμενο 4: Β. Δενδρινού. Μονογλωσσία έναντι διγλωσσίας.
- Κείμενο 5: Β. Δενδρινού. Νευροψυχολογικές όψεις της διγλωσσίας.
- Κείμενο 6: Β. Δενδρινού. Γλωσσικές πλευρές της διγλωσσίας και της απόκτησης της γλώσσας.
- ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Εγκυκλοπαιδικός Οδηγός
Διγλωσσία [Β5]
Βασιλική Δενδρινού (2001)
Κείμενο 5: Β. Δενδρινού. Νευροψυχολογικές όψεις της διγλωσσίας.
Υπάρχουν μελέτες που ασχολούνται με νευροανατομικές και νευροφυσιολογικές όψεις της διγλωσσίας (βλ. Albert & Obler 1978, 158-201 που παρουσιάζουν ανασκόπηση μιας σχετικής έρευνας). Eνδιαφέρουσες πληροφορίες προέρχονται από μελέτες αφασίας, όπου φαίνεται ότι οι δίγλωσσοι αφασικοί χάνουν και ανακτούν τις διαφορετικές τους γλώσσες σε άμεση αναλογία με την πρότερη επάρκειά τους στις δυο γλώσσες, αλλά επίσης ότι ακολουθούν διαφορετικές πορείες ανάκτησης, που σχετίζονται με μια μεγάλη ποικιλία κοινωνικών και ψυχολογικών παραγόντων. Αυτοί οι παράγοντες πιστεύεται πως συνεισφέρουν στην οργάνωση των δύο γλωσσών στο μυαλό του δίγλωσσου.
Χρησιμοποιώντας ποικίλες τεχνικές, οι μελέτες πειραματικής νευροψυχολογίας πάνω στη διγλωσσία έχουν προσφέρει κάποιες αποδείξεις για το ότι διαφορετικές γλώσσες ίσως να είναι διαφορετικά οργανωμένες στον εγκέφαλο ενός δίγλωσσου ατόμου. Επιπλέον, υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι οι μονόγλωσσοι και οι δίγλωσσοι, καθώς και διαφορετικοί τύποι δίγλωσσων, έχουν διαφορετικούς σχετικούς βαθμούς εγκεφαλικής κυριαρχίας για την αντίληψη μη λεκτικού υλικού, και ότι η σχετική επίδραση της εγκεφαλικής κυριαρχίας στις δεξιότητες ανάγνωσης και γραφής του δίγλωσσου ποικίλλει, αλλά έχει να κάνει και με το ποια γλώσσα αποκτήθηκε πρώτη. Τέλος, υπάρχει έντονη υπόνοια ότι η εκμάθηση μιας δεύτερης γλώσσας σε οποιαδήποτε ηλικία ενέχει την ενεργή συμβολή των μηχανισμών του δεξιού ημισφαιρίου.