Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

::

 

Τι είναι σωστή αθλητική συμπεριφορά

Σωστή αθλητική συμπεριφορά είναι η υπακοή στους κανόνες των παιχνιδιών, η επιβράβευση μιας καλής προσπάθειας προς συμπαίκτη και αντίπαλο. Αναλυτικότερα, σωστή αθλητική συμπεριφορά σημαίνει: Σέβομαι τους κανόνες του παιχνιδιού. Όταν παίζω σε ένα παιχνίδι ή όταν συμμετέχω σε ένα άθλημα, σημαίνει ότι αποδέχομαι και τηρώ τους κανόνες του. Οι κανόνες υπάρχουν για να έχουν όλοι την ευκαιρία να συμμετέχουν, όλοι να έχουν την ευκαιρία να κερδίσουν, όλοι να διασκεδάζουν, αλλά και να είναι ασφαλείς. Η τήρηση των κανόνων, επίσης, είναι απαραίτητη για την ομαλή διεξαγωγή του παιχνιδιού. Σέβομαι τις αποφάσεις των διαιτητών ή κριτών. Από τη στιγμή που αναθέτουμε σε κάποιον να ελέγχει την τήρηση των κανονισμών του παιχνιδιού (κριτής - διαιτητής) σημαίνει αυτόματα ότι αποδεχόμαστε αδιαμαρτύρητα και χωρίς αμφισβητήσεις τις αποφάσεις του. Όποιος αναλαμβάνει το ρόλο του διαιτητή ή κριτή πρέπει να γνωρίζει καλά τους κανονισμούς και να δεσμεύεται ότι θα είναι δίκαιος και αμερόληπτος. Παρόλα αυτά ο κριτής ή ο διαιτητής είναι άνθρωπος και το να κάνει λάθος δεν είναι ασυνήθιστο. Αν έχετε παράπονα από τη διαιτησία στα παιχνίδια που παίζετε, δοκιμάστε σε επόμενο παιχνίδι να αναλάβετε εσείς ρόλο διαιτητή, για να μπορέσετε να καταλάβετε το βάρος της ευθύνης του διαιτητή και τη δυσκολίες που έχει η αντικειμενική διαιτησία. Σέβομαι τον αντίπαλο. Αν δεν υπήρχαν οι αντίπαλοι, δε θα υπήρχε και παιχνίδι. Στους σχολικούς αγώνες όταν παίζουμε δεν ξεχνάμε ότι οι αντίπαλοί μας είναι συγχρόνως και συμμαθητές μας, αλλά και συνάνθρωποί μας. Πρέπει λοιπόν να συμπεριφερόμαστε με σεβασμό στους αντιπάλους μας στα παιχνίδια που παίζουμε, έτσι δηλαδή όπως θα θέλαμε να συμπεριφέρονται και αυτοί σε εμάς. Σέβομαι το συμπαίκτη. Με τους συμπαίκτες μας έχουμε τον ίδιο στόχο, άρα, ο μόνος τρόπος για να πετύχουμε το στόχο μας είναι να συνεργαστούμε όσο πιο αποτελεσματικά γίνεται. Όταν επιβραβεύουμε τις καλές προσπάθειες των συμπαικτών μας, όταν τους ενθαρρύνουμε, όταν τους στηρίζουμε σε πιθανά λάθη ή άστοχες κινήσεις - ενέργειες και όταν τους βοηθάμε ναβελτιωθούν, τότε το κέρδος θα είναι για όλους μεγαλύτερο. Δίνω ίσες ευκαιρίες σε όλους να συμμετέχουν. Στα παιχνίδια και στις δραστηριότητες του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής, έχουμε όλοι ίσα δικαιώματα συμμετοχής. Ανεξάρτητα λοιπόν από το φύλο, την εθνότητα, τις αθλητικές ικανότητες και τα ιδιαίτερα ατομικά χαρακτηριστικά των συμμαθητών μας πρέπει να δίνουμε σε όλους και όλες το δικαίωμα να συμμετέχουν προσαρμόζοντας το παιχνίδι ανάλογα, ώστε όλοι να μπορούν να παίξουν, να μάθουν και να διασκεδάσουν. Ελέγχω τον εαυτό μου και δεν παραφέρομαι. Όταν συμμετέχω σε παιχνίδια ή δραστηριότητες του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής, ο εκνευρισμός και η επιθετικότητα χαλάνε το κλίμα του μαθήματος. Με ακραίες αρνητικές συμπεριφορές μέσα και έξω από το παιχνίδι, γινόμαστε αντικοινωνικοί, ενοχλητικοί και αγενείς στους φίλους μας και στους αντιπάλους μας, κάνουμε κακό στην υγεία μας. Προσπαθώ όσο καλύτερα μπορώ. Όταν συμμετέχω σε δραστηριότητες του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής, προσπαθώ να βελτιωθώ. Σωστή αθλητική συμπεριφορά λοιπόν δε σημαίνει μόνο ακολουθώ τους κανόνες του παιχνιδιού που παίζω. Η σωστή αθλητική συμπεριφορά περιλαμβάνει κάποιους "άγραφους κανόνες" που ισχύουν για όλα τα παιχνίδια. Αυτοί οι κανόνες είναι που κάνουν τη διαφορά μεταξύ όλων των αθλητών και αθλητών με σωστή αθλητική συμπεριφορά. Ακριβώς όπως και στη ζωή όπου υπάρχουν οι "νομοταγείς" και οι "έντιμοι". Υπάρχουν λοιπόν κάποιες πράξεις που μπορούν να χαρακτηριστούν ως "αξιέπαινες" αλλά όχι απαραίτητα "υποχρεωτικές".

Σεβασμός του αντιπάλου

Και οι αντίπαλοι είναι φίλοι

Άσκηση 5.8 Διαβάστε μερικές από τις παρακάτω ιστορίες που έχουν συμβεί στην πραγματικότητα. Σκεφτείτε και συζητήστε με τους συμμαθητές και τον καθηγητή Φυσικής Αγωγής τις ερωτήσεις που ακολουθούν: Αληθινές ιστορίες Α. Σε ένα μεγάλο και σημαντικό αγώνα τένις δόθηκε (από το διαιτητή) στον έναν αθλητή πλεονέκτημα για σερβίς, έναντι του αντιπάλου του, γιατί η μπάλα (μάλλον) ήταν έξω. Ο αθλητής αντί να δεχτεί την απόφαση των διαιτητών, όπως ορίζουν οι κανόνες, ζήτησε να ξαναπαιχτεί ο πόντος, γιατί είδε ότι η μπάλα χτύπησε σε οριακό σημείο πάνω στη γραμμή. Ο διαιτητής, ρισκάροντας την επίσημη θέση του, συμφώνησε, με γνώμονα το καλό των παικτών και του παιχνιδιού. - Πώς κρίνετε τη συμπεριφορά του αθλητή; Τι θα ήταν προτιμότερο να κάνει; - Πώς κρίνετε τη συμπεριφορά του διαιτητή; Γιατί άλλαξε την απόφασή του; - Εσείς πώς θα συμπεριφερόσασταν, αν ήσαστε στη θέση του αθλητή ή στη θέση του διαιτητή;

Β. Σε μεγάλο πρωτάθλημα στίβου, όταν ο παγκόσμιος ρέκορντμαν του τριπλούν ηττήθηκε στην τελευταία προσπάθεια από έναν αντίπαλό του, αντί να δείξει ενοχλημένος που έχασε τη νίκη, αποδέχθηκε τη νίκη του αντιπάλου του τρέχοντας μαζί του το γύρο του θριάμβου, αποδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο το σεβασμό και τη συναδελφικότητα προς το συναθλητή του.

- Πώς θα χαρακτηρίζατε τη συμπεριφορά του παγκόσμιου ρέκορντμαν; - Εσείς πώς θα συμπεριφερόσασταν στη θέση του;

Γ. Ένας μαραθωνοδρόμος, με κόστος να χάσει την πιθανή νίκη σταματάει για να βοηθήσει συναθλητή του που έχει πρόβλημα και είναι πεσμένος στην άκρη του δρόμου που διεξάγεται ο αγώνας.

- Γιατί να το κάνει αυτό ο μαραθωνοδρόμος; - Τι θεώρησε πιο σημαντικό;

Δ. Ένας ποδοσφαιριστής, κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας του με αντίπαλη ομάδα και ενώ το παιγνίδι ήταν ισόπαλο, βρέθηκε μόνος του μπροστά στην εστία με την μπάλα. Αντί να βάλει το γκολ, προτίμησε να πιάσει την μπάλα με τα χέρια στερώντας την ομάδα του από τη νίκη, γιατί αντιλήφθηκε ότι ο τερματοφύλακας είχε τραυματιστεί. - Αν ήσαστε στη θέση του ποδοσφαιριστή, τι θα κάνατε;

Η έννοια της σωστής αθλητικής συμπεριφοράς σημαίνει κάτι περισσότερο από υπακοή στους κανονισμούς. Πρόκειται για πράξεις που αυθόρμητα και ελεύθερα γίνονται σύμφωνα με την παράδοση του συναγωνισμού, πάντα φιλικά και με ευγενή άμιλλα. Ο αθλητής δηλαδή δεν είναι ηθικά υποχρεωμένος να τις κάνει, αν όμως τις κάνει είναι ηθικά αξιέπαινος.