"Institute of Educational Policy" Books
Ας προσέξουμε
• Ο συντελεστής τριβής κύλισης L ουσιαστικά εξαρτάται από το μέγεθος της παραμόρφωσης που θα υποστούν οι επιφάνειες· δηλαδή μεγάλη παραμόρφωση σημαίνει μεγάλο L και αντίστροφα.
• Τα τρένα έχουν μεταλλικούς τροχούς που κυλίονται στις σιδηροτροχιές, ακριβώς για να ελαχιστοποιείται η παραμόρφωση και επομένως και ο συντελεστής τριβής κύλισης L.
• Η δύναμη F (δύναμη έλξης) είναι ανάλογη με το βάρος Β του κυλιόμενου σώματος, αλλά αντίστροφη με την ακτίνα του R. Αυτό σημαίνει ότι στα βαρέα οχήματα πρέπει να χρησιμοποιούνται τροχοί μεγάλης ακτίνας, ώστε να μειώνεται η απαιτουμένη δύναμη έλξης F.
Πίνακας 4.6 ΜΕΡΙΚΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΡΙΒΗΣ ΚΥΛΙΣΗΣ Σιδερένιος τροχός σε χωμάτινο δρόμο - L = 0,100cm Σιδερένιος τροχός σε ασφαλτοστρωμένο δρόμο - L = 0,015cm Τροχός αυτοκίνητου σε ασφαλτοστρωμένο δρόμο - L = 0,035cm Τροχός σιδηροδρόμου - L = 0,002cm
Είναι βέβαιο ότι η κύλιση είναι ευκολότερη από την ολίσθηση.