"Institute of Educational Policy" Books
Μαθαίνω για τη διάθεση του ρήματος και την παθητική σύνταξη
- Η διάθεση αναφέρεται στη σημασία του ρήματος και στη σχέση που έχει με το υποκείμενό του και διακρίνεται σε ενεργητική, παθητική, μέση και ουδέτερη.
- Τα ρήματα, ως προς τη διάθεσή τους, είναι - ενεργητικά, όταν το υποκείμενο ενεργεί (παράδ. 2α, β) - παθητικά, όταν το υποκείμενο δέχεται ενέργεια από άλλον (παράδ. 2γ) - μέσα, όταν το υποκείμενο ενεργεί και η ενέργεια γυρίζει στο ίδιο (παράδ. 2δ) - ουδέτερα, όταν το υποκείμενο βρίσκεται σε μια κατάσταση (παράδ. 2ε).
- Η διάθεση του ρήματος είναι ανεξάρτητη από τη φωνή στην οποία ανήκει? δηλαδή, ένα ρήμα μπορεί να βρίσκεται στην ενεργητική φωνή και να έχει παθητική διάθεση (Μαύρισα από τον ήλιο) ή να βρίσκεται στην παθητική φωνή και να έχει ενεργητική διάθεση (Χρειάζομαι χρόνο).
- Όταν διατυπώνουμε ένα νόημα με ρήμα παθητικής διάθεσης, έχουμε παθητική σύνταξη.
- Στην παθητική σύνταξη, το προθετικό σύνολο (συνήθως από + αιτιατική) που φανερώνει το πρόσωπο ή το πράγμα από το οποίο παθαίνει κάτι το υποκείμενο λέγεται ποιητικό αίτιο (Διαβάζω και γράφω, 3).
B2 Μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα Ακούω και μιλώ 1. Στο κείμενο 2 γίνεται λόγος για γεγονότα που διαδραματίζονται σε ένα σχολείο. Ποια ρήματα στην 1η παράγραφο δείχνουν τι κάνει ο καθηγητής και ποια τι κάνουν τα παιδιά; 2. Στο κείμενο 1 συναντούμε τα ρήματα περιοριζόταν, πλησίαζε, παίρνει, σταματούσαν, ζήτησε. Ποια από αυτά χρειάζονται κάποιο συμπλήρωμα για να ολοκληρωθεί το νόημά τους και ποια όχι;