Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελένη Κατσαρού Αναστασία Μάγγανα Αικατερίνη Σκιά Βασιλική Τσέλιου

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΠΕΑΕΚ

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ

Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης και Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης

ΕΡΓΟ ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΟ 75% ΑΠΟ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΚΑΙ 25% ΑΠΟ ΕΘΝΙΚΟΥΣ ΠΟΡΟΥΣ

Νεοελληνική Γλώσσα

Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ

Ελένη Κατσαρού, Φιλόλογος, Εκπαιδευτικός Β/θμιας Εκπαίδευσης Αναστασία Μάγγανα, Γλωσσολόγος Αικατερίνη Σκιά, Φιλόλογος, Εκπαιδευτικός Β/θμιας Εκπαίδευσης Βασιλική Τσέλιου, Φιλόλογος, Εκπαιδευτικός Β/θμιας Εκπαίδευσης

ΚΡΙΤΕΣ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΤΕΣ

Ευαγγελία Θωμαδάκη, Επίκουρη Καθηγήτρια του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης Αριστείδης Δουλαβέρας, Σχολικός Σύμβουλος Βιολέττα Λέκκα, Φιλόλογος, Εκπαιδευτικός Β/θμιας Εκπαίδευσης

ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ

Αντώνιος Νικολόπουλος, Εικονογράφος-Σκιτσογράφος

ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ

Φωτεινή Κουκούτση, Φιλόλογος

ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΥΠΟΕΡΓΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΗ

Χριστίνα Αργυροπούλου, Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

ΕΞΩΦΥΛΛΟ

Αχιλλέας Δρούγκας, Ζωγράφος

ΠΡΟΕΚΤΥΠΩΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ

ΜΕΤαίΧΜΙΟ

Γ Κ.ΠΣ. / ΕΠΕΑΕΚ II / Ενέργεια 2.2.1 / Κατηγορία Πράξεων 2.2.1 .α: "Αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών και συγγραφή νέων εκπαιδευτικών πακέτων"

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ Μιχάλης Αγ. Παπαδόπουλος Ομότιμος Καθηγητής του Α. Π. Θ. Πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Πράξη με τίτλο: "Συγγραφή νέων βιβλίων και παραγωγή υποστηρικτικού εκπαιδευτικού υλικού με βάση το ΔΕΠΠΣ και τα ΑΠΣ για το Γυμνάσιο"

Επιστημονικός Υπεύθυνος Έργου: Αντώνιος Σ. Μπομπέτσης, Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναπληρωτές Επιστημονικοί Υπεύθυνοι Έργου: Γεώργιος Κ. Παληός, Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Ιγνάτιος Ε. Χατζηευστρατίου, Μόνιμος Πάρεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Έργο συγχρηματοδοτούμενο 75% από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και 25% από εθνικούς πόρους.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ

Ελένη Κατσαρού Αναστασία Μαγγανά Αικατερίνη Σκιά Βασιλική Τσέλιου

ΑΝΑΔΟΧΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ: ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ

Νεοελληνική Γλώσσα

Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΑΘΗΝΑ

Περιεχόμενα

ΠΡΟΛΟΓΟΣ…………………………………………………………..7

1η ΕΝΟΤΗΤΑ Η Ελλάδα στον κόσμο……………………………………….9 Α. Εισαγωγικά κείμενα……………………………………………….10 Β. Παρατακτική και υποτακτική σύνδεση των προτάσεων…………………….12 Β1. Οι διάφοροι τρόποι σύνδεσης των προτάσεων …………………………12 Β2. Οι επιλογές στις συνδέσεις των προτάσεων και οι συνέπειές τους στο λόγο 17 Β3. Οι συνδέσεις των προτάσεων στον προφορικό λόγο …………………….20 Γ. Σύνθεση ερευνητικών εργασιών………………………………………21 Δ. Λεξιλόγιο - Η επιλογή της λέξης……………………………………23 Ε. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου…………………………………….25 Διαθεματική εργασία…………………………………………………27 Ανακεφαλαιωτικός πίνακας…………………………………………….28

2η ΕΝΟΤΗΤΑ Γλώσσα - Γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου…………………..29 Α. Εισαγωγικά κείμενα……………………………………………….30 Β. Είδη δευτερευουσών προτάσεων………………………………………32 Β1. Ονοματικές και επιρρηματικές προτάσεις…………………………….32 Β2. Δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις: Ειδικές ……………………….34 Β3. Δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις: Βουλητικές……………………..35 Β4. Δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις: Ενδοιαστικές……………………36 Γ. Λεξιλόγιο - Πολυσημία της λέξης……………………………………37 Δ. Διατύπωση αιτιολογημένων κρίσεων…………………………………..41 Ε. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου…………………………………….43 Διαθεματική εργασία…………………………………………………44 Ανακεφαλαιωτικός πίνακας…………………………………………….44

3η ΕΝΟΤΗΤΑ Είμαστε όλοι ίδιοι. Είμαστε όλοι διαφορετικοί……………..45 Α. Εισαγωγικά κείμενα……………………………………………….46 Β. Ερωτηματικές προτάσεις - Ευθύς και πλάγιος λόγος…………………….49 Β1. Ερωτηματικές προτάσεις…………………………………………..49 Β2. Οι ερωτήσεις στον πλάγιο λόγο…………………………………….51 Β3. Από τον ευθύ στον πλάγιο λόγο και αντίστροφα……………………….52 Γ. Λεξιλόγιο ………………………………………………………56 Γ1. Ρήματα και εκφράσεις για τον πλάγιο λόγο…………………………..56 Γ2. Λέξεις για την ισότητα και τη διαφορά……………………………..56 Δ. Σχήματα λόγου. Κυριολεξία και μεταφορά…………………………..57 Ε. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου ……………………………………60 Διαθεματική εργασία…………………………………………………61 Ανακεφαλαιωτικός πίνακας…………………………………………….62

4η ΕΝΟΤΗΤΑ Ενωμένη Ευρώπη και Ευρωπαίοι πολίτες………………………..63 Α. Εισαγωγικά κείμενα……………………………………………….64 Β. Αναφορικές προτάσεις……………………………………………..67 Β1. Επιθετικές αναφορικές προτάσεις…………………………………..67 Β2. Ελεύθερες αναφορικές προτάσεις……………………………………69 Β3. Γένος, αριθμός και πτώση της αναφορικής αντωνυμίας ο οποίος………….72 Β4. Το που και οι προθετικές φράσεις………………………………….75 Γ. Ελληνικά σε ξένες γλώσσες ………………………………………..77 Δ. Συνώνυμα - Αντίθετα………………………………………………81 Ε. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου ……………………………………84 Διαθεματική εργασία…………………………………………………85 Ανακεφαλαιωτικός πίνακας…………………………………………….86

5η ΕΝΟΤΗΤΑ Ειρήνη - Πόλεμος …………………………………………87 Α. Εισαγωγικά κείμενα……………………………………………….88 Β. Τελικές και αιτιολογικές προτάσεις…………………………………92 Β1. Τελικές προτάσεις……………………………………………….92 Β2. Αιτιολογικές προτάσεις…………………………………………..94 Γ. Αναλύοντας το κείμενο στα συστατικά του…………………………….97 Δ. Λεξιλόγιο - Ομόηχες και παρώνυμες λέξεις ………………………….100 Ε. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου …………………………………..102 Διαθεματική εργασία………………………………………………..103 Ανακεφαλαιωτικός πίνακας……………………………………………104

6η ΕΝΟΤΗΤΑ Ενεργοί πολίτες για την υπεράσπιση οικουμενικών αξιών ……….105 Α. Εισαγωγικά κείμενα………………………………………………106 Β. Χρονικές και υποθετικές προτάσεις…………………………………109 Β1. Χρονικές προτάσεις……………………………………………..109 Β2. Υποθετικές προτάσεις……………………………………………112 Γ. Υπώνυμα - Ορισμός……………………………………………….115 Π. Υπώνυμα………………………………………………………..115 Γ2. Ορισμός ………………………………………………………115 Δ. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου …………………………………..118 Διαθεματική εργασία………………………………………………..120 Ανακεφαλαιωτικός πίνακας……………………………………………120

7η ΕΝΟΤΗΤΑ Τέχνη: Μια γλώσσα για όλους, σε όλες τις εποχές…………..121 Α. Εισαγωγικά κείμενα………………………………………………122 Β. Αποτελεσματικές και εναντιωματικές προτάσεις ………………………124 Β1. Αποτελεσματικές προτάσεις……………………………………….124 Β2. Εναντιωματικές προτάσεις………………………………………..125 Γ. Μετωνυμία ……………………………………………………..127 Δ. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου …………………………………..129 Διαθεματική εργασία………………………………………………..131 Ανακεφαλαιωτικός πίνακας……………………………………………132

8η ΕΝΟΤΗΤΑ Μπροστά στο μέλλον……………………………………….133 Α. Εισαγωγικά κείμενα………………………………………………134 Β. Μόρια………………………………………………………….138 Γ. Στίξη………………………………………………………….140 Δ. Σχήματα λόγου ………………………………………………….142 Ε. Περίληψη ………………………………………………………145 ΣΤ. Δραστηριότητες παραγωγής λόγου ………………………………….148 Διαθεματική εργασία………………………………………………..150 Ανακεφαλαιωτικός πίνακας……………………………………………150

ΓΛΩΣΣΑΡΙ …………………………………………………………151