Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Διαβάζω και γράφω

1. Σε ποια ρήματα ανήκουν οι μετοχές με έντονα γράμματα και τι παρατηρείτε σχετικά με τη θέση του τόνου σε συνάρτηση με την ορθογραφία τους; α. Δεν ανέβηκα τις σκάλες τρέχοντας, για να μη μου πέσει το κουτί. (κείμ. 3) β. Σε λίγο καιρό πρόκειται να κυκλοφορήσει ένα καινούριο λαχείο, το ξυστό - αυτό δηλαδή που ξύνοντάς το γνωρίζεις αμέσως αν κέρδισες ή όχι. (κείμ. 2) γ. Το AIDS διαπρέπει γεννώντας καταστάσεις επιδημίας. (κείμ. 5)

2. Διαβάζοντας τις παρακάτω προτάσεις, μεταφέρετε τις μετοχές στην ονομαστική ενικού στο αρσενικό γένος, εντοπίστε τη χρονική βαθμίδα στην οποία αναφέρονται και γράψτε το χρόνο τους. - Ποια είναι η κατάληξή τους; α. Το 95 % αυτών ζουν σε αναπτυσσόμενες χώρες. (κείμ. 5) β. Υπολογίζεται ότι 3,1 εκατομμύρια άνθρωποι, συμπεριλαμβανόμενων 610.000 παιδιών, πέθαναν από AIDS μέσα στο 2002. (κείμ. 5) γ. Για τους πολλούς, τους "χαμένους", η εμμονή στο παιχνίδι της τύχης είναι αποπροσανατολιστική από πιο στέρεους στόχους, οδηγεί ουσιαστικά στην απραξία. (κείμ. 2) δ. Δίνονται στη δημοσιότητα πίνακες και παγκόσμιοι χάρτες "κοκκινισμένοι". (κείμ. 5)

Μετοχές - Καταλήξεις - Χρονική βαθμίδα/Χρόνος

3. Στις παρακάτω φράσεις του κειμένου 1 θα βρείτε μετοχές που δεν τις συναντάτε σε σύγχρονα κείμενα. Αν γράφατε εσείς αυτές τις προτάσεις, με ποιες μετοχές θα μπορούσατε να τις αντικαταστήσετε; α. Ο Άγγελος επήρε τα τρία ουράνια δώρα του και έφυγε τρέχων εκείθεν. β. Η γυνή επροσπάθει ν' αποκοιμίση με ολίγον ξηρόν άρτον τα πέντε τέκνα, βλασφημούσα άμα την ώραν που είχεν υπανδρευθή. γ. Ανέβη εις μέγα κτίριον πλουσίως φωτισμένον. δ. Επήρε… και την ζωήν, την πλασμένην διά να πάλλη εις τας καρδίας, ετάνυσε τας πτέρυγας, και επανήλθεν εις τας ουρανίας αψίδας.

τρέχων ? ………………………. βλασφημούσα ? ………………………. φωτισμένον ? ………………………. πλασμένην ? ……………………….