Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( επιστροφή στο τζάκι :: 14-03-2003) 

Επιστροφή στο τζάκι

109.500 ενεργειακά ή παραδοσιακά πουλήθηκαν το 2002

ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΙΝΤΙΚΑΚΗΣ

Πριν από λίγα χρόνια η κατασκευή και η τοποθέτηση τζακιού στις κατοικίες των Ελλήνων ήταν αποκλειστικά υπόθεση του κτίστη.

Σήμερα, ο τεχνίτης της γειτονιάς σε πολλές περιπτώσεις αντικαταστάθηκε από τις δεκάδες επιχειρήσεις, που είτε κατασκευάζουν είτε εισάγουν και πωλούν τζάκια, τα οποία προσφέρονται σε τιμές ανταγωνιστικές με τα κτιστά και με τα οποία «θερμαίνονται», πλέον, ολοένα και περισσότερα ελληνικά σπίτια.

Τα ενεργειακά

Αν και τα έτοιμα τζάκια, τα παραδοσιακού τύπου, (με εστία από πυρότουβλα), καταλαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος στην αγορά, τα τελευταία χρόνια έχουν αρχίσει να γίνονται μόδα στη ζωή των Ελλήνων και τα λεγόμενα ενεργειακά τζάκια.

Πρόκειται για τζάκια (με εστία από πυρότουβλα ή μαντέμι) τα οποία μετατρέπουν σε θέρμανση έως και το 75% από τη θερμική ενέργεια που παράγει το ξύλο, έναντι μόλις 10% των συμβατικών.

Τα τζάκια αυτά, αν και έχουν υψηλότερο κόστος αγοράς, αποδεικνύονται πιο οικονομικά, καθώς καίνε όση ακριβώς ποσότητα ξύλου χρειάζεται, διότι έχουν τη δυνατότητα ρύθμισης, αλλά είναι και πιο ασφαλή αφού λειτουργούν με προστατευτικό τζάμι.

Διαδίδονται…

Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η εταιρεία ΒΙΕΤ και βασίζονται στις πωλήσεις των μεγάλων εταιρειών που πρωταγωνιστούν στην εγχώρια αγορά, όσον αφορά τα ενεργειακά τζάκια, πέρυσι αυξήθηκαν οι πωλήσεις τους γύρω στο 4%, η συμμετοχή τους στις συνολικές πωλήσεις αυξήθηκε στο 7% από 6,5% το προηγούμενο έτος, ενώ εκτιμάται ότι το μερίδιό τους θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο φέτος.

Την ίδια ώρα, οι πωλήσεις των παραδοσιακών τζάκιών αυξήθηκαν, το 2002, μόλις κατά 1,3% με συνέπεια το ποσοστό συμμετοχής τους στη συνολική κατανάλωση να μειωθεί στο 92,5%, από 93,3% το 2001 και η τάση αυτή εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί και τα επόμενα δύο χρόνια.

Η αγορά

Συνολικά, εκτιμάται ότι η αγορά τζακιού, με βάση τις πωλήσεις μεγάλων εταιρειών, διαμορφώθηκε το 2002 στις 109.500 εστίες, σημειώνοντας αύξηση 1,5% σε σχέση με το 2001, ενώ σε αξία ανήλθε σε 38,6 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 4,3%.

Μεταξύ των μεγαλύτερων κατασκευαστικών και εισαγωγικών επιχειρήσεων που κυριαρχούν στην ελληνική αγορά τζακιού συγκαταλέγονται οι ΒΙΕΤ, Μαρχόνα, Εστία και Καμινοτεχνική.

Κόστος - διαφορές

«Είναι ενδεικτικό ότι η παραγγελία και η τοποθέτηση ενός παραδοσιακού τζακιού (εστία, επένδυση και εργασία) κυμαίνεται μεταξύ 1.170 και 1.620 ευρώ, όσο δηλαδή κοστίζει και σε έναν κτίστη», λέει ο κ. Αλέξανδρος Νικολόπουλος από το εμπορικό τμήμα της ΒΙΕΤ. Το αντίστοιχο κόστος για ένα ενεργειακό τζάκι διαμορφώνεται μεταξύ 1.620 και 2.940 ευρώ και μπορεί να φτάσει ακόμη υψηλότερα, ανάλογα με την επένδυση που θα επιλέξει κανείς.

«Ουσιαστικά, αυτό που κάνει τη διαφορά στην τιμή μεταξύ ενός συμβατικού και ενός ενεργειακού τζακιού είναι η εστία», λέει ο κ. Ανδρέας Παφίτης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Μαρχόνα.

Στα παραδοσιακά η εστία είναι ανοιχτού τύπου, από πυρότουβλα, και η τιμή της κυμαίνεται από 350 έως 587 ευρώ, ενώ στα ενεργειακά είναι κλειστού τύπου, με κατάλληλο πυρίμαχο τζάμι, κατασκευασμένη από πυρότουβλα ή μαντέμι και ξεκινάει από 587 αλλά μπορεί να ξεπεράσει και τα 1.470 ευρώ, ανάλογα με το είδος της.