Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Ανεπτυγμένη είδηση-λόγος

( "έσκασε" ο δακτύλιος... :: 23-01-2003) 

"Έσκασε" ο Δακτύλιος…

Κυκλοφορούν 40% περισσότερα οχήματα από όσα χωράει

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΩΛΑΣ

Ασφυκτιά ο Δακτύλιος της Αθήνας. Εντός των ορίων του κυκλοφορούν 40% περισσότερα οχήματα από όσα χωράνε. Το αποτέλεσμα; Οι οδηγοί χρειάζονται έως και 20 λεπτά παραπάνω σε σχέση με πέρυσι για να διανύσουν μια μικρή απόσταση.

Οι ειδικοί αναζητούν λύσεις, αν και αποκλείουν την επιβολή διοδίων για όσα αυτοκίνητα κατεβαίνουν στο κέντρο της πόλης.

"Ο μεγάλος αριθμός αυτοκινήτων που κυκλοφορεί "ακυρώνει" το μέτρο του Δακτυλίου". Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, κ. Γιώργος Γιαννής, περιγράφει την… καθημερινότητα των κατοίκων του Λεκανοπεδίου με μελανά χρώματα.

Στις αρτηρίες που αποτελούν τα όρια του Δακτυλίου τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα. Τα Ι.Χ., όταν δεν είναι τελείως ακινητοποιημένα, κινούνται με ταχύτητα που δεν ξεπερνάει τα 4 χιλιόμετρα την ώρα. Πρόσφατη έρευνα των συγκοινωνιολόγων αποτυπώνει την κατάσταση: Στις λεωφόρους-σύνορα του Δακτυλίου κυκλοφορούν κατά μέσο όρο 2.500 οχήματα, ανά ώρα και ανά χιλιόμετρο. Πριν από πέντε χρόνια οι - τότε - μετρήσεις έδειχναν 1.700 οχήματα την ώρα. Ο κόμβος της Φειδιππίδου, η Αλεξάνδρας, η Πειραιώς, η Καλλιρρόης στη διασταύρωση με τη Φραντζή είναι οι "πρωταθλητές" της ταλαιπωρίας. Σε αυτές παρατηρούνται τα περισσότερα μποτιλιαρίσματα. Η ίδια έρευνα αποκαλύπτει ότι το 30% των οχημάτων που κυκλοφορούν εντός του Δακτυλίου καθημερινά είναι… παράνομα.

"Το μέτρο του Δακτυλίου είναι τελείως παρωχημένο", επισημαίνει ο αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ κ. Αντώνης Σταθόπουλος.

"Πρόκειται για μια ρύθμιση που άρχισε να εφαρμόζεται το 1982, όταν ο συνολικός αριθμός των Ι.Χ. στο Λεκανοπέδιο δεν ξεπερνούσε τις 430.000 και εξακολουθεί και ισχύει σήμερα - χωρίς καμία αλλαγή - που κυκλοφορούν 2.000.000 Ι.Χ.".

Οι συγκοινωνιολόγοι αναζητούν νέες λύσεις στη χρήση της τεχνολογίας και στην υιοθέτηση πρακτικών που έχουν εφαρμοστεί στο εξωτερικό. Η λειτουργία ενός σύγχρονου Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας, η δημιουργία σταθμών μετεπιβίβασης στις παρυφές της Αθήνας και κοντά σε συγκοινωνιακούς κόμβους, καθώς και η δημιουργία γκαράζ στο κέντρο της πόλης είναι μερικές από αυτές. Ωστόσο, όλοι αποκλείουν την επιβολή διοδίων. "Θα έχει ως αποτέλεσμα μόνο την οικονομική αφαίμαξη και την ταλαιπωρία των οδηγών", επισημαίνει ο κ. Γιαννής.

Σε μελέτη που εκπόνησαν οι καθηγητές του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κ.κ. Γ. Γούλας, Γ. Αραμπατζής και Δ. Ασημακόπουλος, οι εναλλακτικές λύσεις που, μεταξύ άλλων, εισηγούνται για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Αθήνας δεν περιλαμβάνουν την επιβολή διοδίων. Ενώ και τα αρμόδια υπουργεία, αλλά και ο Δήμος Αθηναίων τονίζουν με κατηγορηματικό τρόπο ότι δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση. "Η τυχόν εφαρμογή του θα κόστιζε και πάρα πολύ ακριβά", λέει ο κ. Γιαννής.