Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ορίζοντες :: Γνώμη (άρθρο σχολιασμού)

( "μαραθών - σαλαμίς"... :: 18-02-2003) 

ΔΙΚΤΥΟ

"Μαραθών - Σαλαμίς"…

Γ.Δ.Κ.Σ.

Έγραφα χτες για την αποκάλυψη τής ηλικίας 127 χρόνων άπαιχτης ώς τώρα, λόγω "ελληνικών συνθηκών" όπερας του Ζακυνθινού, σπουδαίου ως προκύπτει, συνθέτη Παύλου Καρρέρ "Μαραθών - Σαλαμίς" που πρωτοπαρουσιάστηκε - επιτέλους! - στη Λυρική Σκηνή. Και για τον ενθουσιασμό του κοινού. Στο… ψητό τώρα. Ελληνική όπερα του 19ου αιώνα - που απαντά στην κυριολεξία του όρου "όπερα"… -, σε παγκόσμια πρώτη, με λιμπρέτο γραμμένο στα ιταλικά, άρα διεθνές, με θέμα αρχαιοελληνικό, από αυτά που "πουλάνε" - για να είμαστε και "προσγειωμένοι" στην πραγματικότητα - στους ξένους, κλασικότροπη, με μουσική ελκυστικότατη για το ευρύ κοινό της όπερας: και η παράσταση αυτή δεν είναι ενταγμένη στο πρόγραμμα της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας! Αν είναι δυνατόν! Δεν το πιστεύω. Εδώ θα έπρεπε να τσακιστούν να βρουν για συμπαραγωγούς μεγάλα ξένα συγκροτήματα όπερας, να στείλουν την παράσταση έξω, να την προβάλλουν εξαντλητικά, να την ηχογραφήσουν, να κάνουν πλύση εγκεφάλου στο κοινό μέσα από τηλεοπτικά τρέιλερ, να δώσουν στην παράσταση ένα αρχαίο θέατρο που τόσο της ταιριάζει, να την στείλουν έξω όσα έξοδα κι αν απαιτούνται… Και δεν έχουν κάνει τίποτα!! Τί - πο - τα. Αρκούν τέσσερις παραστάσεις για το κοινό της Λυρικής;

…και Βατερλώ

Το υπουργείο Πολιτισμού δεν αντιλαμβάνεται το μέγεθος, τη σημασία του πολιτιστικού γεγονότος; Ο υπουργός Πολιτισμού είδε και άκουσε το έργο; Αλλά όταν διαβάζω ότι την παρουσίαση της όπεράς του, που την προσπαθούσε ο πολύπαθος Καρρέρ, δεν την δέχτηκαν ούτε στην Ολυμπιάδα του 1896, εκατόν επτά χρόνια πριν, σε συνθήκες ανάλογες, καταλήγω στο συμπέρασμα ότι το κύτταρο της ελληνικής πολιτείας δεν έχει ουσιαστικά αλλάξει: άστοργη προς τους δημιουργούς του πολιτισμού της, τους οποίους θυμάται μόνο όταν τους χρειάζεται να τη στηρίξουν. Λίγο πριν από την Ολυμπιάδα του 2004 και δεν έχει προβλεφθεί τίποτα: το ξένο κοινό δεν θα δει ούτε τη "Γυναίκα χωρίς σκιά" του Ρίχαρντ Στράους στην διεθνούς επιπέδου παραγωγή του Μεγάρου Μουσικής, την καλύτερη παραγωγή όπερας που έχει γίνει επί ελληνικού εδάφους ούτε το ελληνικότατο "Μαραθών - Σαλαμίς" - δυο "αιχμές" που θα μπορούσαν να "παίξουν" στην προβολή του πολιτισμού μας. Κρίμα… Αυτό δεν είναι Πολιτιστική Ολυμπιάδα, είναι Βατερλώ! Μήπως υπάρχει, όμως, ακόμα χρόνος; Εεεε, ακούει κανείς; Στον "2004" έστω;