Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( φωτιά στις τιμές βάζει το πετρέλαιο :: 28-01-2003) 

Φωτιά στις τιμές βάζει το πετρέλαιο

Ανατιμήσεις σε αεροπορικά - ακτοπλοϊκά εισιτήρια και πλαστικά

ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΙΝΤΙΚΑΚΗΣ

Προ των πυλών βρίσκονται ανατιμήσεις σε εισιτήρια αεροπορικών και ακτοπλοϊκών εταιρειών και σε μια σειρά βιομηχανικών προϊόντων, σε περίπτωση που διατηρηθεί η τιμή του πετρελαίου πάνω από το επίπεδο των 30 δολαρίων το βαρέλι.

Η διεθνής τιμή του πετρελαίου βρίσκεται πάνω από το επίπεδο των 30 δολαρίων ανά βαρέλι εδώ και περίπου έναν μήνα, έναντι 18 δολαρίων έναν χρόνο πριν. Η άνοδος έχει, ήδη, επιβαρύνει σημαντικά το κόστος των επιχειρήσεων σε βασικούς κλάδους της οικονομίας, με αποτέλεσμα εκπρόσωποί τους να επισημαίνουν ότι σε περίπτωση που η τιμή του δολαρίου παραμείνει πάνω από τα 30 δολάρια το βαρέλι, τότε υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να υπάρξουν ανατιμήσεις στο επόμενο διάστημα.

Μεταφορές - μεταποίηση

Τη μεγαλύτερη επιβάρυνση στο κόστος δέχονται οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν ως πρώτη ύλη το πετρέλαιο, όπως για παράδειγμα οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο των μεταφορών (αερομεταφορές, ακτοπλοϊκές κ.λπ.) και οι εταιρείες των πετροχημικών (π.χ. πλαστικά). Η κ. Ρούλα Σαλούτσι, στέλεχος της Aegean Airlines, μιλώντας στα "ΝΕΑ", δήλωσε ότι "η διατήρηση των τιμών του πετρελαίου για παρατεταμένο χρονικό διάστημα έχει, ήδη, τεράστια επίδραση στο κόστος μας. Ως εταιρεία κάνουμε ό,τι μπορούμε για να μην υπάρξουν ανατιμήσεις στα εισιτήρια. Δεν μπορώ να προβλέψω τις επιπτώσεις σε περίπτωση διατήρησης των τιμών του πετρελαίου σε υψηλά επίπεδα".

Ακτοπλοΐα: άνοδος κόστους

Πιο κατηγορηματικοί για το ενδεχόμενο ανατιμήσεων είναι οι ακτοπλόοι. Ήδη, η Ένωση Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας ετοιμάζεται να ζητήσει από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας αυξήσεις τουλάχιστον 7% για τη νέα θερινή περίοδο.

Από την πλευρά του, ο κ. Γεράσιμος Στρίντζης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Blue Star Ferries - Στρίντζης, επισημαίνει ότι "ήδη οι ακτοπλοϊκές εταιρείες πληρώνουν ακριβό τίμημα από την ανοδική πορεία του πετρελαίου τους τελευταίους μήνες. Συγκεκριμένα, το λειτουργικό κόστος των εταιρειών του κλάδου έχει αυξηθεί μόνο λόγω πετρελαίου κατά 10%. Διευκρινίζεται ότι το 50% του λειτουργικού κόστους μιας ακτοπλοϊκής εταιρείας εξαρτάται από τις τιμές των καυσίμων".

Επιβάρυνση καταναλωτή

Σοβαρές είναι οι επιπτώσεις της ανόδου του "μαύρου χρυσού" στη βιομηχανία και ιδιαίτερα στα προϊόντα που έχουν ως πρώτη ύλη το πετρελαίου. Όπως δηλώνει στα "ΝΕΑ" ο κ. Γιώργος Πετζετάκις, διευθύνων σύμβουλος της Α.Γ. Πετζετάκις, "η αγορά περιμένει άνοδο έως 10% στις τιμές των πρώτων υλών για την παραγωγή πλαστικών που είναι παράγωγα του πετρελαίου. Αν γίνει αυτό, τότε είναι φυσικό επακόλουθο να μετακυληθεί ένα ποσοστό της ανόδου στις τιμές των προϊόντων. Εκτιμούμε, όμως, ότι η τελική επιβάρυνση προς τον καταναλωτή θα είναι αρκετά μικρότερη (π.χ. 3% με 5%) από την αύξηση των τιμών στις πρώτες ύλες".

Οι ανατιμήσεις αυτές σε συνδυασμό με τις επερχόμενες, σε περίπτωση διατήρησης των τιμών του πετρελαίου σε επίπεδα άνω των 30 δολαρίων το βαρέλι, θα έχουν επιπτώσεις στον πληθωρισμό και στο πορτοφόλι του καταναλωτή. Πάντως, οι επιπτώσεις στην οικονομία και στην τσέπη του καταναλωτή από την άνοδο της τιμής του πετρελαίου θα ήταν μεγαλύτερες, εάν δεν υπήρχε η ανατίμηση του ευρώ έναντι του δολαρίου.

Επίδραση στις εξαγωγές

Παράλληλα, η ανατίμηση του ευρώ κάνει πιο ακριβά τα ευρωπαϊκά προϊόντα και, κατά συνέπεια, τα ελληνικά που εξάγονται σε τρίτες χώρες (εκτός Ευρώπης).

Έτσι, η ανατίμηση του ευρώ επιδρά αρνητικά στις εξαγωγές, επιδεινώνοντας τους ρυθμούς ανάπτυξης και διευρύνοντας τα ελλείμματα.

Ήδη, τα πρώτα προβλήματα στις εξαγωγές έχουν κάνει την εμφάνισή τους. Μιλώντας στα "ΝΕΑ" ο κ. Τάκης Κανελλόπουλος, διευθυντής Επενδυτικών Σχέσεων του Ομίλου Τιτάν, δήλωσε ότι: "Για την ποσότητα τσιμέντου που εξάγουμε σε χώρες εκτός Ευρώπης (περίπου 750 χιλ. τόνοι, έναντι 11 εκατ. τόνων παγκοσμίως), ήδη, έχουν προκύψει τα πρώτα προβλήματα από την άνοδο του ευρώ".