Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( η αγορά «πάγωσε» :: 20-03-2003) 

Η αγορά «πάγωσε»

Πτώση του τζίρου κατά 15% σε σχέση με το 2002

ΔΗΜΗΤΡΑ ΣΚΟΥΦΟΥ

Η αγορά «πάγωσε», λένε οι καταστηματάρχες τονίζοντας ότι αν και ξεκίνησε η νέα σεζόν, εντούτοις η ακρίβεια, η έλλειψη ρευστότητας, ο κακός καιρός, αλλά και η ανασφάλεια εξαιτίας του πολέμου, αποθαρρύνουν τους καταναλωτές και αφήνουν άδεια τα ταμεία τους.

Μειωμένο αγοραστικό ενδιαφέρον και άδεια καταστήματα συνθέτουν την εικόνα της αγοράς.

Οι έμποροι εκτιμούν ότι σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων η πτώση του τζίρου φθάνει το 15% σε σχέση με πέρσι, ενώ δεν λείπουν και οι πιο απαισιόδοξοι που μιλούν για ακόμη μεγαλύτερη πτώση.

Οι ανατιμήσεις σε αρκετές κατηγορίες βασικών καταναλωτικών προϊόντων εξαιτίας των καταστροφών που προκάλεσε η κακοκαιρία, η αύξηση της τιμής του πετρελαίου που έχει επιβαρύνει τον προϋπολογισμό των νοικοκυριών, αλλά και το αίσθημα ανασφάλειας εξαιτίας του πολέμου διαμορφώνουν ένα σκληρό περιβάλλον για τους επιχειρηματίες, κάνοντας δύσκολη τη ζωή κυρίως των μικρομεσαίων και των μικρών.

Δύσκολα αναστρέψιμη

Η κάμψη στην οποία βρίσκεται το λιανικό εμπόριο διαπιστώνεται και στην ετήσια έκθεση για το ελληνικό εμπόριο το 2002 της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου. Αναφέρεται μάλιστα ότι η δυσμενής επίπτωση στην ελληνική οικονομία, τόσο εξαιτίας της παγκόσμιας οικονομικής επιβράδυνσης όσο και της έλλειψης προώθησης διαρθρωτικών αλλαγών στην οικονομία μας, θα είναι δύσκολο να ανατραπεί σύντομα.

Επιπτώσεις

Δεκάδες επιχειρήσεις εμφανίζουν συρρίκνωση του όγκου των πωλήσεών τους ή είναι αναγκασμένες να περιορίζουν το περιθώριο κέρδους τους για να διατηρήσουν τη θέση τους στην αγορά, πραγματοποιώντας προσφορές. Επιπλέον, οι επιχειρηματίες εκτιμούν ότι η χρονική διάρκεια του πολέμου θα κρίνει τις επιπτώσεις του στην αγορά. Όμως, στο διάστημα που διανύουμε, το κλίμα ανασφάλειας αλλά και η αύξηση της τιμής του πετρελαίου έχουν δημιουργήσει προβλήματα ακρίβειας και έχουν οδηγήσει σε κάμψη του αγοραστικού ενδιαφέροντος σε πολλές κατηγορίες ειδών.

«Η αγοραστική κίνηση είναι σαφώς περιορισμένη για το σύνολο της αγοράς», λέει ο κ. Αριστείδης Άβουρης, α' αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Αττικής Όμορων Νομών και Νήσων του Αιγαίου.

Αναδιανομή

Στην άποψη αυτή συνηγορεί και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας κ. Παναγής Καρέλας. «Η τιμή του πετρελαίου οδήγησε στην αναδιανομή του οικογενειακού εισοδήματος. Μέχρι σήμερα στην αγορά δεν πέρασαν αυξήσεις σε καταναλωτικά προϊόντα εξαιτίας της αύξησης της τιμής του πετρελαίου, παρά μόνο στη δαπάνη για θέρμανση. Παρ' όλα αυτά πολλοί καταναλωτές περιόρισαν τις δαπάνες τους και δεν έκαναν αγορές. Αυτό φαίνεται από τους τζίρους των επιχειρήσεων, τόσο στις κατηγορίες ένδυσης και υπόδησης όσο και στα ηλεκτρικά και είδη σπιτιού».

Επιταγών θρίαμβος

Μάλιστα το κακό κλίμα και η ανασφάλεια του πολέμου έχουν αλλάξει τα συναλλακτικά ήθη στην αγορά.

Πολλοί έμποροι, οι οποίοι πραγματοποιούσαν με μετρητά τις συναλλαγές τους, χρησιμοποιούν τώρα όλο και περισσότερο τις επιταγές ως μέσο πληρωμής, σε μια προσπάθεια να κρατήσουν ρευστό για παν ενδεχόμενο. Επίσης, αυξήθηκαν και οι καθυστερήσεις πληρωμών, επιδεινώνοντας την κατάσταση και στον χώρο του χονδρεμπορίου.

«Τα αποτελέσματα από τις εκπτώσεις δεν ήταν για τις επιχειρήσεις τα αναμενόμενα. Η συνεχιζόμενη κρίση και η δυστοκία των καταναλωτών επιδεινώνουν την κατάσταση στην αγορά», λέει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας κ. Παναγής Καρέλας. Περίπου τρεις εβδομάδες μετά τη λήξη των χειμερινών εκπτώσεων και στην αγορά επικρατεί «παγωνιά». Οι προσφορές δεν φαίνεται να προσελκύουν τους καταναλωτές, ενώ η κακοκαιρία αποτρέπει όσους θα ήθελαν να αγοράσουν τα ανοιξιάτικα είδη.

Οι φόβοι για τουρισμό

Εκτός όμως από το δυσμενές κλίμα εξαιτίας της συρρίκνωσης των εισοδημάτων, οι λιανέμποροι φοβούνται και το ενδεχόμενο μείωσης του τουρισμού. «Ο πόλεμος είναι βέβαιο ότι θα φέρει ακόμα μεγαλύτερη μείωση της τουριστικής κίνησης, εκτός από αυτήν που αναμέναμε λόγω και των γενικότερων διεθνών οικονομικών προβλημάτων. Πολλές λιανεμπορικές επιχειρήσεις, όπως των τουριστικών ειδών, αντιμετωπίζουν ήδη και θα αντιμετωπίσουν σημαντικά προβλήματα. Το ίδιο θα συμβεί και με άλλες εμπορικές επιχειρήσεις, κυρίως σε περιοχές όπου δουλεύουν με τον τουρισμό», προσθέτει ο κ. Αριστείδης Άβουρης.