Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( εξαγωγές... ιχθύος :: 06-03-2003) 

Εξαγωγές… ιχθύος

Δυσπιστούν ακόμα οι Έλληνες καταναλωτές

ΔΗΜΗΤΡΑ ΣΚΟΥΦΟΥ

Οι ιχθυοκαλλιέργειες στην Ελλάδα πάνε καλά, κυρίως διότι τα παραγόμενα ψάρια φαίνεται να βρίσκουν καλές αγορές στο εξωτερικό.

Στο εξωτερικό πηγαίνουν καλά. Στην Ελλάδα όμως οι πωλήσεις κυμαίνονται ακόμη σε χαμηλά επίπεδα. Οι ελληνικές επιχειρήσεις ιχθυοκαλλιέργειας που έχουν αναδείξει την Ελλάδα ως την πρώτη ιχθυοπαραγωγό χώρα στη Μεσόγειο βρίσκονται αυτήν την περίοδο σε έναν κύκλο συγχωνεύσεων και εξαγορών, προκειμένου να επιτύχουν τον διπλό στόχο τους: να κερδίσουν τον Έλληνα καταναλωτή και να ανοίξουν νέες αγορές στο εξωτερικό.

Εξαγορές - συγχωνεύσεις

Οι εισηγμένες στο ΧΑΑ επιχειρήσεις έχουν ήδη εντάξει στα επενδυτικά τους προγράμματα τόσο την ανάπτυξη των εμπορικών τους δικτύων - μέσω και εξαγορών εταιρειών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό - όσο και την έρευνα για την καλλιέργεια νέων ειδών, σε μια προσπάθεια προσέγγισης των διατροφικών συνηθειών, κυρίως των ξένων καταναλωτών προς τους οποίους απευθύνεται το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής παραγωγής. Μάλιστα συνεχίζουν τις εξαγορές και τις συνεργασίες με ομοειδείς εταιρείες που θα βοηθήσουν στην επίτευξη των στόχων αυτών. Έτσι πρόσφατα ολοκληρώθηκε η εξαγορά της εταιρείας Διολκός Ιχθυοκαλλιέργειες από την εταιρεία Ιχθυοτροφεία Σελόντα, ενώ έως το φθινόπωρο του 2003 αναμένεται να ολοκληρωθεί και η συγχώνευση ανάμεσα στις Ευρωσυμμετοχές Κεφαλαίου και τη Seafarm. Επίσης σε φάση αναδιάρθρωσης βρίσκεται και ο όμιλος εταιρειών Νηρέα.

Αστακοί γλυκού νερού

Νέα είδη, όπως το φαγκρί και η χιόνα, έχουν βγει στη βιομηχανική παραγωγή, ενώ σημαντικά βήματα έχουν γίνει και στην καλλιέργεια γλώσσας. Σύντομα, οι ελληνικές εταιρείες θα είναι σε θέση να παρουσιάσουν νέα προϊόντα, όπως λυθρίνια και αστακούς του γλυκού νερού. Στην Ελλάδα εκτρέφονται κυρίως τσιπούρες και λαβράκια. Η τσιπούρα καλύπτει το 40% της συνολικής παραγωγής, τα τελευταία χρόνια όμως γίνονται προσπάθειες ώστε οι επιχειρήσεις να προχωρήσουν στη μαζική παραγωγή και νέων, συγγενών με την τσιπούρα και το λαβράκι ειδών, όπως η συναγρίδα, ο σαργός, ο κέφαλος και το φαγκρί. Τα τελευταία χρόνια αυξάνεται συνεχώς και η εγχώρια κατανάλωση προϊόντων ιχθυοκαλλιέργειας, καθώς οι καταναλωτές έχουν πλέον καταλάβει ότι τα προϊόντα αυτά δεν στερούνται ποιότητας και έχουν ιδιαίτερα προσιτές τιμέες.

Το 70% εξάγεται

Οι επενδύσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια από τις μεγάλες επιχειρήσεις και οι συνεργασίες και εξαγορές που έχουν επιτευχθεί, δημιουργούν μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης και προσδίδουν στον κλάδο νέα δυναμική. Από το σύνολο της ελληνικής παραγωγής, το 70% των ψαριών εξάγεται, ενώ μόλις το 30% καταναλώνεται στην εγχώρια αγορά. Κυριότερος πελάτης των ελληνικών επιχειρήσεων ήταν και παραμένει η Ιταλία, ενώ τα τελευταία χρόνια έγιναν προσπάθειες, οι οποίες βρίσκονται σε καλό δρόμο, για το άνοιγμα και άλλων αγορών σε χώρες της Ευρώπης και της Ασίας.

Μάλιστα, όπως προκύπτει από την τελευταία μελέτη του ΙΟΒΕ, ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης των εξαγωγών το διάστημα 1990-2000 έφθασε το 49,6%, ενώ σημαντική ανάπτυξη προβλέπεται να έχει ο κλάδος έως το 2005. Ο προβλεπόμενος μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης της εγχώριας ζήτησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 14,6% το διάστημα αυτό και η εγχώρια ζήτηση θα ξεπεράσει τις 40.000 τόνους το 2005, ενώ οι εξαγωγές θα προσεγγίσουν, την ίδια χρονιά, τις 67.000 τόνους, με ετήσιο ρυθμό αύξησης 10,3%.