Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Κόσμος :: Ανεπτυγμένη είδηση-λόγος

( επιφυλακτικοί για το "οικολογικό σκουτεράκι" :: 23-01-2003) 

ΗΝΩΜΕΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ

Επιφυλακτικοί για το "οικολογικό σκουτεράκι"

ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΕΤΙΝΑΚΗΣ

Ντιν Κέιμεν. Ο εφευρέτης με το οικολογικό σκούτερ Σεγκουέι

Θυμόσαστε εκείνο το μυστηριώδες, φιλικό προς το περιβάλλον, σκουτεράκι που λεγόταν Segway και διαφημιζόταν ως η υπέρτατη λύση της σύγχρονης τεχνολογίας για την επίλυση του κυκλοφοριακού; Η υποδοχή που του επιφυλάχθηκε από τα ΜΜΕ ήταν ενθουσιώδης και είχε κριθεί πρωτοφανής για κάτι το αδοκίμαστο ακόμη. Και τώρα, σχεδόν δύο μήνες πριν από την επίσημη κυκλοφορία του, το υπέρτατο επαναστατικό όχημα συναντά πρωτοφανείς δυσκολίες.

Οι δοκιμές που έγιναν στο Σεγκγουέι σε διάφορες πόλεις των Ηνωμένων Πολιτειών προκάλεσαν σωρεία αποδοκιμαστικών κριτικών με κυρίαρχη την ανησυχία για την ασφάλεια των υπερηλίκων και των ανήμπορων που θα συναντά στον δρόμο του, ή μάλλον στα πεζοδρόμια, ο εποχούμενος στο επαναστατικό σκούτερ. Χώρια που οι Αμερικανοί γιατροί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για ένα έθνος που ρέπει προς την παχυσαρκία, και το σκούτερ θα είναι μία ακόμα πρόφαση να αποτρέπει τους πολίτες του από το περπάτημα.

Στα πεζοδρόμια

Παρά τις υπόγειες διεργασίες από κυβερνητικούς κύκλους, πολλές είναι οι αμερικανικές πολιτείες - ανάμεσά τους το Τέξας και η Νέα Υόρκη - που θα πρέπει να αλλάξουν τη νομοθεσία τους προκειμένου να επιτρέψουν στα Σεγκγουέι να κυκλοφορούν στα πεζοδρόμια, όπου, σύμφωνα με τους κατασκευαστές του, ανήκουν! Πιο δραστικές οι αρχές του Σαν Φρανσίσκο ανακοίνωσαν ήδη ότι απαγορεύεται από το Σεγκγουέι να χρησιμοποιεί τα πεζοδρόμια.

Το πλέον παράδοξο είναι ότι οι δημοτικοί υπάλληλοι του Σαν Φρανσίσκο και ιδιαίτερα οι ταχυδρομικοί ήταν εκείνοι που είχαν επιλεγεί να δοκιμάσουν πρώτοι το Σεγκγουέι. Κανένας δεν αμφισβητεί την ιδιοφυή κατασκευή της μηχανής, με τα πολλαπλά γυροσκόπια και τα μίνι κομπιούτερ που κρατούν τον χρήστη σε συνεχή ισορροπία. Ανησυχία όμως προκαλεί η μεταλλική βάση βάρους 36 κιλών, η οποία ταξιδεύει με ταχύτητα τρεις ή τέσσερις φορές μεγαλύτερη από του συνηθισμένου πεζού που χρησιμοποιεί το πεζοδρόμιο.

Το δημοτικό συμβούλιο του Σαν Φρανσίσκο ανησυχεί ιδιαίτερα επειδή τα πεζοδρόμια στους κεντρικούς δρόμους έχουν μεγάλη κίνηση. Ωστόσο αυτές ακριβώς οι πόλεις, με τη μεγάλη κίνηση από πεζούς, είναι και ο στόχος της εταιρείας που προωθεί το Σεγκγουέι. Παρ' όλο που η τοπική Βουλή της Καλιφόρνιας έχει επιτρέψει τη χρήση των πεζοδρομίων για το Σεγκγουέι, ωστόσο τα κατά τόπους δημοτικά συμβούλια μπορεί να παίρνουν αποφάσεις περί του αντιθέτου για "λόγους ασφαλείας των πεζών".

Το Σεγκγουέι θα αρχίσει να κυκλοφορεί μαζικά από τον Μάρτιο και η τιμή του έχει αρχικά καθοριστεί στα 5.000 ευρώ.