Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Κόσμος :: Πορτρέτο

( διαστάσεις - ο θρίαμβος της ηβ :: 12-02-2003) 

Διαστάσεις Ο θρίαμβος της Ηβ

ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΗΤΣΟΣ

Να το πούμε από την αρχή, καθαρά και ξάστερα: η παράσταση αυτή μιλάει για τη σχέση των γυναικών με το αιδοίο τους. Η λέξη «αιδοίο» εμφανίζεται στo έργο 128 φορές.

Στην Ιερουσαλήμ: η Ηβ Ένσλερ (αριστερά), η Τζέην Φόντα και αριστεροί Ισραηλινοί διαμαρτύρονται κατά της κατοχής παλαιστινιακών εδαφών

Η Ηβ Ένσλερ γελάει ακόμα όταν θυμάται εκείνο το ρεπορτάζ του CNN, που αφιέρωσε δέκα ολόκληρα λεπτά στο έργο της χωρίς να αναφέρει ποτέ ολόκληρο τον τίτλο: ο δημοσιογράφος μιλούσε επίμονα για τους «Μονόλογους», και όχι για τους «Μονόλογους του Αιδοίου». Το CBS, πάλι, ανεχόταν την απαγορευμένη λέξη ολόκληρη την εβδομάδα, όχι όμως και την Κυριακή! Η περίεργη αυτή λογοκρισία δεν εμπόδισε πάντως την επιτυχία της παράστασης, η οποία παίζεται εδώ και έξι χρόνια στη Νέα Υόρκη (όπου και γεννήθηκε), εδώ και τρία χρόνια στην Ισπανία, ενώ έχει ανεβεί και σε άλλες τριάντα χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Αυτές τις ημέρες ετοιμάζονται οι παραστάσεις και στη Μέση Ανατολή, που θα είναι βέβαια παράνομες, καθώς ο μουσουλμανικός κόσμος δεν ανέχεται τη δημόσια συζήτηση για το γυναικείο σώμα.

Πριν γίνει θεατρική συγγραφέας, η Ηβ Ένσλερ ήταν ακτιβίστρια, έγραφε βιβλία για την πυρηνική ενέργεια, για τους αστέγους ή για τις γυναίκες με AIDS. Χρησιμοποιούσε πάντα την ίδια τακτική: συνεντεύξεις και αφηγήσεις. Το 1993 βρέθηκε στη Βοσνία, όπου γνώρισε γυναίκες που είχαν πέσει θύματα βιασμού από Σέρβους στρατιώτες. Οι μαρτυρίες τους τη συγκλόνισαν. Έμεινε μαζί τους για πολλές εβδομάδες, κι όταν επέστρεψε στην Αμερική έγραψε ένα μονόλογο με τίτλο «Το αιδοίο μου είναι το χωριό μου». Στη συνέχεια, συνάντησε κι άλλες γυναίκες, οι μονόλογοι πολλαπλασιάστηκαν. Και προέκυψε έτσι ένα έργο όπου πρωταγωνιστούν μια γυναίκα ενθουσιασμένη που είδε για πρώτη φορά το αιδοίο της στον καθρέφτη, δύο θύματα βιασμού, μια 70χρονη για την οποία το φύλο της είναι «ένα υγρό υπόγειο όπου δεν έχω κατεβεί από το 1953», μια λεσβία πόρνη που διηγείται πώς δίνει χαρά στους πελάτες της.

Η Ένσλερ δεν αρκέστηκε όμως να γράψει τους Μονολόγους: τους χρησιμοποιεί και για την καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών. Έχει οργανώσει έως τώρα πολλές φιλανθρωπικές παραστάσεις, από τις οποίες έχει συγκεντρώσει έξι εκατομμύρια δολάρια. Η οργάνωσή της, η Day V (vagina, αιδοίο, αλλά και victory, νίκη, όπως και violence, βία), έχει ανοίξει στην Κένυα και τη Σρι Λάνκα κέντρα για τις γυναίκες που θέλουν να αποφύγουν την κλειτοριδεκτομή, όπως κι ένα κέντρο για κακοποιημένες γυναίκες σε μια ινδιάνικη ρεζέρβα της Νότιας Ντακότα. Όποια θεατρική ομάδα θέλει να ανεβάσει το έργο, μπορεί να προμηθευτεί το σενάριο δωρεάν, αρκεί να σεβαστεί ορισμένους όρους. Να το ακολουθήσει πιστά. Να χρησιμοποιήσει ως ηθοποιούς μονάχα εθελόντριες. Να ανεβάσει την παράσταση από τις 24 Ιανουαρίου έως τις 20 Απριλίου. Και να διαθέσει το 1% έως 10% των εσόδων στις γυναίκες του Αφγανιστάν, και το υπόλοιπο σε μια φιλανθρωπική οργάνωση της επιλογής της.