Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Κοινωνικό ρεπορτάζ

( το "γιοφύρι" της... ομόνοιας! :: 24-01-2003) 

Το "γιοφύρι" της… Ομόνοιας!

Από το 1997 έχουν ξεκινήσει τα έργα ανάπλασης της πλατείας

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΩΛΑΣ

Ακόμη ενάμιση μήνα θα πρέπει να περιμένουμε για να περπατήσουμε στην αναμορφωμένη Ομόνοια. Η ιστορία της ανάπλασης της πιο γνωστής πλατείας της Αθήνας άρχισε το 1997 όταν μετατράπηκε σε ένα από τα δεκάδες εργοτάξια του Μετρό. Η παράδοσή της, ωστόσο, αναβάλλεται συνεχώς.

Το εργοτάξιο. Εξακολουθεί να παραμένει εργοτάξιο η Πλατεία Ομονοίας. Τα έργα δεν έχουν ολοκληρωθεί

Οι αρμόδιοι (Εταιρεία Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων, ΥΠΕΧΩΔΕ, υπουργείο Πολιτισμού) είχαν υποσχεθεί ότι οι κάτοικοι της Αθήνας θα έκαναν Πρωτοχρονιά φέτος με μια καινούργια Ομόνοια. Ότι εντός του Δεκεμβρίου του 2002 η πλατεία θα διέθετε καινούργια πλακόστρωση, ξύλινο "μονοπάτι", κερκίδες προσανατολισμένες στην Ακρόπολη, το γλυπτό του Ζογγολόπουλου και δυο λιμνούλες… Η πραγματικότητα τούς διέψευσε. Η πλατεία εξακολουθεί να είναι περιφραγμένη και τα έργα συνεχίζονται. Το νέο ραντεβού είναι τώρα στα τέλη Φεβρουαρίου.

Η αιτία της νέας αναβολής για την παράδοση της πλατείας είναι αυτή τη φορά ένα κουβούκλιο εξαερισμού του Μετρό. "Είναι ένα μικρό κτίσμα ύψους ενάμισι μέτρου. Η παρουσία του εμποδίζει την ολοκλήρωση των έργων" εξήγησε χθες στα "ΝΕΑ" ο υπεύθυνος επικοινωνίας της εταιρείας Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων κ. Φώτης Γιαννόπουλος. "Έχουμε ζητήσει να απομακρυνθεί εδώ και αρκετούς μήνες".

Η εταιρεία Αττικό Μετρό, από τη δική της πλευρά, υποστηρίζει ότι αποτελεί δύσκολη υπόθεση η απομάκρυνση του συγκεκριμένου κτίσματος και την τοποθετεί, κατηγορηματικά, μέσα στο καλοκαίρι. Μήπως αυτό σημαίνει ότι θα περιμένουμε έως τότε για να δούμε τη νέα Ομόνοια; "Η ανάπλαση της πλατείας έχει αποδεσμευτεί χρονικά από οποιαδήποτε τροποποίηση της απόληξης του φρέατος εξαερισμού" ανέφερε χθες στα "ΝΕΑ" η διοίκηση της εταιρείας. "Η τροποποίηση του εξαερισμού θα γίνει εντός των θερινών μηνών".

Κυκλική για 73 χρόνια

Εκατόν εβδομήντα χρόνια χρειάστηκαν για να καταργηθεί ο κύκλος της Πλατείας Ομονοίας. Το 1833 οι αρχιτέκτονες Κλεάνθης και Σάουμπερτ την είχαν σχεδιάσει ως ορθογώνια και η επίσημη ονομασία της ήταν Πλατεία Ανακτόρων. Το σχέδιο αυτό δεν εφαρμόστηκε ποτέ, αφού το 1834 ανετέθη στον αρχιτέκτονα Λέο φον Κλέντσε η αναθεώρησή του. Το νέο σχέδιο προέβλεπε τη δημιουργία μιας μικρής κυκλικής πλατείας η οποία είχε πάρει το όνομα του βασιλέα Όθωνα ως Πλατεία Όθωνος. Και αυτό δεν εφαρμόστηκε. Το 1849 με βασιλικό διάταγμα η πλατεία παίρνει σχήμα ορθογώνιο.

Το 1863 γίνεται σύμβολο ενότητας των αντιμαχόμενων πολιτικών πλευρών και μετονομάζεται σε Πλατεία Ομονοίας.

Στο τέλος του 19ου αιώνα δενδροφυτεύεται συστηματικά και από το 1877 φωτίζεται με λάμπες φωταερίου. Το 1880 γίνεται αφετηρία του ιπποσιδηροδρόμου. Το 1895 δημιουργείται ο σταθμός του τρένου Αθηνών - Πειραιώς. Το 1930 γίνεται κυκλική.