Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Έρευνα

( οι δρόμοι της ασφάλειας :: 17-03-2003) 

Οι δρόμοι της ασφάλειας

Ούτε ένας νεκρός από τροχαία στην Ευρυτανία - 60 στην Φθιώτιδα

ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΤΖΙΔΗΣ

Ο ένας είναι παράδειγμα προς μίμηση, ο άλλος προς αποφυγήν. Για τους Νομούς Ευρυτανίας και Φθιώτιδας ο λόγος. Αν και συνορεύουν, τους χωρίζει μια άβυσσος.

Σύμφωνα με τις στατιστικές των τροχαίων ατυχημάτων, η Ευρυτανία είναι η πιο ασφαλής περιοχή της χώρας, ενώ η Φθιώτιδα η πιο επικίνδυνη! Ο Νομός της Ευρυτανίας παρουσιάζει το μοναδικό προνόμιο - για δεύτερη χρονιά στη σειρά (2001-2002) - να μην έχει ούτε έναν νεκρό σε τροχαίο ατύχημα! Αντιθέτως, στη Φθιώτιδα, που διασχίζεται από την Εθνική Οδό Αθηνών - Θεσσαλονίκης, κάθε χρόνο καταγράφονται 60 και πλέον νεκροί. Πρόκειται για «μαύρη πρωτιά» σε όλη τη χώρα, αναλογικά με τον πληθυσμό, τον αριθμό των οχημάτων και το μήκος του οδικού δικτύου.

Η έρευνα

Αυτό το είναι αποτέλεσμα στατιστικής έρευνας για τα τροχαία ατυχήματα του 2002, που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, υπό τον καθηγητή κ. Κωνσταντίνο Ζοπουνίδη. Μέσα από ένα μοντέλο ανάλυσης (που συνδυάζει 18 κριτήρια), οι ερευνητές του Πολυτεχνείου Κρήτης συνέταξαν τον χάρτη των τροχαίων ατυχημάτων, κατατάσσοντας τους νομούς της χώρας σε ζώνες υψηλής, μέτριας και χαμηλής επικινδυνότητας. Εκτός από την Ευρυτανία, στις πέντε πρώτες θέσεις των περιοχών με τους ασφαλέστερους δρόμους φιγουράρουν οι Νομοί Σάμου, Πέλλας, Γρεβενών και Καστοριάς. Από την άλλη πλευρά, μαζί με τη Φθιώτιδα, στον μαύρο κατάλογο των περιοχών υψηλού κινδύνου ξεχωρίζουν οι Νομοί Κορινθίας, Καρδίτσας, Αιτωλοακαρνανίας και Χαλκιδικής!

Λιγότεροι νεκροί

Σύμφωνα με την έρευνα του Πολυτεχνείου Κρήτης, από το 1999 μέχρι σήμερα, οι δείκτες των τροχαίων ατυχημάτων παρουσίασαν φθίνουσα πορεία. Αρκεί να αναφερθεί ότι ενώ το 1999 οι νεκροί ήταν 2.181, το 2002 ήταν 1.653. Σε σχέση με το 2001, πέρυσι τα θανατηφόρα ατυχήματα μειώθηκαν κατά 15,3%, ενώ οι νεκροί κατά 13,4%. Στην Αττική, όπου κυκλοφορεί το 40% των 7.600.000 οχημάτων της χώρας (πάσης φύσεως οχήματα και δίκυκλα), την περασμένη χρονιά μειώθηκε ο αριθμός των νεκρών από 468 σε 370, των σοβαρά τραυματισμένων από 902 σε 733 και των ελαφρά τραυματισμένων από 12.215 σε 10.497. Αντιθέτως, στον Νομό Θεσσαλονίκης, παρά τη μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων, ο αριθμός των σοβαρών ατυχημάτων παρουσίασε άνοδο από 138 σε 166, όπως και των ελαφρών ατυχημάτων από 819 σε 967. Η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων τα τελευταία χρόνια, όπως επισημαίνουν οι ερευνητές του Πολυτεχνείου Κρήτης (Κ. Ζοπουνίδης, Μ. Δούμπος, Μ. Νικολαράκης), οφείλεται «στις συντονισμένες ενέργειες των κατά τόπους υπηρεσιών Τροχαίας, στον εκσυγχρονισμό του στόλου των αυτοκινήτων και του οδικού δικτύου της χώρας».